handdator

Visa fullständig version : Ni som har åkt charter till Skopelos?


Birgitta63
2009-01-05, 12:10
:)Först flyger man till Skiathos och sen buss ner till hamnen som Apollo fixar.Men båten över då ?Ni som vet och har rest....fixar dom båtresan och sen buss till lgh när man kommer fram?
Undrar om allt sen ingår i resan eller man måste själv stå för detta.
Vi som bor här nere i Skåne har ju Kastrup / Sturup att välja på.
Föredrar Sturup som ligger närmast för oss. Vet ni oxå om dom flyger från
Sturup till Skiathos?
Ni som har varit där kan väl berätta lite. :)

Birgitta 63

Mette
2009-01-05, 14:32
Du kan tilvælge transport hos Apollo - da er bådturen med i din billet. Der står en bus og en lokal agent, og venter på dig på Skopelos.

Ligeså er det når du skal hjem - du bliver hentet på hotellet, og bussen kører dig til Skiathos lufthavn.

Det kan godt betale sig at tilvælge transport hos - det er billigere, foruden nemmere, hvis du ikke har været på øen før.

Mette

BOKA
2009-01-05, 14:51
Hej Birgitta!
Hustrun och jag åkte i september med Apollo på en kombinationsresa till Skopelos/Skiathos. Buss hämtade vid flygplatsen och körde till hamnen. Där blev det iofs en ganska lång väntan på båttransporten till Skopelos, ungefär fyra timmar vill jag minnas. När man kom över så väntade också där en buss som tog oss till hotellen. Även vid återresan från Skopelos så hämtade buss vid hotellet. Vid ankomst till Skiathos så hämtade buss som körde oss till resp. hotell.
På hemresedagen så var det åter igen en buss som hämtade och körde oss till flygplatsen.
Alla dessa transporter ingick i vår resas pris och det beror väl på att det var en kombinationsresa som vi köpt.
Vill till sist gratulera Dig till ett bra val av resmål, vi tyckte att Skopelos var en kanonö att vistas på.
Olle klapp_klap

CarinaN
2009-01-05, 15:10
När vi åkte charter med Apollo till Skopelos 2004 ingick all transfer. Buss från flygplatsen till hamnen, båtresa över till Skopelos, buss som väntade i hamnen på Skopelos och körde oss till hotellet. Detsamma på tillbakaresan. Men detta är ju fem år sedan och då kostade väl aldrig transfern något extra, den var inbakad i priset.

Carina

Vill också gratulera dig till val av resmål. Skopelos är en helt underbar ö!

Birgitta63
2009-01-05, 15:23
Hej Olle !
Ok nu har jag läst hur ni gjorde när ni reste. Det låter ju bra. Men vänta i hamnen 4 timmar kan kanske vara rätt drygt. Kan ju alltid gå omkring och kika när man väntar på båten. Men hur gjorde ni då med era väskor ?
Lite tungt och bökigt släpa på dom kan tyckas.
Så ni reste i september, det är tanken här oxå.Har sett en fin lgh men Apollo har ej pris på Artemis.Skulle höra av mig om en månad sa försäljaren på Apollo.Vill ha nära till stranden och 1 km är det till Stafilos från lgh. Ligger inbäddad i en grönskande natur runt knutarna.
Fick upp en sida med 13 fina bilder på Artemis när jag bara sökte på lgh.
Åker man i septembr så kostar det 40 E för två pers./ natt. Men till saken hör att vi är inga vana så det får bli charter igen.
Kom hem från hårsalongen nu och gissa vilka låtar dom spelade?
Jo alla låtarna från Mamma Mia, där satt jag och drömde mig bort till Sköna Skopelos.
Ställen som ni har besökt på Skopelos då? Roligt om du kunde ge lite tips kanske. _B-anana
Birgitta 63

Mette
2009-01-05, 15:24
Apollo ændrede politik sidste år - nu skal transport tilkøbes.

Mette

Birgitta63
2009-01-05, 15:26
När vi åkte charter med Apollo till Skopelos 2004 ingick all transfer. Buss från flygplatsen till hamnen, båtresa över till Skopelos, buss som väntade i hamnen på Skopelos och körde oss till hotellet. Detsamma på tillbakaresan. Men detta är ju fem år sedan och då kostade väl aldrig transfern något extra, den var inbakad i priset.

Carina

Vill också gratulera dig till val av resmål. Skopelos är en helt underbar ö!

Hej Carina !
Vilket var det bästa med ön?
Birgitta 63

BOKA
2009-01-05, 15:38
Hej igen Birgitta!

Väntetiden på Skiathos var ju inte så kul, men man kunde ju passa på att se sig omkring en del samt ev ta någon gott att äta eller dricka. Apollo hade någon överenskommelse med ett av matställena vid hamnen där man kunde ställa ifrån sig sina väskor, så det behöver inte vara något problem. Vi hyrde bil i fem dagar på Skopelos och åkte runt och såg oss omkring, det var mycket mysigt, kan vara ett bra alternativ för att få se mycket.
Efter hemkomsten så skickade vi även in ett fotoresebrev till Kalimera, så där finns en del bilder att längta till.
Olle

Birgitta63
2009-01-05, 15:57
Hej igen Birgitta!

