handdator

Visa fullständig version : 3 veckor ....


peppssan
2008-12-12, 11:44
Är 3 veckor i Parga lång tid ? Menar, hinner där bli långtråkigt ? Om man åker i maj/juni skiftet är kanske inte så mycket öppet. Alla ni som varit där kan väl tipsa mig.

Lissi
2008-12-12, 12:36
Jag har 2 ggr varit i Parga i 2 veckor..Där blir inte tråkigt, då det finns så mycket att se i omgivningarna... Vi har båda gångerna lämnat Parga några dagar för bilturer runt om, bla Joaninna, Metsovo och Meteora....Även en 2-dagarstur till Aten har vi tagit en av gångerna...Parga m omgivningar har mycet att se och jag är säker på att ni kan varva lata dagar med utflykter m buss och båt eller bil så jag tror INTE att ni får tråkigt...Tilläggas skall att vi var där i juni-juli då det ju var öppet överallt. Jag tror att i månadsskiftet maj /juni är nog allt öppet även då... En E-guide från Kalimera om Parga ger massor av bra info, samt all information i tidigare trådar!

Lissi

Eva L
2008-12-12, 13:03
Allt är öppet i månadsskiftet maj-juni och det finns mycket att göra i omgivningarna. Tyvärr har själva Parga till en del påverkats negativt av massturismen men det är ändå en fin ort. Vandringsmöjligheterna är fina och det går bra att både vandra och åka båt till Lichnos och Sarakinikostranden. Ovanför floden Acheron finns underbara vandringsleder.

En av mina pärlor när jag var där i början av juni 2005 var Ouzerian Meetings ca 50 m från strandpromenaden i en återvändsgränd. Godaste tänkbara tilltugg och en underbar ägarfamilj. Hoppas den finns kvar.

Eva

peppssan
2008-12-12, 13:54
Allt är öppet i månadsskiftet maj-juni och det finns mycket att göra i omgivningarna. Tyvärr har själva Parga till en del påverkats negativt av massturismen men det är ändå en fin ort. Vandringsmöjligheterna är fina och det går bra att både vandra och åka båt till Lichnos och Sarakinikostranden. Ovanför floden Acheron finns underbara vandringsleder.

En av mina pärlor när jag var där i början av juni 2005 var Ouzerian Meetings ca 50 m från strandpromenaden i en återvändsgränd. Godaste tänkbara tilltugg och en underbar ägarfamilj. Hoppas den finns kvar.

EvaJa men de flesta orter har nog påverkats av turismen, var man än åker tror jag. Parga verkar vara sådär lagom stort o trevligt. Någon som känner till Vassos Studios, verkar inte ligga så "långt upp" i backarna i Parga men jag har kanske fel ? Vad jag förstått är Parge en lååång backe upp eller har jag fel ?

Lissi
2008-12-12, 14:38
Någon som känner till Vassos Studios, verkar inte ligga så "långt upp" i backarna i Parga men jag har kanske fel ?

Om jag inte kommer ihåg aldeles fel så ägs Vassos studios av en underbar kvinna, Vasso, och hennes man...Vasso hade en bit av Valtosstranden som sitt "revir" med solstolar som hon hyrde ut.. En jättehärlig, ständigt leende kvinna som vi hyrde stolar av båda åren vi var där och som bjöd alla "sina" gäster på champagne och kakor när hon blev farmor 1999... År 2001 när vi var där för andra gången så förärade jag henne en Kalimeratröja som hon stolt bar varje dag! Hon berättade att hon och maken hade ett litet hotel som hette Vasso efter henne...Om det är samma som Du menar vet jag ju inte, men det kan ju vara....Jag fattade att det låg inte så långt från Valtosstranden, men vi bodde inte hos henne..

Lissi

peppssan
2008-12-12, 15:36
Om jag inte kommer ihåg aldeles fel så ägs Vassos studios av en underbar kvinna, Vasso, och hennes man...Vasso hade en bit av Valtosstranden som sitt "revir" med solstolar som hon hyrde ut.. En jättehärlig, ständigt leende kvinna som vi hyrde stolar av båda åren vi var där och som bjöd alla "sina" gäster på champagne och kakor när hon blev farmor 1999... År 2001 när vi var där för andra gången så förärade jag henne en Kalimeratröja som hon stolt bar varje dag! Hon berättade att hon och maken hade ett litet hotel som hette Vasso efter henne...Om det är samma som Du menar vet jag ju inte, men det kan ju vara....Jag fattade att det låg inte så långt från Valtosstranden, men vi bodde inte hos henne..

Lissi Härligt .... Någon annan här som vet om det är det Vasso som Lissi menar ?

