handdator

Visa fullständig version : Nyår i Prag


Getty
2008-12-19, 21:33
Hejsan!

Har precis bokat en resa till Prag över nyår_B-ananaFinns det någon här som kan tipsa oss om vad vi inte får missa när vi är där. Det ska bli jättespännande att göra något annat detta nyår. Annars brukar vi för det mesta vara nere på Kanarieöarna men tyckte vi skulle prova något annat i år. Alla tips tas tacksamt emot.

//Ingela

Getty
2008-12-21, 14:11
Hej igen!

Här har det inte kommit in så mycket, men däremot har jag fått mail om Prag. Jag tackar så mycket för dem. Tänkte bara ställa en liten fråga till, och det är hur man gör med växlingen. Vad är bäst, att växla till tjeckisk valuta i Sverige eller växla till euro här och sen växla på plats, eller helt enkelt ta med svenska kronor och växla i Prag. Hur har ni som varit där gjort?

//Ingela

lenapg
2008-12-22, 08:09
Hej! Vi åker också till Prag över nyår, för fjärde gången faktiskt. Vi brukar växla till oss tjeckiska korona i Sverige så vi klarar oss de första dagarna. Sedan plockar vi ut från bankautomat. Vi tar inte med osss svenska kronor för att växla där. Vill också passa på att varna för ficktjuvar, som det finns gott om. Ha pengar och kort på säkert ställe! Har du kollat sidan Praginfo? Där får du hur mycket tips som helst vad man kan göra. Hoppas du blir nöjd med Prag, vi älskar staden.
LenaPG och Nisse

Stinab
2008-12-22, 11:53
Prag är jättehärligt!
Bara att strosa runt i gamla stan, Karlsbron och över till andra sidan är hur mysigt som helst. Är det bara en kortare tripp så räcker det länge med dessa kvarteren. Nu var det ju en helt annan årstid när vi var där (juli) så att sitta på någon av alla uteserveringar är väl inte att tänka på men alla ställen såg hur fina ut som helst även inomhus.
Jag kommer helt klart att åka till Prag fler gånger!

Hälsningar
Stinab

Getty
2008-12-22, 18:13
Jag har också hört att Prag ska vara en underbar stad och ser verkligen fram emot resan dit. Tack för svaren jag fåttklapp_klap. Hur är det med kortbetalning i Prag? Fungerar det både i affärer och restauranger? Kan vara bra att veta så man inte tar med sig för mycket av den tjeckiska valutan. Vi brukar för det mesta betala med kort när vi är ute och reser.

//Ingela

Getty
2009-01-06, 15:14
Hemma igen från ett underbart vackert men kallt Prag. Jag hade hört så mycket om staden innan vi åkte, men inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att denna stad var så vacker. Ett ställe som jag absolut ska besöka igen, men jag väljer nog en annan årstid då.

//Ingela

Kalimera
2009-01-06, 18:00
Ett ställe som jag absolut ska besöka igen, men jag väljer nog en annan årstid då.Välkommen hem!

Visst är det en vacker stad! Åker du under sommaren är det lika vackert, men ack så mycket folk. Vi var där i juli och då fick man köa för att komma över Karlsbron. Kan tipsa om Krakow som jag tycker är ännu finare än Prag, och inte lika mycket folk.

Getty
2009-01-06, 19:26
Tackar!

Kan berätta att det var jättemycket folk vid Karlsbron även nu. Men tipset om Krakow tar jag med mig och ska absolut försöka åka dit någon gång.

//Ingela

Kalimera
2009-01-06, 20:26
Men tipset om Krakow tar jag med mig och ska absolut försöka åka dit någon gång.Gör det, du kommer inte ångra dig. Vi reste fyra veckor med tåg för x antal år sedan, vi var bland annat en vecka i Krakow, en vecka i Budapest och en vecka i Prag. Vi gillade Krakow mer än Prag och Budapest, dels för Gamla stan (otroligt fin), dels för de gamla judiska kvarteren (där Schindlers list spelades in), dels för saltgruvorna i Wieliczka (bland de mest intressanta sevärdheter jag sett) och dels för Auschwitz som ligger en bit utanför Krakow. Auschwitz var fruktansvärt, men något alla bör se.

Här (http://commons.wikimedia.org/wiki/Krak%C3%B3w?uselang=sv) finns massor av bilder...

babsan
2009-01-06, 20:47
En liten länk här också Kalimera i Polen (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=9380)
Barbro :)

Getty
2009-01-06, 21:14
När jag ser bilderna förstår jag hur vackert det måste vara i Krakow, men samtidigt skrämmande. Vi var i de judiska kvarteren i Prag och inne och tittade på teckningarna som barnen målat från koncentrationslägren. Det var mycket mäktigt och jag hade en klump i bröstet när jag gick därifrån. Jag kan tänka mig att det blir ännu mer verkligt om man kommer till Krakow.

//Ingela