handdator

Visa fullständig version : Några frågor om lefkas


Michael83
2008-11-27, 19:25
Jag och min flickvän har bestämt oss för att bo i Agia Nikitas. Är det för litet för att bo där i två veckor? Finns det mycket tavernor? vad finns det för affärer? Shopping? Är det lätt att ta sig till stranden porto katsiki? Hur är hotellet kalypso?

Vi letar efter någon gemytlig by där man kan sitta på en taverna nära havet och äta god mat. Det får gärna vara lite liv o rörelse.
Vi har tänkt att åka i slutet av juli 09

Kalimera
2008-11-28, 11:25
Vi letar efter någon gemytlig by där man kan sitta på en taverna nära havet och äta god mat.Då passar Agios Nikitas er bra. Det är en liten by med stor charm. Utbudet är litet både vad det gäller tavernor och shopping, gillar ni att shoppa åker ni in till Lefkas stad. Kalypso har jag tyvärr inte bott på. Se för övrigt svaret du fick i din inbox.

coanma
2008-11-29, 20:56
Aldeles for mange turister. Ganske overfylt når vi var der i august/ september på tur fra Paleros :mad:

Halloj
2008-11-30, 22:14
Vi spenderade en vecka i Agios Nikitas första veckan i september. Vi gillade verkligen byn, MEN vi upplevde att det var lite för mycket liv och rörelse. Vi blev nämligen lite stressade av alla besökare från andra orter som rände upp och ner för bygatan. Kvällstid var det mycket behagligt; trevligt, lugnt och mysigt. Shopping = obefintlig om man inte räknar med supermarkets, glass och strandparasoll. Restauranger = maten var helt okej på dom ställen vi åt, men vi hittade inget höjdar ställe. Jag skulle tippa på att det var ca 15 restauranger allt som allt i byn.

Kalypso är ett bra hotell. Rummen rymliga och väldigt fräscha. Det ligger högt upp i byn, precis där bygatan går ner. Dom har även 4 små lägenheter nere vid stranden.

Vi gillade verkligen Agios Nikitas. Perfekt om man vill till ett mindre, mysigt ställe och har små barn som vi har. Vi åkte runt en hel del på ön och var väldigt glada att vi hade valt Agios Nikitas att bo i. Vi kanske tillochmed kommer tillbaka någon gång, fast ännu senare på säsongen.

Sen ska jag lägga in en liten brasklapp. Innan barnen kom fanns Lefkas överhuvudtaget inte med på listan över de öar vi ville till. Då valde vi öar dit man var tvungen att ta sig med båt. Och vore jag i era kläder (inga små barn som krånglar till resan) så skulle jag garanterat välja att åka till någon ö dit det inte går direktcharter. Öar jag vill till när barnen är lite mer "lättresta" är Sifnos, Milos och Amorgos (igen), samt Serifos, Skyros, Ikaria och Fourni.

Michael83
2008-12-01, 21:36
Tack för ett jättebra svar:) vi har nu okat Parga faktiskt och är jättenöjda:)

Lissi
2008-12-02, 08:29
vi har nu okat Parga faktiskt och är jättenöjda:)

Parga har nog allt ni vill ha! Fina stränder, mysig by med massor av matställen och shopping, samt fina utflykter! Ni kommer att bli nöjda!

Lissi - som varit där 4 veckor sammanlagt

Rob Roc
2008-12-17, 11:25
Lånar den här tråden...

Funderar på att åka till Lefkas i Juni och har lite frågor.

Vad jag har förstått verkar västra kusten vara bäst. Eftersom vi är flera som ska åka kan vi bara åka vissa datum, vilket gör att vi bara kan få hotell på östra sidan.

Hur är det med bussar och taxis på Lefkas? Vi är inte så sugna på att hyra bil nämligen.
Är det smidigt att ta sig till de fina stränderna på västra sidan?

liselotti
2008-12-17, 11:46
Lite svar på en del frågor i tråden:
Agios Nikitas kan vara för litet för två veckor, om man inte har en hyrbil förståss. Juni är en bra månad med lagom mycket folk. Juli och augusti för trångt för min smak ;).

Kalypso är ett helt Ok hotell. Frukost brukar ingå. Rummen högst upp har fin utsikt.