Eva L
2008-12-13, 00:10
Ja men de flesta orter har nog påverkats av turismen, var man än åker tror jag. Parga verkar vara sådär lagom stort o trevligt. Någon som känner till Vassos Studios, verkar inte ligga så "långt upp" i backarna i Parga men jag har kanske fel ? Vad jag förstått är Parge en lååång backe upp eller har jag fel ?

Parga är ingen lång backe men till Valtos stranden är det backe om du kommer från centrum. Jag skiljer på av turism och massturism påverkad ort men många gillar Parga så det blir säkert ett bra val för er. Naturligtvis är många orter vi besöker i Grekland påverkade av turismen men det kan ändå vara stora skillnader mellan resmålen. Det finns många orter med turister men där massturismen inte satt sina spår.

Eva

Patricuz
2008-12-13, 11:18
Hej Peppssan!:)

Låter som ett gott val med Parga i tre veckor i månadsskiftet maj-juni. Allt är öppet då och jag håller med de andra i denhär tråden om alla fina utflyktsmål i närheten och även längre bort. Vädret kan vara rätt så varmt då men inte för hett som i t ex juli. Bra tidpunkt att åka. Vi besökte Parga tredje veckan i maj förra året och det var helt perfekt. Turisterna började just anlända och vädret var skönt, vattnet dock lite svalt... men vad gör det! Det var ingen trängsel ännu men allt var öppnat och fungerade. Upplever inte stället som massturistställe efter att ha upplevt t ex Platanias (väster om Chania) på Kreta. Trevliga människor och fin stämning!

Mvh P bye_bye

Eva L
2008-12-13, 12:06
I jämförelse med Platanias är Parga inte så exploaterat men i jämförelse med många andra platser jag besökt tangerar Parga gränsen för mig. Massor av trista tingeltangelbutiker och även om strandproemnaden är ganska lugn har den slätats ut och förlorat lite av den gamla charmen som fanns där tidigare.

Eva

Rinaki
2008-12-13, 16:45
Jag har 2 ggr varit i Parga i 2 veckor..Där blir inte tråkigt, då det finns så mycket att se i omgivningarna... Vi har båda gångerna lämnat Parga några dagar för bilturer runt om, bla Joaninna, Metsovo och Meteora....Även en 2-dagarstur till Aten har vi tagit en av gångerna...Parga m omgivningar har mycet att se och jag är säker på att ni kan varva lata dagar med utflykter m buss och båt eller bil så jag tror INTE att ni får tråkigt...Tilläggas skall att vi var där i juni-juli då det ju var öppet överallt. Jag tror att i månadsskiftet maj /juni är nog allt öppet även då... En E-guide från Kalimera om Parga ger massor av bra info, samt all information i tidigare trådar!
Lissi
Var inte rädd att hyra en bil och gör som "Lissi" - kör runt i omgivningarna. Finns så mycket annat att se och göra i det området. Kör upp mot Ioannina och se de fina droppstensgrottorna i Perama, Dodoni teatern (en av greklands största antika - passa på att köpa den goda fetaosten från Dodoni oxå..den bästa enl mig :D), staden Ioannina med sjön (väldigt mysigt kring sjön på somrarna med massors av caféer och restauranger) och sen ön Nisi mitt i, där Ali Pasha hade sin borg ("museum"i dag) ta en båttur dit ut. Sen om man kör vidare så finns ju Metsovo och Meteora, som är helt otroligt och tidigare har nämnts. Finns mycket annat än sol och bad i trakterna runt Parga. Blir aldrig långtråkigt..._B-anana

peppssan
2008-12-15, 11:27
Hej Peppssan!:)

Låter som ett gott val med Parga i tre veckor i månadsskiftet maj-juni. Allt är öppet då och jag håller med de andra i denhär tråden om alla fina utflyktsmål i närheten och även längre bort. Vädret kan vara rätt så varmt då men inte för hett som i t ex juli. Bra tidpunkt att åka. Vi besökte Parga tredje veckan i maj förra året och det var helt perfekt. Turisterna började just anlända och vädret var skönt, vattnet dock lite svalt... men vad gör det! Det var ingen trängsel ännu men allt var öppnat och fungerade. Upplever inte stället som massturistställe efter att ha upplevt t ex Platanias (väster om Chania) på Kreta. Trevliga människor och fin stämning!

Mvh P bye_byeLåter härligt och jag tror tidpunkten är bra som du skriver. Problemet för mig är att jag kan bara inte bestämma mig om det blir Parga (min grabb åker iallafall till Parga) eller Geo för min del ! Har 2 dagar på mig att bestämma mig (har bokat genom Apollo) men vet ännu inte vilket det blir. Bägge verkar passa oss men har läst så mycket gott om Geo så allt bara snurrar just nu. Var hade ni åkt om ni hade valt på dessa 2 platser ? Vi har aldrig varit på Kreta. :)

Anna Pernilla
2008-12-15, 18:03
Jag hade aldrig valt att vara i Parga i 3 veckor. Jag var där en augusti för några år sedan i 1 vecka, å det hade räckt med 5 dagar... men smaken är olika. Jag är dock ingen Parga favorit.

