handdator

Visa fullständig version : 2005 Artic Circle Meeting!!!


Arne
2005-02-28, 17:30
Sålunda dags igen att inbjuda till en Kalimeraafton i gemytets tecken här i Umeå!!
Vi har efter referendum kommit fram till att Lördagen den 2 April är rätt dag för Kalimeraträffen.

Tid och plats: Hemma hos Arne och Birgitta på Mårdvägen i Umeå. Samling vid pass 17.00.

MenÝ: Kolokithokeftedes -friterade
Zucchinibollar
Panzaria Salata- Marinerade rödbetor
Grekisk Sallad
Janériks Tzatziki med honungsbröd
Köttfärs- och fetafyllda Paprikor
Eva.L-s Briam
Karidhopita- valnötskaka

Därutöver bjudas en digital soaré med vår nyinköpta digitala projektor!!!

Alla festdeltagarna kunna själva medbringa en CD med de bilder de önska förevisa.

Retsina Kourtaki finnes inhandlad i tillräcklig mängd för avsalu liksom Ouzo.

Kvällens gäst: Oklart ännu, men trenne alternativ ligga för handen:

Inkfish medverkar och kåserar över ämnet "Jag och avbön för Metaxa"

Biskopen i Luleå medverkar under ämnet "Gud sig förbarme" i samband med videoprojektorvisningen av bilder från övärlden....

Kulturattachén vid Greklands Ambassad medverkar under ämnet "Dessa förbannade turister och deras olater"

Ögonläkaren Eberhardt Löfvendahl kåserar över ämnet " Färgblindhet, en humoristisk gudagåva"

Anmälan till deltagande i festen: Skickas via email till jasas@telia.com alternativt till Arnes inbox på nya forumet senast 15 Mars 2005.

Varmt välkommen kära du, hem till Arne och hans fru!!

Arne och Birgitta

sahar
2005-02-28, 18:22
Varför ska alla roligheter äga rum antingen på öarna eller låååångt bort från Götet?:(

sahar, avis...

Arne
2005-02-28, 18:39
Amazonas!!! Din nostalgibild på er hemsida frammanar mina minnen från FN-tjänsten i Gaza 1965!!
En Israelpatrull med tio män och tvenne damer medförande en 8,2 mm bärbar granatkastare samt Amerikanska hjälmar och dito radioutrustning!!

Hälsningar-de bästa

Arne och Birgitta

Janérik
2005-02-28, 18:42
Vadådå, det är väl Göteborg som är så jäkla avsides ;)
Det är ju bara att ta flyg hit, billig övernattning går säkert att ordna. Med Malmö Aviation går det att ta sej tur-retur Göteborg-Umeå för det fenomenala priset av 4.524 kronor för två personer. Det är väl så gott som hittat med tanke på hur trevligt sällskap ni får då ni kommer fram.
Mvh Janérik

Brige
2005-02-28, 19:59
Varför ska alla roligheter äga rum antingen på öarna eller låååångt bort från Götet?:(

sahar, avis...


Det RIKTIGA Sverige börjar NORR om Dalälven:)
:):D:):D

anser Brige/Birgitta

inkfish
2005-02-28, 20:01
Så biskopen, kulturattachén och jag har fått tillskott?:D

sahar
2005-02-28, 20:20
Vadådå, det är väl Göteborg som är så jäkla avsides ;)
Det är ju bara att ta flyg hit, billig övernattning går säkert att ordna. Med Malmö Aviation går det att ta sej tur-retur Göteborg-Umeå för det fenomenala priset av 4.524 kronor för två personer. Det är väl så gott som hittat med tanke på hur trevligt sällskap ni får då ni kommer fram.
Mvh Janérik
Ja, att få träffa Er "riktiga" kalimeror är värt det priset, det håller jag med om.
Kan inte jag locka hit Er på något sätt? Turmässan till exempel?:):)
sahar