Väntetiden på Skiathos var ju inte så kul, men man kunde ju passa på att se sig omkring en del samt ev ta någon gott att äta eller dricka. Apollo hade någon överenskommelse med ett av matställena vid hamnen där man kunde ställa ifrån sig sina väskor, så det behöver inte vara något problem. Vi hyrde bil i fem dagar på Skopelos och åkte runt och såg oss omkring, det var mycket mysigt, kan vara ett bra alternativ för att få se mycket.
Efter hemkomsten så skickade vi även in ett fotoresebrev till Kalimera, så där finns en del bilder att längta till.
Olle
Hej !
Fin fina bilder:). Har nu rest med era bilder från Skopelos.Tack för att vi fick se dom. Min dröm måste gå i uppfyllelse till Skopelos.
Birgitta 63

Elisabet
2009-01-05, 19:14
vänta i hamnen 4 timmar kan kanske vara rätt drygt. Fyra timmar på Skiathos kan INTE bli drygt! Det är tvärtom alldeles för lite! Bara runt hamnområdet finns massor att se, uppleva och äta gott!

Birgitta63
2009-01-06, 21:01
Apollo ændrede politik sidste år - nu skal transport tilkøbes.

Mette
Hej Mette !
Läste att Skopelos var din favorit stad på din profil, det låter bra.
Hur många gånger har du varit där ?
När man läser om charter så är det så långt till stranden, den vi kikat på har 1 km till Stafilos.
Birgitta 63

Mette
2009-01-07, 09:49
Hej Birgitta 63

Jeg har kun være på Skopelos 22 gange ;)... så jeg kender øen og byen godt.

Det er rigtigt, at der er ca. 4 km til nærmeste strand (Stafilos), men hvis man har mulighed for at gå turen, er det rigtigt hyggeligt gennem olivenlunde.

Ellers går bussen til næsten alle strande på øen. Bussen går fra Skopelos by op til Glossa/Loutraki på nordspidsen - en flot tur med masser af udsigt.

Nu er jeg ikke det store badedyr - men jeg har hørt at strandene i Parnamos, Mili og Kastani (her blev MamaMia optaget) er veldig gode. Min egen favorit er Agnontas - en lille bitte strand med rullesten og et par tavernaer.

Efter min mening er det bedst at bo i/nær Skopelos by... men det kommer jo alt i alt an på interesser.

Hilsen
Mette

Carina
2009-01-07, 18:02
Vi har bokat till Skopelos med Airtours, vi åker i maj. Det gjorde vi 2008 också. Vi tyckte att deras hotell och priser var mer tilltalande än Apollos.
Vi har nu betalat 590 kr pp för transfer, dyrt men det fungerade jättebra ifjol.
Buss till hamnen, väskorna på ett kafé. Väntan några timmar, som var helt ok, åt och strosade runt lite.
Sedan Flying cat till Skopelos där vi blev mottagna och sedan taxi till hotellet, hemresan omvänt. Fick meddelande under veckan om tider och allt. Fungerade hur bra som helst.

Sedan håller jag med andra här, det är i staden man ska bo, jättemysigt att ta först morgonpromenader och gå ut och äta på kvällen. Staden är väldigt välordnad och vacker.
Skaffa Jannes e-guide, jättebra att ha.
Vi hyr alltid skoter så vi lätt kan ta oss till stränderna och vidare på rundturer.

Trevlig vistelse på Skopelos, som har blivit en ny favorit för oss.

Carina

Birgitta63
2009-01-07, 21:52
Vi har bokat till Skopelos med Airtours, vi åker i maj. Det gjorde vi 2008 också. Vi tyckte att deras hotell och priser var mer tilltalande än Apollos.
Vi har nu betalat 590 kr pp för transfer, dyrt men det fungerade jättebra ifjol.
Buss till hamnen, väskorna på ett kafé. Väntan några timmar, som var helt ok, åt och strosade runt lite.
Sedan Flying cat till Skopelos där vi blev mottagna och sedan taxi till hotellet, hemresan omvänt. Fick meddelande under veckan om tider och allt. Fungerade hur bra som helst.

Sedan håller jag med andra här, det är i staden man ska bo, jättemysigt att ta först morgonpromenader och gå ut och äta på kvällen. Staden är väldigt välordnad och vacker.
Skaffa Jannes e-guide, jättebra att ha.
Vi hyr alltid skoter så vi lätt kan ta oss till stränderna och vidare på rundturer.

Trevlig vistelse på Skopelos, som har blivit en ny favorit för oss.

Carina
Hej ! Detta valet låter smidigt. Får titta om dom flyger från Malmö eller Kastrup.
Får man vara så nyfiken så att du bjuder på va er resa kostade totalt ?
Birgitta 63

Birgitta63
2009-01-07, 22:01
Hej Birgitta 63

Jeg har kun være på Skopelos 22 gange ;)... så jeg kender øen og byen godt.

Det er rigtigt, at der er ca. 4 km til nærmeste strand (Stafilos), men hvis man har mulighed for at gå turen, er det rigtigt hyggeligt gennem olivenlunde.

Ellers går bussen til næsten alle strande på øen. Bussen går fra Skopelos by op til Glossa/Loutraki på nordspidsen - en flot tur med masser af udsigt.

