handdator

Visa fullständig version : Hva er det med Milos ?


solsol
2009-01-26, 13:47
Milos - mye positivt er sagt og skrevet om denne øya både på dette forum og på andre forum på nettet.
Vi var på Milos for to - tre år siden - og skal jeg være helt ærlig, blir det nok med denne ene gangen.
Joda, øya hadde mye flott å by på - vi var stort sett over alt hvor vi kunne komme til med bil. Desverre fikk vi ikke med oss båtturen rundt øya pga for mye vind.
Tsigrado, Paleochori, Firopotamos, Sarakiniko, Pollonia, Papafragas, Klima, Plaka, unike steder alle sammen - flere av dem har jeg ikke sett maken til på noen annen gresk øy.
Likevel var det noe som gjorde at vi ikke følte oss hjemme på Milos, slik vi kan gjøre på andre greske øyer. Vi vurderte faktisk å ta første båt videre dagen etter at vi kom, men bestemte oss for å gi øya en sjanse. Det er jeg jo forsåvidt glad for at vi gjorde.
Det var blant annet Adamas, hvor vi bodde, som ikke falt i smak hos oss. Det virket liksom så ustelt og uskjønt både i og rundt byen. Den hyggelige "intimiteten" som vi opplever andre steder fantes ikke her. Det samme inntrykket fikk jeg flere steder langs veiene hvor vi kjørte. Kanskje var det også noe med gruvedriften som lagde store sår i landskapet flere steder.
Egentlig er det litt vanskelig å beskrive med ord hva som ikke stemte med Milos.
Siden mange har skrevet mye positivt om Milos, lurer jeg jo litt på om det bare er meg som ikke kom helt overens med denne øya ? Eller om andre kjenner på litt av det samme ?

Eva L
2009-01-26, 15:23
Jag har vänner som tyckte ungefär som du efter ett besök på ön så du är nog inte ensam.

Eva

Håkan Frid
2009-01-26, 15:37
Jag förstår vad du menar. Det är inte den naturskönaste ön precis och det genuina gemytet är inte på topp. Det beror lite på vad man söker. Vi upplevde baden positivt, framförallt Sarakiniko, Paleochora och Tsigrado. Men det har väldigt stor betydelse vilken tur man har med blåsten. Dom som har otur med blåsten och missar sköna baddagar kan säkert känna att "det kunde kvitta". På Sifnos t.ex. upplevde vi gemytet på ett annat sätt och byar som Apollonia och Kastro finns inte på Milos. Däremot, tyckte vi, baden var generellt sämre på Sifnos. Fast Adamas är ju helt ok med restauranger och en del butiker.
Jag tror att det är viktigt att man tänker till vad man vill få ut av sitt öbesök så att man inte bara åker på måfå till något någon annan upplevt si eller så. Tänk efter ordentligt, läs därefter rätt inlägg och trådar i ämnet. Vad är viktigt för just dig som skall åka? Vandring i naturskön miljö, härliga bad, gourmetmat, bra shopping, barer och disco?

Vi stortrivdes i alla fall på Milos och hade lite tur med att det blåste från norr ibland och söder andra dagar. Vi missade också båtturen runt ön pga blåst.

Ha de´_B-anana
Håkan

Siri A
2009-01-26, 15:46
Jag känner precis som du! Jag och Milos kom inte riktigt överens. Visst, baden är fantastiska, men fina byar är också viktigt, tycker jag. Adamas är så långt från grekiskt, mysigt man kan komma (tycker jag), och Plaka liknar på ett sett Fira på Santorini. Gränsen från kuliss är hårfin. Paleochori är lungt bästa stranden enligt mig, och där trivs man SÅ bra, men när man kommer hem igen, till Adamas alltså, känns det som man är på en helt annan ö. Nästa gång vi är i krokarna ska vi besöka Kimolos och ta ett par nätter på Paleochori. Ultimat semester för oss!

Assar
2009-01-26, 19:03
Håller med. Milos är ingen "mysö". Fantanskisk natur och bad, inget slår detta, men ändå, jag vet inte om jag åker tillbaka!

Adamos är inte heller någon höjdare att bo i. Känns lite turistisk, fast inte i positiv bemärkelse.

Jag har sett Milos, hela ön tror jag, men det räcker nog ett tag.

solsol
2009-01-27, 16:11
Ikke bare meg altså, som ikke synes Milos var noen højdare, til tross for flott og unik natur.
Vi traff et annet norsk par der som vi snakket en del med og spiste ute sammen med. De ble på Milos mye lengre enn de hadde tenkt, siden de ble så begeistret for øya. Vi er altså forskjellige, heldigvis for det, synd om alle skulle klumpe seg sammen på de samme øyene.
Og heldigvis for at det finnes så mange andre flotte greske øyer _B-anana
Da gjør det ingenting å utelate Milos fra reiserutene i framtiden.