Janérik
2005-02-28, 21:30
"klipp"
Kan inte jag locka hit Er på något sätt? Turmässan till exempel?:):)
sahar
Jag har nog försökt förhandla här hemma om att åka till Turmässan men tyvärr har resultatet varit magert, Göteborg är ju som sagt ganska avsides. :mad:

Kallithea
2005-03-01, 10:30
Jag och Eva L kommar absolut att vara på plats!
Ser fram emot diabildsvisningen.. ;-)

Kallithea

Janérik
2005-03-03, 23:13
Arne har ju nu gått in i ett nytt tidevarv, det är slut på diabildsvisningen.
I stället ska det väl bli visning av digitala bilder medelst projektor, tydligen måste jag först ha tid att promenera förbi och studera projektorn (alltså försöka få den att fungera) vid tillfälle.
Hur som helst så ska det bli intressant med ett nytt möte.

Arne
2005-03-04, 20:51
Nja!! Ett stycket videoprojektor är nu beställd via Cyberphoto!!
En alldeles ny variant med mycket goda prestanda. Hitachi CP-RS55. Pris inklusive rabatter är 7500 SEK

Dock förmenas leveranstid på 7-15 dagar vara aktuell. Projektorn torde kunna levereras runt den 15 Mars!!

Så, Janérik,, du må din promenad taga runt den 15 Mars!!

Men nog skola projektorn vara i fullt bruk till vår Kalimerafest den 2 April!!

Arne och Hustru Birgitta

Den dag etc etc....

inkfish
2005-03-04, 21:25
Nja!! Ett stycket videoprojektor är nu beställd via Cyberphoto!!


Först nu? Den här gången höll hustrun motståndet ovanligt länge, måste jag säga :rolleyes:

Janérik
2005-03-04, 23:12
"Klipp"
Dock förmenas leveranstid på 7-15 dagar vara aktuell. Projektorn torde kunna levereras runt den 15 Mars!!

Så, Janérik,, du må din promenad taga runt den 15 Mars!!


Ajdå, jag som hade ställt in mej på lördag kväll denna helg, nåväl jag får väl invänta projektorns ankomst först för ni hade visst slut på Ouzu.

Arne
2005-03-16, 18:55
Projektorn är nu vederbörligen installerad och visade sig fungera precis perfekt!!!

Nu denna dag hava vi följande Kalimeror anmälda till vår kulinariska soaré:

Arne och Hustru Birgitta
Janérik och Maria samt eventuellt fyra personer till. (Besked tages tacksamt emot snarast!!)
Janet och pojkvännen Krille
Eva.L samt dotter Rebecca

Partylokalen i villasamfälligheten är bokad.

Retsina för avsalu finnes i erforderlig mängd liksom Ouzo!! (Självkostnad)

Kostnad: Nja, enligt god sed och vänja bjuda vi som värdpar på all mat, men förvänta oss att Janérik medbringa sin delikata Tzaziki , och att Eva.L kokar samman sin utsökta Briam!!
Vad gäller Janet och Krille, då förmenas ni som studerande ej alls behöva något medbringa!! Medtag edert goda humör, det är mer än tillräckligt!!


Vill någon annan gäst medbringa någon Mezes är detta bara en extra höjdpunkt på festen!!

Och, bemärk!!! Tag gärna med er eventuella digitala bilder från resor i övärlden. Endera i CD-format eller som minneskort. Dessa minneskort kunna vi snabbt konvertera till CD innan bildvisningen tager sin början.

Då kunna vi alla i gemytets tecken avnjuta vårt älskade Grekland via digitalprojektorn!!

Varmt välkommen kära du, Hem till Arne och hans Fru!!

Arne och Hustru Birgitta

PS: Utrymme finnes även för flera Kalimeror om ni snabbt er anmäler!!

Vi har ävenså gästvåningen till förfogande för övernattande gäster. DS

Eva L
2005-03-22, 15:40
Hej!

Vi blir ju ganska många om jag förstått saken rätt. Funderar på att laga ytterligare en grekisk rätt och undrar lite försynt vad som står på deltagarnas önskelista.

