handdator

Visa fullständig version : Chania eller Rethymnon?

Karin F
2005-08-22, 12:44
Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?

Gita
2005-08-22, 12:54
Funderar ni på självaste städerna Chania och Rethymnon, eller på de olika förstäderna till dessa städer? Stranden är i princip lika (det är ju samma kustremsa) men det varierar lite, ibland sand, ibland stenar. Jag har bott utanför båda dessa städer, Platanias vid Chania och Platanes vid Rethymnon.

Elisabet
2005-08-22, 12:58
Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?Städerna är ganska lika ur de synpunkterna. I och i närheten av Rethymnon är det stenigt precis när man går ner i vattnet (utom närmast hamnen där de fyllt på med sand, fast där gillade jag inte att bada). I Chania med omgivningar är det enbart sand på större delen av standremsorna.

Jag skulle ha valt Rethymnon. Chania stad gillade jag inte.

wilda
2005-08-22, 13:23
Så svårt... Jag tycker så mycket om Chania. Men Rethymnon är också väldigt mysigt. Vad gäller bad så föredrar jag Chania på alla sätt. Rethymnon har en lång strand som sträcker sig längs med stan. Det är ju rätt skönt att ha nära till stranden, men jag tycker den ofta är allt för smutsig, med massa skräp både på stranden och i vattnet. I Chania stad finns en mindre strand, men annars finns det väldigt många fina stränder väster om stan, dit man lätt kan ta sig med buss eller kanske hyrmoppe.

Gita
2005-08-22, 13:33
Ja, visst är det svårt att bestämma sig. Men jag säger som Wilda, Chania. Kanske. Lite mindre stad, lite mysigare. Inget fel i Rethymno, men ändå...

Athanasia
2005-08-22, 13:43
Rethymnon kan jag ju inte säga är speciellt stenigt,visst har det hänt nångång på de16-17 ggr jag varit där,men det beror väldigt mycke på vilka vindar det har varit.Tycker även att de som har stränderna håller rent och snyggt.Har bara varit i Chania över dagen,men jag skulle ju välja Rethymnon.(åker ner på lördag):)

CamillaN
2005-08-22, 14:30
Har heller inte märk att det varit stenigt på stranden i Rethymno (fast jag badar oftast på stranden innanför pirerna i stan). Där är också närmare till stranden. Massa mysiga gränder o tavernor i gamla stan. Har varit 2 ggr i Chania och 8 - 10 ggr i Rethymno, skulle också välja Rethymno.

Eva L
2005-08-22, 14:32
Felet med Rethymnon är väl att det är ganska hårt exploaterat med allt för mycket turistkrams annars så är väl staden helt ok. Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.

Eva

Athanasia
2005-08-22, 14:40
Visst finns det turisttrams,men så är det ju desto större stad desto mer turisttrams.Det behöver man ju inte köpa.:p Massor med bra restauranger finns ju fortfarande.

Gita
2005-08-22, 14:42
Felet med Rethymnon är väl att det är ganska hårt exploaterat med allt för mycket turistkrams annars så är väl staden helt ok. Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.

Eva

Håller med Eva, en göteborgare jag pratade med för två veckor sedan då jag var i Rethymno uttryckte det som att det var "mammons marknad", kanske lite för många turistaffärer.

Men båda städerna är sköna...

CamillaN
2005-08-22, 14:50
Sen i o med att det är en studentstad är det ju väldigt många "greker" där. Hittade (i somras) en "gata" i gamla stan med mest bara små meze ställen där det var proppat med greker. Även på dom flesta uteställen vi var på var det mera greker än turister... vilket ju är desto roligare.

Karin F
2005-08-22, 15:04
Tack för alla svar! Det låter som att städerna är ungefär likvärdiga (eller kanske att Rethymnon är mer exploaterat?). Det vi främst funderar över är badvattnet/stränderna. Vi väljer mellan Agii Apostoli och Agia Marina väster om Chania och Rethymnon (hyfsat nära centrum).

eldo
2005-08-22, 15:56
Tack för alla svar! Det låter som att städerna är ungefär likvärdiga (eller kanske att Rethymnon är mer exploaterat?). Det vi främst funderar över är badvattnet/stränderna. Vi väljer mellan Agii Apostoli och Agia Marina väster om Chania och Rethymnon (hyfsat nära centrum).

