handdator

Visa fullständig version : Syros


Athina
2009-01-13, 14:53
Hej!
Har nu blivit riktigt nyfiken på Syros så det kanske blir dit kosan bär innan Naxos i stället för Milos. Är det i Ermoupolis man 2skall" bo? (Har fyra tonåringar med oss) Snabbaste vägen dit? Rafina Pireus eller Lavrio?
Mvh Athina

Arne
2009-01-13, 16:02
Ja, snabbaste vägen det är ju i så fall inrikesflyget direkt från Athen till Syros. Lite dyrt emellertid!!!

Annars går det rent förträffligt att taga sig en färja från Pireus till Syros och hamnmstaden Ermaupoli. Beräkna cirka tre timmar med Blue Star.

Att bo ja. Vi kunna rekommendera boende i lilla Kini, beläget cirka 15 minuters bussresa från Ermaupoli. Bussen kostar 1,2 € pp. En taxi kostar
cirka 7-10€ beroende på tid på dygnet.

Att bo på Kini. Ja, endera Argo Studios, (egen hemsida) alternativt
Kinibay Hotel.

Arne

Lissi
2009-01-13, 17:18
Om man inte bara vill vila och sola och bada så är nog Ermopouli bättre och roligare för tonåringar (och vuxna) det är ju ändå lätt att ta sig till stränder därifrån och sen ha massor att göra på kvällarna...Vi är 2 vuxna som ska dit i juli och vi ska bo i Ermopouli och sen åka runt på ön. Det blir första gången för oss på Syros..
Vår resa börjar på Tinos med 11 dagar så vi åker från Rafina ut och sen hem via Pireus troligen.

Lissi

eija
2009-01-13, 18:09
Jag tror också på grund av mina egna erfarenheter att det vore kul för tonåringar att bo i Ermoupoli, där det finns många ställen att se på och säkert flera ungdomar. Visserligen stannade jag bara två nätter på Syros. Kanske kunde ni bo en del av nätterna på Kini och njuta av strandlivet där. Jag badade bara på en mycket liten strand i stan, men har läst att det finns söder om Ermoupoli t.ex. Azolimnos strand, som är den strand man besöker om man bor i Ermoupoli. Det är ett trevligt område med en del träd vid sandstranden.
Och lite längre söderut finns det många utmärkta badorter, t.ex. Achladi, Vari och Megas Gialos.
Jag tycker nog, att Syros är en mycket olikartad ö bland de Kykladiska öarna, i synnerhet dess huvudby E och därför ganska intressant.

Athina
2009-01-13, 19:24
Tack alla! Tips på boende i stan?

Admirala
2009-01-13, 23:15
Är det i Ermoupolis man 2skall" bo? (Har fyra tonåringar med oss)

Javisst! Ermoupolis er etter min mening eneste stedet å virkelig oppleve Syros. Det er hovedstaden i Kykladene, noe som betyr at byen lever sitt eget liv uavhengig av turismen. Masse gode restauranter, barer, kafeer og utesteder. Med tenåringer, definitivt byen å bo i hvis de vil ha litt frihet i ferien. Og en nydelig by å være i for hele reisefølget, masse å oppdage, mange turer å gå, masse historie, mange vakre gater og bydeler.

http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/IMG_6368.jpg

Kalypso
2009-01-14, 09:05
Jag föreslår också att ni bor i Ermoupolis. Jag och min son var där för två år sen och gillade staden väldigt mycket. Ön är liten så det var väldigt smidigt att åka buss till stränderna på dagarna. Rekommenderar också att ni åker från Rafina om det passar med era flygtider. Jag insåg vid ankomsten till Aten att vi inte skulle hinna med båten från Pireus så vi hade inget val utan tog bussen från flygplatsen till Rafina istället, tog inte mer än 20-30 minuter. Väl framme var det bara att traska in på biljettkontoret köpa biljetter och sen slå sig ner på närmaste fiskrestaurang och beställa in calamares och en Mythos. Det kändes nästan som om man redan var ute på öarna jämfört med röran i Pireus.
Lycka till!

Lissi
2009-01-14, 10:19
Vi har kollat priser på Ethiron i Syros, de har annons under boende här på Kalimeras framsida. De har priser för 40-50 euro för en studio för 2 beroende på om man vill ha boende i gatuplan eller högre upp.... Vi ska dock inte boka nu utan chansar på tips från värdinnan på Tinos eller chansar på "roomsare" ... Vi kommer att anlända Syros på förmiddan så vi har hela dagen på oss att leta rum.

