handdator

Visa fullständig version : Landar på en liten flygplats på Skiathos?


Birgitta63
2009-01-30, 12:59
Kort landningsbana på Skiathos. Det var ju en kort bana att landa på.
Är det någon som vet hur kort den är ?
Ser rätt så kort ut. Ni som landat på Skiathos....va tyckte ni ?
Birgitta 63

Homeros
2009-01-30, 13:11
Tycker inte alls att den är så läskig som vissa skriver.
Visst är den ganska kort, men både landning och start går väldigt lugnt. Finns då andra flygplatser som är väldigt utsatta för vind (exempelvis inflygningen till Chania) som jag då tycker är läskigare.
Vid start på Skiathos får man inte starta med full tank, varför man ofta går ner i Thessaloniki för tankning.

LeSa
2009-01-30, 13:43
Mellanlandade på Skiathos på väg till Thessaloniki förra hösten och tyckte inte att det var speciellt tuff start och landning. Inte ens vårt lilla barnbarn brydde sig.
LeSa:D

Hasse
2009-01-30, 14:12
1570 meter enligt en uppgift jag hittat, 1706 meter enligt en annan.


Hasse :cool:

Kalimera
2009-01-30, 14:30
Här (http://www.youtube.com/watch?v=4xcO4n8rxFI) kan du se hur det är att landa.

Här (http://www.youtube.com/watch?v=TgwZ-D4Di08) kan du se hur det är att starta.

Det är inte läskigt alls, då är det värre att landa på exempelvis Samos eller Santorini.

Elisabet
2009-01-30, 14:55
Att starta och landa på Skiathos är fantastiskt! Man ser så många små öar, vackra vyer och underbara stränder! Ingen annanstans har jag upplevt start och landning SÅ fascinerande som där!

Och man blir bara lite blöt om fötterna ;)

1570 m är den. Här (http://www.hcaa-eleng.gr/greekair.htm) är en bra sida med fakta om flygplatserna i Grekland.

sjöborren
2009-01-30, 16:33
Tack Kalimera för den lilla "flygturen" klapp_klap Birgitta! Det är en häftig känsla att landa på Skiathos. Svår att förklara, måste upplevas! Från Skiathos har vi mellanlandat i Thessaloniki, Malmö!? Och en gång hade vi bra vindar, solen i ryggen och hemlängtan och kom då ända hem till Arlanda. :cool:

Mvh lilla sjöborren.

sjöborren
2009-01-30, 16:41
Planet hade hemlängtan ... inte jag! :o :D

Arne
2009-01-30, 17:30
Men Janne då!!!! Youtube-sekvensen du lade ut, den var verkligen en snäll landning på Skiathos!!

Vad sägs om denna??? Förvisso åtta knops sidvind, men då framkomma flygplatsens verkliga situation....


http://se.youtube.com/watch?v=19B2zbw9zBQ

Arne

lemon
2009-01-30, 19:52
Reflekterade inte alls över att start och landning var annorlunda än vanligt.

Flyger ett par turer varje vecka och att landa på Skiathos med ett stort jetplan var rena barnleken jämfört med en landning med en Fokker 50 i höststormarna på Halmstads flygplats...

/lemon

Birgitta63
2009-01-30, 22:32
LeSa
Gillar barnbarn flygturen så varför ska inte min dotter och jag fixa den.
Vi klarar nog av flygturen ...hoppas jag !:)

Homeros
Inflygningen till Chania minns jag bra...jo den var väl så där .:D
Tanka i Thessaloniki. Var ligger det ?
Kul få se en ö till då på köpet. :)Har ej fått information om vi kommer att göra det.

Hasse
1570-1706 m ! Äh det var ju en lagom bana. Nu börjar det kännas rätt så bra. Blir mera lugnare nu . Tack !klapp_klap

Janne och Arne
Skrattade gott åt era filmer med en viss flypirr i magen. :D:D
Janne inte så läskigt nu när jag fått se landningsbanan.
Arne då ! Sidvind+ 8 knop jo jag tackar. Så sne planet kom in ,gav faktiskt upp ett litet å. Men jag läts ej skrämmas:D. Kände riktigt suget i magen när planet visades som om vi satt med. Det blir ok. Jag kan flygaflabb_flab som han du vet som fick gå i flygskola.

Elisabeth
Lite blöt om fötterna :D. Bra landningsbanan ligger så nära vattnet.
1570 m är det ditt sista bud ?

Sjöborren
Häftig känsla som måste upplevas.
Du har väl hört talas om en aha-upplevelse ? Säkert en sån känsla du menar :D.

Lemon
Sist men inte minst.:)
Hörs som du var flygkapten som flyger så ofta i veckan .
Tycker själv att den sista timmen i planet är så långtråkig ,sover bort den sista biten.:cool: Dom flesta brukar hänga mot fönstret och titta ut så dom ej missar något.Det hörs ett surr från många som säger " snart är vi framme"
Då tittar jag upp igen och suckar, tänker så fort den sista tiden gick. Nu så var vi framme.
Tack till alla som delade med sig.klapp_klap
Birgitta 63

kimmen
2009-01-31, 11:42
Tanka i Thessaloniki. Var ligger det ?
Kul få se en ö till då på köpet.
Thessaloniki är ingen ö utan Greklands andra stad och ligger på fastlandet i norra Grekland...

/kimmen

Birgitta63
2009-01-31, 22:05
Thessaloniki är ingen ö utan Greklands andra stad och ligger på fastlandet i norra Grekland...

/kimmen
:)
Birgitta 63

theresa
2009-02-01, 16:32
Vi fick en häftig landning på Skiathos i somras, tvärnit och landning 2 gånger...:eek:....kaptenen bad om ursäkt och sa att det brukar räcka med en landning men i dag blev det 2...lite konstigt kändes det. En duns, tvärnit upp igen och en duns till, vinglade lite mer än vad man är van vid...men vi hann aldrig bli rädda utan tyckte bara det var häftigt.bye_bye

Birgitta63
2009-02-01, 17:06
Vi fick en häftig landning på Skiathos i somras, tvärnit och landning 2 gånger...:eek:....kaptenen bad om ursäkt och sa att det brukar räcka med en landning men i dag blev det 2...lite konstigt kändes det. En duns, tvärnit upp igen och en duns till, vinglade lite mer än vad man är van vid...men vi hann aldrig bli rädda utan tyckte bara det var häftigt.bye_bye
Aja det kallar man för en duktig luftgrop ...eller ?:D:D
Birgitta 63

theresa
2009-02-01, 17:18
flabb_flab ja precis;)bye_bye

Birgitta63
2009-02-01, 17:20
flabb_flab ja precis;)bye_bye


:) Birgitta 63bye_bye