Agii Apostoli!! där föddes min kärlek till Grekland det var -94. Fina stränder och närheten till Chania med sina mysiga restauranger och gränder. Nära till Elafonissi och Fallasarna dessutom :) så jag håller på Chania :) Rethymnon var mysigt men jag gillade inte stränderna där....

Eva-Lena

Karin F
2005-08-22, 16:24
Agii Apostoli!! där föddes min kärlek till Grekland det var -94. Fina stränder och närheten till Chania med sina mysiga restauranger och gränder. Nära till Elafonissi och Fallasarna dessutom :) så jag håller på Chania :) Rethymnon var mysigt men jag gillade inte stränderna där....

Eva-Lena
På vilket sätt var stränderna i Rethymnon sämre?

Stina
2005-08-22, 16:30
Jag skulle absolut välja Chania!
Det är en riktig grekisk stad med massor av sevärdheter.
Gamla stan är fantastiskt vacker och så mysig!
Vi var flera gånger i Chania när vi var på Kreta nu i juni och staden är mycket trevlig, med undantag för jobbiga inkastare vid hamnpromenaden.
Vi var även i Rethymno, men där var turismen så påtaglig, allt kändes så koncentrerat och man fick inte den riktiga myskänslan.
Hamnpromenaden var trång och kantad av stora matskyltar med bilder på alla maträtter samt inkastare som vi upplevde som ännu jobbigare än de i Chania.
Nej, Chania är mycket trevligare och vackrare (tyckte iallafall vi...)
Vad gäller stränder så badade vi inte vid Chania eller Rethymno.
Bästa stranden är Falassarna, som ligger på Kretas västkust.
Hyr bil och åk dit;)!

Mvh. Stina, 5 dagar kvar till take off!!! _B-anana

eldo
2005-08-22, 17:43
På vilket sätt var stränderna i Rethymnon sämre?

Nu är det länge sedan vi var där men det var smutsigt i vattnet, fick olja på oss vid flera tillfällen, höga vågor och ganska djupt på en gång där vi bodde i Platanes. Närmare stan provade vi inte, då vi tyckte att det var så fullpackat med solstolar.... Vi kanske hade otur på dom 14 dagarna vi var där, så det blev mest polbad :mad: och vi som älskar havet!

Eva-Lena

ramses
2005-08-22, 18:22
Hej Karin. Tror inte att ni blir besvikna på Chania. utifrån val : agia apostoli har flera vikar, de är vända åt något olika håll, vilket gör att det oftast går att bada där,det kan vara såna dagar då det är röd flagg vid Agia Marina/Kato Stalos, det är en fördel. om man vill snorkla är agia apostoli att föredra, finns inget att se vid Agia Marina.Kan också vara så att det är lugnare, vid agia Marina går en hårt trafikerad väg genom samhället, många hotell ligger nära vägen, nattsömn:mad: :mad: ... Men det är aldrig långt till havet, den stranden är lång och öppen mot havet, jätteskönt att bada där, men ganska djupt och strömmar ibland.
Agia apostoli ligger nedanför denna väg, är ju vägen in till Chania, hotellen belägna längst små gator.
Finns fler affärer, bagerier etc. i Agia Marina. Från bägge går det utmärkt att åka buss in till Chania. Sammanfattningsvis: det är en smaksak:cool: Trevlig resa

Karin F
2005-08-22, 20:29
Det låter onekligen som att Chania har vunnit duellen! Vi lutar åt Agii Apostoli och hotellet "Veronica" (Fritidsresor). Är det någon som har bott där?

Ruby
2005-08-22, 20:42
Jag skulle ha valt Rethymnon. Chania stad gillade jag inte.Vad var det du inte gillade med Chania? :rolleyes:

Ruby - jobbig... ;)

Elisabet
2005-08-22, 20:50
Vad var det du inte gillade med Chania? :rolleyes: Om Rethymnon är kommersialiserat så är Chania totalförstört!
Ingen annanstans i Grekland har jag mött så otrevliga och faktiskt SKRÄMMANDE inkastare som i det gamla hamnområdet där. Och nog säljer de krimskrams i Rethymnon, men där fanns även en hel del butiker med kvalitetsvaror. I Chania såg jag BARA skräp! Charmen är HELT BORTA i den stan.

