handdator

Visa fullständig version : Valtos Ionian


Rosa
2009-02-01, 15:49
Hej

Det är första gången jag skriver på det här forumet men jag har läst och sökt en del men inte hittat någon information om Valtos Ionian.

1. Jag undrar om det är någon som har bott där och har en uppfattning om hur hotellet är?

2. Jag har svår astma och tål inte ciagrettrök b.l.a, är det någon som vet om det är inpyrda rum och om folk som sitter i receptionen och röker (om det nu finns någon reception)?

3. Funderar också på om det brukar vara många människor som brukar vara vid poolen, även sådana ställen klarar jag inte av att vara på om folk röker. Vi är en familj på fyra personer, med en 17-åring och en 10-åring, så 10-åringen vill nog bo i poolen all den tid vi är på hotellet så då är det bra kunna vara där.

4. Jag undrar också om det känns långt och brant att gå hem från stan? Jag får intrycket av att det är en enda lång uppförsbacke från stan till hotellet.

5. Hur strandnära det är undrar jag också, har sett olika uppgifter på det, en engelsk resebyrå skriver att det är 600 m till stranden medan Apollo anger 350 m, vad är det som stämmer?

Hoppas på svar:) trots att det är första gången jag skriver.

Mvh Rosabye_bye

Kalimera
2009-02-02, 10:02
Jag har svår astma och tål inte ciagrettrök b.l.a, är det någon som vet om det är inpyrda rum och om folk som sitter i receptionen och röker (om det nu finns någon reception)?Jag kan tyvärr inte svara om hotellet då jag inte känner till det. När det gäller röklukt på rum så har i alla fall vi väldigt sällan upplevt det, åtminstone under de senaste tio åren. Camilla (min fru) tål inte heller cigarettrök och skulle inte kunna resa i Grekland om rummen stank av rök. Men jag vet som sagt inte hur det är på ert hotell, hoppas någon annan kan svara på dina frågor.

Välkommen till Kalimera. bye_bye

Rosa
2009-02-03, 09:43
Hej

Tack för välkomnandet, alltid kul:) att få svar trots att man inte är en "gammal räv" på ett forum.

Det låter bra att det inte är så mycket röklukt på hotellen. Jag var i Parga för 5 år sedan och bodde då på ett hotell, där en ur personalen satt i receptionen och rökte som man var man tvungen att passera när man skulle ut. Jag bodde en våning upp så det kom inte in rök i mitt rum men hade jag bott på samma våning så hade det garanterat kommit in rök. Då var jag inte lika känslig som jag är nu. Nu skulle jag inte klara av det.

Det som oroar mig med Valtos Ionian är att på bilderna från hotellet är det askkoppar:eek: på rummet.

Det kanske är så att det har kommit en lag även i Grekland om rökförbud på allmänna platser? Jag var i Italien för 1½ år sedan och där var det så, vilket jag var väldigt förvånad och glad över, det var skönt att sitta på restauranger då.

Mvh Rosabye_bye

Kalimera
2009-02-04, 17:16
Det som oroar mig med Valtos Ionian är att på bilderna från hotellet är det askkoppar på rummet. De är säkert där för grekerna skull när de kommer i augusti. Du kan hoppas på att det är gamla bilder. :o

Det kanske är så att det har kommit en lag även i Grekland om rökförbud på allmänna platser?Det kommer (ÄNTLIGEN!) en lag om rökförbud den 1 januari 2010. Tyvärr hjälper det inte dig för närvarande. Du kan prova att skicka ett mejl till hotellet och fråga.

fiolisa
2009-02-04, 21:33
Hej Rosa!

Jag har aldrig bott på Valtos Ionian men vet var det är beläget och det är en bit från stan (centrum) och det går uppför. Ni kan välja 2 vägar från byn: ta shoppinggatan så ni kommer upp vid borgen o sen höger o rakt fram förbi restaurangerna Sakis, Filomila o Hotell Palatino. Sen i korsningen vänster. Personligen tycker jag den vägen är mindre brant o borde gå fortare. Det andra alternativet är att gå upp från hamnen o följa en större väg förbi taxi o sen vänster, förbi Green bakery o upp vidare genom en serpentinväg o sen är ni uppe i samma korsning som första alternativet.
Har själv bott där i övre delen av byn och visst får man motion!:rolleyes:

Avståndet till stranden på 350 m kan nog stämma, ni följer ju bara vägen ner vid ert hotell som går i lite kringelikrokar!_B-anana

Apropå rökning så tycker jag att det mest är italienarna som blossar när de kommer i Augusti.

Mvh Fiolisabye_bye

Rosa
2009-02-08, 11:14
Hej Fiolisa och Kalimerabye_bye

Tack för svaret, skönt att höra att det inte är långt till stranden i alla fall. jag har varit i Parga för fem år sedan och bodde då ovanför Green bakery(tror jag) så jag vet vilken serpentinväg du menar eftersom jag var på Valtos ibland då. Däremot så har jag inte varit på vägarna ovanför Valtos och har alltså ingen aning om var Valtos Ionian ligger. Det var i juni så italienarna hade väl inte kommit då, nu åker vi i juli så det låter inte så lyckat med tanke på rökningen.

Jag hade hoppades på att det hade kommit en lag om att man inte får röka på allmän plats i Grekland, men tyvärr är det ju inte så. Tack Kalimera för att jag fick klarhet i det.

Mvh Rosa

lejdy_di
2009-03-04, 01:43
Hej Rosa!

Apropå rökning så tycker jag att det mest är italienarna som blossar när de kommer i Augusti.

Ja det måste jag nog hålla med om till en del. Visst, grekerna röker ganska duktigt de med, men de har lite mer hyfs vad gäller att "blåsa i rätt riktning". Och även om jag är rökare (ack, ja, jag blev det när jag flyttade till Parga), så är det inte mysigt alls när rummen luktar rök. Men ventilationen är i regel bra, och t.o.m. hotell i Aten, som har en härlig tjock matta på golvet, luktar inte trots att askkoppar även finns inne på toaletten. Så jag tror inte det ska vara några problem. Askkoppar används ju även som tuggummihållare för de som inte röker. Så får hoppas att det i ert fall är så! :)

Mvh Diana

Eva L
2009-03-04, 11:30
Jag har samma erfarenheter som Janne av rummen. Har aldrig upplevt inpyrda rum i Grekland och oftast städas rummen ordentligt. Däremot röker greker ofta och mycket och ibland tror jag att turisterna också röker mer än här hemma. Speciellt norrmän är enligt mina erfarenheter inbitna rökare. Hade en underbar balkong där jag bodde i Thailand nu i februari men röken från de norrmän jag bodde granne med sista veckan var besvärande. De flesta svenskar röker ju inte vid borden när de delas med andra men norrmännen rökte oavsett om de delade bord med en barnfamilj till frukosten eller med andra. Kanske vi i Sverige har kommit längre med rökfria miljöer. Jag tror tyvärr inte att du kan räkna med att gemensamma utrymmen och området runt poolen är rökfritt.

Eva