handdator

Visa fullständig version : Boende Thassos


LeSa
2009-01-26, 18:41
Hej ni som kan så mycket om Thassos. Snälla hjälp oss, vi hade tänkt oss till Thassos i slutet av maj. Är det för tidigt? Thassos ligger ju ganska långt norrut.
Vi har också en hel del "krav" önskemål.
Dottern är gravid med allt vad det innebär (att ha långt att gå för att äta middag kanske inte är något alternativ för henne)
Svärsonen vill väldigt gärna ha gångvägar i bergen att springa på (älskar berg ju högre dess bättre)
Lilla barnbarnet snart 4 orkar kanske inte heller gå så långt.
Vi gamlingar har inga som helst krav/önskemål mer än att det ska finnas bad och god mat och Grekland.
Hoppas att någon kan ge mig råd om vart vi ska bo.
Hälsningar LeSa

Katitzi
2009-01-29, 18:44
Generellt kan man väl säga att stränderna är bättre i byarna tex. Skala Potamias, Sk. Panagia och Sk. Rachoni, men restauranger och kvällsliv roligare i Limenas. Om ni ska bo i Limenas ska ni nog bo ganska centralt så ni har nära till stranden vid gamla hamnen. Då har ni också nära till många restauranger, gågatan och hamnpromenaden. Kan inte säga hur vädret är i maj men i månadsskiftet juni/juli var det bra. Byarna kanske är lite väl lugna så tidigt på säsongen, men ta er absolut dit för bad någon dag.
Har för mig att det finns många vandringsleder runt Limenas också.

Vi gillade Thassos mycket! Lycka till med planeringen! bye_bye

JohnS
2009-01-29, 20:11
Vi bodde på hotell Timoleon, så sentralt i Limenas som det er mulig å komme, med kort vei til alt. Ca 10 min til en bra strand, mer enn nok av tavernaer, og en trivelig by å spasere i. Vi var der også i slutten av mai, og da vi kom dit 19. mai var vi to norske par på hotellet, og ingen andre! I løpet av den første uken kom det en god del flere gjester, men det var fremdeles stille og fredelig, og vi fikk god kontakt med både eieren (en formidabel dame som visste hva hun ville!) og de andre ansatte.

Hvis vi reiser tilbake til Thassos, kan vi godt tenke oss å bo på det samme hotellet. Alternativet er et hotell i Limenaria, for å bli bedre kjent sør på øya, men der har jeg ikke noe hotell jeg kjenner.

Stefulainen
2009-02-03, 11:33
Vi besökte Thassos 1.6 = 8.6.2006 och just då råkade det vara en lite svalare vecka på ön. Temperaturen låg väl på ca 20-23, men på grund av kall blåst var det i praktiken ofta för kallt att ligga och sola sig. Början av juni är väl en period då vädret kan variera ganska mycket. Just då störde det lite, men det innebar bara att vi fick testa på att göra lite annat än bara sola oss, och att besöka olika byar i bergen var lika intressant. Enligt vad jag har förstått och enligt vad jag såg borde det finnas helt tillräckligt med bergsvägar och stigar för folk som gillar att springa i berg - ett par vandringsleder ska väl starta just i Limenas utkanter? :)

sjöborren
2009-02-03, 12:32
Besökte Thassos i maj 2007. Jag kan säga att vi hade mycket regn under den veckan! Med facit i hand skulle vi kanske valt en ö längre söder ut ... Men lycka till vart ni en reser!
Mvh lilla sjöborren. :)