Nu er jeg ikke det store badedyr - men jeg har hørt at strandene i Parnamos, Mili og Kastani (her blev MamaMia optaget) er veldig gode. Min egen favorit er Agnontas - en lille bitte strand med rullesten og et par tavernaer.

Efter min mening er det bedst at bo i/nær Skopelos by... men det kommer jo alt i alt an på interesser.

Hilsen
Mette
Hej ! Oj 22 gånger på Skopelos ,det var inte dåligt får jag säga.Har du hört talas om Artemis ? Det är 3 km till Skopelos by och bara 1 km till stranden som heter Stafilos. Hur är den stranden? Vi har rest 2 gånger med Apollo men inu så kan dom ej lämna ett pris till oss i September. Vi skulle höra av oss om en månad sa säljaren.
Birgitta 63

Kalimera
2009-01-08, 11:03
Det är 3 km till Skopelos by och bara 1 km till stranden som heter Stafilos. Hur är den stranden?Stafilos är en vackert belägen strand som är mycket populär tack vare närheten till Skopelos stad. Den blir fullsatt fort eftersom den är så smal. På gångavstånd från Stafilos ligger Velanio beach, första delen är för påklädda och längre bort huserar de avklädda.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/skopelos_stafilos.jpg

Stafilos beach.

Mina favoritstränder på Skopelos är Limnonari, Milia, Kastani och Hovolos.

Om jag vore ni skulle jag välja att bo i Skopelos stad och sedan ta er till stränderna med buss eller hyrt fordon. Det är så mycket värt att bo i Skopelos stad - som är en av de vackraste städerna jag varit i. I grekiska övärlden alltså.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/skopelos_stad.jpg

Skopelos stad -vacker som en dröm.

Birgitta63
2009-01-08, 21:00
Så vackert och detta jag ser är va jag har letat efter.Riktigt grekiskt med sina vitkalkade hus och ej sån Kiviks marknad / tingeltangel ställe med affärer som ligger packat.
Håller med till 100 % att det är bättre bo i staden och sen ta sig till stranden som du skrev.
Där vi tittade på först ligger nog i mygglandet, det är inget vidare med dom husjuren på natten.
Skopelos är som drömmen och hoppas nu den slår in.
Blir helt salig av längtan när jag ser bilderna , jag är såld nu till denna ö.
Bussigt av dig och tack för du tog dig tid att visa bilderna.klapp_klap

Birgitta 63

malou
2009-01-08, 21:31
Så vackert och detta jag ser är va jag har letat efter.Riktigt grekiskt med sina vitkalkade hus och ej sån Kiviks marknad / tingeltangel ställe med affärer som ligger packat.
Håller med till 100 % att det är bättre bo i staden och sen ta sig till stranden som du skrev.
Birgitta 63

Visst har du valgt rett øy! En favoritt, vakkert, vennlighet, flotte strender, raus natur, god mat og..........Som Mette sier, det er jo en fornøyelse å vandre gjennom olivenlunder til Stafilos! Og det å bo i byen er etter min mening helt topp. På Stafilos er det kanskje heller ikke overbefolket i september. Ellers kommer man seg jo enkelt rundt til andre steder med buss.

Skopelos er en av de få øyene jeg har reist charter til, det var vel organisert og ventetiden ved returen var til å leve med. Vi bodde på Dionyssos, hyggelig hotell ganske sentralt - kanskje litt upersonlig, men med basseng for den som vil ha det, sentralt til alt. Å vandre korte avstander er ellers flott på Skopelos, om man liker det.

Med litt flaks kan du kanskje finne den lille jazzkafeen, sitte ute under et stooort tre og nye musikk og drikke. Og i havnen kan du spise skalldyr, hummer til eksempel. - Jeg vil tilbake, det er sikkert.

Ha en trivelig reiseflabb_flab

Birgitta63
2009-01-08, 22:01
Tack !
Långt till hösten men den som längtar efter något gott längtar ej för gäves som man säger .
Birgitta 63

Kalimera
2009-01-09, 15:26
Skopelos är som drömmen och hoppas nu den slår in.Klart att den slår in. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/skopelos_agnontas.jpg

Agnontas - en del av drömmen! Här kan man lätt spendera en dag eller två, antingen på stranden eller på någon av de extremt trevliga tavernorna. Är det vackert, eller är det vackert? ;)

Mette
2009-01-09, 15:37
Är det vackert, eller är det vackert? ;)

Det ÄR vackert :D

Lissi
2009-01-09, 16:03
Här är två bilder till på Skopelos-stränder modell mindre.
Den första ser man från Agnondas och den ligger efter denna strand ut mot Miliá

Den andra är lilla stranden nedanför "MammaMia"-kyrkan som ni ser i bakgrunden.

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Skopelos1-1.jpg


http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Skopelos2-1.jpg


Skopelos har hur många fina stränder som helst och är en jättevacker ö!

Lissi

piam
2009-01-09, 16:46
Att åka till Skopelos kan aldrig vara fel!
Bra stränder,fin stad,god mat,många uppförsbackar...

Förlåt mig Samos ,jag tycker om dig också!

