handdator

Visa fullständig version : Vilka insekter finns på Rhodos?


sarant
2009-01-07, 19:06
Vi är en familj med 5 vuxna och 1 barn (4år) som åker till Rhodos i maj och funderar över vilka insekter som finns där då? Är det någon som vet, finns det skorpioner, spindlar, getingar, tusenfotingar eller något annat? Och hur är det med mygg? Vad för sorts insektsmedel behöver man ha med sig?
:confused:

Tacksam för svar //sarant

Themis
2009-01-07, 21:00
Nu har jag aldrig åkt så tidigt som i Maj, men de enda insekter jag någonsin har hört talas om att de ska ställa till problem på Rhodos är mygg. Har aldrig själv sett till dem i större utsträckning mellan juni-september dock. Enligt de som plågas funkar det bra med den sortens myggjagare som pluggas in i eluttaget.

Annars skulle jag säga att the occasional kackerlacka representerar mina värsta insektsminnen från ön... :rolleyes:

sjöborren
2009-01-07, 21:15
Jeía soú! Efter drygt 30-tal resor till Grekland (15 till Rhodos) har jag på Rhodos sett en och annan spindel och kackerlacka. Mer eller mindre getingar och mygg/knott (olika år från år). Myggmedel och andra metoder att jaga bort dem finns att inhandla i affärer och på apotek. Någon skorpion har jag aldrig sett. Ni har en härlig semester att se fram emot!
Hälsningar lilla sjöborren. bye_bye

sarant
2009-01-08, 07:06
Allright, det verkar som att man bara behöver bekymra sig om myggen och det räcker med lite vanligt myggmedel och en myggfläkt med batterier alternativt en som man pluggar in i eluttaget. Det låter bra! Tusen tack för svaren. :)