Att ta sig till stränderna på västkusten är inte smidigt om man inte har hyrbil eller moppe. Bussnät finns på ön, men inte på den västra sidan. Som längst till Agios Nikitas och möjligtvis till Kathisma. Alltid byte i Lefkas stad. Taxi finns många men inte helt billigt. Fast om ni är många om att dela så blir det kanske inte så dyrt.

bye_bye

Annsa
2009-01-12, 16:43
Var på Lefkas juli/augusti 2008 med min 19 åriga dotter och hennes 12 åriga kusin vi bodde i Nidri och från hamnen går det båtar varje dag ut till öarna utanför. Man kan även hyra båt själv och ge sej ut.
Vi köpte en båtresa för en heldag 9-17 och åkte till den västra sidan av Lefkas vi fick se Porto Katsiki från båten men stannade för bad i Egremni som var fantastiskt vackert det var dock svårt att gå eftersom det grova gruset var rundslipat av alla långa dyningar.
Vidare åkte vi till Ithaka en liten ö och sedan en tripp till Kefalonia för lunch vi stannade sen för ett dopp på Scorpios och en snabb titt på en stor grotta på Meganissi.
Det var värt 450:-för oss 3, men hade vi åkt med Apollos båt hade den kostat 450:- per person! (Jämför med en båtresa på Zakynthos 2007)
Det är finare att se ön från en båt än att se den genom en vindruta i en bil. Om man hyr bil är det bara 10 mil till Parga och det är fina vägar dit!
Jag gillade Lefkas och jag åker gärna dit igen!

Surfdude
2009-01-17, 22:31
Det där med att Lefkas är riktigt tacksamt att upptäcka per båt kan jag verkligen instämma i.

Se för övrigt meddelandet i Din inbox, Rob Roc!

anna73
2009-01-18, 12:21
Hej Annsa!

Jag har bokat 2 veckor till Nidri i sep-09. Har tre barn med mig 3, 9 och 11 år gamla. Hur är stranden egentligen inne i Nidri? Är den så tråkig som många säger?? Sen undrar jag om det går lokalbussar från Nidri till Kathisma och hur lång tid det tar. En sista undran.. kände ni av många "skalv" när ni var där? I somras när vi var på Kefalonia i en vecka kände vi jorden skaka 3 gånger. Det gjorde det hela lite svårare att slappna av!
I parga har jag och min dotter varit och det är verkligen ett toppenställe. Planerar att hyra bil och visa resten av familjen denna pärla.

Anna bye_bye

Lissi
2009-01-18, 14:19
Vi bodde alldeles vid en av stränderna i Nidri 1993 och då jag inte riktigt hade klart för mig att det var SÅ stor skillnad på stränderna där och på västra sidan så blev jag ju helt klart lite besviken till att börja med. Men om jag inte minns helt fel så var stränderna i Nidri mer långgrunda än de på västra sidan.Vi åkte charter 14 dagar så vi hyrde vespa och åkte VARJE dag över till västra sidan och de fina baden. Det tog en del tid men var värt resorna. Kathisma blev vår favoritstrand. Skalv kände vi av en av de första dagarna vid stranden i Nidri fast fattade först inte vad det var men andra gjorde det och gav sig snabbt iväg.
Jag har också varit i Parga 2 ggr efteråt och gillade helt klart Parga bättre än Nidri, just pga stränderna.

Lissi

Kalimera
2009-01-19, 08:44
Hur är stranden egentligen inne i Nidri? Är den så tråkig som många säger?? Sen undrar jag om det går lokalbussar från Nidri till KathismaJag skrev några rader om stranden här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=17369)... Det fick inga bussar till Kathisma när vi var i Nidri. Enligt busstidtabellen på busstationen i Lefkas stad gick det inga därifrån heller.

liselotti
2009-01-19, 13:42
Jag kan bara hålla med. Nidri är inte kul och stranden är inte bra. För övrigt är Lefkas min favorit-ö.

Jag har sett en buss komma från Kathisma vid hållplatsen i Agios Nikitas. Den kanske bara går i högsäsong?? Eller så går den som många andra grekiska bussar - ibland :rolleyes:.