Pia

Birgitta63
2009-01-09, 19:48
Ännu mer fina bilder, vackrare än vackrast !:)
Har faktiskt ringt på ett i dag och åh dom har bara 3 kvar på den avgången som skulle kunna passa oss.
5523 per person för allt utan mat på planet och där ingår frukost med havsutsikt. Håller på och försöker berätta så mkt om Skopelos och visat bilder för min man. Men vet ej i nuläget va resultatet blir.

Badbåtarna som man kan ta till olika stränder?
Hur mkt kostar dom ?
Oj bara 3 platser kvar den 24/8, hoppas dom ligger kvar längesnyft_drop.För dit vill jag.
Birgitta 63

liselotti
2009-01-09, 21:45
Här är en till som tittat för mycket på Mamma Mia Ang_elx.
Skämt åsido så har vi funderat på Skopelos i många år men jag drar mig för båtresor. Förra sommaren åkte vi till Amorgos och jag måste säga att jag blev lite skrämd efter en hemsk tur med en snabbfärja.
Jag gillar lite grönare öar och skulle verkligen vilja åka till Skopelos.

Hur är båtresan dit om man åker charter? Är det inhyrd båt eller med reguljär färja? Blåsigt öppet vatten eller en resa mest i lä :rolleyes:? I sommar kan vi bara ta en vecka - är det värt de eller går det för mycket tid till transfer.

En fråga till:
Finns det ingenstans inne i Skopelos stad där man kan ta ett dopp?

Kalimera
2009-01-10, 11:32
Hur är båtresan dit om man åker charter? Är det inhyrd båt eller med reguljär färja? Blåsigt öppet vatten eller en resa mest i lä ? I sommar kan vi bara ta en vecka - är det värt de eller går det för mycket tid till transfer.Så vitt jag vet åker man med reguljär båt, resan över tar mellan 50 - 70 min beronde på vilken båt det är. Jag tror att charterbolagen åker med de snabba katamaranerna. Det tar alltså inte lika lång tid som till Amorgos. Det finns ingen garanti för att det inte blåser under resan, så det kan gunga om det vill sig illa. Jag tycker det är värt att åka dit även om ni bara har en vecka på er.

Finns det ingenstans inne i Skopelos stad där man kan ta ett dopp?Jo, det finns en liten strand i stan där man kan ta sig ett dopp. Du kan läsa om det i denna tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=14250)...

liselotti
2009-01-10, 11:57
Tack för svaret och länken!
Jag får fundera lite till på båtresan då.

(Jag borde letat lite mer i forumet innan jag frågade om badet :o Ang_elx)

Malena
2009-01-10, 13:11
Här är två bilder till på Skopelos-stränder modell mindre.
Den första ser man från Agnondas och den ligger efter denna strand ut mot Miliá

Den andra är lilla stranden nedanför "MammaMia"-kyrkan som ni ser i bakgrunden.

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Skopelos1-1.jpg


http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Skopelos2-1.jpg


Skopelos har hur många fina stränder som helst och är en jättevacker ö!

Lissi

Ligger inte stranden på den första bilden efter Panormos?? *funderar febrilt*

Lissi
2009-01-10, 13:15
Ligger inte stranden på den första bilden efter Panormos?? *funderar febrilt*

Jovisst gör den!! Förlåt!

Lissi

Malena
2009-01-10, 13:16
Här är en till som tittat för mycket på Mamma Mia Ang_elx.
Skämt åsido så har vi funderat på Skopelos i många år men jag drar mig för båtresor. Förra sommaren åkte vi till Amorgos och jag måste säga att jag blev lite skrämd efter en hemsk tur med en snabbfärja.
Jag gillar lite grönare öar och skulle verkligen vilja åka till Skopelos.

Hur är båtresan dit om man åker charter? Är det inhyrd båt eller med reguljär färja? Blåsigt öppet vatten eller en resa mest i lä :rolleyes:? I sommar kan vi bara ta en vecka - är det värt de eller går det för mycket tid till transfer.

En fråga till:
Finns det ingenstans inne i Skopelos stad där man kan ta ett dopp?

Båttransfern till Skopelos från Skiathos tar ca 45-70 min med snabba katamaraner. Dock brukar man få vänta några timmar på Skiathos innan man åker vidare. Vi har rest med Apollo och planet går från Sverige kl 07 på morgonen. Vi har kommit fram till Skiathos ca kl 12 och båten till Skopelos har gått ca 14.30. Vi har varit på hotellet ca kl 16. Ungefärliga tider... Vice versa på hemvägen. Skopelos är dock underbart och en vecka duger gottklapp_klap
Båten går på olika håll om Skopelos beroende på vinden. När vi åkte hem sist var det ruskväder och det gungade REJÄLT i ca 15 min innan de svängde söder om ön. Därefter var det lugnt även om det kändes att det var blåsigt.

Malena
2009-01-10, 13:17
Jovisst gör den!! Förlåt!

Lissi

Inget att be om förlåtelse för:) Jag ville bara kolla om det var jag eller du som var yr i mössan;):p:cool::)

liselotti
2009-01-10, 13:49
Vi har rest med Apollo och planet går från Sverige kl 07 på morgonen. Vi har kommit fram till Skiathos ca kl 12 och båten till Skopelos har gått ca 14.30. Vi har varit på hotellet ca kl 16.

Då blir det ju lite kvar av ankomstdagen! I alla fall en härlig kväll på någon taverna.

