handdator

Visa fullständig version : Trevligt med dialekter


Monica P
2009-01-30, 18:47
På TV var det ett program om grekiska dialekter, och en rad äldre män, mest kretensare, gav exempel på sina egna uttryck. Jag gillar dialekter!

Som jämtlänning och bondunge är jag väl förtrogen med dialekter. Jämtska var helt enkelt vårt språk, och om mina föräldrar nån gång vid möte med sörlänningar bytte till rikssvenska blev jag rätt generad, det lät helt fel.
I första klass sa fröken Matilda med skärpa: här i skolan, barn, talar vi svenska! Det verkade jättekonstigt i början. Men, men, all kunskap kan komma till nytta, det tror jag vi fattade redan då.
Så småningom träffade jag jämtar från andra håll, och de hade egna uttryck och ordvändningar. Världen växte!
Så kom en utlänning till byn! En österrikare, han bröt så festligt, men han var en jättebra elektriker, vilket byborna uppskattade.
En flyktingfamilj från Ungern etablerade sig i byn. Vi började förstå att vår by inte låg precis mitt i världen.

Min dialekt har jag behållit, men numera är det bara mina syskon som svarar på samma sätt. Vi medarbetar i en bygdekrönika och skriver på jämtska, vilket egentligen inte går, eftersom det fattas en del ljudkombinationer som behövs.

Här på Kalymnos pratas en dialekt som har en del gemensamt med kretensiskan och cypriotiskan. Varje gång jag hör gamla - de är ju mest gamla som håller fast vid sitt idiom- njuter jag.
En av lokaltidningarna har en spalt där en läkare återger roliga uttryck som hennes patienter delgett henne. Skrivet med kärlek blir det inte löjligt, men lustigt.

Det skulle vara roligt att testa sin språkförståelse på Kreta, så många har berättat för mig att kretensiskan är ett helt eget språk.

Så får jag väl dra en jämtgubbehistoria till då, tack kusin Dag som berättat den!
-Damen kom cyklande med sin lilla hund i cykelkorgen, rosettprydd och fin. Vid affären träffar hon en bybo och frågar vad han tycker om hunden.-
- Va faen, e re ´n hunn? Je, je trood aette de va ´n pelargon, je.

Riitta
2009-01-30, 19:38
Det är kul med dialekter. Tänk att du kan så bra grekiska att du kan skilja på dialekter också. Är imponeradklapp_klap Själ pratar jag en finsk dialekt som kallas Savolax dialekt. Töntigast i hela landet:D fast det bryr jag mig inte om:D. Här i Sverige tycker jag att värmländskan är härligast:)

Riittabye_bye

Hjalta99
2009-01-30, 19:40
På TV var det ett program om grekiska dialekter, och en rad äldre män, mest kretensare, gav exempel på sina egna uttryck. Jag gillar dialekter!

Det skulle vara roligt att testa sin språkförståelse på Kreta, så många har berättat för mig att kretensiskan är ett helt eget språk.

Så får jag väl dra en jämtgubbehistoria till då, tack kusin Dag som berättat den!
-Damen kom cyklande med sin lilla hund i cykelkorgen, rosettprydd och fin. Vid affären träffar hon en bybo och frågar vad han tycker om hunden.-
- Va faen, e re ´n hunn? Je, je trood aette de va ´n pelargon, je.



Hahaha! Den var bra! Jag är själv inte alls bra på dialekter (klyktattare som jag är) men jag njuter verkligen av, framförallt, historier på dialekt! Ju mer, desto bättre! :D

/Eva

Mikke
2009-01-30, 20:14
Det är kul med dialekter. Tänk att du kan så bra grekiska att du kan skilja på dialekter också. Är imponeradklapp_klap Själ pratar jag en finsk dialekt som kallas Savolax dialekt. Töntigast i hela landet:D fast det bryr jag mig inte om:D. Här i Sverige tycker jag att värmländskan är härligast:)

Riittabye_bye

Men va görgött å höre,Riitta!!! Dätta va hälgens bäste besked,dä.... :D Ja blir rent åv höggfärdi å litte malli.... :D
Pusspåräj,
Mikke
(värmlännsk dretgöbbe)

UlfWiman
2009-01-30, 20:16
Akta er så jag inte börjar svara på
pitbondska.
Utmana inte ödet!

