handdator

Visa fullständig version : Hur tar man sig bäst till stränderna Falassarna och Balos


Anna K
2005-08-23, 11:17
Hej!
Åker till västra Kreta inom ett par veckor och undrar om någon kan berätta hur man på bästa sätt tar sig till Falassarna och Balos norr om Falassarna? Vi har hyrt bil men det kanske inte är tillräckligt bra vägar? Båt kanske är ett bra alternativ? Vet någon också om/när båtar går från Chania till Gramvoussa ön?
Tycker att det vore trevligt att även se dessa ställen på vår Kreta vistelse.
Anna K

Bossew
2005-08-23, 12:50
Hej!
Åker till västra Kreta inom ett par veckor och undrar om någon kan berätta hur man på bästa sätt tar sig till Falassarna och Balos norr om Falassarna? Vi har hyrt bil men det kanske inte är tillräckligt bra vägar? Båt kanske är ett bra alternativ? Vet någon också om/när båtar går från Chania till Gramvoussa ön?
Tycker att det vore trevligt att även se dessa ställen på vår Kreta vistelse.
Anna K

Från Kastelli till Falassarna har jag cyklat så nog går det att åka bil dit.

bosse

Stina
2005-08-23, 13:59
Hej!
Till Falassarna är det inget som helst problem att ta sig med bil.
Falassarna är för övrigt en mycket fin strand! :)
Så har vi ju Balos beach då...
I en annan tråd(Vilken strand är detta?)berättar jag om vårt lilla äventyr när vi tog oss dit.
Det finns väg nästan ända fram, MEN vägen är av mycket dålig kvalitet(grus/stenväg).
Det ligger stora och vassa stenar samt att vägen på många ställen sjunkit så att stora gropar bildats(Lägg dessutom till att vägen på sina ställen är väldigt brant och backig, samt saknar förstås vägräcken...)
Vi lyckades inte ta oss ända fram med vår Citroen C3, mest på grund av att hela underredet riskerades att skrapas sönder.
Vi gick den sista biten(ca 1 timma).
Om ni skall till Balos så hyr en stadig Jeep!
Med Jeep går det bra att ta sig dit eller med off road mc.
Det lär ju finnas båtutflykter dit också men om dessa har jag ingen info.

Mvh. Stina
4 dagar kvar till Grekland! _B-anana

PO
2005-08-23, 14:13
Hej!
Åker till västra Kreta inom ett par veckor och undrar om någon kan berätta hur man på bästa sätt tar sig till Falassarna och Balos norr om Falassarna? Vi har hyrt bil men det kanske inte är tillräckligt bra vägar? Båt kanske är ett bra alternativ? Vet någon också om/när båtar går från Chania till Gramvoussa ön?
Tycker att det vore trevligt att även se dessa ställen på vår Kreta vistelse.
Anna K

Det går reguljär buss från Chania till Kissamos, därifrån finns det båtturer till Tigani to Balos & Gramvoussa.

//PO
- 9 dagar, 16 timmar, 53 minuter, 9 sekunder... Så vi kanske syns på Gramvoussa?

Anna K
2005-08-24, 10:01
Tack för information!
Vet du om det finns båttider till Gramvoussa och Balos att hämta någonstans på nätet?
//Anna K

Det går reguljär buss från Chania till Kissamos, därifrån finns det båtturer till Tigani to Balos & Gramvoussa.

//PO
- 9 dagar, 16 timmar, 53 minuter, 9 sekunder... Så vi kanske syns på Gramvoussa?

PO
2005-08-24, 10:31
Om Kissamos hamn: "The day boat to Gramvousa docks here as well. You must make prior arrangements for this trip." Jag skulle tro att biljetter finns att köpa även i Chania´s utflyktsbutiker. Länk i din inbox.

//PO

myssa
2005-08-28, 15:08
hej
just hemkommen efter 4 underbara veckor på kreta. tyvärr så längtar jag redan tillbaka fast jag nyss bar in resväskan i garaget. man blir aldrig nöjd.
jag var en tur till balos/gramvoussa jag tog bilen till hamnen i kastelli och därifrån går båten kl 10 varje morgon jag köpte min biljett på ett kontor i platanias 20 € men man kan köpa på vilket kontor som helst som säljer utflykter. under högsäsong rekomenderas detta för planeringen så att ingen blir utan plats.jag tyckte att stränderna var fantastiska och från båten kunde man se denna märkliga landhöjning som skedde 2000 år sen.annars så är det tyvärr nog så mycket turister på dessa platser helst hade jag viljat ha en egen båt och åka dit då turistbåtarna åkt tillbaka men man kan inte få allt.
kram och ha en fin resa....myssa....