Visa fullständig version : vilken ö?
appadian
2009-01-21, 20:57
Vi vill åka till Grekland 1 vecka i sommar med våran 12 årige son. Vilken ö ska vi åka till? Var kommer han att ha roligast?
Kanske på Koufonissi eller Antiparos.
Eva
Kan tänka mig att Rhodos med sin gamla korsriddarstad kan intressera en 12-årig grabb. Annars är ju Kefalonia med olika grottor och havssköldpaddor kul också. På Kreta finns det mycket att uppleva, speciellt om man är intresserad av historia. Eller är det bara bad som gäller? :D
Athanasia
2009-01-22, 22:05
KRETA..där finns allt:)
Kalimera
2009-01-23, 07:15
Var kommer han att ha roligast?Om du berättar lite vad ni vill göra och vad din son tycker är roligt är det lättare att komma med förslag. :)
Åker ni charter eller ska ni resa på egen hand?
Oavsett vilken typ ni är eller vad ni söker så tror jag att ni kommer att älska Naxos. Det är ett riktigt säkert kort !
/Homeros
appadian
2009-01-23, 14:28
Tack för era svar.
Min son är intresserad av gamla ruiner. Han vill inte bara stå utanför en mur/staket och titta utan han vill gärna gå omkring inne i ruinen och fantisera om hur det var på den tiden.
Dessutom vill vi bada och sola.
Vi har inte bestämt om vi ska åka charter eller resa på egen hand.
Vi har bara 1 veckas semester så vi hinner bara till en ö.
/Appadian
litentuva
2009-01-23, 16:55
Om ni väljer Kreta så finns det ju en hel del ruiner, kyrkor mm att besöka. Rehymno har ju den fantastiska "Fortezzan" att besöka för att drömma sig bort. Där känner man verkligen av de historiska vingslagen! På ön finns även en riktig "robin hood"-borg, Frango Castello på södra sidan! Där är det dessutom en jättefin strand!
appadian
2009-01-23, 21:25
Jag läste om Parga. Det verkar vara en intressant ort. Är det något för oss? Är det någon som varit där?
//Appadian
Min son är intresserad av gamla ruiner. Han vill inte bara stå utanför en mur/staket och titta utan han vill gärna gå omkring inne i ruinen och fantisera om hur det var på den tiden.
Dessutom vill vi bada och sola.
Kanske Kos stad? Där finns ruinerna alldeles intill bargatan och sol och fina stränder saknas inte heller. Kos har ju även charter och direktflyg. Perfekt för en vecka.
/Netwolf
Parga borde vara ett bra alternativ om ni bara åker en vecka. Där kan ni ta det lilla tåget till Ali Pashas fästning. Det finns flera stränder som ni kan ta er till med badbåt och här hittar han säkert fler att leka eller umgås med.
Ni kan även ta en tur med Marco Polo till Paxos och Antipaxos.
Eva
Kalimera
2009-01-26, 09:18
Jag läste om Parga. Det verkar vara en intressant ort. Är det något för oss? Är det någon som varit där?Parga tror jag skulle passa er som oliven i tzatsikin! Det är - i mitt tycke - ett av de mest kompletta resmålen som finns på charterkartan. Dels är det en fin stad, dels är det nära till bra stränder, dels finns det massor att se och göra i närheten. Ali Pashas fästning har redan nämnts, andra intressanta platser är Necromanteion där guden Hades regerade över de dödas rike. I närheten ligger floden Styx där gudinnan Thetis doppade Akilles för att göra honom osårbar. Men hon glömde doppa hälen som hon höll i, vilket sedan dess kallas akilleshäl. Man kan gå i floden en bra bit och det är skithäftigt. Orkar man inte gå kan man åka gummibåt.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/parga_styx.jpg
Floden Styx.
Ni får inte heller missa båtutflykten till Antipaxi och Paxi!
Åk ni till Parga, där finns att göra och se så att det räcker och blir över. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.