Lissi

Athina
2009-01-14, 13:00
Jag föreslår också att ni bor i Ermoupolis. Jag och min son var där för två år sen och gillade staden väldigt mycket. Ön är liten så det var väldigt smidigt att åka buss till stränderna på dagarna. Rekommenderar också att ni åker från Rafina om det passar med era flygtider. Jag insåg vid ankomsten till Aten att vi inte skulle hinna med båten från Pireus så vi hade inget val utan tog bussen från flygplatsen till Rafina istället, tog inte mer än 20-30 minuter. Väl framme var det bara att traska in på biljettkontoret köpa biljetter och sen slå sig ner på närmaste fiskrestaurang och beställa in calamares och en Mythos. Det kändes nästan som om man redan var ute på öarna jämfört med röran i Pireus.
Lycka till!

Hej och tack för svaret. Minns du möjligen när båten från Rafina gick för den ligger inte ute på tidtabellen ännu. Vi landar 13.25

Lissi
2009-01-14, 20:27
Hej och tack för svaret. Minns du möjligen när båten från Rafina gick för den ligger inte ute på tidtabellen ännu. Vi landar 13.25

Var inte orolig, det går FLERA båtar på eftermiddagen /kvällen från Rafina..Bussarna dit går varje halvtimme och tar ca 25 min...Vi brukar landa samma tid och åker färja 17.30 AquaJewel Vanlig bilfärja för 20 euro/pp till Tinos. Plussa på någon euro för Syros...Färjan går Andros-Tinos- Syros-Mykonos-Naxos(eller om Mykonos är före Syros) Vi hoppar ju av på Tinos;) Det går även snabbåtar....
Turlistan visar bara morgonbåten än så länge men i april/maj är alla tider utlagda..

Lissi

Zappa
2009-01-14, 23:17
Var inte orolig, det går FLERA båtar på eftermiddagen /kvällen från Rafina..Bussarna dit går varje halvtimme och tar ca 25 min...Vi brukar landa samma tid och åker färja 17.30 AquaJewel Vanlig bilfärja för 20 euro/pp till Tinos. Plussa på någon euro för Syros...Färjan går Andros-Tinos- Syros-Mykonos-Naxos(eller om Mykonos är före Syros) Vi hoppar ju av på Tinos;) Det går även snabbåtar....
Turlistan visar bara morgonbåten än så länge men i april/maj är alla tider utlagda..

Lissi

Hej Lissi!
Är det så alltså :confused:
Vad skönt i så fall, för i GTP's tjocka böcker gick inte en enda färja från Rafina till Syros i fjor...
Andros, Tinos och Mykonos? Absolut! Men inte en enda till Syros som sagt. Varken i juni eller juli.

Och tittar man på Alpha Ferries hemsida finns inte heller Syros med i tidtabellen (och inte Naxos heller).
Nu funderar vi iofs att ta Andros först och Syros sedan, men det verkar ändå bli till att byta på Tinos?!

bye_bye Sven

Lissi
2009-01-15, 07:53
Har jag så himla fel??? Jag var ju på Tinos 2 ggr förra året...Var det Andros-Tinos-Mykonos-Naxos rutten var på de stora båtarna?? Fick man verkligen byta på Tinos?? Sommaren 2007 åkte vi samma väg till NAXOS och DÅ var det stopp i Ermopouli i alla fall för då stod vi på däck och det såg helt underbart ut där!! Det var då vi bestämde oss för att åka till Syros... Då har de ändrat rutten sen dess..:mad: Man kan ju i så fall stanna en natt på Tinos , fast då riskerar man ju å andra sidan att inte komma längre:D utan bli kvar på Tinos...
Lissi

..ser när jag söker från Rafina att det i dagsläget bara finns färja från Pireus...SYND att de ändrat!! Men jag tror man ska kolla när hela sommaren är utlagd.

Athina
2009-01-15, 11:41
Ja man blir ju lite osäker...Någon som kan rutten?

Janérik
2009-01-15, 22:40
Alpha Ferries verkar ha lite "Hej kom och hjälp mej" över sin planering. Jag är ganska säker på att deras båt i högsäsong helt plötsligt börjar gå till Naxos också. På deras hemsida ser man ju också att de har Paros och Naxos inom parentes. Däremot tror jag inte att de brukar köra till Syros. Förra vintern hade ju NEL två mindre båtar som tuffade runt på en massa udda destinationer men dessa båda har blivit utdömda av myndigheterna så de finns inte kvar. Jag har för mej att de körde bland annat Syros, Paros och Naxos. Det finns så vitt jag vet ingen ersättningsbåt till dessa.
Sedan har ju SAOS ferries också kört en del udda linjer men de är strandade på grund av ekonomiska problem så det är väl osäkert om de kommer igång igen till nästa sommar.

