handdator

Visa fullständig version : Krydda?

Birgitta63
2008-11-28, 10:57
Nu rycker det till igen med matlagning.
Kryddan dom tar på vår mat när vi tar in en rätt med klyft potatis, den är så god. När vi var på kära Kreta så fick vi alltid den goda kryddan på klyftpotatisen.
Ledig i dag innan jobbhelgen så får passa på och åka in till stan och handla hos Greken.
Birgitta 63

Birgitta63
2008-11-28, 11:21
Nu rycker det till igen med matlagning.
Kryddan dom tar på vår mat när vi tar in en rätt med klyft potatis, den är så god. När vi var på kära Kreta så fick vi alltid den goda kryddan på klyftpotatisen.
Ledig i dag innan jobbhelgen så får passa på och åka in till stan och handla hos Greken.
Birgitta 63
Kryddans namn ?

SteffTee
2008-11-28, 12:42
Svårt att veta vilken krydda de använde. Du skriver ju inte ens om det var på västra eller östra sidan av Kreta flabb_flabNä skämt åsido...

Timjan kanske!

eller Rosmarin!

Frappe
2008-11-28, 13:45
Vanligast just vid klyftpotatis som görs i ugn är oregano, men även mynta används..

Camilla

Monica P
2008-11-28, 14:10
Och timjan...eller thribi som är släkt med den, tror jag.
Du får väl ta och testa, gör en långpanna med olika kryddor i rutor och så får de glada gästerna avgöra!

Admirala
2008-11-28, 14:36
kanskje var det et blandingskrydder? Det selges nemlig krydderbokser med krydder som skal brukes paa stekte poteter. Noe aa kjoepe med seg hjem neste gang, kanskje?

Birgitta63
2008-11-28, 15:22
Och timjan...eller thribi som är släkt med den, tror jag.
Du får väl ta och testa, gör en långpanna med olika kryddor i rutor och så får de glada gästerna avgöra!

Ok bra tips Monica.
Birgitta 63

Birgitta63
2008-11-28, 15:28
kanskje var det et blandingskrydder? Det selges nemlig krydderbokser med krydder som skal brukes paa stekte poteter. Noe aa kjoepe med seg hjem neste gang, kanskje?
Sist handlade vi med oss små påsar som där var bilder på vad man kunde använda kryddorna till.
Har nu fina kryddburkar med bilder så är det lätt att ta rätt. Men missade just till klyftpotatis. Det kan ju vara så att det är blandat till just potatis.
Kryddan till grillspett är bara så god och det luktar så gott i hela huset när vi kör dom i ugnen. Det behöver ju inte vara sommmar alltid när man grillar.

Det går lika bra innne:).Bara dom ligger i ugnen så klart.
Birgitta 63

Birgitta63
2008-11-28, 15:46
:DFörlåt stavningen! Höll lite länge på bokstaven :D.
Birgitta 63

UlfWiman
2008-11-28, 17:02
Jag tror att mynta är inblandat för
det är svårt att missa timjan.
Nu har vår Ica i stan börjat med krukor med kryddor.
Gissa vart 156.- försvann.
Nu ska jag slå min biff för den gjorde motstånd.
Att få tag på en köttyxa var inte det lättaste.
Men Ica kan man lita på, efter tillsägelse tog det tre dagar sedan kom det ett telefonsamtal om att din beställda produkt har kommit. Så jag har varit i stan idag och är numera "beväpnad".
Ha en bra helg på er.

Uffe