handdator

Visa fullständig version : Bröllop


Monica P
2009-01-10, 19:11
-Har just kommit hem från ett bröllop i kyrkan Anastasis på Kalymnos. Har just jagat iväg gubben till festen. Vi får turas om för vi har en sjuk anhörig. Gubben ville hellre sitta och skruva på någon mystisk apparat i sitt arbetsrum, men han slapp inte undan.

-Den som gifte sig var en ung släkting, en slank och elegant flicka som man för några år sen inte ens upptäckte när hon kom bredvid sin vackra storasyster, lite tonårsbullig och butter. Kärleken kan visst uträtta underverk- nu är hon kandidat för vilken skönhetstävling som helst. Och när ska man få lysa om inte på sin bröllopsdag?

-Brudklänningen var i sanslös gräddtårtestil som är brukligt här, men till och med så utstyrd var hon jättevacker. Brudgummen, en grekamerikan med rötter härifrån, såg nervös och stolt ut när de kom in i den lilla kyrkan.

-Dessförinnan hade vi väntat länge. Länge. Jag gillar stämningen i de grekiska småkyrkorna. Man betalar en slant för några ljus, tänder dem, gör korstecken, pussar ikoner och pratar obehindrat med sina bekanta . Barn rör sig fritt i kyrkan och det är väl ett under att inte ljusen sätter eld på någon tyllinsvept brudnäbb.

-Själva vigselceremonin är lång och tämligen omständlig. Jag, som stod strategiskt på en upphöjd plats bak i kyrkan, såg att många snabbt ångrade att de satt på sig finaste klackskorna.

-Man tänder jätteljus, lambada, man har stefana ( pärlprydda kransar som sitter ihop med ett band) , man har vin i ett vackert glas. Under ceremonins gång mässar prästen och sångarna sjunger och kombarous (tärna och marskalk), utför sina uppdrag -att torka svetten av brudgummen, att växla pärlkransarna på parets huvuden på ett visst sätt.
-Traditionen är stark i själva ritualerna. Roligast blir det när präst och par går runt bordet tre varv och man får slänga ris på dem, detta har de små brudnäbbarna flitigt bjudit runt från korgar. Samtidigt sätter någon lampkronorna i gungning !
-Slutligen ställer paret upp sig ihop med präst och släkt och alla gäster defilerar förbi och pussar och gratulerar. Man får en näve koufeta, mandelkarameller, av prästen ihop med en välsignelse. Vid utgången får men sen en bakelse och mer koufeta, det kallas bonboniera och förekommer även vid barndop.

-Kalaset kan vara jättestort eller inte. I alla händelser bjuds det på mat och dryck och levande musik. Inga tal! Däremot massor av vemodiga kärlekssånger från estraden, alla ögon tåras...

-När dansen börjar brukar, som i andra länder, brud och brudgum inleda. Sen blir det långsam ringdans med bruden och hennes kvinnliga släktingar, sen ska brudgummen och hans vänner visa upp lite livligare takter- men sen kan inte folk hålla tillbaka danslusten längre, utan det blir full fart hela natten sen.

-Långt dessförinnan har gammelfolket dragit sig tillbaka. Vi får väl se när gubben kommer hemstapplande.

Lissi
2009-01-10, 19:37
Åh, Monica!
Vilket rikt liv Du lever, så mycket glädje, både till vardags och fest Du förmedlar och även vedermödor.
Jag älskar Dina berättelser! TACK!!!!klapp_klap

Lissi -som är nöjd hon med;)

Liselotte
2009-01-10, 20:16
Åh, Monica!
Vilket rikt liv Du lever, så mycket glädje, både till vardags och fest Du förmedlar och även vedermödor.
Jag älskar Dina berättelser! TACK!!!!klapp_klap


Kan bara hålla med! Tack /Liselotteklapp_klap

Hjalta99
2009-01-10, 22:11
-Roligast blir det när präst och par går runt bordet tre varv och man får slänga ris på dem,


Jo, det känner jag igen! Ingwor och jag var med på Anna och Manolis bröllop 1993 och vi hade sett färgat ris i ett skyltfönster i Pothia. Naturligtvis skulle vi färga riset vi hade med oss! Så fram med akvarellfärgerna jag tagit med och så målade vi riset i en massa olika färger. Ner med riset i varsin plastpåse och så iväg. Bröllopet startade och när det var dags för risslängning så var vi beredda med varsin plastpåse. Gissa om vi blev överraskade - ALLA tog för sig i VÅRA påsar! Det kändes ganska kymigt att de tog vårat ris - hade de inte nåt eget?! Men, men, det gick fort över, vi är ju Grekland så vadåå?! Efteråt berättade Anna att Manolis haft lite stök med en massa olikfärgat ris i kalsongerna.... Hahaha, så det kan bli! I alla fall så blev de lyckligt gifta och vi träffas varje gång vi åker till Kalymnos!

/Eva

Riitta
2009-01-10, 22:19
Kan du fråga mannen ifall det var Stratos, som sjöng på bröllops festen:rolleyes::D

Riittabye_bye

Hjalta99
2009-01-10, 22:28
Kan du fråga mannen ifall det var Stratos, som sjöng på bröllops festen:rolleyes::D

Riittabye_bye


Stratos är väl den som brukar sjunga på bröllop. Jag och mannen i mitt liv var på en "grekfest" i Kastelli när det var bröllop där, tror det var 2000. Han sjunger förbaskat bra! Han skulle kunna ha lite "livemusic" på Nefeli tycker jag, det skulle säker dra lite mer folk dit.. eller? Det är inte mycket folk där, när vi är på Kalymnos...

/Eva

kirtor
2009-01-11, 11:09
Fantastisk fortelling Monica! Du skriver sååååå bra! Vi er bedt i bryllup på Kalymnos i slutten av april, men kan dessverre ikke være tilstede der. Vi skal være på Kalymnos første halvdelen av april, så en annen gang kanskje....................