handdator

Visa fullständig version : Förskottsbetalning

Maartina
2008-11-14, 07:47
Hejsan!
Nu är boendet bokat inför sommarens semester på Naxos. Hotellet vill dock ha förskottsbetalning för 3 dagar av 10, vilket jag läst här på forumet är helt normalt. De vill inte ha kortnummer som säkerhet (vilket det stått en del om här) utan vill ha pengarna via bank eller post. Är det någon som kan tipsa om hur man går till väga? Är helt ny inom detta område :)

Tack på förhand!

Martina

Stinab
2008-11-14, 08:16
Vi betalade handpenning till ett hotell i Kroatien via vår internetbank förra året. Inga problem.
Du måste få bank och kontouppgifter från hotellet. Sen är det bara att mata in uppgifterna i internetbanken eller gå in på ett kontor och få hjälp av personalen där att betala.
Eller det var inte så du menade??

Hälsningar
Stinab

Maartina
2008-11-14, 08:52
Tack Stina!

Jo, det var så jag menade. Tror jag :) Tänkte nog att jag var tvungen att gå till banken för att fixa det, men internetbanken är naturligtvis smidigare! Det borde väl vara hyfsat säkert va? Bättre än att lämna kortnummer som säkerhet?

Karin T
2008-11-14, 08:56
Vi har också betalat i förskott till hotel på Naxos. Vår hotelvärd skickade uppgifter om Iban och SWIFT-nummer som vi använde oss av. Det var inte heller något problem. När vi lämnade Naxos hade vi totalt glömt bort förskottsbetalningen (det hade ju nästan gått ett halvår) och lämnade gladeligen fram pengar för samtliga nätter, men grekerna är ju ett ärligt släkte och lämnade naturligtvis tillbaka pengar för de redan betalda nätterna.

litentuva
2008-11-14, 08:57
Tack Stina!

Jo, det var så jag menade. Tror jag :) Tänkte nog att jag var tvungen att gå till banken för att fixa det, men internetbanken är naturligtvis smidigare! Det borde väl vara hyfsat säkert va? Bättre än att lämna kortnummer som säkerhet?

Jag tycker att det känns tryggare! Har faktiskt bara stött på hotell som velat ha förskottsbetalning, en deposition, men inte att kortnr har krävts. Glöm inte att skriva ut kvittot på transaktionen och ta med på resan utifall att det blir nåt strul på plats. En del hotell vill även att man mailar kvittot/kontoutdraget och på så sätt finns ju beviset hos båda!

Maartina
2008-11-14, 09:05
Tack för era svar!Får man vara lite dum och fråga vad iban och swift nummer är för något?
Blir det någon extra kostnad när man gör en överföring till utlandet förresten?

Karin T
2008-11-14, 09:17
IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer. Det används framför allt för utlandsbetalningar, och är ett villkor för att betalningar inom EU ska få det låga EU-priset.
Det är konstruerat som ett tillägg till det vanliga kontonumret, och ett svenskt IBAN inleds alltid med bokstäverna SE och består totalt av 24 tecken.

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). En BIC består alltid av 8 eller 11 tecken, och de sex första är alltid bokstäver, som anges med versaler.

Zappa
2008-11-14, 09:57
Jag kan inte göra utlandsbetalningar via Internetbanken själv, men de hjälpte oss naturligtvis manuellt. De tog ingen administrativ avgift för detta, förutom själva avgiften som jag fattade är någon form av transaktionsavgift (i systemet alltså). Den var 3(tre!) kr... flabb_flab

bye_bye Sven

Hellen
2008-11-14, 10:15
Den var 3(tre!) kr... flabb_flab

Det var dyrt:rolleyes::D, när man i
Sverige tar emot betalning från utlandet får i alla fall vi betala en avgift, en 50-lapp tror jag det är, kanske varierar det från land till land och från bank till bank, så insatt att jag vet det är jag inte.
// Helén

Netwolf
2008-11-14, 11:56
Jag brukar använda mig av EU-betalning, på min internetbank, när jag betalar förskott. Då kostar det inte en spänn i avgift.

/Netwolf