handdator

Visa fullständig version : Kalymnos om hösten del 2

PlatyYialos
2008-12-14, 22:32
Har just varit och lyssnat på en mycket berikande konsert, avnjuten på Stenhammarsalen i Göteborg. På scenen var det Adolfsson & Falk, Ola Magnell och Uno Svenningsson. Här gavs mycket känslor för kropp och själ med blåa kontroller, sånger ”under ytan” och Olas fyndiga texter som mycket fick tankarna att gå mot Grekland, ett blått hav, varma vindar blandat med höstlig kyla och Ritta tror det eller ej, en doft av Kalymnos.

Avseende en doft av Kalymnos kan jag meddela att det luktar även sista veckan i november, lite mindre, lite friskare men trotts allt samma besjälande, förföriska doft som bara skapar längtan. Vi var alltså nere på Kalymnos veckan innan första advent. Jag kan sammanfatta besöket redan nu med, gör det ni också, wow.

Temperaturen var på dagarna kring 20 grader så shorts och t-shirt gick bra, även om Kalymnos invånare använde såväl mössa, vantar som dunjackor och tyckte det var lustigt med shorts mitt i vintern. På kvällen var det skönt att krypa ner i jeans och samtidigt låta den gosiga tröjan göra sitt. Du kunde mycket väl bada men då det blåste en hel del så medgav omgivningen inte mycket till lust för ett dopp.

En intressant upplevelse var julpyntet som prydde Kalymnos över allt, inte minst inne i stan. Man kunde se folk som stod och beundrade sina konstverk som i allt större omfattning började pryda husen ju närmare första advent vi kom.

Vi gjorde en del utflykter på vår scooter och promenerade en hel del. Det var underbart uppe i bergen vid jaktstugan med utsikt över stora delar av Kalymnos. Här kom ett par jägare förbi och hejade glatt medan deras fågelhundar skuttade omkring över markerna. Solen lyste lite extra mycket just då så vi trivdes där och fick allt en liten rodnad i ansiktet som belöning.
Nere i Vahti dalen var alla mandariner och apelsiner härligt orange medan citronerna lyste klart gula. Lugnet var påtagligt och nere i Rina kunde man ta på tystnaden. Ja det var inte riktigt sant för längst ut på sluttningarna ovan piren, där det brukar sjuda av liv från båtar och människor kom en flock getter med bjällror ballanserande på kanten till stupen ner mot ”fjorden”. Här kunde vi ha stannat länge.

Nere i Pothia var det livat som vanligt. Den nya kajen börjar bli klara, mycket båtar, mycket människor men inga turister bara Kalymnier och några kvarvarande klättrare. Så härligt att vandra på gatorna svarande på frågan, var gör ni här nu? Men alltid lika förstående leenden efter avgivet svar.

Restauranger renoveras eller är stängda så utbudet är kraftigt begränsat men klart godkänt. Som dessert får man inte så här års vattenmelon utan mandariner istället, så goda. Hos oss i Platy Yialos / Panormos / Elies är det bara Marinos som har öppet undantaget Gorgos på Linaria som också har öppet på lördag/söndag lunch. I Myrties och Massouriär det enbart några få cafér och restauranger som övervintrar.

Hemma hos Monica P med familj var det härligt att landa på en eftermiddagsfika. Det blev en härlig stund med gôa samtal och goda kakor. Man bor verkligen härligt och lugnet var som i Rina, magnifikt. En go resa hem i mörkret mot vårt kära Platy Yialos fick oss att vakna till rejält då kylan tog ett stadigt grepp om våra kroppar.

Ja detta är bara ett litet försök till att förmedla känslan av att Kalymnos under hösten är en riktigt trevlig upplevelse och att fler borde pröva detta. Det går inte att jämföra med sommaren avseende antalet människor, barer, affärer mm, men ni som söker lite lugn och ro, stillhet men också härliga promenader bör göra slag i saken.

