handdator

Visa fullständig version : Nyåret har gått i gång


Monica P
2009-01-02, 15:47
Inte blev vi miljonärer den här gången heller...

Den enda gång vi köper lotter är runt nyår. 15 miljoner euro hade väl inte varit helt fel? Någon förmodligen alldeles snurrig person i Volos vann. Vi tar nya tag kring nästa jul...

Jag undrar då och då hur man skulle bete sig vid en stor vinst av något slag. Skulle man kunna sitta lugn och diskret? Skulle man få tokslag och börja göra av med pengar? Skulle man bli osams inom familjen?

Lika bra att vi inte vann kanske. Jag vill inte ha några stora förändringar och drömmer inte om jordenruntresor och sånt.

Julen är över, nyåret har kommit, den mörkaste tiden är över. Vi har frusit inomhus, suttit med varma kläder, sovit under dubbla täcken. Men i morse var det som om kylan släppt taget, och solen var varm. Jag bestämde mig för att tro att vintern är slut. Jodå. Den är slut. Jodå.

Maken och jag for och såg till familjegraven och hämtade hästgödsel, i den ordningen. Graven ligger trångt till bland en mängd marmoromgärdade andra gravar, man undrar hur folk tar sig fram där på vissa ställen. De flesta gravarna är välskötta och blomsterprydda året om, med en liten oljelampa som tänds om kvällarna.
Ön har många änkor. Man kan få sin familjegrav ompysslad av någon tant som bor i närheten, en liten slant för besväret och obergränsat med majsolja till lyktan, och hon fejar och pysslar . Det är inte alltid särskilt högtidlig stämning där, på kyrkogården, det pratas och skrattas och man kan sitta och vila sina trötta ben mellan marmorputsandet. Liksom i kyrkorna i allmänhet är stämningen mycket "folklig", jag har inget annat ord. Kyrkan är en del av vardagslivet här.
Min grekiske man tyckte bättre om att gå i kyrkan i Sverige, jag gillar den känslan vi får här!- Men vi ogillar starkt att somliga präster och munkar har utnyttjat sin ställning och stulit ikoner och pengar, riktigt fula affärer har avslöjats.

Sen blev det tre stora säckar med hästgödsel som jag ska blanda med kompost vartefter och försöka få till lite bördigare jord för de tappra, om än magra, plantor som övervintrat.

Jodå, vintern är slut. Kallknäppar, vind och regn tänker jag inte bry mig om.

Hjalta99
2009-01-02, 18:36
Inte blev vi miljonärer den här gången heller...

Julen är över, nyåret har kommit, den mörkaste tiden är över. Vi har frusit inomhus, suttit med varma kläder, sovit under dubbla täcken. Men i morse var det som om kylan släppt taget, och solen var varm. Jag bestämde mig för att tro att vintern är slut. Jodå. Den är slut. Jodå.

Jodå, vintern är slut. Kallknäppar, vind och regn tänker jag inte bry mig om.

God fortsättning, Monica!
När det gäller storvinsten hoppas jag två gånger i månaden på den... Inte blir det nåt!
Det låter skönt för er att vintern släppt taget. Här i Medelpad har vi en hel del kvar vilket jag tycker är det värsta! Nu när nyår har varit vill jag ha VÅR!
Det verkar som om det blir tufft med resa till Kalymnos i höst. Apollo har tidigarelagt sista resorna tillbaka till Sverige som det ser ut. Illa, illa!!!! Det blir besvärligt för oss alla återvändare som brukar åka i slutet av september/början av oktober. Nu verkar det som om sista resan hem är redan den 30 september...! Vilket är för tidigt enligt mig. Nåväl, ha en bra fortsättning på 2009!

/Eva

Riitta
2009-01-02, 18:59
God fortsättning säger jag också, Monica:)Lika illa här med lottovinster:rolleyes: Begär inte en massa miljoner, men en liten skulle sitta fint;)

När du skrev om kyrkogården, så kommer jag i håg i somras när jag och Leif snurrade runt där och försökte hitta vännen Harrys grav.
Första försöket misslyckades, men när hans dotter förklarade för oss nästa dag var den låg, så gick det bra.
Det var ju där vid kyrkogården som jag höll på och bli överkörd också:o
Gick alldeles vid muren,men ändå kom det en dåre i en skåpbil och träffade min arm med backspegeln. Det gick bra den här gången.

Tal om kyrklighet, så enda kyrka jag gå på gudstjänst i är den i Myrties.
Det känns som min hemmakyrka.

Nu börjar man tänka på Kalymnos igen och längta:)snyft_drop

Riittabye_bye

Helena S
2009-01-03, 20:29
Att vintern är slut är bara önsketänkande. Nu har vi en köldknäpp här, igår var det ca -8, nu är det -5... Jag vill ha snö så att det blir ljusare ute.

Det där med en storvinst är alltid en intressant tanke, som ger många funderingar hos mig. Det som står överst på min lista är att resa mer! Men, jag vet inte hur jag skulle reagera, precis som jag inte vet hur jag skulle reagera om jag mötte en riktigt skadad person, trots att jag är utbildad i bl a hjärt- och lungräddning. Jag vill vara rationell och tänka klart, men.. blir det så?

Gott Nytt År 2009

Helena :)

MonkanS
2009-01-04, 12:20
God fortsättning på det nya året.. :)
Jo tänk om man kunde vinna en lite lagom stor slant. Då skulle jag kunna åka ner till Kreta även i år. Men tyvärr så har jag ingen tur i spel...snyft_drop
Som det nu är så klarar inte min ekonomi av det detta året. Jag får sitta här hemma och längta.. och läsa om hur ni alla har det därnere på era semestrar. Och ni som är är bosatta därnere i Grekland. Och se på strand och hav via på Mitsos webkamera.

Monica P
2009-01-07, 19:37
Heja, MonkanS...vi som bor här nere kanske skulle vilja ha råd att åka norröver lite oftare.
Det finns inga charterresor för oss och har man familj är det en jätteaffär att betala reguljärflyg. Vilken tur att vi redan är här så att vi slipper åka på semester....