handdator

Visa fullständig version : Hersonissos


MormorC
2008-12-27, 21:33
Hoppas jag kan få lite tips ang. vår eventuella semester i Hersonissos. Vi som ska åka är tre familjer och här finns tre barn 10, 8 och 6 år. Vi hade tänkt att bo på Nicolas Villas. Vi ska åka i mitten av september.
Vi ska åka med Apollo från Malmö. Eftersom vi är nio personer som ska åka måste vi boka i god tid så vi får bo på samma hotell.
Nu till mina frågor:
Finns det någon strand för barnen att bada vid?
Är det långt till centrum från hotellet?
Finns det någon gammal stadsdel att gå omkring i eller är det en turistort?
Finns det möjligheter till vandringar i direkt anslutning till orten?
Jag har hört att det är ganska mycket liv i byn men det gäller väl inte på höstkanten?

Hoppas på, som alltid, goda råd och tips.

litentuva
2008-12-28, 12:35
Jag har hört att det är ganska mycket liv i byn men det gäller väl inte på höstkanten?

Hoppas på, som alltid, goda råd och tips.

Hersonissos är känt för att vara en turistort med mycket hålligång men åker ni en bit in på hösten när skolorna har börjat igen så borde det nog vara lite lugnare. Har inte bott där själv bara passerat under en bilfärd i början av Augusti. Det jag såg på bargatan nere vid hamnen bidrog inte till nån längtan att stanna över natten... Jag, personligen, anser att det finns bättre alternativ för barnfamiljer som vill semestra på Kreta än centrala Hersonissos men har samtidigt hört att det finns fina platser och stränder runtomkring. Kanske beror på vart i förhållande till själva kärnan som man bor?

Kalimera
2008-12-31, 13:01
Som litentuva skriver så är Hersonissos en stor turistort känd för sitt partyliv. Hela staden är uppbyggd kring turism, någon genuin gammal stadsdel finns inte. Det finns en lång fin strand i staden, och fler stränder i närheten. Vi var där i oktober förra året och då var där allt annat än lugnt. Om jag skulle åka med barn hade jag inte valt Hersonissos.

Eva L
2008-12-31, 13:08
Jag var där i oktober 1982 och inte ens då var det lugnt. Däremot var Malia som är totalförstört idag en fin badort. Visst Hersonissos var ok för två då i början av 80-talet ganska unga damer som ville roa sig men som Janne skriver jag skulle aldrig åka dit med barn. Numera har jag också större krav vid mina resor och har sett många andra delar av Grekland och helt ärligt skulle jag inte rekommendera någon att åka dit. Var där ett par timmar i början av 2000-talet och orten hade inte utvecklats till sin fördel.

Eva

yeasou
2008-12-31, 13:48
Vi bodde i Analipsi en vecka i Juli månad för några år sedan. En dag tog vi morgonbussen till Hersonissos. Jag har aldrig någon gång i mitt liv sett så många spyor på trottoarer som jag såg i Hersonissos. Det hade nog druckits rejält av festprissarna/prissorna natten innan. Det gick inte att gå 5 meter utan att man fick gå ut i gatan för att slippa kliva i eländet!
Hersonissos kan jag knappast rekommendera för en familjesemester!
MVH
Yeasou_B-anana

MormorC
2009-01-01, 18:07
Tack för alla goda råd.
Jag har börjat leta efter ett bättre alternativ. Nu funderar jag på om Platanias vid Chania kan vara ett alternativ. Annars får det bli Analipsi på hotell Elena där vi var förra året men det känns roligare att besöka något annat ställe trots att det var väldigt trevligt i Analipsi.

Gott nytt år på er alla och tack för varningarna ang. Hersonissos. Tur att det här forumet finns. Det är ju inte så trevligt att fira sin 60 årsdag med barn och barnbarn i en partyby.
klapp_klap

malou
2009-01-01, 18:47
Tack för alla goda råd.
Jag har börjat leta efter ett bättre alternativ. Nu funderar jag på om Platanias vid Chania kan vara ett alternativ. Annars får det bli Analipsi på hotell Elena där vi var förra året men det känns roligare att besöka något annat ställe trots att det var väldigt trevligt i Analipsi.

Gott nytt år på er alla och tack för varningarna ang. Hersonissos. Tur att det här forumet finns. Det är ju inte så trevligt att fira sin 60 årsdag med barn och barnbarn i en partyby.
klapp_klap

Så bra, MormorC, at du leter etter et annet sted. Jeg så det første innlegget ditt her, men det er dog nesten 20 år siden mitt besøk i Hersonissos og svarte derfor ikke. ting kan jo endres, ikke sant? Åpenbart har det jo ikke det, ut fra andres ytringer her. For rundt 20 år siden var mitt møte med Hersonnisos ganske ubehagelig, vakkert hotell, men ellers usjarmerende, direkte utrivelig. Virkelig medaljens bakside.... Det ga ingen lyst til å reise tilbake. Men siden ble det bl.a. ferie nær Rethymnon og også nær Chania. Veldig bra opplevelser, ikke minst sammen med datter som da var i tenårene.

Kreta har mange flotte steder, og her på Kalimera kan du nok få gode råd. Og da blir nok din 60 års feiring vellykket!bye_bye

91kg
2009-01-01, 19:58
Tack för alla goda råd.
Jag har börjat leta efter ett bättre alternativ. Nu funderar jag på om Platanias vid Chania kan vara ett alternativ. Annars får det bli Analipsi på hotell Elena där vi var förra året men det känns roligare att besöka något annat ställe trots att det var väldigt trevligt i Analipsi.

Gott nytt år på er alla och tack för varningarna ang. Hersonissos. Tur att det här forumet finns. Det är ju inte så trevligt att fira sin 60 årsdag med barn och barnbarn i en partyby.
klapp_klap

Jag ler faktiskt lite åt vad du kommit fram till för Platanias är i mina ögon västsidans svar på Hersonissos ;)

Om jag hade fått välja åt dig så hade jag sagt Makrigialos som jag tror skulle passa perfekt efter vad ni söker?

Mvh!

MormorC
2009-01-01, 22:56
Ja, du har säkert rätt ang. Platanias. Jag har läst en del och förstått att det är lilla Hersonissos. Jag hade gärna åkt till Makrigialos men eftersom transfern tar väldigt lång tid och två av barnen blir kraftigt åksjuka så är tyvärr det alternativet inte möjligt.
För tillfället kollar jag lite på Agia Pelagia. Det verkar väl helt Ok? Det lär finnas ett hotell som heter Belvedere som kanske är bra.

Ayelet
2009-01-16, 15:58
Varför inte Platanes utanför Rethymnon, Hotell Akti Chara...tror det skulle passa både barn och vuxna.