handdator

Visa fullständig version : Seglivade namn


Monica P
2008-12-17, 20:21
Massor av våra vanliga namn , med lite varierande stavning, finns redan i Bibeln. Jag behöver bara nämna Eva, David, Samuel, Anna, Rut, Jakob, Josef, Adam, Mikael, Maria, Simon, Dan, Tomas, Mattias, Sara, Joakim och Petrus. Utan att anstränga sig kan man hitta mångdubbelt fler.

Så också i Grekland. Stavningen kan vara annorlunda men namnen är desamma.

Dock! Lite förvånande är det att man här inte sällan möter människor med "antika", "klassiska" namn, de lever kvar.

Det är inte alls ovanligt att man trättar en Periklis, en Menelaos, en Sokratis. Jag känner en Afroditi, en Dionysia, en Ariadne, en Kleopatra och en Paris och flera Eleni. Hyresvärden heter Leonidas och hans fru Niki.

Man behöver inte vara så bevandrad i den klassiska historien för att ha hört talas om Evrydiki, Fivos, Faedon, Alexandros, Dimitrios, Kleon, Ifigenia, Faedra, Orestis, Penelopi eller Atena, inte heller Merkurios, Aristidis, Iraklis, Jason, Iris, Diomidis eller Minos.

I Sverige har vi förstås Ylva och Tor, men annars är det magert med urgamla namn. Brage, Oden och Balder känns igen från ortsnamn eller idrottsföreningar, men inte så många fler.

Nektaria
2008-12-17, 21:14
Men hur vanligt är namnet Rodaria som "vår" familjs fru heter?

Hälsar
Lena

Hellen
2008-12-17, 23:22
Att så många "gamla" namn lever kvar beror väl på att förstfödda sonbarnbarnet ärver farfars förnamn, eller hur är det med det?
// Helén

Admirala
2008-12-18, 10:07
Det er riktig det, Hellen. Foerstefoedte gutt skal ha farfars navn, og faar man tre unger til skal de kalles opp etter henholdsvis morfar, farmor og mormor. Det er greit aa forandre litt paa navnene, heter mormor Maria er det ganske ok aa doepe barnet Marietta, for eksempel.

Jeg har hoert at noen av dem som har f.eks antikke navn, kan ha foreldre som har "opponert" mot denne navnetradisjonen. Noen som kan bekrefte det?

Hilsen Amymoni
(Det er mitt greske navn - lang historie. Og det er eldgammelt :))

Kalimera
2008-12-18, 10:45
I Sverige har vi förstås Ylva och Tor, men annars är det magert med urgamla namn. Brage, Oden och Balder känns igen från ortsnamn eller idrottsföreningar, men inte så många fler.Några kompisar till mig döpte sin son i oktober i år, han fick namnen Theodor och Balder. Balder är ovanligt, mammam hade under en dröm kommit fram till Balder, och så fick det bli.

På tal om gudanamn så känner jag en grek som heter Apollon. Ganska coolt. :)

Själv kallas jag för Jannis i Grekland, kanske inte så konstigt. bye_bye

litentuva
2008-12-18, 10:48
I Sverige har vi förstås Ylva och Tor, men annars är det magert med urgamla namn. Brage, Oden och Balder känns igen från ortsnamn eller idrottsföreningar, men inte så många fler.


Vi har ju också Saga, Siv, Ulf, Liv, Gudrun, Nora, Hanna, Loke , Embla (som har blivit vanligare på senare år), Håkan (också fornnordiskt), Gudmund mfl. Många namn tror jag inte ens att man vet att de härstammar från fornordisk tid.
Däremot är väl inte Var, Vör, Snotra, Gnå, Bil, Gna, Fulla, namn som är så vanligt förekommande (kan man hoppas;))

Monica P
2008-12-18, 11:08
Ja, det är nog så att man inte känner till ursprunget. Själv har jag inte läst fornnordiska sagor sen i realskolan, intresset var ganska ljummet...

Här på ön finns det många namn som man inte hittar så ofa på fastlandet, som Skevos, Savvas, Kalotina, Fotini, Nomiki och Fokaina. På Rodos hittar man massor av Tsambika. Det lär finnas ett helgon där som hjälper barnlösa kvinnor, och barnet får sen heta Tsambika eller Tsambikos.

I en av våra lokaltidningar , Argo, finns en artikel om en lista på namn , kanske en mantalsförteckning, från 1820, med många namn som fortfarande är vanliga här, för-och efternamn, kanske lite förändrade. Annars förlorades massor av arkiv under de olika krig som gått över landet.

Eva L
2008-12-18, 11:11
Jag känner flera med fornnordiska namn Arne, Agne, Alvar och Algot är bara några exempel.

Eva

Zappa
2008-12-18, 12:53
Jag är också gammal...

Zappa :D

Peter
2008-12-18, 18:17
För många år sedan lärde jag känna en kille på Tinos som heter Dimostides. Han berättade för mig att det var en figur i antiken som strävade efter perfekt uttal! Så för att träna på detta hade han alltid några stenar i munnen när han pratade.

Prata Grekiska med stenar i munnen. Snacka om utmaning... :eek: :D Det räcker väl med ett par Ouzo... :o Och hur gick det med tänderna? :confused:

Lissi
2008-12-18, 19:19
På "min" skola finns ett syskonpar med namnen Idun och Herkules..Även en Embla har vi haft hos oss...
Vänner till oss har ett barnbarn som heter Sofus.
Härligt med dessa namn som faktiskt kommer mer och mer. På den friskola jag arbetar på finns många många "gammaldags" namn..och inte en enda Kevin!;)

Lissi - som egentligen har 2 bibliska namn Eva och Elisabet:D

Eva L
2008-12-18, 22:26
Lissi - som egentligen har 2 bibliska namn Eva och Elisabet:D

Det är du inte ensam om. Finns en till här.

Eva

Lissi
2008-12-18, 22:59
:D:D

UlfWiman
2008-12-19, 07:13
Min mamma och pappa ville döpa mig till Ulv, men prästen sa nej.
Detta var 1953 och det blev Ulf i stället.

Uffe

Monica P
2008-12-19, 10:59
Se där, vi har en massa fornnordiska namn också! Dags att läsa om gamla berättelser kanske?