Tja, detta är en kort sammanfattning av mina intryck. Jag förbehåller mig rätten att ha dem och respekterar utan problem att andra fått bättre känslor för staden :)

Ruby
2005-08-22, 22:22
Om Rethymnon är kommersialiserat så är Chania totalförstört!
Ingen annanstans i Grekland har jag mött så otrevliga och faktiskt SKRÄMMANDE inkastare som i det gamla hamnområdet där. Och nog säljer de krimskrams i Rethymnon, men där fanns även en hel del butiker med kvalitetsvaror. I Chania såg jag BARA skräp! Charmen är HELT BORTA i den stan.

Tja, detta är en kort sammanfattning av mina intryck. Jag förbehåller mig rätten att ha dem och respekterar utan problem att andra fått bättre känslor för staden :)Jag ville (som vanligt) bara ha lite mer detaljer... ;) Dessutom var det så många som var för Chania och mot Rethymnon, så jag ville också skapa lite jämvikt. :p Själv har jag bara varit i Chania, men det var under min allra första Greklandsresa så jag tyckte mest att allt var exotiskt och härligt - det var t.ex. första gången jag såg inkastare!

Ruby

guppel
2005-08-22, 23:18
Visst finns det turisttrams,men så är det ju desto större stad desto mer turisttrams.Det behöver man ju inte köpa.:p Massor med bra restauranger finns ju fortfarande.

_B-anana Rethymno !!!!_B-anana

Stranden är ju bara sååå fiiin om man är ca 1 km utanför hamnen i riktning mot Heraklion. Visst kan det vara en å annan plaspåse som blåst in mot strandkanten nå'n gång - men de e ju faktiskt inte värre än västkusten/ostkusten i Sverige:mad:
Om man nu dristar sig till att doppa sin ljufveliga kroppshydda
i sådant vatten :cool:
Det dära med kramset - det finns ju överallt !!! Har ni nånsin gått på Drottninggatan i Estocolmo ? - dvs det första intryck vid sidan av färjeterminaler som möter turister som båtledes anländer till vår huvudstad !:cool:
Där kan man snacka om SKIT__D !
NÄE - bortse från kramset å se att Rethymno faktiskt är en högst levande grekisk STORBY !bye_bye

Calle
2005-08-23, 00:29
Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.
Eva

Och även nu för tiden!!

Calle!

Calle
2005-08-23, 00:35
Rethymnon kan jag ju inte säga är speciellt stenigt,visst har det hänt nångång på de16-17 ggr jag varit där,men det beror väldigt mycke på vilka vindar det har varit.Tycker även att de som har stränderna håller rent och snyggt.Har bara varit i Chania över dagen,men jag skulle ju välja Rethymnon.(åker ner på lördag):)

Denna sommaren har dom satt upp papperskorgar med cirka 50 meters mellanrum även på den lilla stranden inom Marinan, hamnen. Sedan är det ju upp till folk (turister, grekiska som utomsocknes) att använda dessa. I övrigt är renhållningen i Rethymno exemplarisk, förutom att det knappast sker någon sortering, men det kommer förhoppningsvis.

Calle

Calle
2005-08-23, 01:01
Jag skulle absolut välja Chania!
Det är en riktig grekisk stad med massor av sevärdheter.
Och det är inte Rethymno??!! Är Fortezza bara en gammal stenhög?! Och alla minareter samt byggnader från venetianska samt turk-tiden!

Vi var även i Rethymno, men där var turismen så påtaglig, allt kändes så koncentrerat och man fick inte den riktiga myskänslan.
Hamnpromenaden var trång och kantad av stora matskyltar med bilder på alla maträtter samt inkastare som vi upplevde som ännu jobbigare än de i Chania.

Well! Vilka hamnpromenader är inte kantade av skyltar, stränderna av solstolar etc på dom populäraste turistorterna?!
Tips, Skippa hamnpromenaden (samt Venetianska hamnen) nästa gång i Rethymno så hittar ni myskänslan nere i de gamla gränderna i gamla stan, med billiga meze-restauranger dit grekerna går, kom inte för tidigt eftersom det brukar vara fullpackat på dessa restauranger redan vid halv tolv på kvällen! Var beredd på att betala (för två pers) 15 Euro för en tre timmars sittning inkl ett kilo lokalt vin.
Kan även rekommendera den dygnet-runt-öppna restaurangen Samaria som ligger just på strandpromenaden, öppet även i december och hela vintern, inga inkastare ens sommartid utan bara bra mat till nästan inga pengar alls!!