Eva

Arne
2005-03-22, 16:17
Läget för dagen är sålunda:: Arne och Birgitta, Janérik och Maria, Janet och Krille, Ioannis och Konstatinos, Eva.L och dotter Rebecca samt ev pojkvän till Rebecca. Så har vi därtill återbud från Janériks grekiska vän med fru.
Vad osäkert är det är Janériks tvenne vänner vilka aviserat intresse för träffen!!

Alltså!! Vi räkna på cirka 12-14 personer i partylokalen den 2 April.

Arne och Birgitta

"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"


Kvällens gäst!! Ännu oklart

Kallithea
2005-03-23, 09:43
Insider-information ;) .. Rebecca har ingen pojkvän för närvarande, så någon sådan följer inte med.

Kallithea

Janérik
2005-03-23, 16:46
Äh, hon har ju flera dagar på sej att ordna till den lilla detaljen så ännu ska vi inte ge upp hoppet. Nu kan hon ju dessutom locka med att få närvara på en riktigt bra fest också ;)

Mvh Janérik

Arne
2005-03-23, 17:25
Vi have en i området boende "Tivolicharmör" av Chilenskt ursprung. Ernesto Canales Varas!! Tvättbrädesmage, en meter över axlarna samt försedd med en ryamatta på bröstet!!! Undrar om det kan vara något som bordskavaljer för henne??

Arne

"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

Janet
2005-03-23, 17:36
Oj, det låter som en riktig man det :)

Stackars svärmor ;)

Janérik
2005-03-23, 21:43
"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

Det verkar som att svärmor har sjunkit i värde, ursprungsannonsen kostade väl en tjuga men här annonserar du ju faktiskt gratis så då får du ingenting för henne heller. Och förresten så är jag intresserad heller för den delen.

Mvh Janérik

Kallithea
2005-03-24, 10:37
:D :D :D ... men kanske ändå inte! :rolleyes:

Kallithea


Vi have en i området boende "Tivolicharmör" av Chilenskt ursprung. Ernesto Canales Varas!! Tvättbrädesmage, en meter över axlarna samt försedd med en ryamatta på bröstet!!! Undrar om det kan vara något som bordskavaljer för henne??

Arne

"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

Kallithea
2005-03-24, 10:42
Vi have en i området boende "Tivolicharmör" av Chilenskt ursprung. Ernesto Canales Varas!! Tvättbrädesmage, en meter över axlarna samt försedd med en ryamatta på bröstet!!! Undrar om det kan vara något som bordskavaljer för henne??

Arne

"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

:D :D :D ... men kanske ändå inte! :rolleyes:

Kallithea

Ruby
2005-03-24, 12:14
Äh, hon har ju flera dagar på sej att ordna till den lilla detaljen så ännu ska vi inte ge upp hoppet. Nu kan hon ju dessutom locka med att få närvara på en riktigt bra fest också ;)
Vi have en i området boende "Tivolicharmör" av Chilenskt ursprung. Ernesto Canales Varas!! Tvättbrädesmage, en meter över axlarna samt försedd med en ryamatta på bröstet!!! Undrar om det kan vara något som bordskavaljer för henne??
Är inte Rebecca välkommen utan kavaljer? :rolleyes: ;)

Janérik
2005-03-24, 16:57
Är inte Rebecca välkommen utan kavaljer? :rolleyes: ;)

Jodå, visst är hon välkommen utan kavaljer, vi försöker bara vara lite hjälpsamma ;)

Mvh Janérik

Eva L
2005-03-24, 22:26
Tror du hon behöver den hjälpen? :confused:

Eva

Janérik
2005-03-24, 22:35
Ojoj, nej, det tror jag väl egentligen inte men ibland så orkar man ju bara inte hålla fingrarna ifrån tangentbordet och då blir det som det blir. Jag borde väl egentligen koppla bort tangentbordet från datorn ibland men man tycker man kommer på nånting lustigt och då blir det som det blir. Naturligtvis är Rebecca väldigt välkommen på festen även utan kavaljer och det var nog väldigt onödigt av mej att strö salt i eventuella sår som kan finnas i Rebecca just nu. Jag ber därför högtidligen om ursäkt för de osmakliga inlägg som jag har skrivit ovan och får väl bara skylla på ett visst intag av alkoholhaltiga drycker före jag började denna del av tråden.
Mvh Janérik

Arne
2005-03-25, 14:47
Sålunda föreligga följande fakta!!