Uffe (just nu för trött)

Mikke
2009-01-30, 20:20
....asch,da Uffe...inte eru så trutter....smäll åv nåra rader pitbondska, vettja.... :D jae idel yga...
Mikke

Marco
2009-01-30, 21:16
Apropå dialekter...min dotter flyttade till Tierp förra sommaren efter att ha bott hos mig i Trollhättan i 15 år. Pratade med henne, ja kanske en månad efter flytten, och till min förvåning pratade hon med Gävledialekt. Gissa om jag blev förvånad. För vissa tar det inte lång tid att ändra dialekt!

/Marco

Mikke
2009-01-30, 21:30
....ja, det är hääärligt me dialekter, och numera hör man en hel massa olika såna på t.ex radion....
Det påminner mej om att för en tjuge-tretti år sen så såg man i Kallsta med omnejd en enkel liten ( liggande,halvt A4)med texten: Tal gärn fölkmål......den saknar jag och letar efter för att kunna kopiera den och börja sätta upp...lite här och där... :D

Admirala
2009-01-30, 22:31
....asch,da Uffe...inte eru så trutter....smäll åv nåra rader pitbondska, vettja.... :D jae idel yga...
Mikke

Eg sjønne'kje ein drid av det der...

Mikke
2009-01-30, 23:40
Eg sjønne'kje ein drid av det der...

...:D Jag förstod inte et (skit) av det här... :D J (fint exempel på dialekt,där...)

.asch,da Uffe...inte eru så trutter....smäll åv nåra rader pitbondska, vettja.... jae idel yga...

Aesj,da Uffe, inte aer du saa trutt/trötter.Smäll av (skriv ner) några rader av Pite-bondska (Piteå=stad i Norrland, bondska=trönder-mål), vettja= vet jag. Jag är idel ögon... :D

Nefeli
2009-02-02, 13:33
Vad duktiga ni är med dialekter och vad mysigt och mystiskt alla såna nya ord...

Jag har 10 år här i sverige och kan inte bli van med skånska ändå njuter och tycker mycket om denna dialekt. Det är så livlig och glad
I grekland gillar jag mesta dialekt kanske liter mer de på öarna som man "sjunger" ..

jan c
2009-02-03, 10:18
Inte dialekt men en rolig historia fr Kreta .Snabb koepet i Ag Marina hade best Sv varor t Jul .Och beklagade sig att de hade faett mycket Oxi pytt.(ox pytt) Haelsn FR ett soligt Chania 20 gr SOL.Jan o. Birgitta

BSR
2009-02-03, 18:01
Ja,Monica. Det är trevligt med dialekter. På 60-talet körde jag 45-meters
betongbalkar upp till Trängslet i norra Dalarna. Strax utanför Älvdalen fick jag punktering på vänster framhjul.Ja, där stod jag. Mitt i natten i kolmörkret och visste varken ut eller in. Efter ett tag får jag se ett lyse som vandrar från ena sidan till den andra av vägen. Efter en stund stannar en gammal man och muttrar något. Jag talar om vad som hänt. Han börjar prata på ett språk som jag inte förstod ett jota av, sedan sätter han sig upp på cykeln och försvinner likt ett spöke.Efter ca en timma dyker det upp ett fordon med oranga varningsljus. Det var en bärgare från Älvdalen som kom för att hjälpa mig. När vi skiftat hjulet bjöd jag bärgaren på termoskaffe i hytten. Han berättade då att jag hade haft äran att träffa Älvdalens Don Juan,88 år gammal som bara kunde tala älvdalska. Jag gjorde några fler resor till Trängslet och varje gång jag passerade Älvdalen på hemvägen tänkte jag på den ålderstigna mannen.
Mina bästa hälsningar
Bengt

Helena S
2009-02-08, 21:01
Jag tycker det är underbart med dialekter (och språk)!!! Det är både charmigt och underhållande! :rolleyes: Min uppfattning är att alla borde ha någon uppfattning om dialekter eller språk. Dialekter/språk väcker en massa tankar, känslor och fördomar till liv hos de flesta - på gott och ont.

Alla berörs på olika sätt och har åsikter! Ang_elx

Men, tänk vad tråkigt det skulle vara om alla pratade på samma sätt? :eek:

Helena - som självklart har både fördomar om olika dialekter och språk, men som älskar mångfalden! :) Och inte vill vara utan detta!!!