Calle!! (som naturligtvis tycker fördel Rethymno eftersom vi försöker att leva och bo här!)

ramses
2005-08-23, 08:27
Ja karin, vi har bott på Veronica. Det var ett helt OK lägenhetshotell. Fin liten köksdel, vi hade lägenhet mot poolen och även balkongen, har för mig att de hade sluttid på när poolen fick användas på kvällen. städning och sånt var bra.Baren låg precis vid poolen, nåt jag inte tycker är kul, alla smulor och rester drar gärna till sig kryp som också gillar fukten. Men, eftersom vi badar i havet så var vi aldrig vid poolen. Till stranden går ni på mindre än fem minuter, även till bussar.

Elisabet
2005-08-23, 08:49
Jag har ju redan sagt vad jag tycker men vill bara understryka att jag håller med i det Calle säger. Båda städerna är turistifierade och kommersialiserade. De gamla vackra hamnkvarteren är inte mysiga längre - men i R upplevde jag det mindre påträngade. Där hittade jag guldklimpar mitt i eländet, vilket jag inte gjorde i C. Det gamla hamnområdet är inte lika förstört i R som i C - och R har det fantastiska fortet där man fortfarande känner den historiska doften av de människor som en gång strävade där.

Gita
2005-08-23, 09:13
Jag känner igen det här, känslorna svallar, då vi försvarar våra grekiska pärlor som vi känner så mycket för! (Risken finns att det blir lite väckelsemöte över det hela) Vi har upplevt underbara saker som vi vill förmedla till andra. Men innan blodvite uppstår, så skulle jag säga till Karin att jag tror att vilket du än väljer, C eller R, så kommer du inte välja någon nitlott. Du kommer till Grekland! Du kommer att bli glad och utvilad och inspirerad och du kommer att hitta både positiva och negativa saker. Du väljer ju inte mellan blodpudding och oxfile, utan två härliga grekiska städer! :) :) :)

Eller hur - ni andra? Inte kan man väl säga att någon av städerna är bara skit? Näää...

Athanasia
2005-08-23, 09:17
Rätt Gita!!Det är väl det vi har gemensamt här på Kalimera:Grekland!!!!:)

Lissi
2005-08-23, 11:21
Oj vilken debatt!
Jag kan ju kanske inte vara part i målet eftersom jag själv inte varit i Rethymnon. Chania däremot har jag varit i flera flera ggr under mina 3 Kretaresor. Det är en väldigt charmig stad tycker jag och visst är där "typiska turiststråk med inkastare", men det är precis runt den gamla hamnen. Jag sökte mig bort från just den och upptäckte vackra parker, underbara gränder och MYCKET TREVLIGA OCH GÄSTVÄNLIGA INVÅNARE!
Inkastare på resturanger stör oavsett vilken ort man är på och jag har för övrigt aldrig förstått vad de har för funktion för de skrämmer ju snarare bort gäster från restaurangen de jobbar på än de lockar gäster till sig__D:mad:

Calle
2005-08-23, 17:58
Oj vilken debatt!

Jo!!
Fast vi har inget emot Chania, vi valde mellan just Chania och Rethymno när vi var nere på boletar-resa. Chania är jättecharmigt, men vi fastnade för Rethymno kanske på grund av dess "mellan-storlek" med nära till precis allt. Passar vår verksamhet bra så här första året i alla fall!

Calle o Git (Git som i dag har föllsedag, fast det vill hon inte att någon ska veta om och ändå är jag så "ful" att jag avslöjar det här!!)

Lissi
2005-08-23, 18:00
Grattis Git! Du är i gott sällskap! Hasse mfl har också födelsedag...

Elisabet
2005-08-23, 18:01
Git som i dag har föllsedag, fast det vill hon inte att någon ska veta om och ändå är jag så "ful" att jag avslöjar det här!!Då får du viska GRATTIS till henne så att ingen annan hör det! *talar tyst*

PO
2005-08-23, 18:44
Hipp hipp!

