handdator

Visa fullständig version : Santorini?


Copella
2009-01-03, 07:36
Vi funderar att åka till Santorini, jag, min pojkvän och ett kompisgäng.

Vart på Santorini borde vi åka om vi vill ha partyställe/någorlunda bra shopping/vackra stränder/god mat samt ändå lite lugn och ro? :) Helst så att det finns förbindelser till andra byar/städer med buss och väldigt nära till stranden.

Eva L
2009-01-03, 09:31
Tycker inte att ön motsvarar dina önskemål. Du kanske bör läsa på ordentligt om ön och här i forumet finns massor av gamla inlägg om Santorini. Hur gamla är ni?

Ios är en ö med fina stränder, partyliv, fin Chora och åker ni inte mitt i högsäsongen finns det lugn och ro. Juni är exempelvis en månad med allt. Bara shoppingen som kanske är tveksam. Vad vill ni shoppa? Turistkrimskrams, kläder, skivor?

Eva

Copella
2009-01-04, 00:36
Tycker inte att ön motsvarar dina önskemål. Du kanske bör läsa på ordentligt om ön och här i forumet finns massor av gamla inlägg om Santorini. Hur gamla är ni?


Vi är 17 år. Hur skulle du beskriva Santorini då? Vi vill inte ha ett 100% partyställe, utan bara ha den möjligheten om det så skulle falla oss in när vi är där.

Joozy
2009-01-04, 00:55
Hej!Jag har varit på santorini flera gånger å gillar verkligen ön för den är speciell...iof så är väl inte stränderna dom bästa...men ön har nåt särskilt,annars hade jag ju inte farit tillbaks så många gånger;)

Jag brukar bo i kamari som är den största turistorten,och där finns allt man vill ha av utbud som resturanger,disco,affärer(mest krimskrams dock),vill man ha mer uteliv,shopping kan man fara till fira(huvudstan)

Tycker helt klart santorini är värt ett besök..det är iaf min åsikt!
Bara å fråga om du undrar nåt mer :)

Mvh Josefin

jørn
2009-01-04, 11:02
Tror ikke Santorini er øyen for dere, men Naxos burde passe bedre. Bra strender, ok party og ok shopping.

Eva L
2009-01-04, 12:15
Santorini har många ansikten men jag tror inte att den passar en 17-åring som är van att vistas på grekiska fastlandet och inte vill ha så många turister. Fira och Oia är vackert men ack så exploaterat och turistanpassat. Här kostar det oftast väldigt mycket att äta och dricka gott även om det går att hitta lite billgare ställen med bra mat främst kanske i Katzerado. Visst som någon skriver ön är värd ett besök men då bör man ha förutsättningarna klara för sig. Jag har besökt ön fyra gånger och det längsta besöket varade 5 eller sex dagar. Det finns flera fina byar att besöka för några timmar och det är härligt att vandra de få km mellan Fira och Imerovigli. Perissa är en turistort med en trist strandpromenad som känns som den sett sina bästa dagar men den blev visst aldrig färdig. Sommaren 2007 vandrade jag flera timmar i Perissas och Perivolos omgivningar. Skräp efter vägarna och inte mycket som gör en glad. Den stora klubb som ligger där ser halvt övergiven ut men kanske roar sig någon där. I Kamares har jag varit två gånger och bott där en natt. Kanske är den orten trevligare än Perissa men det är en turistort med en trist strand. jag gillar inte alls stränderna på Santorini men jag är rätt kräsen vad gäller stränder. Åker ni i riktig högsäsong tror jag att ni skulle ha trevligare även på mindre öar som Fourni, Amorgos, Sifnos eller Folegandros. Som alla är mycket trevligare än Santorini. Varför inte åka till Syros som har en riktig stad och många grekiska turister här har jag dock bara varit i hamnen så om ni vill får någon annan ge en beskrivning av Syros.

