handdator

Visa fullständig version : Vart ska vi resa?

Copella
2009-01-02, 13:34
Vi är två 17-åringar som ska åka till Grekland i sommar och ev. kommer ett gäng vänner resa till samma ort samtidigt som sällskap.

Vi vill resa någonstans där det finns kritvita stränder, vackert kristallklart hav och fin natur. Vi vill också eftersom vi inte tänker hyra något att åka runt med (Bil är ju uteslutet och moped är inte så aktuellt) att det mesta ska vara nära, dvs att vi besöker en ort som har lite shopping, uteliv osv nära så vi inte behöver åka miltals för att se lite liv. Det skulle också vara bra om det var lätt att ta sig till stället från flygplatsen (ev bussar) och om det går bussar ifrån staden/byn till andra städer/byar så vi kan besöka andra ställen om så önskas.

Viktigast är att det finns bra uteliv för party, vackra stränder, är lätt att ta sig till och att det inte är för mycket turister (vi vill INTE kunna beställa köttbullar på tavernan, dessutom inte på svenska)

Om någon kan hjälpa mig blir jag väldigt lycklig! Tack på förhand!

- Copella .

litentuva
2009-01-02, 13:46
Viktigast är att det finns bra uteliv för party, vackra stränder, är lätt att ta sig till och att det inte är för mycket turister (vi vill INTE kunna beställa köttbullar på tavernan, dessutom inte på svenska)

Tyvärr att få allt man önskar på en resa och ett bra partyliv hänger nog ofta ihop med mycket turister...
När det gäller maten ska ni hålla utkik efter resaturanger där det sitter mycket greker, fråga efter restauranger som serverar bra "meze" (oftast går lokalbefolkningen ut och äter efter kl 22) så får ni chans på god genuin grekisk mat, kanske finns det köttbullar på menyn men förhoppningsvis den grekiska varianten;)!

Admirala
2009-01-02, 14:39
Grekerne fester jo også, og er ikke avhengige av turister for å gjøre det :D
Hvis natteliv er viktig, dra til en stor eller halvstor gresk by, som Thessaloniki eller Athen, Iraklion (Kreta), eller Volos (som har fine strender en liten busstur unna, på Pelion,) el.l. Det er mange byer å velge mellom.

Slik får dere i tillegg masse bra spisesteder i nærheten, gode shoppingmuligheter og "ekte gresk folkeliv" (hva nå det er ;)) Ulempen er at dere må regne med å ta buss til strendene.

litentuva
2009-01-02, 15:22
Det blev nog ett litet felskriv i mitt inlägg där jag skrev att ett bra partyliv ofta hänger ihop med många turister. Menade att det ofta är hålligång på dessa platser men om det är bra eller dåligt är nog individuellt vad man tycker. Är ingen fan av platser som tex Hersonissos som överbefolkas av fulla ungdomar under sommarmånaderna utan föredrar ett uteliv där både lokalbefolkning och turister kan ha roligt!

I rethymno tycker jag att nattlivet har en bra blandning av grekiska ungdomar och turister, i synnerhet i Augusti när massor Atenar tar sig till Kreta för semester.

Copella
2009-01-02, 23:37
Jadå nej men turister är väl okej, det som är viktigast är att ingen rekommenderar Kretas mest svenskbesökta by. Vilka ställen kan du rekommendera? (att hitta bra mat osv är inga problem i och med att jag pratar grekiska och har grekiskt påbrå, känner dock inte ö-världen lika bra som den lilla bit av fastlandet jag varit på sen barnsben)

ofelia
2009-01-03, 10:42
Hej!

Tror att Naxos och Ios har det mesta av det ni söker. Inte Santorini som jag såg i en annan tråd du skrivit.
/Ofelia

Eva L
2009-01-03, 11:41
Kanske Karpathos är ett alternativ om ni vill flyga direkt till en ö. Under sommarmånaderna återvänder många grekamerikaner till ön och det finns ett bra nattliv även för yngre personer. Min dotter som också är grekisktalande trivdes bra när vi var där för ett antal år sedan. Fanns klubbar inne i stan med mycket ungdomar och diskotek utanför där nattlivet började efter kl 01.00-02.00 på natten. Vi var där tre veckor i augustimånad och besökarna var ganska åldersblandade. Fanns bra möjligheter att åka buss till andra byar och stränder för stranden i Pigadia är inte så bra.

Eva