//PO

guppel
2005-08-23, 23:35
Hipp hipp!

//PO

HUUUUUURRRAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!

Gita
2005-08-24, 09:19
Grattis Git! bye_bye

Då är hon också ett lejon...

Sassa Ö.
2005-08-24, 21:31
Jag har bott på hotell Veronica förra året i maj två veckor.Jag tyckte det var ett riktigt toppen-hotell.Rent o fint med en härlig pool. Ingen störande trafik o internet i källaren :) .Ett par stränder nära som var helt ok. Barnen älskade JUMBO, ett stort leksaksvaruhus lite närmare Chania. Rätt över gatan finns det en billig biluthyrning, med både bil och MC. Vår bästa lunchresturang låg längre ner på gatan och hette Gourmet. Hemgjorda hamburgare som min son ville ha jämt!!! :) Ha en riktigt skön semester! Sassa

pialova
2006-01-06, 00:26
Åh, jag älskade Chania. Jättemysigt...bodde i Crissi akti(stavning?) ca 3 km väster om stan. Fyra fina stränder inom 1 km. Ibland gick vi in till Chania och ibland tog vi buss.
Har även bott i Rethymnon-det var jättefint där också. Stranden i staden var faktiskt bättre än väntat. Rent och snyggt på båda ställena tyckte jag. Men ett litet pluss för Chania. Smaken är som...

Amsterdammer
2006-01-16, 18:36
bye_bye Hej!

Vi skulle rekomendera Chania och då bo i Nea Xora eller Agii Apostoli. Det är för orter till staden och har stads buss som går nästan hela dagarna. I Agii så finns det hela 4 stränder at välja på när det blåser storm eller hårda vindar. Alltid en strand i LÄ_B-anana

Tröttnar man på det lugna livet så drar man till staden Marknad lördagar vid olympia stadion en trevlig saluhall finns det med underbara luncher, men se upp det finns ett par turist fällor. Kolla in vilka som sitter på stolarna!

Lycka till och trevlig resa!

Ia
2006-01-17, 08:40
Ja og reisen er vel for lengst overstått...:) , dette var jo en debatt fra i i fjor sommer. Men det kan vel være at noen noen nye kalimeraer som har valgets kval i år...?

Men det kunne jo ha vært gøy å høre hvordan Karin F & Co. hadde det i Chania...., ble dere Chania-frelste...?;)

Ia _B-anana

Joppan
2006-01-17, 09:11
Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?

Hej Karin!

Har varit i Rethymnon flera ggr och tycker den stan är mysig. Någon sa att Chania är en mindre stad?? Rethymnon är väl ändå mindre än Chania?!

Personligen tycker jag bättre om Rethymnon än Chania, tycker att det mer rörigt där faktiskt. Stränderna i Rethymnon är inte steniga däremot ute i Platanes utanför stan DÄR är det stenigt, bodde där några nätter i sommras men var glad att få komma hem till byn med fin strand. Men inne i stan har jag aldrig besvärats av sten.

Har bott i Agio Apostoli en gång och i den byn var väl stränderna ok men sen vet jag inte så mycket mer om Chania kusten tycker att det är mest som en enda stor jätteväg med hotell på sidorna, vilket många greker oxå tycker faktiskt.

Så jag tror att ni skulle gilla Rethymnon, mysigt i gamla stan, massor med butiker mycket att gå och "strosa" och se.
Dessutom har jag vänner som har varit i Chania och dom tyckte att det var onödigt dyrt där, sen vet jag ju inte hur det har förändrats under de senaste åren men ute i byarna är det ju alltid lite billigare än inne i städerna att gå ut och käka t.ex.

Mina föräldrar åker dit i september för 1:a gången få se vad dom tycker om stan.

//Joppan

ricky
2006-01-17, 18:32
Tycker att Karin med partner har fått många pekpinnar istället
för svar !

Dom ställer en fråga om vilken av städerna som har bästa stränder
och var man kan flanera på kvällarna och äta gott!

Kan man inte svara på frågan är det bättre att låta bli än att
banka in sin egen uppfattning på någon annan
(Gäller hela forumet)

Båda städerna är helt fantastiska att flanera och kunna äta gott i.
Rethymnon har en restaurang som heter Avli som är helt suverän!
Visserligen kostar det mellan 50-100€ för två.
Men vilken valuta man får för dom pengarna!

