handdator

Visa fullständig version : Symi, Chalki eller Tilos?


Marie_W
2009-02-04, 00:05
Vad tror ni erfarna kan bli bäst, Symi, Chalki eller Tilos?

Åker med mamma och syrran (65 och 40 år) :) Vi vill vandra, men mest "lätta" vägar, så att man bara behöver "tevasandaler" och en rygga med vatten med sig när man sticker iväg på dagsutflykt.

Mamma vill inte vara på stranden mer än i typ 1 timme i taget och vi åker i Juni. Är det ok att "vandra" runt på ön då, eller får vi värmeslag? Kan man gå från strand till strand på Symi och Chalki?

Har varit på Tilos med min man, en mysig ö på tu man hand...men skulle vilja att det fanns liiite mer att göra/gå till/se på när jag åker med mamma och syrran :) sedan gjorde vi bara "lätta" vandringar till de närmsta stränderna så jag vet inte om vi kanske missade en massa intressanta leder. Vi var där i oktober, och då var det perfekt väder att "vandra".

Menar att det kanske ändå är bäst att åka till Tilos igen...JAG gillar ju att bada ibland... och det verkar vara svårt att gå till stränderna på ex Symi!?

Fast det verkar vara mer att titta på på Symi och Chalki!?

Hoppas någon kan svara på något av allt detta flabb_flab

:) Marie

Lissi
2009-02-04, 14:01
Chalki har jag inte varit på men väl Tilos och Symi. Symi har ju mer att erbjuda på kvällarna i o m att Chora är större än Livadi på Tilos, men tveklöst skulle jag ändå välja TILOS just pga den härliga naturen och de fina vandringarna.... Massor med stränder man kan vandra till, bada och vila nån timme och sen vandra tillbaks...Symis stränder är mycket sämre och svåra att nå utan båt eller vespa/bil.

Är ni 14 dagar så är ju en möjlighet att bo 1 vecka på varje;)

Lissi

Mette
2009-02-04, 15:03
I fjor (september) tilbragte jeg 14 dage på Tilos... Kunne nemt ha' brugt flere dage på denne lille perle.

Ingen stor stad, men meget hyggelig, og gode vandringsmuligheder.

Mette

Kalimera
2009-02-04, 21:13
Vad tror ni erfarna kan bli bäst, Symi, Chalki eller Tilos? Jag skulle valt Tilos om jag haft era önskemål. Tilos är en i mitt tycke en bätte vandringsö, ja egentligen är Tilos bäst på allt. Det som Symi och Chalki har - och som Tilos inte har - är sina exceptionellt vackra huvudstäder.

Kan man gå från strand till strand på Symi och Chalki?
På Chalki finns det bara en strand värd namnet och dit går ni på max 20 minuter från byn. Stränder är inte heller Symis storhet, det finns några stränder nära byn dit ni kan gå, annars är det badbåt, eller eget fordon, som gäller.

så jag vet inte om vi kanske missade en massa intressanta leder. Vi var där i oktoberDet finns ett flertal fina vandringsleder på Tilos, den populäraste är den som går i en cirkel runt sydvästra Tilos. Om ni vill kan ni gå på tur med Iain och Lyn från Skottland, de arrangerar vandringar på Tilos. De sitter på Taverna Omonia varje kväll och berättar om sina vandringar.

Fast det verkar vara mer att titta på på Symi och Chalki!?I städerna finns det mycket mer att se, men utanför dem så vinner Tilos.

Jag gillar både Chalki och Symi, tro inte annat, men Tilos gillar jag ännu mer. :)

Marie_W
2009-02-04, 23:17
TACK för alla svar, kanon!!

Ja, det får nog bli Tilos igen ...bye_bye ... fast jag har svårt att glömma bilderna på de vackra husen på Symi...och tyvärr har vi bara en vecka på oss Lissi. snyft_drop

Vi ska allt leta upp de där Skottarna så de får visa oss alla vandrings lederna på ön riktigt ordentligt.

Vad säger ni om Annas studio utan AC i juni? Annat boende, någon som vet med AC?

:) Marie

Kalimera
2009-02-05, 08:38
fast jag har svårt att glömma bilderna på de vackra husen på SymiHär kommer två Symibilder du kan trösta dig med. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/symi_2.jpg

http://www.kalimera.se/bilder/forum/symi_3.jpg

Vad säger ni om Annas studio utan AC i juni?
Bör knappast vara några problem.

Marie_W
2009-02-05, 23:41
Tack Janne!

Då har jag ju iallafall bilderna att se på snyft_drop Jättefina, vilken urmysig by!!

:) Marie

Bluesea
2009-02-06, 13:04
Nejdå,
Annas Studios utan AC är inga problem. De har fläktar som du kan sätta ut. Men vill du ha AC, rekommenderar jag Blue Sky nere vid hamnen. Ett antal lägenheter i rad med en formidabel utsikt över hamnen.

Marie_W
2009-02-06, 17:46
Hur är rummen nere på Blue Sky? Vet du om det finns 3-bädds? Fina?

:) Marie

Bluesea
2009-02-09, 09:36
Kanon. Vi har bott där de senaste åren. På nedre botten finns en bäddbar soffa, och på övre plan en dubbelsäng. Kyl, spis, köksutrustning finns också. Plus en balkong med bord, stolar och solskydd. Maila mig privat så skickar jag lämpliga länkar.