Deltagarlista för festen:
Arne och Birgitta
Janérik och Maria
Eva.L och dotter Rebecca
Janet med sambo
Konstantinos och Giannis
Eva.L-s genomtrevlige son Peder med sambo
En grekisk läkare verksam vid Universitetssjukhuset (NUS)

Tillkommande gäster kunna emottagas fram till mitten av kommande vecka!!

Kvällens gäst: Svärmor. Kåserar över ämnet "Svärmorsfrukost" Fyra pressade citroner samt en liter ättika...

Arne

Janérik
2005-03-25, 19:32
Klipp

Tillkommande gäster kunna emottagas fram till mitten av kommande vecka!!

Hmm, först ber ha om mera gäster.


Kvällens gäst: Svärmor. Kåserar över ämnet "Svärmorsfrukost" Fyra pressade citroner samt en liter ättika...

Arne
Sedan skrämmer han iväg alla som hade kunnat tänka sej att komma :eek:

Jag har för övrigt pratat lite försiktigt med Maria angående den bönsoppa som Dimitrios bjöd på förra året. Hon tror nog att hon ska klara av att göra nånting liknande, jag kommer fortfarande ihåg kryddstyrkan av hennes förra försök, det var inte att leka med men gott var det.

Mvh Janérik

Kallithea
2005-03-26, 19:44
Ojoj, nej, det tror jag väl egentligen inte men ibland så orkar man ju bara inte hålla fingrarna ifrån tangentbordet och då blir det som det blir. Jag borde väl egentligen koppla bort tangentbordet från datorn ibland men man tycker man kommer på nånting lustigt och då blir det som det blir. Naturligtvis är Rebecca väldigt välkommen på festen även utan kavaljer och det var nog väldigt onödigt av mej att strö salt i eventuella sår som kan finnas i Rebecca just nu. Jag ber därför högtidligen om ursäkt för de osmakliga inlägg som jag har skrivit ovan och får väl bara skylla på ett visst intag av alkoholhaltiga drycker före jag började denna del av tråden.
Mvh Janérik

Angående Rebecca låter hon meddela att denna tråd inte orsakat vare sig sorger eller bekymmer! Hon ser också fram emot nästa lördag, grekisk mat och retsina!
:D

Kallithea

Janérik
2005-03-26, 23:23
Angående Rebecca låter hon meddela att denna tråd inte orsakat vare sig sorger eller bekymmer! Hon ser också fram emot nästa lördag, grekisk mat och retsina!
:D

Kallithea

Det gläder mej att Rebecca kan finna lite humor även i lite klantigt skrivna inlägg.

Mvh Janérik (som helgen till ära dricker Lankesisk Arrak)

Goliat
2005-03-26, 23:36
Det låter som en riktigt trevlig tillställning, synd att man inte kan närvara...

Göran (som har stor Makri Gialos-abstinens)

Janérik
2005-04-01, 21:39
Sålunda dags igen att inbjuda till en Kalimeraafton i gemytets tecken här i Umeå!!
Vi har efter referendum kommit fram till att Lördagen den 2 April är rätt dag för Kalimeraträffen.

Tid och plats: Hemma hos Arne och Birgitta på Mårdvägen i Umeå. Samling vid pass 17.00.

MenÝ: Kolokithokeftedes -friterade
Zucchinibollar
Panzaria Salata- Marinerade rödbetor
Grekisk Sallad
Janériks Tzatziki med honungsbröd
Köttfärs- och fetafyllda Paprikor
Eva.L-s Briam
Karidhopita- valnötskaka


Klipp

Arne och Birgitta

Bönsoppan är på gång, tillreder delvis sej själv under natten.
Tsatsikin är klar och avsmakad.

