handdator

Visa fullständig version : Amari


litentuva
2009-01-12, 10:07
Läste ett trevligt resereportage i Vagabond, där rekomenderades ett besök i Amari. Någon som vet vart det ligger?

ramses
2009-01-12, 10:16
Ja Amari och Amaridalen är klart värt ett besök. Det ligger vid Idabergets fot, västerut. Agia Galini är närmaste kustort. Spili är nog närmsta inlandsstad. Spili åker man oftast igenom på väg till Amari.

litentuva
2009-01-12, 10:22
Tack, de trakterna känner jag till, då vet jag vart jag ska leta mig fram!

lars
2009-01-12, 12:48
"Läste ett trevligt resereportage i Vagabond, där rekomenderades ett besök i Amari. Någon som vet vart det ligger?"

Amaridalen, mitt Lotusland, ligger skyddat av Kedrosbergen och Psiloritis och är helt omgärdat av berg.
Här finns den fantastika naturen, den vilda med bergen men också på våren den sköna med fält fyllda med blommor i en oslagbar prakt. Här finns de blommande körsbärs- och äppleträden. Här finns de små byarna med en vänlighet utöver det vanliga. Här finns de små kapellen och kyrkorna fyllda med freskomålningar. Här finns den antika historen men också den mörka från 2:a världskriget.

Jag träffade för många års sedan Georgos Psychondakis, författaren till den fantastiska boken " The Cretan Runner".
Han berättade att hela Amaridalen stod i lågor då tyskarna brände ner byarna som ett straff för kidnappningen av generalen Kreipe.
Husen är därför inte så gamla men ser ändå så ut, tiden har nog stått tämligen stilla i Amaridalen.

Här finns olivundarna med sin sköna skugga. Här finns maten, vinet, musiken och framför allt de vänliga och generösa människorna.
Inte många turister hittar hit eller stannar, då det inte finns särskilt många övernattningstillfällen.
Byarna Thronos och Gerakari har rum att hyra. Å andra sidan ligger inte Spili eller Agia Galini så långt bort och där finns det rum.
Stanna till i byarna, ge Amari gott om tid. Krossa dalen, använd inte bara vägen, som löper runt dalen, använd även småvägarna.
Amaridalen har även sitt eget berg, Samitos, som ligger nästan mitt i dalen.
Vandra i dalen och njut av liver, när det är som bäst.

Bästa årstiden för ett besök är naturligtvis våren eller försommaren med den oslagbara blomsterprakten.

Vilket väg man väljer in och ut ur dalen, ja det är ju en smaksak. In kan man välja från Moni Arkadi hållet eller Agia Galini. Ut föredrar jag vägen över Gerakari och ned till Spili, då vyerna här är helt enkelt enastående.

Visst rekommenderade Vagabond och det gör även jag å det varmaste.
Du kommer kanske ihåg den här bilden, som jag tagit i Amari.

Lycka till!
lars
Kriti stin kardia mou

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/Copy1ofIMG_0045.jpg