handdator

Visa fullständig version : Med bebis till Fourni


Teresa
2009-02-06, 09:41
Vi har länge längtat till Fourni men inte kommit dit på våra tidigare resor pga inställda färjor osv. I år tänkte vi göra ytterligare ett försök. Är en luff-van familj med en tio-åring och en liten bebis som i sommar är 11 månader. Är Fourni ett bra val? Tänkte bo på hotell Archipelagos som i ett mail lockade med minibussar till stränderna? Har någon erfarenhet av hur detta funkar? Är hotellet bra? Gillar lite högre standard.
Teresa

Arne
2009-02-06, 10:13
Fourni är ett utmärkt val. Trivsammare ö lär näppeligen stå att finna.

Ön är levande, har en mångfacetterad natur med vackra kuststränder, en magnifik bykärna med en liten huvudgata och ett bytorg.

Befolkningen är vänlig och på alla sätt tillmötesgående.

När det gäller Hotellet ni flaggar för, då blir jag mera osäker. Jag tror det är ett relativt nybyggt ställe högt beläget. Lite lyxbetonat..

Vi själva tager oss alltid boende på Toula Rooms just bredvid hamnen.
Bra priser, fina studios och centralt beläget.
Lite bilder; http://www.sendpix.com/albums/09020601/xxe95lbo5g/

Arne och Hustrun

Kalimera
2009-02-06, 11:14
Är Fourni ett bra val? Tänkte bo på hotell Archipelagos som i ett mail lockade med minibussar till stränderna? Har någon erfarenhet av hur detta funkar? Är hotellet bra? Gillar lite högre standard.Fourni är ett mycket bra val. Hotellet är nytt och har hög standard, så gillar du det kan du knappast bo bättre på Fourni.

Marianne
2009-02-06, 17:41
Så fint det ser ut på bilderna på deras hemsida.
Hoppas ni får en fin semester!

Janérik
2009-02-06, 23:24
Hmm, Fourni med 11-månaders? Jag är mera tveksam än de föregående skribenterna.
Vi har varit två gånger på Fourni men då utan barn, ön har ett underbart lugn och några trevliga matställen med god mat. Tyvärr är stranden inne i byn inte mycket att skryta med och till nästa strand är det först en lång uppförsbacke och sedan en lång trappa ner tillbaks. Det blir alltså att bära barnet hela vägen till den stranden eller lämna kvar vagnen uppe på backen bredvid kyrkan. Nu utlovas det buss till stränderna, frågan är hur mycket det löftet är värt. De skjutsar ut er på morgonen och hämtar er på eftermiddagen, på stranden finns ingen försäljning. Vill ni därifrån innan dess då 11-månaders barnet blir helt normalt odrägligt och grinigt att ha på stranden så får ni skicka röksignaler för GSM-nätet når väl knappast till den stranden heller.
Det känns lite tråkigt att ge denna negativa vinkling men om vi ska vara lite realistiska så finns det massvis med andra trevliga öar som är som gjorda för det lilla barnet, besök någon av de öarna nu och åk till Fourni om några år i stället.

Mvh Janérik (som luffat med 8-månaders dotter)

Arne
2009-02-07, 09:05
Ja, faktiskt. Du har nog en poäng där Janérik. Ur barnperspektiv kantänka det är lite bökigt på Fourni. Att med barnvagn ta sig ner till Kambistranden kan nog vara en påfrestning. Framförallt när man ska upp igen..

Lite bilder från Kambi http://www.sendpix.com/albums/09020700/lae9gu1ilf/

Arne

ofelia
2009-02-07, 12:18
Hej!
Jag älskar Fourni! Som ö är den bra för småbarn,(lugn med lite trafik) men stränderna är jag mer tveksam till. Kambistranden är bra eftersom träden skänker härlig skugga, men det blir djupt relativt snabbt. Dessutom är det ganska så jobbigt att gå till stranden utan barn, än mer då med en liten bebis. När vi luffade med en 12-månaders så tyckte vi att Anti-Paros var ett bra val. Det finns en mkt långgrund strand och det är relativt lite trafik.
/Ofelia