Så var det det där med sjögången :rolleyes:.

Lissi
2009-01-10, 14:05
Jag ville bara kolla om det var jag eller du som var yr i mössan;):p:cool::)

Oftast jag!:D:D:D

Lissi- som faktiskt börjar längta till Skopelos igen

Lissi
2009-01-10, 14:08
Så var det det där med sjögången :rolleyes:.

Jag har varit på Skopelos 2 ggr. Den första med charter och den korta båtturen från Skiathos..KAV LUGN RESA till dotterns stora glädje.
Andra gången åkte vi snabbåt från Agios Konstantinos, alltså betydligt längre resa. Även den lugn!
Så det måste ju inte blåsa!!

Lissi

Carina
2009-01-10, 18:54
Får man vara så nyfiken så att du bjuder på va er resa kostade totalt ?
Birgitta 63
Jovisst, det kostar från Arlanda en vecka i maj, 9 758 kr för två personer inkvartering Dimitros, enkel lägenhet som ligger väldigt centralt men tyst och lugnt. Lite dyrt men då är ju kostnaden bara för transfern 1 180 kr.

Hälsningar

Carina

Mette
2009-01-10, 19:21
Lite dyrt men då är ju kostnaden bara för transfern 1 180 kr.

Kan det være sandt? Når du siger det, er det selvfølgeligt sandt, men transport til/fra Skopelos med Apollo koster kun DKK 135.

Dimitrios er et dejligt sted, store pæne værelser.

Mette

Lissi
2009-01-10, 19:34
Transfern verkar hutlöst dyr!! Att köpa biljett själv måste ju vara SÅ mycket billigare!!

Tänk så enkelt det var förr när allt var inkluderat i priset, resa, mat på flyget, transfer etc....När man nu bokar allt själv och ser hur mycket man får för pengarna så hickar man ju när man ser dessa priser.

Hittar ni ingen billig flygstol till Aten så ni kan ta buss till Ag Nikolaos och sen båt direkt till Skopelos??

Lissi

Mette
2009-01-10, 20:09
Jeg har tænkt lidt over den meget dyre transfer. Den kan jo vælges fra. Hvis du vælger at gøre din egen transfer (måske kan du endog nå en færge tidliger - Jet Ferry plejer at gå omkring 13:30) bliver din pris som nedenfor, og det er ingen besvær:

Taxa fra lufthavn til Skiathos havn 6 €
Færgebillet med Jet Ferry eller Skiathos Express 11 € pr. person eller Flying Dolphin 16 € pr. person.
Fra Skopelos havn til Dimitrios er der ikke længere end du kan gå (ca. 5-7 min.)

/Mette

Lissi
2009-01-10, 21:04
Taxa fra lufthavn til Skiathos havn 6 €
Færgebillet med Jet Ferry eller Skiathos Express 11 € pr. person eller Flying Dolphin 16 € pr. person.
Fra Skopelos havn til Dimitrios er der ikke længere end du kan gå (ca. 5-7 min.)
/Mette

Håller med! För mellanskillnaden får man många middagar eller annat kul på Skopelos:D

Lissi

Janérik
2009-01-10, 23:41
En viktig sak i detta sammanhang om man funderar på att ordna transfer själv. Om båten är inställd då man ska hem så kan det bli lite tungt att ta sej vidare, hade man arrangörens transfer så är det upp till dem att ordna.
Men det vet vi väl alla att det sällan strular med båtar i Grekland ;-)

Mvh Janérik

nilam
2009-01-10, 23:53
Om man gör en "spökbokning" med apollo så kan man se att transfern kostar 155 kr t o r... ganska billigt tycker jag :) Det lär inte bli billigare att ordna själv.

Malin

Lissi
2009-01-11, 00:00
155 kr är ju en annan summa än 1180 som nämndes tidigare...vilket är det rätta??

Lissi - som har en make som helt plötsligt blev väldigt sugen på Skopelos och Christinis boende igen i kombination med Alonnissos..

nilam
2009-01-11, 00:12
155 kr är ju en annan summa än 1180 som nämndes tidigare...vilket är det rätta??

Kanske är det olika bolag:confused::confused:

Malin

Carina
2009-01-11, 17:54
Ja det är olika bolag. Vi åker med Airtours. Om vi valt att resa med Apollo så skulle resan ha blivit ca 400 kr dyrare trots billigare transfer. Jämfört med liknande hotell.

Birgitta63
2009-01-11, 23:46
Hej alla glada Skopelos respirriga !
Nu måste jag bara berätta hur det har gått för oss. Gör jag er nyfikna nu eller ?
Åh min dröm blev sann och resan blev bokad i dag. Min dotter följer med mig på resan, bara hon och jag åker 17 /8.
Är så lycklig och längtar nu till SKOPELOS._B-anana
Birgitta 63

Malena
2009-01-12, 07:32
Hej alla glada Skopelos respirriga !
Nu måste jag bara berätta hur det har gått för oss. Gör jag er nyfikna nu eller ?
Åh min dröm blev sann och resan blev bokad i dag. Min dotter följer med mig på resan, bara hon och jag åker 17 /8.
Är så lycklig och längtar nu till SKOPELOS._B-anana
Birgitta 63

Åh vad roligt! Grattis får man väl säga! Det riktigt märks hur mycket du vill dit!