På morgonen när vi tog båten över till Kos för att hinna morgonplanet till Aten fick vi uppleva att denna också används som fångtransport av polisen. Sex handfängslade fångar och stort antal civilklädda poliser. En inte allt för rolig upplevelse med ett par mycket stukade människor i hårt sittande bojor och en grupp poliser, kedjerökande, kaffedrickande, högt talande och mycket attityd.__D

Resan med KLM och Olympic gick mycket bra jämte en underbar upplevelse i Aten. Tyvärr en vecka senare finns inte mycket kvar en den härliga känsla som vi fick av ett julpyntat Aten då ödeläggelsen blev omfattande i de centrala delarna av stan.

En God Jul och ett gott slut önskas all goa Kalimeror bye_bye

Riitta
2008-12-15, 05:24
Tack så mycket för denna härliga rapport från Kalymnos:)Känns ända in i hjärteroten:o:)

Riittabye_bye

kirtor
2008-12-15, 09:41
Det var kjempekoselig å lese beretningen fra Kalymnos nå i høst. Vi var der på samme tid og dro hjem en uke senere. Vi skulle bare mellomlande i Aten heldigvis. Det var da det begynte med urolighetene.

Ellers var det kjempefint å være på Kalymnos nå. Vi har et husvære i Massouri og var der en del, men var mest i Pothea. Vi så noen som badet, men det ble nok for mye høst for oss.

Trodde påske var den viktigste høytiden, men det var MYE julepynt innen vi dro derfra 06.12.Pyntingen økte fra dag til dag og Pothea var veldig flott innen vi dro.

Nå gleder vi oss til å få litt av våren der nede, men det blir ikke før i april. Fantastisk øy.

Astri
2008-12-15, 11:09
Dette var kjempefint å lese. Jeg får hjemlengsel!
Hva med å ta Ola Magnell ned til Kalymnos og få han til å holde en konsert der?:D
Astri

Lissi
2008-12-15, 11:39
Det var härlig läsning!! TACK! Mer och mer börjar Kalymnos hamna på återvändarlista!
Kul att höra att Ola Magnell har grekkänsla..Fattas bara :D, vi gick ju samtidigt på samma skola i Kalmar på 60-talet, fast han var/är några år äldre...Han sjöng redan då..

Lissi

Monica P
2008-12-15, 13:06
Visst är det skönt här utanför chartertiden! Vädret kan vara sagolikt fint och när det regnar är folk gladare än i Sverige...strax efter regnet är det soligt igen och man fattar inte att det nyss hällde ner.

Idag har många fått sin extralön /extrapension, så det var mycket folk på stan. Jag har dock svårt att få nån "julkänsla" vad det nu är, kan det vara snöskottningen jag saknar? Massor av pynt och blinkande lampor... får väl skola om mig och acceptera att det ska vara så nu.

Vad bertäffar musik : vi har kulturföreningen Amoni som gång på gång engagerar artister med lite mer kvalité. Den som läser detta och som har bekanta som kan tänka sig att ha en föreställning inför entusiastisk publik kan kontakta mig så ska jag vidarebefordra Dimitris Kardoulias telefon, han som startat Amoni. Han pratar svenska.

Astri
2008-12-15, 13:21
Vad bertäffar musik : vi har kulturföreningen Amoni som gång på gång engagerar artister med lite mer kvalité. Den som läser detta och som har bekanta som kan tänka sig att ha en föreställning inför entusiastisk publik kan kontakta mig så ska jag vidarebefordra Dimitris Kardoulias telefon, han som startat Amoni. Han pratar svenska.

