handdator

Visa fullständig version : Lugn på Koufonissi i juni?


Rojo72
2009-01-10, 14:47
Hej!

Sitter och planerar för en liten båtluff 6-20/6, två veckor alltså med planen att landa på Santorini och dra därifrån illa kvickt. Jag tycker det vore roligt att besöka någon av öarna i småkykladerna men det är ju skitsvårt vilken.

Idéen är att dels åka till en ö med en del att se och en del drag på (=Naxos antar jag) och en ö med lugn och ro, rum med havsutsikt, fina stränder utan massa folk, god mat och allmänt slappande. Känns som jag väljer mellan Schinoussa och Kofounissi. Egentligen låter väl Kofounissi bäst vad jag förstår men det var det där med lugn och ro som gör mig tveksam. Är där ruskigt mycket folk precis efter sommarloven börjat tror ni?

Sen tänkte jag avsluta med någon/några dagar på Santo också, aldrig varit där så det blir nog bra.

Eller vore det smartare att skita i Naxos, ta Amorgos istället?

laero
2009-01-11, 10:12
Vill du trängas med skandinaviska småbarn - åk till Koufonissi i sommarlovstider ;)
Vill du ha lugn och ro - välj en annan småkyklad !

Lars

Berra
2009-01-11, 15:56
Hej!
Besökte Donoussa, Schinoussa och Kofounissi i sept 2008. Min favorit är Donoussa, där finns fina stränder, en liten hamnby (Stavros) med med ett antal bra restauranger. Lugn och ro, sitta på hamnfiket med en bok och något att svalka sig med

Åk till Donoussa, du kommer inte att bli besviken

//Berra

Ioslina
2009-01-11, 16:16
vi var där 7-12 juni på Koufinissi, det var lugnt...har hört det är efter midsommar det är anstormning där........

Tobbe S
2009-01-11, 18:13
Åk till Donoussa, du kommer inte att bli besviken



Håller med, Donussa är en kanon ö.

Tobbe

ofelia
2009-01-11, 19:09
Har bra varit på Koufonissi en gång och det var sommaren -08. Vi var där första veckan i juli och då var det MYCKET folk på liten yta. Men jag upplevde ändå ett lugn (om man jämför med ex Naxos som var galet i juli).
När vi sedan åkte till Schinoussa hittade vi vår pärla. Där var det LUGNT, men mycket längre till stränderna om man jämför med Koufonissi.

Lycka till!
/Ofelia

Rojo72
2009-01-11, 19:59
När vi sedan åkte till Schinoussa hittade vi vår pärla. Där var det LUGNT, men mycket längre till stränderna om man jämför med Koufonissi.


Jag har fått intrycket att alla småkykladöar är riiiiiktigt små och att man går runt dem rätt kvickt? Hoppas det stämmer? Jag går rätt fort i vårt klimat (eller väldigt fort säger kollegorna) men det är ju varmare där nere. Räknar med att hitta vettiga stränder inom 2-5 km fr byn, borde väl funka på flera av öarna va?

Kalimera
2009-01-12, 15:03
Jag har fått intrycket att alla småkykladöar är riiiiiktigt små och att man går runt dem rätt kvickt? Stämmer med undantag för Iraklia som inte går att "gå runt".


Räknar med att hitta vettiga stränder inom 2-5 km fr byn
Det kan du absolut räkna med. :)

krisse
2009-02-23, 22:14
Schinoussa är verkligen otroligt trevligt. Koufonissi är underbart men under hård exploatering. Amorgos och Katapola är mer stadsaktigt samtidigt som det är en vacker och intressant ö att utforska.
Krisse

M.G
2009-05-29, 21:20
Vi var på Koufonissi just efter Midsommar förra året och då var det inte speciellt mycket folk.

Netwolf
2009-06-06, 09:00
Vi var på Koufonissi just efter Midsommar förra året och då var det inte speciellt mycket folk.

Hur var rumspriserna?

ofelia
2009-06-06, 09:47
Första veckan i juli betalade vi 40 E för ett rum med tre bäddar - inne i stan och 50 E - på Finikas. (Det fanns inte obegränsat med boende).

/Ofelia