handdator

Visa fullständig version : var på sifnos ska man bo


piagreen
2009-01-06, 19:26
hej jag och min familj tänkte åka till sifnos i juni. vilken by är bäst. vi gillar sandstränder, och inhemsk mat. Bor gärna enkelt, men det ska vara rent och fint. En fråga till, finns det mycket kackerlackor på sifnos_B-anana pia

Ingegerd_Lasse
2009-01-06, 20:38
Hej! Vi har bott på Aperanto i Faros, rent och fint. Utsikten är oslagbar, bara några trappsteg ner till stranden, det samma till första tavernan. Lokalbussarna är jättebilliga och går ofta.Söker man det ultimata lugnet och det vackra, så är det platsen! MVH Ingegerd

piagreen
2009-01-07, 13:19
tackar för tipset. Det låter perfekt mvh flabb_flabpia

Eva L
2009-01-07, 13:38
Utbudet av matställen är betydligt bättre i Kamares än i Faros. Det är jättefint i Faros men jag skulle kanske inte välja att bo där igen på grund av bristen på tavernor. När vi var i Faros sept 2003 var stränderna ganska skräpiga och sanden var ganska blöt vilket är ett minus. Jag plockade ihop massor av fimpar en fm när jag var nästan ensam på stranden. Har hört av andra som var där förra sommaren att Aperantos har blivit väldigt dyrt samt att det fortfarande är brist på tavernor. Själv bodde jag med sonen på Pension Irene.

Eva

Smultron
2009-01-07, 17:33
Var på Sifnos man ska bo beror nog på vad man tycker är viktigast. De olika byarna har alla sina fördelar. I Faros (och närliggande Apokofto) finner man lugn och ro och vackra omgivningar (och trevlig snorkling vid klostret). Vill man ha lite mer liv och rörelse och fler tavernor så passar Kamares bättre. Däremot är stranden där väldigt långgrund och tråkig. Passar bäst till små barn.
Gillar man att se sig omkring och vill bo centralt på ön med goda vandringsmöjligheter och bra bussförbinder åt alla håll så passar Appolonia och byarna däromkring bra.

Skulle själv ha väldigt svårt att välja, alla ställena har som sagt sina fördelar.

Stina
2009-01-07, 18:03
Faros eller Vathi, tycker jag!

Hamnstaden är inte så mysig, blir ofta en del trafik där också eftersom det blir så trångt när färjorna kommer och går.

Faros är en väldigt trevlig liten by. Lugnt och stillsamt och med ett par tavernor, en bar och två små mataffärer. Apokoftostranden som ligger ca tio minuters promenad bort(för övrigt en mycket vacker promenadväg över bergen)är fin och där finns två tavernor och den vackra kyrkan Chrisso Pigi!
I Faros träffar man inte bara turister utan byn känns mer "äkta" med fiskebåtar som åker ut om kvällarna.

Vathy ligger lite mer avsides men är också en väldigt mysig liten by. Man kan inte köra bil ända fram till den lilla byn, för den ligger på stranden. (Parkering finns precis innan byn)
I Vathy finns flera bra tavernor!
Dock ligger det ett nybyggt lyxhotell en bit bort efter stranden, lite trist men det stör inte så mycket.

I Faros har jag bott vid tre tillfällen hos Rooms Thalatta, ett fantastiskt fint boende! Thalatta ligger en bit ovanför Aperanto.
Det är en fantastisk utsikt över havet från balkongerna/terrasserna och rummen är jättefina, med kök, TV, vackra möbler och helkaklade fina badrum.

För övrigt så är Sifnos en alldeles underbar ö, som man lätt blir förälskad i.:)

//Stinabye_bye

Assar
2009-01-07, 20:56
Tycker absolut att man ska bo i Kamares. Bra tavernor och bra strand, om än lite väl "lugnt vatten" för för min smak. Det är lätt att ta bussen till Apollonia och de andra närliggande byarna och rätt nära till Kastro. Ett bra boende i Kamares är Simeon med utsikt över strand och hav till billigt pris, i vart fall i lågsäsong (september). Ni får 2-rumslägenhet med stor terass och havsutsikt för 50 E.

Siri A
2009-01-08, 10:10
Kamares tycker jag också är mysigt, även om jag förstår de som förespråkar Faros som kommer som nummer två på min lista. Hur länge ska ni vara där? Kanske ni kan bo några nätter på varje ställe.

En mix mellan Kamares och Faros är Platys Gialos. Ganska turistist men enligt mig finns där den bästa stranden på Sifnos. Strandnära tavernor och lång sandstrand men ingen stad att prata om. Busstrafiken är annars så bra den kan bli på Sifnos så att förflytta sig är aldrig något problem.

Åk så tidigt ni kan i juni. Vi var på ön de tre första dagarna i juli och det var mer än tillräckligt mycket folk på stränderna redan då.

Kalimera
2009-01-08, 10:39
Det är en knivig fråga, Sifnos är bra oavsett var man bor. Jag fördrar Faros, främst för att där är så lugnt, men också för att där finns två stränder, att det är nära till klostret där det är ljuvligt att bada och snorkla, och att det är gångavstånd till Apokoftistranden. Kamares gillar jag också, men inte för stranden skull, den är alldeles för långgrund, utan för att där är lite mer liv och rörelse. Sifnos huvudstad Apollonia är också trevligt, därifrån kan man snabbt ta sig till i princip hela ön.

Varför inte välja några nätter i Faros och några i Kamares. Börja i Kamares, hyr en bil (eller åk buss) och se er omkring, gillar ni Faros kan ni flytta dit senare. Var ni än väljer att bo kommer ni att få det bra, Sifnos är speciellt. :)