Vi kjenner Dimitris, Monica. En veldig engasjert og flott kar. Vi var i Amonis lokaler i september. Får vi det til tar vi med oss to svenske og en norsk visesanger ned til neste år. Det er snakk om to konserter, en på Telendos og en på Kalymnos. Får håpe at det går i orden!:)
Astri

kirtor
2008-12-15, 13:38
Vi kjenner Dimitris, Monica. En veldig engasjert og flott kar. Vi var i Amonis lokaler i september. Får vi det til tar vi med oss to svenske og en norsk visesanger ned til neste år. Det er snakk om to konserter, en på Telendos og en på Kalymnos. Får håpe at det går i orden!:)
Astri

Dette vil jeg gjerne vite litt mer om?!? Hvor er lokalene og hvem har du tenkt til å få nedover og når selvfølgelig. Spennende!!

kirtor
2008-12-15, 13:44
Jag har dock svårt att få nån "julkänsla" vad det nu är, kan det vara snöskottningen jag saknar? Massor av pynt och blinkande lampor... får väl skola om mig och acceptera att det ska vara så nu.

Veldig mange av grekerne vi snakket med ønsket også et litt annet vær. De håpet iallfall på at det skulle bli en del kaldere. Mange spurte oss om det var snø i Norge nå og om jul og snø osv. Det var litt underlig med lysbåter, juletrær og mye annen pynt og 20 grader!

Astri
2008-12-15, 14:00
Dette vil jeg gjerne vite litt mer om?!? Hvor er lokalene og hvem har du tenkt til å få nedover og når selvfølgelig. Spennende!!

Huset ligger ved Pothia. Det er moren til Dimitris som eier huset, så kulturforeningen leier det av henne. Det er ikke bare musikk, men også billedkunstnere som er der. Masse flotte bilder på veggene.
Hvem som eventuellt blir med nedover er ikke helt klart ennå. Vi har arrangert en del konserter her i Norge med svenske visesangere, blant annet Gøran Samelsson m/ Bengt Bygren og Bengan Blomberg, FJK, Ola Magnell, så det blir nok et par av dem hvis det passer. For Dimitris og de andre musikerene der nede passet det best i juni. Vi krysser fingrene for et godt samarbeidflabb_flab.
Astri

Kalimera
2008-12-16, 06:37
Den nya kajen börjar bli klara, mycket båtarTrevlig läsning! Kan du - eller Monica - berätta lite mer om den nya kajen?[/font]

[FONT=Calibri]En God Jul och ett gott slut önskas all goa KalimerorTack detsamma! bye_bye

Monica P
2008-12-16, 11:55
Om kajen-kajerna kan jag berätta följande:

Det är längs strandgatan mot öster och ner till fiskeinvägningshuset man jobbar. Man har gjutit massor av stora betongblock som lagts ut i vattnet efter en lång rad av förberedelser, som kontroll av var dagvattenledningar mynnar, grävskopejobb för att förbereda bottnen med dykare som kollat och jämnat ut. Vi har via lokalteve följt jobbets olika skeden.
På strandgatesidan är blocken < en meter över vattennivån och förbundna med broar så att man kan gå från den ena änden till den andra. Båtar kan förtöja utanför och det har tillkommit stolpar med el och vatten för fritidsbåtarna. Jag vet inte vattendjupet, men om ni tänker komma med båt kan jag ta reda på det. Just nu håller man på med finishen av ytor, elmontage och sånt.

På fiskarbåtarnas sida ska det inte bli broar, och blocken är större. Jag vet inte hur det blir i slutänden, men stranddelen ska fyllas ut så att det blir mer plats , kanske parkeringar. Mna jobbar fortfarande med blocken där.

Enligt framtidsplanerna ska det tillkomma en längre kaj för linjebåtarna också, men det ligger mycket långt fram i tiden.

Kan tillägga att det redan nu är mycket uppskattat av fritidsfiskare att stå på nya brokajen med sina revar och spön. Man får tsipoura, en fin matfisk och annat. Till och med den jättegiftiga nykomlingen lagopsaro som kommit från tropiska hav via Suez och nu etablerat sig i Medelhavet ihop med hundratals andra arter. Det är väl den som japanerna älskar, fugu tror jag den heter, som man måste ha diplom för att få tillaga i Japan.

Kalimera
2008-12-22, 09:04
Om kajen-kajerna kan jag berätta följande:Tack Monica! bye_bye