Mvh Maria o Janérik

Arne
2005-04-01, 21:39
Till den trivsamma Kalimerafesten i morgon den 2 April äro nu följande personer anmälda och bekräftade;

Arne och Hustru Birgitta
Eva.L
Rebecca
Eva.L-s son Peder med sambo
Våra inhyrda Greker Giannis och Konstatinos
Kirurgläkaren Harry Kourtopoulos
Janet och Krille
Janérik och Maria

Inalles tretton personer!!

Vi träffas å Mårdvägen 108 i Umeå vid pass 17.00 för att sedan taga oss till
villasamfällighetens partylokal för god middag!!

Den utannonserade bildvisningen synes i nuläget icke kunna genomföras enär vår nyinhandlade videoprojektor i söndags strejkade!! Efter inlämnande till agentur konstaterades att bildsensorn kapsejsat förra söndagen och att vi därefter insänt sagda projektor till serviceverkstad i Stockholm varifrån densamma ännu ej returnerats i användbart skick!!

Har Eva.L eller annan medverkande tillgång till videoprojektor vore vi tacksamma om ni tog en dylik med till festen!! Gärna ett förvägsmeddelande till oss under morgondagens förmiddag!!

All mat är nu lagad och klar. Tvenne lådor med Kourtaki för avsalu finnes på plats liksom i Finland inhandlad Ouzo!!

Var välkommen kära du,, hem till Arne och hans fru!!

Kvällens gäst;; Biskopen i Luleå Stift. Medverkar och kåserar under ämnet "förbön lönar sig" med anledning av att videoprojektorn sattes ur funktion!!!

Arne och Birgitta

Janet
2005-04-02, 09:08
Synd att videoprojektorn inte vill vara med, jag som verkligen sett fram emot att se Greklandsbilderna :(

Får titta desto mer på er andra istället.

Nu ska jag gå och köpa Aftonbladet med Resabilaga och se vad Janne skrivit om Parga med omnejd i den :) Trevlig lördagsläsning!

Jag har förresten fått ledigt från jobbet hela dagen så vi kommer nog inte att vara sena ikväll. Men man vet inte, det kanske blir svårt att hitta. Hur ser huset ut som vi ska leta efter? :)

Längtar till en supertrevlig kväll!

Arne
2005-04-02, 09:35
Goder morgon!! Det är väldigt enkelt att hitta hit. Tag som utgångspunkt "Barnens Hus " på Björnvägen, Mariedal. Just mittemot på andra sidan vägen går en liten gata in till före detta servusbutiken som numera är omgjord till bostäder. (Mårdvägen) Men, ni kommer först till garagelängor på höger sida.
Vik in där och gå förbi alla längorna. Direkt därefter tar ni vänster. Efter 50 meter tar ni höger och sen är det bara att gå 20-30 meter fram till nummer 108.

Välkomna!!! Arne och Birgitta

Riitta
2005-04-02, 09:51
Jag önskar er alla festdeldagarna en härlig kväll. Tänker på er:)

Jannes resbilaga redan inhanlad och skall läsas ute i vårsolen så småningom:)

Riitta

PO
2005-04-02, 10:22
[QUOTE=Janet] det kanske blir svårt att hitta. Hur ser huset ut som vi ska leta efter? QUOTE]

Klicka på smileyn :) (http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=cs&streetname=m%E5rdv%E4gen&streetnumber=108&city=ume%E5&zipcode=&mapstate=6%3B1721436%3B7089907%3B0%3B1720621%3B7090592%3B1722250%3B7089221%3B&mapcomp=%3B%3B%3BM%E5rdv%E4gen%3B108%3B%3B90642%3BUME%C5%3B%3B%3B%3B%3B1721436.0%3B7089907.0%3B0%3B0&search_word=&where=&heading_exact=&heading=&heading_group=&company_name=&dir_area=&geo_area=&district_code=&ns=&stq=0&symbols=&ax=&pis=) så hittar Du vägen till A & B

Ha det så gott i afton!