Den här länken finns när det gäller bussar på Lefkas (från förra sommaren). Det är lurigt om bussen bara går på vardagar för sånt tänker man inte alltid på när det är semester tycker jag.
Bäst att kolla på plats så det stämmer!
http://www.lefkada.gr/pages.asp?pageid=40&langid=2

Om länken inte är tillåten :confused: så står det så här:
NIDRI - LEFKADA - AG.NIKITAS - KATHISMA 10.00 12.40 14.45 16.30 18.15Mon. - Sat. 10.00 12.40 16.30 18.15 SundayKATHISMA - AG.NIKITAS - LEFKADA - NIDRI 11.30 14.40 16.30 18.00 19.40Mon. - Fri. FROM LEFKADA TO AGIOS NIKITAS 6.45 10.45 13.30 14.15 15.30 17.15 19.00Mon. - Fri. FROM AGIOS NIKITAS TO LEFKADA 7.30 11.40 14.50 15.15 16.40 18.10 19.50Mon. - Fri.FROM LEFKADA TO KATHISMA 10.45 13.30 15.30 17.15 19.00Mon. - Fri. FROM LEFKADA TO KATHISMA
11.30 14.40 16.30 18.00 19.40Mon. - Fri.

anna73
2009-01-19, 14:59
Hej Lissi!

Hur lång tid tar det att ta sig till de fina stränderna på västkusten från Nidri?

Anna

liselotti
2009-01-19, 16:06
Hej Annsa!

. En sista undran.. kände ni av många "skalv" när ni var där? I somras när vi var på Kefalonia i en vecka kände vi jorden skaka 3 gånger. Det gjorde det hela lite svårare att slappna av!


Jag har varit på Lefkas flera gånger och alltid oroat mig för jordskalv. Jag har varit beredd på det, för det är vad jag förstår ganska vanligt där. Men - inget skalv!

Däremot fick vi uppleva ett skalv i somras när vi var på Santorini (det var skalvet vid Rhodos som kändes ända dit). Vi vaknade av att hela sängen skakade. Konstigt nog blev jag inte alls rädd utan konstaterade lugnt - att det var nog ett skalv - och somnade om.

Det kan nog hända var som helst i Grekland och när som helst. Ingen ide att oroa sig................

Hoppas att ni får en bra resa till Lefkas bye_bye

Lissi
2009-01-19, 16:36
Hej Lissi!
Hur lång tid tar det att ta sig till de fina stränderna på västkusten från Nidri?
Anna bye_bye

OJ, det kommer jag nog inte riktigt ihåg, men det tog nog på den vespa vi hade, en slö en, gott och väl en timme till Kathisma...kanske mer. Vi stannade ofta i Karia en by på vägen för där var så mysigt... Det finns SÄKERT nån annan som kan svara bättre....:o Porto Katsiki körde vi till en gång men DIT var alldeles för långt på vespa.

Detta var ju för snart 16 år sen... Andra Lefkasbesöket var med bil från Parga år 2000 och då körde vi bara på västra sidan för bad och bara en snabbis på hemväg till Nidri som VERKLIGEN var utbyggt då.

Bussar går ju tydligen också fast de kör ju en väldig omväg från Nidri räknat:D Men Ön är JÄTTEVACKER och absolut värd att åka till!! Det är just bara det att de fina stränderna ligger på "fel" sida som är jobbigt om det är stränderna som ni tycker är viktiga och med barn ÄR det ju det...

Lissi

Eva L
2009-01-19, 16:43
Det är ju svårt att åka vespa med tre barn och till Porto Katsiki som är en fantastisk strand är det bäst att ta båten. Jag har tillbringat fem augustidagar i Nidri för många år sedan. Vägen genom byn är i högsäsong starkt trafikerad och med små barn skulle jag definitvt välja att bo en bit från huvudvägen. Antar att mängden bilar inte minskat med åren. Vi hyrde själva privat och bodde i en apelsinlund bara kort från centrum. Min dotter var då i tonåren så vi gjorde många trevliga båtutflykter. Nidri är en av de tristaste platser jag besökt i Grekland men flera av stränderna på ön är fantastiska dock inte stranden i Nidri.

Eva

Annsa
2009-01-19, 19:02
Hej Anna73!