/Malena som åker till Skopelos för tredje gången till sommaren_B-anana_B-anana_B-anana

Birgitta63
2009-01-12, 10:49
Åh vad roligt! Grattis får man väl säga! Det riktigt märks hur mycket du vill dit!

/Malena som åker till Skopelos för tredje gången till sommaren_B-anana_B-anana_B-anana

:)Tack !
Känner att du är med i fanklubben.
Vem åker du med och var ska du bo ?
Har du något udda att berätta om ön?
Tänker nu sätta SKOPELOS på nedräknaren, hoppas jag fixar själv annnars finns ju alltid Kalimera som hjälp.klapp_klap
Birgitta 63

BOKA
2009-01-12, 20:21
Grattis till Ditt val! Du kommer med all säkerhet att bli HELnöjd med Din/Er resa. Du får väl skriva till Kalimera när Du kommit hem och tala om hur Du upplevde denna fina ö.
Olle

Birgitta63
2009-01-12, 21:21
Grattis till Ditt val! Du kommer med all säkerhet att bli HELnöjd med Din/Er resa. Du får väl skriva till Kalimera när Du kommit hem och tala om hur Du upplevde denna fina ö.
Olle
Hej !
Japp det ska jag göra må du tro, kanske en resehistoria:D som inte går av för denna världen.
Birgitta 63

Birgitta63
2009-01-12, 21:21
Grattis till Ditt val! Du kommer med all säkerhet att bli HELnöjd med Din/Er resa. Du får väl skriva till Kalimera när Du kommit hem och tala om hur Du upplevde denna fina ö.
Olle
Hej !
Japp det ska jag göra må du tro, kanske en resehistoria:D som inte går av för denna världen.
Birgitta 63

vattenkastanj
2009-01-20, 00:06
bye_bye Tjenixen! bye_bye

Jag och min äventyrliga morsa ska åka ner till ÖN skopelos i Agusti . Och jag undrar om det är någon som vet om man kan hyra cykel på ön så man själv kan utforska ön om man inte har körkort till 4 hjul. flabb_flab T,ex snorkling? Safari eller liknande _B-anana Det är ju roligare att själv upptäcka saker och ting på ön utan att ha en massa reseledare som säger " ja ni har nu 1 timme på er innan vi beger oss hem eller till andra stället os.v " :p
Vill ha tips på massa äventyrliga saker som finns att göra där nere?

Med många vänliga hälsningar från Skåne Land

Birgitta63
2009-01-21, 21:44
Ho ho !
Ligger alla bara på stranden när ni är på Skopelos ?
Något annat gör ni väl på denna fina ö kan jag säkert tänka mig eller ?;)
Birgitta 63 :)

Lissi
2009-01-22, 11:04
Nej, inte solar vi bara:cool:. Skopelos är en fantastisk ö att åka runt på, men det finns ju inte så jättemånga byar som på vissa andra öar. Vi köpte, andra gången på Skopelos, Jannes e-guide och det gjorde att vi bl a kom till Sendouka högt upp i bergen, vilket vi inte hade hittat annars.
Men att cykla på Skopelos kräver viss uthållighet och många vägar är grusvägar.

Lissi

Birgitta63
2009-01-22, 12:02
Nej, inte solar vi bara:cool:. Skopelos är en fantastisk ö att åka runt på, men det finns ju inte så jättemånga byar som på vissa andra öar. Vi köpte, andra gången på Skopelos, Jannes e-guide och det gjorde att vi bl a kom till Sendouka högt upp i bergen, vilket vi inte hade hittat annars.
Men att cykla på Skopelos kräver viss uthållighet och många vägar är grusvägar.

Lissi
Hej Lissi !
Ok Jannes e -guid, har skickat efter den (tack ). Jo det krävs nog uthållighet på cykel där på grusvägarna som du skriver. Är van att cykla till jobb var dag i alla väder genom åren. Men kan ju ej ta Höllvikens vägar mot Skopelos :D.

Vet du om dom har marknad i Skopelos stad ?
Birgitta 63

Eva L
2009-01-22, 16:07
Största problemet med cykling i Grekland på många ställen är inte backarna utan biltrafiken och att vägarna är smala, kurviga eller både och. De saknar ofta bra kant att cykla på och det känns som bilarna kör alldeles för nära.
Kan också vara problem att få tag på en bra cykel och hjälm bör defintivt tas med hemifrån.

Eva

Birgitta63
2009-01-22, 22:05
Största problemet med cykling i Grekland på många ställen är inte backarna utan biltrafiken och att vägarna är smala, kurviga eller både och. De saknar ofta bra kant att cykla på och det känns som bilarna kör alldeles för nära.
Kan också vara problem att få tag på en bra cykel och hjälm bör defintivt tas med hemifrån.