-04 bodde vi i gamla stan på Rethymnon, och var så nöjda med det
att vi tog en resa till Chania (gamla stan såklart) året därpå!

Nöjer man sig med stränderna i dessa städer och tycker om flanera
och äta gott, kan man inte bo bättre och mysigare än i gamla stan.

Fast jag tyckte väldigt mycket om Rethymnon så tycker jag
att Chania är snäppet bättre!

Värsta huvudgatorna i hamnen i båda städerna är jobbiga
med sin inkastare. Men det gör ingenting för det är mysigare, billigare
och godare mat runt omkring!

Förra året var jag även i erkänt vackra och legendomspunna
Capri/Sorrento som var väldigt trevliga.
Chania/Rethymnon påminner faktiskt väldigt mycket om
Sorrento just i dom gamla stadsdelarna!

inkfish
2006-01-17, 18:38
Nu är du ute och cyklar. Det finns inga objektiva svar på såna här frågor, bara subjektiva, alltså åsikter. Och åsikter kommer det i mängder här, vilket kan hjälpa trådskaparen att fatta sitt beslut.

Jag tycker att det är en ovanligt informativ diskussion.

Gita
2006-01-17, 19:07
Tycker att Karin med partner har fått många pekpinnar istället
för svar !

Det har du kanske rätt i men - Karin startade tråden den 22:a augusti och har inte varit inloggad sen i början av september.

Det var nog en ganska död tråd som nyöppnades...

Gita

inkfish
2006-01-17, 19:41
Å andra sidan är frågan Chania eller Rethymno en oslitlig tvist:cool:

Mikke
2006-01-17, 19:43
...de få bli Xania på jemna dar å Rhetymno på udda...:D
Mikke
(gordisk knutlösare)

Calle
2006-01-17, 20:16
...de få bli Xania på jemna dar å Rhetymno på udda...:D
Mikke
(gordisk knutlösare)

Heja Mikke!!
Bra rutet! Den gillar vi!!

Calle o Git (från ett äntligen soligt Rethymno!)

Calle
2006-01-17, 20:24
Rethymnon har en restaurang som heter Avli som är helt suverän!
Visserligen kostar det mellan 50-100€ för två.
Men vilken valuta man får för dom pengarna!

Avli är lyxrestaurangen nummer 1 här nere i byn, tätt följda av Carribean (Hmm.. hur stavas det?!) och Toscana.
Fast valuta för pengarna får man ju även på alla småkrogar, där man äter gott och mycket för mellan 13-20 Euro för två inklusive vinkaraffen.

Calle (som i kväll har njutit av Gits hemlagade chili con carne!)

ricky
2006-01-17, 20:58
Fast valuta för pengarna får man ju även på alla småkrogar, där man äter gott och mycket för mellan 13-20 Euro för två inklusive vinkaraffen.

Helt rätt Calle!
Det jag menade med Avli var att fast det är så dyrt så är det värt pengarna! I alla fall alla två gånger jag ätit där!

Calle
2006-01-17, 21:22
Helt rätt Calle!
Det jag menade med Avli var att fast det är så dyrt så är det värt pengarna! I alla fall alla två gånger jag ätit där!

Hej!
Det är säkerligen värt pengarna! Toscana är i jämförelse billigt, men dom gånger vi har varit där så har vi rullat hem!
Jag tror ingen restaurang här nere överlever (i alla fall inte under vinterhalvåret) om dom inte har bra mat och god service. Sedan sätter man ju "ribban" själv från gång till gång, billig meze-taverna eller mer påkostad kontinental krog!
Fast nästa gång du kommer till Rethymno, missa inte den dygnet-runt öppna restaurangen Samaria!! Gå in i köket och peka på det du vill ha från diskarna.
Samaria är en av våra riktiga favoriter!!

Calle (som börjar bli lite småhungrig igen!)

Lissi
2006-01-17, 21:29
Fast nästa gång du kommer till Rethymno, missa inte den dygnet-runt öppna restaurangen Samaria!! Gå in i köket och peka på det du vill ha från diskarna.
Samaria är en av våra riktiga favoriter!!

