handdator

Visa fullständig version : Kreta 6 månader


bruno
2009-01-27, 14:30
Hej alla Greklandälskare!!

Nu verkar alla delar falla på plats inför vår planering till Kreta januari 2010.

Vi kommer att packa bilen full för att sedan köra ner till Grekland och stanna där i 6 månader.
Vår dotter som blir 9 nästa år ska börja både Engelsk samt en Svensk skola på Kreta.

Nu är det bara bostaden som ska ordnas.
Är det någon som har erfarenhet med bostad nära Heraklion?

Hälsningar Cecilia bye_bye

misslina
2009-03-06, 01:18
Hej!

Vilket aventyr, later jattespannande :)

Jag bor inne i Heraklion, och min erfarenhet ar att det ar svart att hitta en lagenhet att hyra i 6 manader, eftersom dom garna vill skriva kontrakt pa minst ett ar eller mer (lyckligtvis stannar jag har langre an sa).

Har aven hort att det ar olagligt att hyra ut en lagenhet i mindre an ett ar i Grekland, men vet dock inte om detta ar sant eller ett rykte?

Men mojligheterna finns nog sannerligen, detta ar bara min uppfattning :)

Lycka till!

Eva L
2009-03-06, 08:58
[QUOTE=misslina;160321]Hej!

Har aven hort att det ar olagligt att hyra ut en lagenhet i mindre an ett ar i Grekland, men vet dock inte om detta ar sant eller ett rykte?


QUOTE]

Det är inte sant.

Eva

bruno
2009-04-28, 10:12
Hej och tack för era svar!

Vi har fått tag i en semesterlägenhet i 6 månader. Det måste väl vara lagligt?
Jag ska försöka hyra en salong nära Heraklion, vet ni några tips?
Mitt yrke är frisör.

Hälsn. Ceciliabye_bye

Wardakis
2009-04-28, 17:42
Jag har hyrt från två månader och upp till ett år. Och inte blivit arresterad en enda gång.
Gunilla

Sanja
2009-10-24, 15:01
Hej,
jag bor på Kreta sedan juni i år.
Nu bor jag i Heraklion och tror att det är olönsamt att hyra stol som frisör. Tycker det kryllar av salonger men att det är tomt på folk. Många klagar över att det går dåligt. Var utanför Heraklion ska ni bo?

bruno
2009-10-28, 09:03
Hej,
Nu är vi i Heraklion i en vecka för att söka bostad. Vi bor för tillfälligt i Amoudara men vill bo inne i Heraklion centrum.
Har ni något tips hur man kan söka bostad?
Tack!
MVH
Cecilia

bruno
2009-10-28, 09:06
Ja, frisörer är det gott om men man kan ju alltid chansa. Svenska frisörer har väldigt gott rykte...
Jag säljer SnapOn Hairextensions på nätet och gör just nu reklam på olika hotell samt salonger.
Hör av er om ni vet någon lägenhet...

Wardakis
2009-10-28, 09:10
Härligt, ni har ju planerat det här länge! Förutom kontakten jag tipsade dej om förut så finns det säkert annonser i tidningarna om bostäder att hyra. Fråga runt, utbudet i Heraklion är säkert stort liksom i Chaniaområdet.
Lycka till
Gunilla

Sanja
2009-10-28, 20:11
Hej,
vi hittade lägenheten vi nu hyr i tidningen..500 Euro i månaden (omöblerad)för en 3:a i stadsdelen Pateles. Fräsch med öppen spis och disk/tvättmaskin. Mastambas är dyrare..I Amoudara bor gästarbetare med tvivelaktika yrken (if u know what i mean) så det skulle jag inte rekommendera. Min pojkvän skulle kunna läsa annonser åt er i tidningen om ni vill?

bruno
2009-11-01, 13:42
Hej,

Jättesnällt om din pojkvän ville läsa tidningen om annonser!
Ja, jag håller med om att Amoudara är lite knepigt folk... För några dagar sedan hittade jag en spruta på stranden??
Vi funderar även lite på att ev. köpa en lägenhet inne i Heraklion.
Vi tittade på en 3:a ovanför FIAT, 62 Martyron ave, nära Hanio Porta.
Den kostade 500 Euro per månad omöblerad.
Det finns ändå en del lägenheter lediga men det känns att man hade behövt lite hjälp av någon som kan grekiska.
Vi åker tillbaka i december och stannar i 6 månader, kännns som det kommer att bli mycket längre....
Kanske ses vi i januari?
Hälsningar Cecilia