//PO

Janet
2005-04-02, 12:26
Tack både PO och Arne för vägbeskrivning. Hittar vi inte nu får vi verkligen skämmas! :)

Janet
2005-04-03, 08:45
Tack allihopa för en trevlig kväll, det var verkligen kul att bli inbjudna! Med tanke på all retsina och ouzo som fanns att tillgå; hur mår ni idag? :)

Krille ligger fortfarande och sover, hehe.. :)

Arne
2005-04-03, 10:20
Enligt god sed och vänja komma här ett litet bildsvep från gårdagens mycket lyckade Kalimerafest!!

Nya intressanta och spännande personligheter ha vi mött och lärt känna.
Goda , ja rent exklusiva grekiska maträtter ha vi avnjutit tillsammans med Ouzo och Retsina i väl avvägda mängder.

Tack alla ni som gjorde festen så lyckad.

Bildsvepet hittas på länken här nedan

http://www.sendpix.com/albums/05040300/tgaov2q7qa/

Arne och Birgitta

Janérik
2005-04-03, 10:33
Ojoj vilken fest, jag vill bara säga att idag är det inte roligt att vara Kalimeramedlem i Umeå, åtminstone inte om man heter Janérik.
Men jäklar vad roligt vi hade och vad maten var god.
Jag vill härmed tacka alla som ställde upp och hjälpte till, väl mött nästa gång.

Mvh Janérik

Eva L
2005-04-03, 14:34
Här har det också varit sovmorgon utöver det vanliga. Tack alla deltagare för en supertrevlig kväll och speciellt till vårt värdpar Arne och Birgitta. :) Underbart med all den goda grekiska maten, svala retsinan och allt trevligt småprat. Promenerade hem framåt natten med ett småleende på läpparna, efter en trevlig kväll där grekiska, engelska och svenska surrat runt bordet.

Eva (Tyvärr kan jag inte se bilderna Arne länkat till)

pawik
2005-04-03, 14:50
Eva (Tyvärr kan jag inte se bilderna Arne länkat till)

Beror säkert på brandvägg.
Går oftast att tillfälligt stänga av.
Lite avis blir man.

/pawik

Chris
2005-04-03, 17:14
[QUOTE=Janérik]Ojoj vilken fest, jag vill bara säga att idag är det inte roligt att vara Kalimeramedlem i Umeå, åtminstone inte om man heter Janérik.
Men jäklar vad roligt vi hade och vad maten var god.
:cool: :eek: :confused: :cool:

Men du andas i alla fall .... somliga straffas medetsamma!
:D

Ja, det såg väldigt trevligt ut också. Man blir lite avis :mad: .
Fler Kalimerafester åt Kalimerorna!

Chris
:) :) :)

Eva L
2005-04-04, 09:18
Beror säkert på brandvägg.
Går oftast att tillfälligt stänga av.
Lite avis blir man.

/pawik

Nu har jag också sett bilderna. Kul. :) ;)

Eva

Kallithea
2005-04-04, 13:25
Tack för en underbart trevlig kväll!!! Inget kunde ha varit bättre! :)
Det jobbiga är att våra nyvunna grekiska vänner väckt en intensiv längtan efter Grekland..

Det var trevligt att även få träffa Janet och Krille som jag hoppas blir festdeltagare även nästa gång!

Glada hälsningar
Kallithea

Janet
2005-04-04, 14:28
Såklart vi kommer! :)

Arne
2005-04-04, 15:51
Men Janna då!!
Skickade just nyss ett knippe bilder från vår stuga på skäret... Din Hotmail-adress returnerade bilderna genast med hänvisning till att de tillsammans var för stora för din epostlåda!!!

Janérik
2005-04-04, 17:32
Men Janna då!!
Skickade just nyss ett knippe bilder från vår stuga på skäret... Din Hotmail-adress returnerade bilderna genast med hänvisning till att de tillsammans var för stora för din epostlåda!!!

