handdator

Visa fullständig version : Mandarintid


Monica P
2009-01-08, 11:45
Så här på vintern på Kalymnos ser den förvånade besökaren ÖVERALLT folk som säljer mandariner och andra citrusfrukter. Inte nog med de reguljära frukthandlarna, nej, på trottoarerna lite över hela stan sitter tanter med kassar med frukt, kostymskräddaren har kassar och lådor utanför sin verkstad, små lastbilar är överfyllda med frukt, cyklande försäljare vinglar fram med kassar dinglande från styrena.

Traditionellt odlas all denna underbara frukt i Vathy, och eftersom väldigt många har nån tomt eller gård där skördar man så här års och säljer på stan.

Mandarinerna, de klassiska, är stora, lite platta, gulorange och med massor av kärnor under det lättskalade höljet.Smaken är syrlig och sval.

När satsumas och andra kärnfria frukter blev populära planterades även såna träd, kallas här för sötmandariner. De är mindre, runda, mörkare rödgula, nästan kärnfria och ibland lite svårskalade.

Man kan inte sluta äta när man börjat! Helst ska man sitta ute så att det bara är att spotta kärnor.

Sen finns här obegränsat med apelsiner. Sommarturisten som sett Vathy oppifrån vägen kan föreställa sig den gröna dalen helt orangeprickig.

Citronträd finns i varje trädgård. Grapefrukt är lite ovanligare, liksom blodapelsin.

Förr i tiden (jag vet inte när) samlades all frukt in och såldes på export, det fanns arbete för hundratals personer, berättar en gammal man för mig. Nu lönar det sig inte , transporter och plockarlöner har blivit för dyra. Europa köper citrus från Marocko, Spanien och Italien. Kalymnos är geografiskt på baksidan av Europa.

Någon driftig person borde komma och göra en juicefabrik! Någon borde ta tag i exporten till Östeuropa via vattenvägar! Någon borde fatta vilken fantastisk produkt detta är, och till stor del helt ekologisk eftersom man under massor av år inte drivit odlingarna med gödsling och besprutning, eftersom man ändå inte tänkte skörda.

Den gamla befolkningen orkar inte med, den nya jobbar i Aten eller nåt.

Kanske nån Kalimeravän har lite pengar över och lust att engagera sig?

UlfWiman
2009-01-08, 11:56
Nu gav du mig hemlängtan igen!!
Tänk att få vandra i apelsinlunden och plocka och äta på plats.
Söta, saftiga, härliga, fula, kärnfria älskade Kreta apelsiner.
Har jag tur brukar de finnas på Coop ett kort tag. Då köper jag en kartong och frossar.

Uffe (som överlevt)

kirtor
2009-01-08, 12:59
Det var akkurat det vi opplevde da vi var på Kalymnos i nov./des.08. Det var gult av mandariner overalt. Vi spiste og vi spiste. De var kjempegode. Vi fikk det til dessert når vi hadde spist middag, vi fikk det da vi var på en kirkefestival for St. Nicolaos mellom Pothea og Vathy og mandarinene ble solgt absolutt overalt. Det var bare helt fantastisk. Vi var ikke forberedt på disse gule trær overalt. Spesielt var det å kjøre gjennom Vathy. Det var en super ferie. Vi fikk liksom gresk hverdag helt inn på livet. En fantastisk tid å reise på. + 15-20 grader hver dag også. Dette vil vi nok gjøre om igjen.

Riitta
2009-01-08, 13:03
Det måste vara väldigt vackert med hela dalen fullt av mandariner.
Har börjat med lediga torsdagar from i dag, så jag kunde ju komma och plocka och fota lite mandariner;):)

Riittabye_bye

anneli56
2009-01-08, 13:46
Även här på Peloponnesos har vi ett överflöd av dessa underbara frukter

http://lh6.ggpht.com/_LfBLoca9MqI/SWX0QonijDI/AAAAAAAADJk/YlFboZAELOU/s640/P1030829.JPG

Riitta
2009-01-08, 14:28
Så vackra och goda dom ser ut:):p
Riittabye_bye

UlfWiman
2009-01-08, 16:36
Riitta, det är känslan Monica framkallar med dessa enkla rader. Den måste upplevas på plats. Bilden gjorde ju inte saken bättre. Det suger i flytta-tarmen. Tänk att sträcka ut handen och ta ett smakprov, lukta, skala och äta.

