handdator

Visa fullständig version : Evia


Soleil
2008-11-23, 14:28
Undrar hurudan är Evia, tänker fara dit i maj.
En researrangör har Eretria o. Amarinthos att välja mellan o. Eretria har vi tänkt på.
Ön är ju ganska stor så man hinner bli bekant med en del av ön, en trdje del kanske. Lägenhetshotell Avantis verkar vara passande för oss.

Smultron
2008-11-23, 15:29
Vilken researrangör är det som har Evia på sitt program?

Smultron (som också är lite nyfiken på Evia)

Lissi
2008-11-23, 15:36
Vilken researrangör är det som har Evia på sitt program?

Smultron (som också är lite nyfiken på Evia)

Undrar jag också!

Lissi

Soleil
2008-11-23, 18:17
Ja...det är Aurinkomatkat- Solresor, fr. Helsingfors.

Lissi
2008-11-23, 18:35
OK...så synd för oss:D:D

Lissi

Hasse
2008-11-23, 18:38
Har den arrangören ingen information på svenska på sin hemsida ? Blir ju svårt att ta del av deras information om Evia annars.


Hasse :cool:

Soleil
2008-12-02, 09:01
Jaa.. Aurinkomatkat är en finsk bolag (som säljer sina resor i Finland)men jag frågar efter erfarenheter om ön Evia.Fick en bra tips om att vägarna är inte så bra på södra delen av ön o. det får nog räcka.

Lissi
2008-12-02, 10:02
Ge inte upp Evia för att vägarna är lite sämre än övriga Grekland....

Vi hyrde bil en dag i somras runt Karystos och rakt över ön till motsatta sidan och just i bergen dit vi körde för att komma till en speciell strand var det grusväg, men de större är ju asfalterade och vägbyggen var på gång..... Är man försiktig och tar tid på sig är EVIA en fantastisk ö med många helt underbara vyer!!
Vi ska allt åter och åka runt med bil...

Lissi

PA
2008-12-03, 10:35
Hej Alla

Vi var på Evia 2004 finns resebrev därifrån Båtluffning i Grekland 2004-07-01--22,

vägarna var inte mycket sämre där än på andra öar!

Södra delen ganska befriat från turister förutom runt Marmari, Stira och Nea Stira. Mycket vackra vyer finns i "bergen" norr om Karystos, som för övrigt är (var) mycket genuint:

//PA

Soleil
2008-12-03, 14:15
Tack för tipsen PA, skall läsa berättelsen.

Lissi
2008-12-03, 14:44
Jag har försökt läsa resebrevet men hittar inge text i det , bara en massa länkar till bla färjetabell ..m m Är det bara i min dator det blir fel??:confused:

Lissi - älskar Evia

Ioannis
2008-12-03, 19:11
Välkommen till Evia Soleil!!
Glöm inte att besöka Evias norra sida.Det är stor skillnad mellan norra och sodra Evia.
Eretria är en riktig fin hamnstad.Du kommer att bli nöjd.

Janérik
2008-12-03, 22:27
Jag har försökt läsa resebrevet men hittar inge text i det , bara en massa länkar till bla färjetabell ..m m Är det bara i min dator det blir fel??:confused:

Lissi - älskar Evia
Funkar då bara bra för mej, resebrevet börjar med en del länkar men sedan kommer det text.

Mvh Janérik

trabala
2009-05-19, 14:08
Evia är super för rundturer med bil (gärna 4x4 så att man kan köra runt på de små grusvägarna i bergen). Det finns många fina stränder, även om de flesta är stenstränder. Uppe från bergen är det fantastisk utsikt ut över vattnet.
Från de felsta ställen på Evias nordvästra kust så är det mycket vackra solnedgångar.

Det tar väl ca en timme med bil från Atens flygplats till Halkida med motorväg, men sedan börjar mycket riktigt vägarna att kringla sig fram och i vissa samhällen är vägarna gravt underdimensionerade i förhållande till trafiken. Tex Artaki, precis norr om Halkida. Man har sagt att man är "på gång" att bygga en större väg längs med kusten från Halkida och norrut, men ingen vet när det blir av eftersom affärsinnehavarna i Artaki inte vill förlora sina kunder...

Iréne
2009-08-02, 18:24
Vägarna på Evia är inte sämre än annorstädes, snarare tvärtom. men hur tar man sig från Sporaderan till norra Evia? Måste man ta vägen om fastlandet? Det finns ju färjor som ligger i Aedipsos tex. vem vet?

Soleil
2009-09-13, 09:51
Välkommen till Evia Soleil!!
Glöm inte att besöka Evias norra sida.Det är stor skillnad mellan norra och sodra Evia.
Eretria är en riktig fin hamnstad.Du kommer att bli nöjd.

Tyvärr var det inte jag som åkte till Evia, utan min man med en kompis.
Nästan inget negativt fr. resan hade dom att berätta...ön är grekisk, ganska mycket att se o. uppleva. Med hyrbil hade dom åkt till Kimi o. en en annan dag upp till norr. Jag är övertygat om att vill själv dit också.
Men nu är översvämnigar där, just i Eretria o. omnejden. Aurinkomatkat har evakuerat sina gäster fr. ett hotel i Eretria, antar att det var just den var "pojkarna" bodde. Otur för dom som är där nu o. otrevligt till grekerna.