Eva
Hej Eva !
Ja tackar för din omtanke !klapp_klap
Birgitta 63

vattenkastanj
2009-01-25, 22:41
Tjenixen Greklands fans. Finns det någon minibåt som går ut mot något tropiskt ställe runt ön där man kan snorkla? Simma runt som en fisk i vattnet o se undervattnets sevärdigheter hade varit en kul upplevelse. Finns det marknader eller bra shopping afärer till ett bra pris på skopelos?

bye_bye

Cecilia
2009-01-26, 11:42
Största problemet med cykling i Grekland på många ställen är inte backarna utan biltrafiken och att vägarna är smala, kurviga eller både och. De saknar ofta bra kant att cykla på och det känns som bilarna kör alldeles för nära.
Kan också vara problem att få tag på en bra cykel och hjälm bör defintivt tas med hemifrån. Eva

Sant. Men just på Skopelos är det framför allt backarna som är tuffast! Sved härligt i benen. Enda raka vägen är nog till Stafilos. Annars är det stigningar på 45 grader - känns det som i allafall, hehe! Och jag är ändå hyfsat vältränad, löptränar några mil i veckan och cyklar även 2-3 mil i veckan. Vi hyrde cyklar i somras/höstas och kämpade på bra. Cyklade nog på alla vägar som fanns, till Agnontas, underbara badet Limnonari.

Veckan efter hyrde vi cyklar på Skiathos och det var ju ingenting - en promenad i parken. :D Det är en riktigt bra ö att cykla på! En hel del backar men inte i närheten av Skopelos. Är min personliga åsikt i allafall.

Birgitta63
2009-01-26, 22:25
Tjenixen Greklands fans. Finns det någon minibåt som går ut mot något tropiskt ställe runt ön där man kan snorkla? Simma runt som en fisk i vattnet o se undervattnets sevärdigheter hade varit en kul upplevelse. Finns det marknader eller bra shopping afärer till ett bra pris på skopelos?

bye_bye
Finns det någon på Kalimera som kanske kan svara?
Birgitta 63

Mette
2009-01-27, 19:44
Omkring minibåd, så går der kun en båd til Glistiri-stranden. Om der er godt at snorkle der, ved jeg ikke.

Til gengæld går der en glasbundbåd hver dag. Da ved jeg, at man impulsivt kan komme til en øde strand (hvor man ikke kan gå til), og snorkle og bade.

Der er ikke meget at købe på Skopelos. Et par tøjbutikker og et par suvenierbutikker er alt hvad Skopelos stad byder på.

Til gengæld er der 2-3 gode keramikbutikker/værksteder, hvor du kan købe spændende keramik.

Hvis du vil powershoppe, så er det ikke på Skopelos.

Mette

vattenkastanj
2009-02-03, 18:49
Omkring minibåd, så går der kun en båd til Glistiri-stranden. Om der er godt at snorkle der, ved jeg ikke.

Til gengæld går der en glasbundbåd hver dag. Da ved jeg, at man impulsivt kan komme til en øde strand (hvor man ikke kan gå til), og snorkle og bade.

Der er ikke meget at købe på Skopelos. Et par tøjbutikker og et par suvenierbutikker er alt hvad Skopelos stad byder på.

Til gengæld er der 2-3 gode keramikbutikker/værksteder, hvor du kan købe spændende keramik.

Hvis du vil powershoppe, så er det ikke på Skopelos.

Mette

Hej Mette.

Okej, tack för informationen ;)

Birgitta63
2009-02-28, 22:09
Hej Mette !
Glasbundbåt som tar en tur till en öde strand som man ej kan gå till !
Var utgår den båten ?
Har du själv provat den turen när du var på Skopelos ?
Birgitta 63

Birgitta63
2009-03-02, 21:33
Ho ho Mette !
Hur var glasbundbåten ?
Hade du själv prövat båten ?
Tack på förhand.
Birgitta 63

Mette
2009-03-04, 20:52
Ho ho Mette !
Hur var glasbundbåten ?
Hade du själv prövat båten ?
Tack på förhand.
Birgitta 63

Nej Birgitta jeg har ikke selv prøvet båden, men jeg har bekendte der har prøvet den, og er meget begejstret... Jeg er sikke på det er en oplevelse.

/Mette

Maria26
2009-03-05, 13:59
När vi åkte till Skopelos i somras behövde vi inte vänta så mycket som 4 timmar i Skiathos stad, det var nog snarare 1,5 timme, och det kändes inte alls länge. På vägen hem fick vi också vänta några timmar i Skiathos stad, men då kan jag rekommendera att äta frukost på någon taverna i hamnen, där kan man sitta länge och njuta av sin frukost och titta på folk :)
Väl på Skopleos så besökte vi många olika stränder, mina favoriter blev Panormos (här finns solstolar och taverna) och även Kastani. Denna stand hade inga stolar/parasoll så ha med det själv om ni tänker åka dit, annars blir det för varmt... Vi var även till Milia, men där var det blåsigt just den dagen. Personligen måste jag säga att jag tyckte Limnonari var överreklamerad. Stora klippblock under vattnet gjorde det svårt att bada och själva stranden var ok, men inte så bra som jag läst om innan jag åkte till Skopleos. Då föredrar jag Panormos eller lilla Andrines som ligger mer avskilt i samma bukt som Panormos.

Birgitta63
2009-03-06, 19:48
Hej Maria !
Tack för dina tips .
Alltid bra att vet lite hur stränderna är. När man bara har en vecka och 2 dagar går ju i från kan man säga så får ma planera lite.
Vi tänkte ta oss ut till Alonissos och besöka marina nationalparken.Det hade varit kanon om vi lyckats få se delfiner på färden ut. Vi gillar åka båt.
Stränderna Stafilos,Milia& Kastani,Hovolos, Panormos.Velani beach.