Det är väl inte Jannas fel att du är dålig på att komprimera bilderna du ska maila ;)

Mvh Janérik (något piggare idag)

Janet
2005-04-04, 18:13
Fy, dumma mig!
Borde verkligen skaffa mig någon form av outlookadress.
Jaja, har du möjlighet att komprimera bilderna Arne?

Arne
2005-04-05, 06:18
Bilderna VAR komprimerade Janérik!!! Sker med automatik i Minoltas bildbehandlingsprogram. Originalbilderna ligga i "Super fine" på dryga 2 MB per styck. Komna ut ur programmet till email ligga de på strax runt 25KB!!!

Men, jag ska fixa så Janet kan se bilderna i "Sendpix-galleriet på webben.

Arne

Janérik
2005-04-05, 07:43
Tidigare har Hotmail haft en gräns på 1 Mb på bilagor till mail men de kan ju ha ändrat på detta utan att jag vet om det.
Hur som helst är det ju alltid bättre att publicera bilderna via webben då man ska dela med sej, har man bara lite vettigt med utrymme så kan man ju låta bilderna ligga kvar och enkelt dela med sej till nästa som kan vara intresserad också, bara att skicka en länk så är det fixat.

Mvh Janérik

Elisabet
2005-04-05, 12:12
Tidigare har Hotmail haft en gräns på 1 Mb på bilagor till mail men de kan ju ha ändrat på detta utan att jag vet om det.Hotmail har numer ett totalt lagringsutrymme för epost och filer på 2 Mb för den som inte har Hotmail Plus.

Så Janet, det gäller med andra ord att inte ha för mycket i inboxen när det kommer bilder :)

Janet
2005-04-05, 13:30
Så är det ja, jag har blivit erbjuden Hotmail Plus, men inte velat anta det. Kör på gratis så mycket som möjligt :)

Det är bäst jag tömmer min inbox lite mer då.. men Arne, nu behöver jag inte göra det för bildernas skull eller hur, lyckas du lägga upp dem på nätet?

Arne
2005-04-05, 14:55
Yepp!!

Komma strax!!!

Arne

Med Hustrun i Stockholm. Vi skola sammanträffa torsdag i tid för avresa till Helsingfors torsdag afton....

Arne
2005-04-05, 15:41
Här komma länken till vårt sommarställe på Norrbyskär som ni gärna kunna låna få under den tid vi i Grekland vistas!! (19 Maj-16 Juni)

Länk http://www.sendpix.com/albums/05040507/rhai7mpo3q/


Arne och Hustru Birgitta

Svärmor må dock eventuellt övertagas!!!

PO
2005-04-05, 20:05
Trevligt att se skäret, känt från månget sms.
Utsikten från altanen är med beröm godkänd!

Appropå ingenting, kan svärmor simma och i så fall, hur långt? :rolleyes:
//PO

Arne
2005-04-06, 06:30
Simma!!! Svärmor kan gå på vatten om så behövs för att nå oss på skäret!!!

Arne

Kallithea
2005-04-06, 08:38
Simma!!! Svärmor kan gå på vatten om så behövs för att nå oss på skäret!!!

Arne

:D :D :D

Kallithea

Janet
2005-04-06, 09:01
Ojojojoj... vilken kvinna!

Eva L
2005-04-06, 11:18
Trevliga bilder. Skäret är faktiskt en underbar plats. När jag hade förmånen att vara där började fredagsaftonen med strålande sol trots att väntan mellan buss och färja fördrivits i småregn på forskningsstationens terass.
Härlig känsla att förbereda maten i Arne och Birgittas förträffliga enkla utomhuskök där allt finns. Kurade i den mysiga storstugan på kvällen och vaknade nästa dag till fågelkvitter. I slutet av maj är det en enorm mängd fåglar på skäret och här finns arter som är svåra att få se på andra ställen i Västerbotten. Några mellanlandar på sin långa resa och andra kanske stannar sommaren ut. Söndagen var så varm att jag kunde bre ut en filt i gräset och få den säsongens första riktiga solbränna.