Jag tillbringade många dagar vid stranden i Nidri och tyckte inte illa om den, det finns bättre stränder såklart!
Om du åker bil eller vespa med 3 barn blir det väldigt jobbig klättring ned till stranden i Egremni, tror inte en 3-åring klarar det.
När jag var där berättade en tjej som jobbade på vårt hotell en historia om en familj som tillbringat dagen på den stranden när man sen tog dej upp till bilen märkte de att de glömt 600 euro kvar där nere men ingen orkade gå ner och hämta dem! De kanske hade väldigt gott om pengar ; )

Som sagt vi åkte båt och det skulla jag göra igen om jag åker till Lefkas.
Googla fram bilder på Egremni och Porto Katsiki så får du en bild av hur långt det är ned till stranden.
Vi märkte inte av några skalv.

I sommar åker vi till Parga och jag längtar vansinnigt mycket! :)

anna73
2009-01-20, 13:44
Hej,
Och tack för alla svar!

SJÄLVKLART ska vi inte ut och åka vespa med våra barn. Vi har turen att mormor och morfar brukar komma ner andra veckan och då kan vi själva ta en tur på egen hand. Visst är stranden viktig när man har barn, men de trivs minst lika bra i polen! Viktigast är solen, värmen och att vi får vara tillsamman i 2 veckor utan alla måsten och tider att passa. Och denna gång ska vi försöka hyra bil. Någon som har några synpunkter på Vassiliki (jag tror det hette så) såg en bild därifrån och det såg så fint ut.

Anna

Lissi
2009-01-20, 13:56
Vassiliki är jättemysigt, vindsurfarnas paradis för där blåser nästan alltid...
Vad jag minns var stranden lite stenig men det var en mysig liten by då för 16 år sen, nu är den säkert mer exploaterad...Har Du läst all info om Lefkas här på Kalimera under öar? Det finns nog en del info i tidigare trådar om Vassiliki om jag minns rätt... Med bil är det lätt att ta sig runt denna mysiga ö.
Missa inte södra udden!!
Lissi

anna73
2009-01-20, 21:29
Hej,

Jag har faktiskt beställt e-guiden som jag ska lusläsa _B-anana
Den verkar jättebra.

Anna

Surfdude
2009-01-20, 23:16
Hej Anna!

När vi nu allesammans talar om stränder och boende och +/- för Nidri och långa avstånd till västkustens fina stränder mm mm, så tycker jag att följande förtjänar att framhållas:

1. Vassiliki. En mycket mysig by med en fin strand, som visserligen inte är så där finkorning att ligga på - Men: Nere i vattnet är sanden riktigt skön, och det är lååååånggrunt (till skillnad från stränderna på västkusten). Kan man tänka sig att ta badbåt en kort bit, så når man också lätt Agiofili Beach (en pärla som man bara når med båt!). Känner man att det är lite för lugnt i Vassiliki, så går det relativt snabbt att ta sig över bergen till Nidri för att testa ett "röjigare" kvällsliv. Man kan även ta färjan över till grannön Kefallonia (Fiskardho) från Vassiliki.

2. Lefkas stad. Här finns det mesta i shopping-, restaurang- och nöjesväg. Visserligen finns ingen strand just inne i staden - Men: Bara ett långt stenkast därifrån (c:a 15 minuters promenad åt nordväst), ligger en riktig pärla: Agios Yiannis Beach. Stranden kröker sig från nord till sydväst och är c:a 2 km lång. Vissa avsnitt är sanden riktigt fin, men på andra delar är det något mer grovkornigt. 2004 hyrde vi ett hus alldeles invid denna strand under 2 veckor, och det var verkligen ett bra val, tyckte vi.

Petropella
2009-01-25, 17:08
Hej,Vi var på Lefkas förra året och det var fantastiskt fint om man hade bil vill säga. Vi hade inte kommit nånstans utan bilen. Vi bodde i Nikiana på Nidri sidan och att ta sig till de finare stränderna på andra sidan ön var så att säga inget man gör mer än en gång. Pust. Om man tar den andra vägen (ej förbi Nidri) så är det ok om man har bil.
vi trodde det skulle vara mycket mindre och bergen mitt på ön gör att man måste åka runt hela ön. Att inte hyrbil på Lefkas skulle jag inte rekommendera. Fast alla är ju olika ,