Sanja
2009-11-09, 13:49
Hej :-)
Jag har haft fullt upp med födelsedagar och namnsdagar den senaste veckan och missade därför ditt svar Cecilia. Men ni ska juh inte flytta än så det kanske är lite tidigt att ringa runt på annonser nu i alla fall.
Området kring Martyron Ave tycker jag är helt ok. 500 euro för en omöblerad 3:a av ok standard är vad det kostar men kolla runt när ni kommer det verkar finnas en hel del lägenheter att hyra.
Tex så att trafiken inte stör för mycket på nätterna (heraklionborna och deras motorcyklar på nätterna)
Jag tycker Heraklion borna är väldigt välkomnande och trevliga. Att köpa i Heraklion funderar jag själv också på men vill kolla om jag kan ta med mig lån m.m. från Sverige..
Vad jag har förstått så är det inga problem med att bryta lägenhetskontakt men däremot el och telefon-internet abonnemang som man binder upp sig på i 1 år.
Kolla upp det hemifrån..OTE heter tel/internet vi har och elen har vi från Dei..

Roligt att ni ska provbo här, tror ni kommer stormtrivas :-)
Hur gamla är ni?
Jag är 28 och min pojkvän är 41..
Hursomhelst så kan självklart ses i januari.

Lycka till med allt!

bruno
2010-01-07, 15:56
Hej på er!
Nu har vi kommit till ro här på Kreta.
Det känns underbart.
Vi har en liten/enkel mysig lägenhet i Amoudara, stranden utanför köksfönstret.
Det blir att jag hyr en salong här i Amoudara.
Ska ev. öppna nästa vecka.
Salongerna här i Heraklion och Amoudara ser ut att ha fullt upp så någon lågkonjuktur har nog inte denna branschen... Det är samma i Sverige vi har fullt upp där också.
Vår dotter börjar den Europeiska skolan i morgon, då börjar det verkliga livet.
SPÄNNANDE!
Ha det bra allihopa! Vi kanske ses på salongen....
Kram på er!
/ / Cecilia
_B-anana

bruno
2010-01-07, 15:58
Hej igen,
Glömde skriva svaret på din fråga Sanja,
Vi är 41 år gamla och vår dotter är 9.
Har ni flyttat hit för gott?
Ha det bra!

Wardakis
2010-01-07, 16:23
Så roligt Cecilia att ni äntligen är på plats! Lycka till och hoppas ni kommer att trivas. Vem vet, vi kanske råkas!
Gunilla

bruno
2010-01-07, 16:41
Hej Gunilla,
Vad roligt att du svarade så snabbt.
Ja, nu sitter vi med öppet fönster och tända ljus och blickar ut över havet, lite kyligt men ändå skönt att andas in friskluft.
Bor du på Kreta året om?
I så fall, inne i Heraklion?
Varför inte, vi kan kanske ta en kaffe en dag?
Kram på dig.
/Cecilia
bye_bye

Sanja
2010-01-10, 17:36
Välkomna hit :-)

Ja jag har flyttat hit för gott till min grekiska pojkvän. Skönt att ni hittat boende där ni trivs. Och roligt att du hittat lokal att hyra så snabbt också.
Hur fick du in dottern på Europeiska skolan?
Hade hört att det var svårt att få plats nämnligen?
Kaffe någon dag?
Mvh/Sanja

bruno
2010-01-15, 08:15
Hej,
Vi sökte till den Europeiska skolan för ett och ett halvt år sedan. Vi var nere i okt 2009 och hon fick göra olika tester.
De kollade upp både mig och min man så vi var ok och hade jobb etc.
Vi var också på flera möte med rektorn och blev intervjuade.
Jag har också hört att det är svårt att komma in på skolan.
Lärarna är helt underbara och det är en mycket bra skola.
Ja, allt har löst sig med lokal för salongen.
Jag håller på att öppna ett grekiskt bolag.
I dag ska jag till skattemyndigheten som ligger vid lejontorget och få ett VATnummer.
Hoppas allt går bra och att det inte tar hela dagen.
Har du tid med kaffe i dag?
Ha det bra!
Hälsn. Cecilia

bruno
2010-01-15, 08:31
Hej igen,
Min man är Sång-Coach och vill marknadsföra sig här på Kreta.
Är det någon som vet om det finns universitet som är inriktad på musik/sång i Heraklion?
Han jobbar med stora artister i Sverige, bla Sanna Nielsen, Emil Sigfridsson, Zara från Sarek, Sibel mm
Tack!
/Cecilia