Promenadmöjligheterna är många på skären och naturen fantastisk vart man än vänder sig.
Eva

PO
2005-04-06, 11:41
Simma!!! Svärmor kan gå på vatten om så behövs för att nå oss på skäret!!!

Arne

Holmögadd: Nord-nordväst 6-8, ökande till kuling 18-22 m/s , dålig sikt och risk för nedisning. Om då årorna är genomsågade till mer än hälften..?

//PO
-hette inte filmen "Ladykillers"

Janet
2005-04-06, 12:13
Eva, det låter härligt! Om det skulle vara så att vi lånar stugan när A och B är i Grekland får vi givetvis samsas om helgerna med dig, om du åker dit en helg tar vi nästa och sådär. Om du vill dit i år också alltså. Vi kommer ändå inte hinna åka dit varje helg på grund av jobb och så.
Hör av dig om du vill det :)

Eva L
2005-04-06, 12:56
Eva, det låter härligt! Om det skulle vara så att vi lånar stugan när A och B är i Grekland får vi givetvis samsas om helgerna med dig, om du åker dit en helg tar vi nästa och sådär. Om du vill dit i år också alltså. Vi kommer ändå inte hinna åka dit varje helg på grund av jobb och så.
Hör av dig om du vill det :)

Hej!

I år åker jag till Grekland samtidigt som Arne och Birgitta så det blir nog kanske bara en tur dit ut för att hälsa på A&B under sommaren.

Är med och arrangerar en konferens och vi har lagt konferensmiddagen på Värdshuset där ute en kväll i slutet av maj och då blir det även en guidad tur för deltagarna med lite historiska tillbakablickar.

Ser att jag hade kortbyxor och fleecejacka på bilden från färjeturen till eller från Norrbyskär förra året. Den resan bör ha varit en eller två helger innan Arne och Birgitta åkte till Grekland så det kan vara härligt varmt även i maj.

Eva

Janet
2005-04-06, 13:14
Jag tycker det låter underbart! :)
Visst går det färja dit ut varje dag, inte bara på helgerna? Och tillbaka förstås?

Jag har försökt ringa någonstans där man kan få färjetider men de svarar aldrig :(

Janérik
2005-04-08, 19:02
På http://www.tellus.no/umea/prod.asp?sp=SE&pr=144_1256_1 hittar du tidtabell för färjan.

Mvh Janérik

Brige
2005-04-10, 17:16
Varför ska alla roligheter äga rum antingen på öarna eller låååångt bort från Götet?:(
sahar, avis...

Kan det månne bero på att, vi som bor "norr-om-Dalälven" är vana vid att fixa "allting" själva;) "Norrlandsmänniskan" är, med få undantag, mycket initiativrik och fantasifull:rolleyes: Vi leva under devisen; "INGENTING är omöjligt" och, problem är till för att lösas:):D

Dé ni:p:p

Birgitta, bara syd-norrländska

Arne
2005-04-10, 17:46
Kallt och kargt!!! Vindpinat område där kölden är hård och drivan ligga tung!!!

Varg, Järv, Björn och Ren vistas i terrängen!!
Hur kunde någon komma på den befängda iden att kolonisera detta subarktiska område???

Träden växa här sakta, men giva segt virke!!!
Därtill leva Svärmödrar extra länge här i norr!!

Arne

yannis
2005-04-10, 19:29
Du valde själv att flytta hit.
Jag var tvungen att flytta hit med mina föräldrar vid 4 års ålder.

Men när vi kommer ut till Norrbyskär med första färjeturen för året den 30 april, glömmer vi vinterns vedermödor! Dessutom är det det då bara 19 dagar kvar till andra, härliga öar.

Vill samtidigt tacka för en underbar Kalimeraafton! Vilka underbara och trevliga vänner man fått via Kalimera:)

Birgitta

Janet
2005-04-11, 09:25
Tack själv Birgitta, det var otroligt trevligt!!! :)