Mamma Mia kyrkan Agios Ioannos försöker vi åka till men osäker på att vi går upp i ( jag är höjdrädd ).
Äta uppe vid Kastro i solnedgång och traska runt i gränderna.
Kanske åka ut med en glasbottenbåt så min dotter får snorkla.
En vecka går fort när man har roligt.

Andrines strand som du gillade. Var det klappersten eller grus ?
Ni hade tur som ej behövde vänta så länge i hamnen,hoppas att vi kommer över fort.
Birgitta 63

Lissi
2009-03-06, 20:37
Birgitta!
Ska Du hinna med allt detta Du räknar upp på en vecka så behöver Du semester när Du kommer hem för att vila upp Dig;)
Skippa Stafilosstranden....den blir Du besviken på tror jag. Där ligger man som sardiner i sardinburk om man inte tar sig över klippan längre bort.

Jag kunde lägga på ännu mer på Din lista som Sendouka med den fantastiska utsikten. Läs mer om den i Jannes E-guide....Men som sagt, glöm inte att ni är på SEMESTER, att bara "vara" och njuta av dagarna :cool:

Lissi

Maria26
2009-03-06, 22:23
Hej Birgitta!
På Andrines var det grus, och kanske ca 30 solstolar så den är mycket mindre än de flesta andra stränder. Man går av bussen vid Panormos stranden och sen följer man bara stora vägen några hundra meter till ett litet hotell. Där går man ner för en kort trappa till stranden. Kan rekommenderas om man vill vara på en mindre strand nån dag.
Vi tog en båttur med "Kassandra" till den marina nationalparken, jag tror alla båtar kör ungefär samma tur så det är bara frågan om att välja vilken slags båt man vill åka med... Det var en bra tur, men tyvärr fick vi inte se några definer :( Men det verkade snarare höra till ovanligheterna att man inte fick se det, så ni kanske har bättre tur!

Enjoy! :)

Birgitta63
2009-03-09, 09:47
Birgitta!
Ska Du hinna med allt detta Du räknar upp på en vecka så behöver Du semester när Du kommer hem för att vila upp Dig;)
Skippa Stafilosstranden....den blir Du besviken på tror jag. Där ligger man som sardiner i sardinburk om man inte tar sig över klippan längre bort.

Jag kunde lägga på ännu mer på Din lista som Sendouka med den fantastiska utsikten. Läs mer om den i Jannes E-guide....Men som sagt, glöm inte att ni är på SEMESTER, att bara "vara" och njuta av dagarna :cool:

Lissi
Hej Lissi !
Du skrev så bra att bara "vara " och njuta av dagarna.
Man glömmer detta fort när man sitter hemma och planerar inför resan.
Du vet ....vill så gärna få se alla fina platser och aktiva som vi är min dotter och jag när vi kommer till Grekland. Men fick en tankeställare nu när du skrev. Min man tyckte det var bra sagt av dig. Han menar på att....det fattar ju inte ni för att ni ska tvunget fara runt på alla ställen.
Visst har ni rätt !

En fråga nu till dig Lissi.
En strand som är lätt att bada på ( menar då att när du går i havet så är det bra botten ) Vill gärna stoppa ner fötterna i sanden men vet att det ej kanske finnns på Skopelos. Men komma i närheten av en vit strand.
Är ju bortskämd med vit mjuk sandstrand hemma ( du har kanske tittat på mina bilder under ej bilder rån Grekland ).
Har du varit på Skopelos och badat på en snarlik strand ?
Kommer ej att bli besviken om det ej går att hitta, naturen runt stränderna
väger upp mkt.
Birgitta 63

Peterkj
2009-04-14, 22:20
Hej
Läs resebreven. Själv skrev jag ett hösten 2007 med mycket bilder. Skopelos är fantatstiskt. Men det är ju väldigt enkelt att boka själv.
Några timmar i Skiathos hamn går oerhört fort. I den gamla delen är det perfekt att sitta med en öl och något ätbart och bara titta på båtar och folk. Om ni köper en charter är det ju bara att glida med.

Birgitta63
2009-04-16, 19:02
Hej
Läs resebreven. Själv skrev jag ett hösten 2007 med mycket bilder. Skopelos är fantatstiskt. Men det är ju väldigt enkelt att boka själv.
Några timmar i Skiathos hamn går oerhört fort. I den gamla delen är det perfekt att sitta med en öl och något ätbart och bara titta på båtar och folk. Om ni köper en charter är det ju bara att glida med.
Hej Peterkj !
Det var ett tag sen jag skrev här men har läst om ditt resebrev nu i dag.
Fina bilder du visar från Skopelos. Milia kommer vi säkert dra till.
Nedräknaren visar i dag 122 :), det sjunker nu om man tänker på att resan bokades i Januari. Solen värmer gott i Höllviken och den får en att känna längtan till Skopelos starkt.
Birgitta 63

Maria1976
2009-07-17, 00:42
Skopelos med Ving den 10 Aug...några fler här som ska dit då?
Vi ska bo på Hotell Alkistis..nån som bott där kanske? Vill veta allt om hur hotellet var!!

/Maria bye_bye