Patricuz
2008-12-15, 20:08
Jaaa... låter svårt det där. För mig personligen gäller samma sak för Parga och Geo: ifall jag skulle stanna tre veckor så är jag inte i enbart Parga eller Geo, jag skulle definitivt åka på utflykter. Så det är kanske det som avgör det då??? Vilken omgivning har attraktivare utflyktsmål, vad kostar det att åka och se saker och ting och vill du åka buss, kör du själv eller har du någon som kör... För lika långtråkigt eller mindre långtråkigt blir det i alla fall på båda ställen. I Geo är det ju förstås den fördelen att det är väldigt lätt att ta sig till närliggande två större städer (Chania och Rethymnon). På Kreta är det troligen lite varmare då och Kreta överlag är ju annorlunda än fastlandet. Hursomhelst är det två bra ställen du funderar på och vilkendera du väljer tror jag inte du ångrar valet. Men resesällskapet då, om sonen åker till Parga är det kanske inte så kul att åka annanstans, jag vet inte... Skriv när du har bestämt dig och fråga gärna mera! På båda ställena hittar man god mat och trevlig stämning samt lagom med shopping och möjligheter till utflykter samt fina stränder och badvatten.

Mvh P bye_bye

peppssan
2008-12-16, 14:36
Jaaa... låter svårt det där. För mig personligen gäller samma sak för Parga och Geo: ifall jag skulle stanna tre veckor så är jag inte i enbart Parga eller Geo, jag skulle definitivt åka på utflykter. Så det är kanske det som avgör det då??? Vilken omgivning har attraktivare utflyktsmål, vad kostar det att åka och se saker och ting och vill du åka buss, kör du själv eller har du någon som kör... För lika långtråkigt eller mindre långtråkigt blir det i alla fall på båda ställen. I Geo är det ju förstås den fördelen att det är väldigt lätt att ta sig till närliggande två större städer (Chania och Rethymnon). På Kreta är det troligen lite varmare då och Kreta överlag är ju annorlunda än fastlandet. Hursomhelst är det två bra ställen du funderar på och vilkendera du väljer tror jag inte du ångrar valet. Men resesällskapet då, om sonen åker till Parga är det kanske inte så kul att åka annanstans, jag vet inte... Skriv när du har bestämt dig och fråga gärna mera! På båda ställena hittar man god mat och trevlig stämning samt lagom med shopping och möjligheter till utflykter samt fina stränder och badvatten.

Mvh P bye_byeTack för ditt svar. Allt blir ju vad man gör det till. Grabben åker iväg med sin tjej till Parga och vill säkert inte ha mig där sidan om precis så det lutar åt Geo och som du skriver är det nära till så mycket annat. Tack igen. :)

Patricuz
2008-12-16, 14:55
Ok. Låter som ett bra val hursomhelst och du får säkert en bra semester! Jag har inte tillbringat så lång tid i G eftersom vi var på rundresa på Kreta, men tyckte genast om stället och skulle gärna tillbringa längre tid där. Verkar vara väldigt bekvämt ställe med allting nära inpå. Hoppas någon annan skriver som har mer att berätta om G. Utflyktsmålen är suveräna, som sagt, från G.

Mvh P bye_bye

lejdy_di
2009-02-02, 02:50
jag jobbar och bor 70% av året i parga, och kan säga att visst finns det saker att hitta på och att se. det lovar jag.

det beror dock på vad du vill göra, och om du är ute efter hetta, och folkmassor. i så fall rekommenderar jag augusti månad.
vill du däremot inte ha värsta hettan, utan "bara30-35" grader, och inte lika mycket folk (lovar, det är MYCKET folk i augusti), så är nog juni-juli, eller månadsskiftet augusti-september bättre.
jag brukar rekommendera dessa delar av säsongen, plus att jag kan garantera att servicen på restaurangerna är bättre i maj-juni och september, då man har mer tid och energi till besökarna. jag själv känner mig som en robot i augusti, man hinner inte prata med de man tar upp ordern av, eller serverar.

det finns massa att hitta på. båtturer till korfu, hyra bil och åka till preveza-lefkas, hamnstaden igoumenitsa, och endast 10 mil bort från parga ligger storstaden ioannina, som garanterar kul shopping. jag åker dit jämt och shoppar! :D

sivota ligger inte långt ifrån parga, en annan turistort, dock mest engelsmän. ammoudia, ny turistort mellan parga-preveza.
och även om parga verkar litet så finns det totalt runt 120 barer och restauranger, plus 5-6 fina stränder.
jag lovar, 3 veckor är mysigt!

hoppas mina tips hjälpte dig på traven!
mvh diana