Mvh Janérik

Lissi
2009-01-16, 08:59
OK, men sommaren 2007 då VET jag att de åkte över Syros på den sena färjan från Rafina till Naxos...eftersom vi då var ombord......

Men vill ni veta redan nu säkert så satsa på färja från Pireus, då det i alla fall är snabbare/kortare sträcka...
Vi ska som sagt ta den vägen hem från Syros..

Lissi - som älskar grekiska turlistor

Zappa
2009-01-16, 09:33
Alpha Ferries verkar ha lite "Hej kom och hjälp mej" över sin planering. Jag är ganska säker på att deras båt i högsäsong helt plötsligt börjar gå till Naxos också. På deras hemsida ser man ju också att de har Paros och Naxos inom parentes.

Mvh Janérik

Hmm, ja skumt. Frågan är om det bara är ngn gammal annons som de inte orkat redigera.
För om man tittar under Time Tables så ligger ju förra sommarens tidtabeller där, och då finns varken Naxos eller Paros med... :confused:

bye_bye Sven

Admirala
2009-01-16, 09:47
Greske reisebyrå har kontroll på dette med båtruter. Kontakt et som ligger i eller nær havnen dere skal dra fra eller et av de store byråene i Athen (finn på nettet - Hellasguru Matt Barrett anbefaler Fantasy Travel og Dolphin Hellas Travel Agency). Det koster ikke mer å kjøpe billetter via reisebyrå enn å kjøpe dem på egen hånd.

Eva L
2009-01-16, 11:01
Nackdelen är väl om flyget blir försenat från Skandinavien. Det hände vänner till mig när flyget blev försenat nästan 5 timmar missade de färjan som de hade förbeställt till.

Eva

Admirala
2009-01-16, 11:37
Men snakk med reisebyrået om det. Noen reisebyrå kan fikse ny billett uten at det koster deg noe ekstra, kommer an på hva slags avtale de har med ferjeselskapet. Når et fly er såpass mye forsinket, vil man jo ofte ha god mulighet til å ringe reisebyrået og be dem overføre ferjebilletten til neste aktuelle avgang. (Ha med telefonnummeret deres i reisepapirene.)
En annen ting er jo at det går an å sjekke med et reisebyrå om og når det går båter. Man behøver jo ikke bestille der og da Ang_elx

Lissi
2009-01-16, 12:13
Nu har jag VÄLDIGT svårt att tänka mig att det är nödvändigt att förboka de stora färjorna om det inte är fredagsfärjor mitt i högsäsongen då många atenare ska ut till öarna. Snabbåtar kanske är annorlunda, dessa nyttjar vi aldrig om vi själva kan välja;)
Vi har aldrig haft några som helst problem att få plats och det är ju ofta flera avgångar man kan välja på beroende på hur flyget landar och då är det ju onödigt att förboka....

Vi tvekade på om vi skulle börjat med Syros i år (vilket vi sen inte gör) och just för att det är så himla smidigt med Rafina så skulle vi ändå ha åkt till Tinos för en övernattning och sen tagit morgonbåt till Syros för att ha dagen på oss att leta bra rum....

Det är ett kul pussel med många möjligheter att starta en resa, och det mysigaste av allt är ju att OM man inte förbokat så kan man ju vid flygplatsen helt välja fritt vart man ska;)...fast i år vet vi..

Lissi

Admirala
2009-01-16, 16:31
Tror heller ikke det er nødvendig å booke på forhånd utenom i høysesongen, men som sagt kan man få info fra et reisebyrå uten å booke. Å tro en masse på forumet, men ingen som kan si noe sikkert, virker litt nytteløst :o Sjekk med et reisebyrå og få fakta, da vel!

Når det er sagt. Jeg synes det er herlig å sitte hjemme og planlegge reiser. Finne informasjon om reisemålet i bøker og på nettet. Lete opp stedene som er utenfor allfarvei. Vite om de beste restaurantene, de mest romantiske bilturene, de bortgjemte landsbyene, de underlige fjellformasjonene...

Å bestille på forhånd sikrer at jeg kommer dit jeg har planlagt - og gledet meg til å komme - på det tidspunktet jeg vil. Siden feriene alltid er ganske tettpakket med opplevelser, er det mye som skal skje hver dag. Det er ferie for meg. Opplevelser, ikke å vente på neste båt eller ligge på stranden. Vel, Vi er alle forskjellige.

På den annen side, hvis jeg ombestemmer meg og heller vil til et annet sted, så gråter jeg ikke over pengene jeg har betalt for en forhåndsbestillt båtbillett. Det er så lite i den store sammenhengen flabb_flab

lemon
2009-01-16, 22:43
Om jag inte är helt ute och cyklar körde väl NEL helt ok snabbåtar från Rafina via bl.a. Syros vidare mot Paros och Naxos häromåret... Vi hakade på från Syros till Paros och jag tror som sagt att den utgick från Rafina.

