handdator

Visa fullständig version : Zakynthos eller Karpathos ?


peppssan
2008-12-17, 16:19
Hej allihopa. Har läst här på forumet om bägge dessa öar och dom verkar vara lika trevliga att besöka. Vilka erfarenheter har alla ni som besökt dessa öar, vilken hade ni föredragit ? Varje ö har ju sin charm men när man läser här på forumet så vet jag inte vilken som verkar "mest" intressant. Snälla alla ni som besökt öarna, kan inte ni komma med lite synpunkter. Har tittat på Tsilivi (heter det så ?) Zakynthos och Pigadia Karpathos. Vad finns egentligen på orten Tsilivi, är det en liten by ? Läste här på forumet om någon som bott på Razis hotell och det såg ju jättetrevligt ut men vad finns runtomkring ? Är det långt in till centrum därifrån och finns det någon affär/butik eller något just i närheten ? Tacksam för alla tips ..... :)

thosjö
2009-02-07, 18:04
Hej,

Du ska absolut välja Karpathos som är en mycket trevligare och bättre ö än Zakynthos. På Karpathos kommer man närmare grekerna själva och vi hade en jättebra vecka där. På Zakynthos kände man sig inte lika välkommen även om det finns fina ställen där också. Men som sagt, välj Karpathos!

/Thomas S

Mikke
2009-02-07, 21:29
....nu skriver jag som "jävig", d.v.s Karpathos-fan sen ca 10 år, men om man kikar lite på fakta, så verkar Zakynthos bra mycket större med ca 400 kvkm mot Karpathos ca 300. Folkmängden skiljer sej markant med ca 7000 pers på Karpathos mot ca 40.000 på Zakynthos.Antagligen är turismen en större faktor på Z än på K, där det egentligen inte finns nåt mer turistiskt ställe än Amopi, strax söder om Pigadia.De flesta hotell på K har mellan 20-40 rum, så turistiskt sett är allt i fickstorlek.....och då ser man ju följdaktligen människorna, då det inte finns så många att se......
Strandmässigt finns det ca 80 stränder på K, om man nu vill vara ensam, sen är storleken på ön inte större än att man ledigt far runt ön på en dag.
Exploateringen av K är fortfarande minimal, även om det finns antydningar om motsatsen, nu byggs det ett stort åbäke till hotell vid nordvästra kanten av stan med ca 250 rum.......
Min egen teori varför K tilltalar nordbor är att man tämligen fort kan vara ensam i terränglåddan, varhelst man är. Nordbor verkar inte vilja trängas med horder av människor, kanske en effekt av att bo häruppe, i Ultima Thule sen istiden....vad vet jag..?? :D
Man blir fort bekant med folk på Karpathos just p.g.a av det inte är så mycket turister, och de infödda hinner s.a.s med att se och prata med oss som har turen att hamna där.... :D

Kalimera
2009-02-09, 16:59
Jag vet inte vad du vill se eller göra på din semester, eller var du har att jämföra med så det är svår att råda. Jag skulle utan att tveka välja Karpathos framför Zakynthos. Visst är Zakynthos en vacker ö, men går inte att jämföra med Karpathos, som också är en vacker ö, och en väldigt grekisk ö, på Zakynthos dominerar turismen. Om du ändå väljer Zakynthos finns det trevligare ställen än Tsilivi. Jag skrev några rader om "byn" här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=17851).