handdator

Visa fullständig version : Hur och när firar man Jul i Grekland?

Nektaria
2008-12-05, 16:15
Jag har hört att man firar något den 6 december i Grekland. Det är ju "tomtens" Nikolas dag?

Hur ser traditionerna ut? Hur är det med julklappar och andra traditioner?
När jag ändå är igång skiljer, sig nyårsfirandet från vårt?

Att vi firar nyår samtidigt har jag räknat ut! ;)Ang_elx

TGIF!

Lena

Monica P
2008-12-06, 11:12
Jag skulle gärna berätta , Lena, men jag vet inte!

Det förekommer en viss förvirring omkring tomten. Traditionellt kommer helgonet Agios Nikolaos med båt , men den amerikanska Santa har nu tagit över och kommer ho-hoande med renar och alla andra attribut, inklusive stora julklappssäcken.

I alla händelser har man påkostade julkrubbor och firar Jesusbarnets födelse, men helgen har inte samma kyrkliga tyngd som påsken.

Nyåret firades- och firas alltjämt- bland annat med kortspel, som har sin grund i att man spelade tillbaka sin skatt som turkiska indrivningsmän tagit. Jag vill inte påstå att detta är sant, men man säger så. Det var tillåtet med kortspel bara vid nyår. (Gällde även under juntatiden) Tyvärr är det många som spelar bort hus, fru och förmögenhet den där kvällen.

Man har en stor nyårskaka som innehåller ett mynt. Den lycklige som får den biten lär just bli lycklig.

Lucky
2008-12-06, 14:30
Hej
Det ar i Holland och Flanderen som man firar Nicolaos 6 december flabb_flab.
Ungefar 2 veckor innan, kommer han med en angbat, fran Spanien dar han bor, och sina hjalpredor.
Pa kvallen den 5 december far barnen sina klappar, oftast leksaker och godis. Barnen far ocksa en chokladbit med i form av forsta bokstaven i sitt namn. Man sjunger manga melodier om sankt nicolaos.

Det ar ett firande som ar inriktat pa barn, inte for vuxna direkt.

Man firar ocksa jul ungefar som i Norden med jultomte och hela faderullan klapp_klap

//Lucky

Nektaria
2008-12-06, 18:56
Nyåret firades- och firas alltjämt- bland annat med kortspel, som har sin grund i att man spelade tillbaka sin skatt som turkiska indrivningsmän tagit. Jag vill inte påstå att detta är sant, men man säger så. Det var tillåtet med kortspel bara vid nyår. (Gällde även under juntatiden) Tyvärr är det många som spelar bort hus, fru och förmögenhet den där kvällen.

Man har en stor nyårskaka som innehåller ett mynt. Den lycklige som får den biten lär just bli lycklig.

.... om han/hon inte biter av en tand på myntet, och måste gå till tandläkaren. Jag vet att det är ganska dyrt även i Grekland!

Tack Monica och Lucky för era svar!

Hälsningar Lena

Monica P
2008-12-07, 09:12
....!!!

Nektaria
2008-12-07, 11:40
Är det på juldagen som julklappar delas ut?

Lena

Frappe
2008-12-08, 12:53
Där vi bor i Nea Makri som ligger utanför Aten och vid havet, kom jultomten med båt på Nyårsafton....annars vanligast numera är nog juldagen då delas klappar ut! För övrigt är ju den 6 Dec Nikos, Nicolaos som har namnsdag i Grekland och de firas ordentligt.

Camilla

Nektaria
2008-12-08, 13:06
För övrigt är ju den 6 Dec Nikos, Nicolaos som har namnsdag i Grekland och de firas ordentligt.

Camilla

Vi glömde inte bort "vår egen" Nikos på Kreta den 6:e. Det blev visserligen bara ett SMS men glad blev han i alla fall!
bye_byeLena

Annika_
2008-12-10, 19:03
Det kan variera när julklapparna delas ut. De greker jag känner byter dock julklappar på nyår.

Gorgona
2010-01-08, 15:02
Man firar Nikos den 6 December, jul firar man på juldagen och äter kalkon. vid nyår delar man ut presenter och äter bl a Vasilopita, då har även Vasilis namnsdag, tomte på grekiska heter Agios Vasilis. I Vasilopitan finns det ett mynt gömt, den personen som får kakdelen med myntet har tur resten av året

Janérik
2010-01-09, 23:48
6 december är ju Finlands självständighetsdag men jag visste inte att grekerna firar den, fast det är klart, de har ju samma färg på flaggan.

Mvh Janérik (båtflykting)

yvonne
2010-01-11, 10:32
Julen firas den 25: dec med kyrkobesök och sedan med mycket mat såsom helstekt gris eller kalkon samt en massa meze förståss. På nyårsafton kommer tomten Agios Vasilis med julklappar till alla och även då äts det en hel del. Man samlas med vänner och släkt och inväntar 12-slaget som då oftast tillbringas ute på balkonger och verandor för att se på fyrverkerier och det skålas i champagne eller i vin. När det nya året har pågått i 1-2 timmar beger man sig iväg till någon bouzoukiklubb för att dansa och festa ända fram till morgonen._B-anana_B-anana

Yvonne

bon
2010-01-11, 11:00
När det nya året har pågått i 1-2 timmar beger man sig iväg till någon bouzoukiklubb för att dansa och festa ända fram till morgonen.

Ingen risk att grekerna ser backhoppningen i Garmich-P eller njuter av nyårskonserten antar jag flabb_flabflabb_flab

birgitta

Lucky
2010-01-12, 11:25
Ingen risk att grekerna ser backhoppningen i Garmich-P eller njuter av nyårskonserten antar jag flabb_flabflabb_flab

birgitta

Jag vet vad jag skulle valja Ang_elx