Janérik
2009-01-17, 23:00
Om jag inte är helt ute och cyklar körde väl NEL helt ok snabbåtar från Rafina via bl.a. Syros vidare mot Paros och Naxos häromåret... Vi hakade på från Syros till Paros och jag tror som sagt att den utgick från Rafina.
Jag antar att du tänker på Aeolos Kenteris 1 men den går från Lavrio, den går nu också men bara en dag per vecka, jag antar att den går betydligt mera än så i högsäsong. Den går nu LAVRIO - KEA - KYTHNOS - SYROS - PAROS - NAXOS - IOS - SIKINOS - FOLEGANDROS - KIMOLOS - MILOS - KIMOLOS - FOLEGANDROS - SIKINOS - IOS - NAXOS - PAROS - SYROS.Jag är ganska säker på att jag såg Aeolos Kenteris 1 ankomma hamnen i Naxos i förmiddags på webbkameran men någon sådan tur hittar jag inte i tidtabellerna på nätet.

Mvh Janérik

Kalypso
2009-01-18, 19:12
Hej Athina,
Det var som sagt 2007 vi åkte Rafina-Syros. Den båten gick vid 19 på kvällen, så vi kom fram när det var mörkt, men vi hade bokat på Ethiron så det var bara att leta sig dit :)
Kalypso

Lissi
2009-01-18, 19:20
Hej Athina,
Det var som sagt 2007 vi åkte Rafina-Syros. Den båten gick vid 19 på kvällen, så vi kom fram när det var mörkt, men vi hade bokat på Ethiron så det var bara att leta sig dit :)
Kalypso

Vi åkte samma väg till Naxos....Alltså gick båtar då.
Hur är Ethiron? Jag har skrivit om pris och fått svar, men det fanns så många olika slags rum, nere vid gatan(markplan eller halvt under?) eller högt upp med utsikt över havet. De pratade om rum utan balkong också, men DET vill man ju inte ha...Hur bodde ni? Var det bra? Jag tycker boendet verkade dyrt jämfört med hur vi brukar bo så jag har inte svarat ...Vi kommer ju på förmiddagen så vi chansar nog utan att boka innan.

Lissi

Athina
2009-01-18, 20:20
Helt enig! Det er derfor jeg spör så mye! Vi er dessuten seks personer med to ikke altfor fleksible tenårsdöttrer:)så derfor er det viktig for oss å planlegge litt! Takk alle for att dere svarer og kommer med forslag!
/Athina (Fra Drammen, bosatt i Sverige og gammel Athenbo)

Å bestille på forhånd sikrer at jeg kommer dit jeg har planlagt - og gledet meg til å komme - på det tidspunktet jeg vil. Siden feriene alltid er ganske tettpakket med opplevelser, er det mye som skal skje hver dag. Det er ferie for meg. Opplevelser, ikke å vente på neste båt eller ligge på stranden. Vel, Vi er alle forskjellige.

På den annen side, hvis jeg ombestemmer meg og heller vil til et annet sted, så gråter jeg ikke over pengene jeg har betalt for en forhåndsbestillt båtbillett. Det er så lite i den store sammenhengen flabb_flab[/quote]

Kalypso
2009-01-19, 23:13
Hej Lissi,
Jag tyckte Ethiron var ett bra boende. Vi betalade 45 för ett dubbelrum ankomst 5 Juli. Jag hade som sagt bokat hemifrån, kanske billigare om man bokar på plats. Tror dock att det var fullbokat när vi var där, så vill man bo just där kanske man ska förboka.
Rummet var fräscht, vi hade balkong med utsikt över takåsarna (och vattnet längre bort) tillbringade väldigt liten tid på just den balkongen eftersom stan var så mysig. Vi levde lite "lyxliv" och kostade på oss frukost på något mysigt café för att njuta av staden. I vanliga fall äter vi alltid frukost på balkongen.
Läget var toppen, mitt i stan några kvarter upp från hamnpromenaden, uppförsbacke med lite trappsteg här och där.
Jag kommer nog att bo på Ethiron igen när jag återvänder till Syros. Jag föredrar att ha nära till stadslivet på kvällarna och sen ta buss ut till stranden på dagarna.
Kalypso

Athina
2009-03-17, 12:41
Hej! 50 euro för ett dubbelrum men har inte fått någon bekräftelse. De är kanske på semester! Ser väldigt trevligt ut på nätet i alla fall!