handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring livet på Kreta


Fransisca
2008-12-21, 11:31
Jag har stora funderingar på att flytta till den vackra ön Kreta.
Jag har lite frågor kring eventuell flytt.
Hur ser det ut på arbetsmarknaden?
Klarar man sig med engelska ibörjan?
Så tacksam för svar!
En god jul till er alla!
// Anna_B-anana

adastra_80
2009-01-03, 13:28
Hej Anna !

Min kompis bor i Chania sen 2 år tillbaka. Hon åkte först ner dit då hon jobbade som reseledare. Hon träfade en kille och blev kvar. Hon har sagt att det inte är några problem att tala engelska, de är så inriktade på turister där. =)
Det är svårt att få jobb under vinterhalvåret, men precis innan turistsäsongen ska dra igång är det många restauranger, barer mm som brukar söka folk. Turistsäsongen brukar vara mellan april-oktober. Det är först nu för någon månad sen som hon fått "ett riktigt jobb" (som hon kallar det) även under vintern som fastighetsmäklare. Hyreslägenheter (1:or, 2:or) brukar ligga på ca 200 -350 Euro i månaden beroende på läge och storlek.

Hoppas det var till någon hjälp! Själv har jag liknande funderingar när det gäller lilla ön Amorgos, men där är det mycket svårare att få jobb..... ! =(
Lycka till!

/Anna

Sanja
2009-10-24, 16:04
Hej,

bor på Kreta i Heraklion men jobbsituationen är dålig för Kretanerna..då kan du tänka dig hur det är för oss utlänningar som inte talar grekiska..

Om jag var du skulle jag åka hit i April/Maj söka jobb som 17 och sen se vad som händer efter säsongen..

Lycka till!

Eva L
2009-10-25, 08:41
Jag har stora funderingar på att flytta till den vackra ön Kreta.
Jag har lite frågor kring eventuell flytt.
Hur ser det ut på arbetsmarknaden?
Klarar man sig med engelska ibörjan?
Så tacksam för svar!
En god jul till er alla!
// Anna_B-anana

Beror på vilken utbildning och erfarenhet du har. Många välutbildade greker är arbetslösa och åker till andra länder för att arbeta. Exempelvis har många grekiska läkare tvingats söka sig utomlands. Söker du ett okvalificerat arbete är det nog under turistsäsongen som du lättast kan få jobb. Städ och barjobb finns men konkurransen är stor från personer som kommer från riktiga låglöneländer som ex Ukraina, Ryssland och Albanien. Utan att kunna grekiska blir det en mycket smal arbetsmarknad som är tillgänglig för dig utanför turistsäsongen. Vill du jobba på en bar eller taverna är det bra att skaffa erfarenhet här hemma först.

Min dotter har när hon var yngre jobbat några säsonger i Grekland men det var konkurrens om de bästa bar och tavernajobben och ganska hårt slit. För henne underlättade det att kunna grekiska och ha viss erfarenhet med hemifrån.

Eva