Calle (som börjar bli lite småhungrig igen!)

Den ska även vi besöka i april när vi kommer...:)

Chania har jag varit i 3 gånger förut och eftersom den staden är så jättemysig så måste ju Rethymno också vara det..... De ligger ju på Kreta båda !:D :D Det är väl detta som är kvinnlig logik antar jag...:confused: :confused:
Jag måste säga att efter att ha läst denna tråd så ska det bli JÄTTESPÄNNANDE att få uppleva Rethymno

Lissi - som ser fram emot att hitta nya smultronställen!

Calle
2006-01-17, 21:49
Jag måste säga att efter att ha läst denna tråd så ska det bli JÄTTESPÄNNANDE att få uppleva Rethymno

Hej Lissi (och alla andra!)
Leta er till gränden Souliou i gamla stan (går knappast att missa!) och ring på dörrklockan på Souliou nummer 49, så är ni välkomna in på fika (om vi är hemma)!
Är vädret fint så tar vi fikan ute på vår lilla blomstrande ute-terrass under apelsinträden!!
Det låter väl bra?!

Calle (som nu ska gå hem till Spiros och mata hans lilla katt "Koala" eftersom husse är i Iraklio några dagar! "Koala" är förresten dotter till vår "egen" katt "Råttan")

nilam
2006-01-17, 22:44
Den ska även vi besöka i april när vi kommer...:)

Chania har jag varit i 3 gånger förut och eftersom den staden är så jättemysig så måste ju Rethymno också vara det..... De ligger ju på Kreta båda !:D :D Det är väl detta som är kvinnlig logik antar jag...:confused: :confused:

Precis som för oss...har varit i Chania 3 ggr och nu är det dags för Rethymnon i maj...ska bli kul! Trevligt att få tips på restauranger från någon som "verkligen vet" som Calle:)

Malin

xenos
2006-01-18, 07:36
Till slut har jag läst den, "Tillbaka till Kreta" av Byron Ayanoglou.
Den var både rolig och berättade mycket för mig om mitt hemland.
Jag tycker om Chania, Rethymnon och Sitia, vackra städer allesammen. Nu ordar jag inte om alla vackra byar, Sfakia, Mochlos, Loutro, Kandanes, ja ni vet...
Till saken säger överjaget!:
”Chania är Kretas mest aristokratiska stad. Dess artonhundratalsavenyer är kantade av patricierhus i nyklassicistisk stil, hus som påminner om provencalska manoirs. Arkitekturen är kantig, med portiker, pelare, höga fönster och gräddvita, om än något flagnade, väggar. Husen är omgivna av välskötta trädgårdar i fransk stil, inhägnade av staket i smidesjärn.
Chanias hamn, som byggdes under renässansen, är den venetianska periodens kronjuvel, En långdragen båge av platta, samla trevåningshus längs en kullerstenbelagd bergväg, som övergår i den långa kaj som innesluter hamnen och vid sin yttersta spets pryds av en smäcker, skulpterad fyr.
(…)
”Det hade tagit fem månaders äventyr på andra håll, men nu var jag äntligen där. Det här är en stad där det faktiskt är ett heltidsyrke att göra absolut ingenting. Här frågar man aldrig efter livets mening, man bara äter det."

Erik Lefteris

Ivi
2006-01-18, 14:33

Jepp! Vi är också ute efter nya smultronställen på Kreta under påskresan.
Tur att de inte tar slut där i första taget, denna blir vår fjärde resa till Kreta och vi har hur mycket som helst att upptäcka :)

Vi har bott både i Rethymnon och i närheten av Chania (Kato Stalos). Vi trivs utmärkt med båda städerna, så under nästa resa kommer vi nog att bo ett par nätter på båda ställen. Framför allt ser vi fram emot att bo i själva staden Chania (helst i den gamla delen), eftersom vi inte har gjort det förut. Kul att läsa om andras erfarenheter från båda ställen! Självklart finns det i båda ståderna turistiska kvarter med påstridiga handlare och jobbiga inkastare, men dessa går att undvika!

Har också läst noga Calles och Gits guide på nätet. Hoppas att Rethymnon-borna uppskattar allt jobb de har lagt ner på sidorna. Verkligen fin reklam för staden är det!

Ivi