Lissi
2009-01-27, 17:21
Tänk, Milos har funnits på min önskelista med öar att åka till förut, men den har på sista året försvunnit just för att jag läst synpunkter som dessa. Då vi inte alls snorklar eller ligger vid stränder någon längre stund i taget på våra resor utan vill se vackra byar och vackra landskap så har Milos för tillfället helt plockats bort från önskelistan;) Landskapet tilltalar mig inte som det ser ut på en del bilder.
Det finns så många andra öar som verkar "säkrare" för vår del...Semestern är ju ändå så kort så man vill ha öar som man i alla fall tror man ska trivas på:D

Kul att läsa så olika åsikter om samma ö som man gör om Milos.

Lissi

kari
2009-01-27, 21:54
Ja, det e r bra at smaken er forskjellig, selv liker jeg Milos veldig godt :D
Vi har vært der 2 ggr med noen år i mellom, sist 8 dager i oktober i fjor.
- hvordan det er på Milos i høysesong vet jeg ikke, men det Plaka v i opplevde føltes v e l d i g fjernt fra Fira bye_byeKari

kath72
2009-04-19, 11:16
flabb_flab Visst är det underbart att vi har så olika smak! Det gör att det finns en grekisk ö för alla smaker! :)

Min favorit i den grekiska övärlden är Milos, tillsammans med lillebror Kimolos och jag ääääälskar sådana här inlägg, eftersom det betyder att inte "alla" kommer till Milos. ;)

Milos är vackert, men kan också vara svårt att ta till sig, eftersom ön är relativt (jämfört med många andra öar) oberoende av turismen som näringskälla.

Jag håller med om att Adamas inte är jättemysigt. Själv tycker jag om att ströva runt där, men när det gäller boende vill jag ut på vischan.

Förra året laddade vi (familj med två barn på 6 och 2 år) våra batterier tre veckor i en bungalow på campingen. Den ligger en bra bit utanför allt, där råder stillhet och en långt-ifrån-turismkänsla. När vi anlände, i mitten av juni, gick inte ens lokalbussarna dit. Allt var slow eller helt stängt - inte vad vi väntat oss, men det blev vår familjs hittills bästa semester! Vi hade poolen och restaurangen (där det gällde att lära sig grekiska om man ville beställa) nästan för oss själva. En engelsk författarinna vid ett bord, hantverkare som snickrade här och där, inga serveringar på stranden, luuugn och ro rådde.

Vi reste runt på ön både på land och ute på vattnet. Taxichaufförerna lärde sig våra barns namn och vi lärde oss en massa grekiska, eftersom engelska inte är alltför utspritt på Milos - men ändå mycket mer än för 10 år sedan.

När väl turisterna vällde in, i början av juli, kändes det som att bli invaderad... Då märktes det att våra små grekifierade svenska barn redan smittats av ömentaliteten... "Varför är det så mycket folk, mamma?" ;):p Så kan det gå!


:cool: Milos i mitt hjärta! klapp_klap

Annwi
2009-04-23, 20:07
Visst är det härligt att det finns olika sorters öar!
Jag tycker väldigt mycket om Milos trots, eller just därför, att Adamas är omysigt. Om det hade varit mitt allra första greklandsbesök så hade jag nog aldrig åkt till Grekland igen. Men pittoreska byar finns det massor av på andra öar tex grannön Sifnos och det som gör Milos så speciellt är något helt annat. Folk arbetar där, det är inte bara turism som alla satsar på, inte överbefolkat redan i juni med turister från all världens hörn som i Oia på Santorini och tänk bara på alla fantastiska stränder! Och förresten är solnedgången i Plaka överlägsen den i Oia.
Min man tycker inte alls om Milos, han gillar Sifnos!:D
Anne

Lissi
2009-04-23, 20:46
Jag läser med glädje vidare i denna tråd och fick MÅNGA fina Milosbilder från Kari och känner att OM jag skulle kommatill Milos mot förmodan så vill jag bo just i Adamas....Jag gillar de större byarna de "icke-pittoreska" byarna..Gillade Pothia på Kalymnos, gillar Tinos stad bäst på Tinos, älskar Karystos på Evia, som verkligen inte är "bylik".... och kommer jag till Syros är boendeorten given, Ermopouli.:D
De små kykladiska byarna med vitkalkat rutmönster på gatorna,vita hus och blå fönsterluckor ÄR fina, men där håller jag med maken som säger att "Jo det är vackert, men alla såna här byar ser ju likadana ut oavsett ö";)

Usch, nu får jag nog "på pälsen"..

Lissi -som säger som andra här, så himla skönt att vi tycker olika!

Admirala
2009-04-23, 21:05
Lissi, du får iallfall ikke på pelsen av meg, for jeg er helt enig! Byliv er best, og slik vil også jeg helst bo når jeg ferierer i Hellas. Har ikke vært på Milos ennå, men uansett pleier jeg å foretrekke øyenes hovedsteder framfor de kanskje mer pittoreske badebyene. (Sorry, litt off topic her :o)