Eva

yeasou
2009-01-04, 17:49
JOOZY, har helt rätt! Santorini har allt. Stränderna är inte bra sägs det ofta:confused: Om de är bra eller inte beror väl på vem man frågar och vad är en bra strand? Jag gillar när det blir djup ganska fort och det blir det absolut vid Kamaristranden. Fest, shoppning och god mat finns det på Santorini. Även lugn och ro om man vill ha det:pÅk till Santorini och ni får se hur det är, jag tror det ni söker finns där!
Jag har besökt ön några tiotal gånger och kommer att åka dit några tiotal gånger till:D
MVH
SantoYeasou_B-anana

NaxosNille
2009-01-06, 22:49
Jeg tror dere vil finne at Santorini er en veldig dyr øy. Ufattelig vakker, men det koster å gå ut og spise. Jeg har kun funnet gullsmedbutikker og mange små butikker med "turistjuggel" - t-skjorter, capser, kopier av Crooks-sko og slike ting. Hvis dere vil prøve Santorini, hvorfor ikke bli der en dag eller to på reisens begynnelse og det samme når dere drar hjem igjen? Det vil si, hvis dere tenkte på å være mer enn en uke? Dra videre til Ios hvis dere ønsker party eller Naxos, som har Kykladenes vakreste strender (..og party, for den som ønsker dette). På Naxos kan dere i alle fall finne fred og ro innimellom partyeneflabb_flab. På Naxos er det kort vei til stranden, enten du velger å bo inne i byen eller reiser sørover til Ag. Prokopios eller Ag. Anna eller ennå lengre. For en kompisgjeng på deres alder ville jeg absolutt ha valgt å bo inne i byen. Alt er i gåavstand - både strand, restauranter og butikker.
Jeg liker ikke strendene på Santorini. Det er kun stein og grus før man går i sjøen, og det blir ubehagelig varmt på land. Jeg foretrekker sand og muligheten for å kunne sette seg i skyggen under et tre - jada, jeg har hørt om strandstoler og paraplyer, men pleier å foretrekke strender der man slipper å ligge så tett.

Zappa
2009-01-07, 08:34
Jeg tror dere vil finne at Santorini er en veldig dyr øy. Ufattelig vakker, men det koster å gå ut og spise.

Och jag har precis motsatta uppfattningen.
Visst Fira är riktigt dyrt, men nere i Kamari där vi avlsutade med tre dagar i somras, var billigare än både Naxos och Koufonissi.
Det är ganska överetablerat i Kamari och jag tror det drar ner priserna.
Boendet var inte heller dyrare!

Som familjefar föredrar jag själv Naxos för de barnvänligare stränderna, men jag har varit på Santorini innan barnen och stortrivdes.
Tror också att det är roligare på Santo för 17-åringar än på tex Naxos, som jag uppfattar som mycket lugnare och mer "familje-" än Santo.

Jag tror ni gör ett bra val med Santorini!

bye_bye Sven

Irma
2009-01-19, 23:46
Som mor till en 18-åring så skulle jag inte rekommendera Santorini alls. Vi var där i 4 dagar förra sommaren och det räckte för att med bil ta sig runt och se vad som fanns, Inga fina badvänliga stränder men däremot jättefina vyer och vacker natur. Abslut ingen shopping, mest bara krimskrams.
Snarare tror jag de större öarna Rhodos och Kreta har ett större utbud av nöjen och shopping samtidigt som man kan ta det lugnt och njuta av sol och bad.
/// Irma

Siri A
2009-01-20, 15:11
Jag tycker det finns mer än krimskrams att handla på Santorini. Bra musikaffärer och fina klädbutiker är två exempel.

giottoni
2009-01-21, 15:05
Visst kan man hitta krimskrams-butiker även på Santorini -pga "massturismen" lär det väl finns på de flesta grekiska turistöar!
Fr a är det i Kamari o Perissa som denna typ av souvernirbutiker dominerar.
I Oia o naturligtvis i Fira är dock affärsutbudet oändligt mycket större o man kan där hitta "allt"! -Inte minst snygga o spännande märkeskläder mm, mm!

yeasou
2009-03-01, 20:26
Copella hur gick det med er resa? bokade ni till Santorini eller?
Skulla vara kul att höra hur det blev. Som några av oss beskrev ön kommer ni inte att bli besvikna! Santorini har allt! Irma skrev att efter 4 dagar hade de sett allt? Ojojoj, jag har varit där mer än 30 gånger och då minst en vecka per tillfälle och upp till 3 veckor, jag har ännu inte sett alltAng_elx Jag tror att man ser och upplever det man vill SE och UPPLEVA. Stränderna är bra, inte långgrunda och en del är lite steniga. Men den svarta sanden är en upplevelse i sig! Badskor är bra att ha. Dyrt säger en del att det är på Santorini, jag har varit på andra öar i Kykladerna som är dyrare.
Yeasou_B-anana