handdator

Visa fullständig version : Var ligger Katzerado ?


giottoni
2009-01-05, 23:02
Jag har sett att flera tipsar om boende o restauranger i Katzerado, men har trots många, många besök på Santorini aldrig lyckats hitta dit.
Är det en annorlunda stavningsvariant av Kartherados, eller vet någon var byn finns någonstans?

yeasou
2009-01-06, 01:00
"Är det en annorlunda stavningsvariant av Kartherados"
Skulle tro att det menas Katherados härAng_elx
Yeasou_B-anana

Moster
2009-01-06, 08:56
Kan det vara Karterados du menar? Om det är det du tänker på så finns platsen sydost om Fira.

Moster :)

Eva L
2009-01-06, 09:59
Det är jag som stavat fel kanske andra också. Antar att du menar mitt sista inlägg i en annan tråd. Det är förorten till Fira eller om man ska säga byn strax utanför. Jag har varit där och ätit tre gånger. Sist var jag där 2007 och gick dit från Fira. Har även ätit ganska gott i Fira på en taverna med normala priser dock dyrare än på andra öar jag besökt. Var där första gången med Arne och Birgitta. Såg också att jag skrev att jag besökt Santorini fyra gånger det stämmer inte utan det är sex gånger. flabb_flab

Eva

Kalimera
2009-01-06, 18:16
Är det en annorlunda stavningsvariant av Kartherados, eller vet någon var byn finns någonstans?Som andra skrivit så ligger Kartarados söder om Fira, det tar cirka 20 minuter att gå dit längs en väldigt trafikerad väg. Det finns många pensionat i och ikring Kartarados, fast många rumsuthyrare säger att det ligger i Fira.

yeasou
2009-01-06, 22:09
Se där nu fick vi ännu ett sätt att stava namnet på byn "Kartarados" eller som vi andra kallar byn "Kartherados,Katzerado, Karterados"
Finns det fler förslag så skriv in dem här i tråden:D kanske vi kan hålla på tills vi nästa gång vi kan se på skyltarna på plats hur namnet skall stavas:p
KarteradosYeasou_B-anana

Hellen
2009-01-06, 22:21
Karterados heter det på en karta som finns på Santorinis hemsida, samma karta visas både på grekisk och engelsk version.
Läser man vidare på sidan så hittas den grekiska stavningen: Καρτεράδος
alltså lika dant på båda språken.

// Helén

Kalimera
2009-01-08, 10:49
Se där nu fick vi ännu ett sätt att stava namnet på byn "Kartarados" eller som vi andra kallar byn "Kartherados,Katzerado, Karterados"Jag skrev fel i alla hast, byn heter Karterados och inget annat. :)