handdator

Visa fullständig version : båtresa från Volos el ag konstantinos??


mimmi61
2009-01-25, 22:09
Hej! Försöker få ihop vår resa från Aten till Skiathos/ Skopelos/Alonissos

Har någon åkt båt från Volos eller är det lättare från Ag konstantinos.
Och finns det billigare båtar än dem man kan boka online??
Vad kostar det att resa emellan öarna

Finns det någon som gjort samma resa som vi ?? Tips emottages tacksamt. Vi är fem personer. 3 barn 12,11,8 år. Boende vilka öar man bör stanna lite mer på etc...

:)

Sannahl
2009-01-26, 09:13
Vi var på Skiathos för två år sedan med våra tre barn som då var 5, 6½ och 9½ år. Vi bilar ju ner och hade bilen med från Volo, minns inte riktigt vad det kostade... men jag har för mig att det inte tog så lång tid att åka över. Väl där hade vi tänkt campa men campingen såg så sunkig ut så vi letade rum istället (vilket inte var så svårt med tanke på alla rumsuthyrare som stod i hamnen). Vi åkte fram och tillbaka över ön och kom tillbaka till hamnen, där lyckades min sambo pruta på ett lägenhet med tre sovrum och två airconditions. Vi betalade 40€/natt. Vi bodde då mitt på ön, och hade vi inte haft bil hade det inte varit några problem ändå eftersom bussen går fram och tillbaka hela tiden.

Villa Ourania hette stället vi bodde på. villaourania1@hotmail.com
tel 24270 49466 till Troulos på Skiathos
På vintern bor de i Larisa tel 2410 621.535
Nikos och Maria heter de som har huset.

Vi var jättenöjda!

Bea
2009-01-26, 12:30
Förra sommaren (2008) åkte vi till Skopelos från Ag. Konst. och hem från Skiathos till Volos. (Buss från och till Athen). Delfinen från Ag. Konst. till Skopelos var nog den dyraste vi någonsin varit med om, jag vet inte vad det kostar på nätet, men jag tycker mig minnas att vi betalade ca 120 € för två vuxna och två barn. Färjan från Skiathos till Volos var en slow ferry kostade oss mindre än 50 € för alla fyra. Vi reste i juni, och var tvugna att sova en natt i Ag. Konst. för det gick inga eftermiddagsfärjor ännu, det var lågsäsong. Så här i efterhand hade det kanske varit smart att sitta kvar på bussen till Volos en timme till, och kollat om det gick kvällsfärjor därifrån. Å andra sidan var det mysigt i Ag. Konst. också.

Bea

TomasR
2009-01-26, 20:47
Hej!

Är det endast Hellenic Seaways som trafikerar fastlandet-Sporaderna? Har gjort lite "spökbokningar" så långt fram i tiden som det har funnits tidtabell. Verkar vara mycket HS och snabbåtar som kör och priset blir ju därefter. Kör några andra bolag? Andra typer av båtar?

Tomasbye_bye

Mette
2009-01-26, 21:21
Der kører også en stor bilfærge fra rederiet GA. Den hedder Jetferry. Men så vidt jeg ved passer den ikke med bussen fra Athen.

Mette

TomasR
2009-01-27, 10:50
Resultat av mina "spökbokningar" för fyra vuxna i slutet av mars (längre fram gick inte att boka): Ag. Constantinos-Alonissos 186 EURO, Volos-Alonissos 168 EURO, Skiathos-Ag. Cost 116 EURO och slutligen Skiathos-Volos 106 EURO. Jag tycker det är hiskeligt dyrt! Det verkar bara vara endast en förbindelse/dag. Sjunker priserna när det blir tätare turer längre fram för dessa priser ger mig kalla kårar?... Jag "bokade" direkt på Hellenics egen sida.

Tomasbye_bye

DonTino
2009-01-27, 12:49
Hej!

Är det endast Hellenic Seaways som trafikerar fastlandet-Sporaderna? Har gjort lite "spökbokningar" så långt fram i tiden som det har funnits tidtabell. Verkar vara mycket HS och snabbåtar som kör och priset blir ju därefter. Kör några andra bolag? Andra typer av båtar?

Tomasbye_bye

Hejsan!

Har haft hus i Ag. Konstantinos i ca 20 år men är sålt nu. Kan tyvärr inte nivån på priserna eftersom de ändras varje år men jag kan bekräfta att det finns både "normal-farts"-färjor/båtar och snabb-båtar ifrån Ag Kon till Sporaderna.

//Dontino

TomasR
2009-01-27, 15:38
Hejsan!

Kör Hellenic Seaways även med "normalfarts-båtar"? När jag läser tidtabellen får jag den uppfattningen att de endast kör med snabbare (och dyrare) båtar.

Tomasbye_bye

CarinaN
2009-01-28, 18:47
Kanske är det så att det bara går snabb-båtar den här årstiden och att de långsamma dyker upp i tidtabellerna längre fram i vår?

Hälsn Carina - också från Kalmar:)

TomasR
2009-01-29, 07:56
Hej Carina!

Ja jag hoppas att det är så och att priserna på dessa färjor är lite lägre.

Tomasbye_bye