Uffe

Riitta
2009-01-08, 16:51
Kan förstå Uffe att det suger i flytt tarmen:oHoppas att du kan flytta ner snart igen.
Varje gång Monica skriver om Kalymnos så känner jag nästan "Kalymnosdoften" i näsan:) Hoppas att det inte dröjer alltför länge tills nästa besök:)

Riittabye_bye

Hjalta99
2009-01-08, 19:02
Kan förstå Uffe att det suger i flytt tarmen:oHoppas att du kan flytta ner snart igen.
Varje gång Monica skriver om Kalymnos så känner jag nästan "Kalymnosdoften" i näsan:) Hoppas att det inte dröjer alltför länge tills nästa besök:)

Riittabye_bye


Du har så rätt så! Det är nåt alldeles speciellt med doften på Kalymnos. Och som du säger - jag känner den i varje por när jag läser Monicas berättelser. Och snart du, så åker jag!

/Eva

Monica P
2009-01-08, 20:01
När jag läste Yeasous resebrev från 2007 kom jag ihåg en rolig grej. Överallt i Aten finns det träd som kallas Nerandjes här, Bitter orange, har glömt det svenska namnet. Det blir finfin marmelad av den men man kan inte äta frukten som den är.
Vi hade en gammal släkting som var parkvakt i Zappeion, och han gapskrattade när han berättade om turister som smugit och pallat frukt, och deras min när de bet i dem...

Han beundrade blonda tjejer och än mer sen en vän till oss, Kajsa, visat sig tåla Raki lika bra som gubben...det berättade han ofta sen.

Stina
2009-01-08, 22:54
Det måste vara fantastiskt vackert när alla träden bär frukt! Synd att man så sällan besöker Grekland just då.
Hade jag varit ekonomiskt oberoende så hade jag flyttat ner per omgående!:)

//Stinabye_bye

anneli56
2009-01-09, 14:20
När jag läste Yeasous resebrev från 2007 kom jag ihåg en rolig grej. Överallt i Aten finns det träd som kallas Nerandjes här, Bitter orange, har glömt det svenska namnet. Det blir finfin marmelad av den men man kan inte äta frukten som den är.
Vi hade en gammal släkting som var parkvakt i Zappeion, och han gapskrattade när han berättade om turister som smugit och pallat frukt, och deras min när de bet i dem...

Han beundrade blonda tjejer och än mer sen en vän till oss, Kajsa, visat sig tåla Raki lika bra som gubben...det berättade han ofta sen.

Det måste väl vara Pomerans,eller hur:) vi har också råkat smaka på domflabb_flab

lite bilder från juletider på Peloponnesos finns på min blogg

http://blogg.peloponnesos.net/#category13

Kalimera
2009-01-09, 14:38
När vi var på Naxos i november var både apelsiner och mandariner mogna. Kan det vara sådan skillnad mellan Kalymnos och Naxos?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/naxos_mandarin.jpg


http://www.kalimera.se/bilder/forum/naxos_mandarin_2.jpg

De smakade himmelskt, något helt annat än de man kan köpa hemma. Som ni ser på bilden hamnade nästan alla på marken, inte i munnar där de borde höra hemma. :)

Monica P
2009-01-09, 16:31
Jannis, det har funnits mogen frukt länge nu. Det är jag som inte har haft tid att skriva. Och Anneli56, vilken trevlig beskrivning av ert nya hem på Peleponnesos. Ibland undrar jag hur många vi är som bor lite mer fast, s.a.s. Det tycks vara ganska många.