handdator

Visa fullständig version : Rethymnon


peppssan
2008-11-13, 14:33
Har skrivit några inlägg tidigare och velat hit o dit ang kreta. Var inne på att åka till thailand men har nu helt slagit det ur tankarna för vem vill åka till ett land och inte kunna bada utan livet som insats. Nu hör ju inte det hit till detta forumet men har nu bestämt mig för att satsa på kreta och rethymnon. Är väl inte fel ? Jag (o sambon som inte vet det ännu, hans fördelsepresent) har bestämt mig för att åka till R-non, eller rättare sagt lite utanför själva stan, missiria. Någon som varit på apollos hotell Ilian. Verkar jättetrevligt, nära in till själva stan men ändå lugnt. Tänkte mest om det finns nånting just omkring själva hotellet. Ska stanna 3 veckor och åker sept/okt. -Någon med erfarenhet av väder vid den tiden ? Kyligt om kvällarna kanske. Många frågor men har aldrig varit på kreta men verkar jättetrevligt. Har snurrat runt mkt på olika platser och fastnat för Rethymnon men även varit inne på att åka till Kastelli. Är alternativet R-non bra jämfört med Kastelli ? Tacksam om någon har något/några tips. Peppssan ....... Har läst en del på forumet här men kanske missat något inlägg om hotell Ilian, sorry isåfall. Men kanske ngn tipsar mig om nån länk isåfall ? Tack för ett jättebra forum ......

litentuva
2008-11-13, 15:53
Rethymno är väl ett utmärkt val:D!
Dock ska tilläggas att om ni bor i Misiria, vilket är den sista delen av Rethymno, innan man kommer ut mot förorten Platanias, så har ni en bit in till själva stadskärnan och gamla stan. Visserligen en trevlig strandpromenad men räkna med att det nog tar 35-45 minuter att promenera. Å andra sidan tycker jag att själva stranden är mycket bättre mot slutet av strandpromenaden och taxi är ju billigt om man inte vill ta en långprommis varje dag;)

Trevlig semester!

peppssan
2008-11-13, 16:25
Rethymno är väl ett utmärkt val:D!
Dock ska tilläggas att om ni bor i Misiria, vilket är den sista delen av Rethymno, innan man kommer ut mot förorten Platanias, så har ni en bit in till själva stadskärnan och gamla stan. Visserligen en trevlig strandpromenad men räkna med att det nog tar 35-45 minuter att promenera. Å andra sidan tycker jag att själva stranden är mycket bättre mot slutet av strandpromenaden och taxi är ju billigt om man inte vill ta en långprommis varje dag;)

Trevlig semester!Hmmm ... får man kanske tänka på .... Vad kostar taxi-turen månntro ? Har tittat på många hotell inne i Rethymnon men kanske du har ngt tips ? Vi åker med Apollo och dom har ett hotell som jag tittat på, heter Orfeas. Har läst lite om det här på forumet, enkelt men trevligt vad jag förstått. Ändrar kanske till det, blir ju inte billigare att åka taxi varenda dag om man vill in till själva stan. Ngn erfarenhet från Orfeas själv kanske ? Tack för ditt svar förresten.

litentuva
2008-11-13, 16:46
När vi är i Rethymno bokar vi alltid boende på egen hand så jag vet inte direkt vad Apollo har för utbud. Min mamma har bott på Melmar, som nu är ganska nyrenoverat, och det tog ca 20 min därifrån att gå in till stan vilket hon tyckte var helt okey! Hon var också nöjd med hotellet, som även har pool.
Är inte helt säker på taxipriserna men jag kan tänka mig att avståndet Misiria-taxitorget (okände soldatens torg) gå på ca 4€.
Vet att vi har betalat 6€ ut till "Baja" som ligger i Platanes, nån km efter misiria. (Baja är en nattklubb på stranden i Platanes, med stort poolområde, där man kan bada på dagarna för 6€. I priset ingår en dryck eller kaffe,där finns även två häftiga vattenrutckanor).

Från taxitorget börjar stora shoppingatan "Arkadiou" som leder rakt in i gamla stan och upp mot fortet.

peppssan
2008-11-13, 18:25
När vi är i Rethymno bokar vi alltid boende på egen hand så jag vet inte direkt vad Apollo har för utbud. Min mamma har bott på Melmar, som nu är ganska nyrenoverat, och det tog ca 20 min därifrån att gå in till stan vilket hon tyckte var helt okey! Hon var också nöjd med hotellet, som även har pool.
Är inte helt säker på taxipriserna men jag kan tänka mig att avståndet Misiria-taxitorget (okände soldatens torg) gå på ca 4€.
Vet att vi har betalat 6€ ut till "Baja" som ligger i Platanes, nån km efter misiria. (Baja är en nattklubb på stranden i Platanes, med stort poolområde, där man kan bada på dagarna för 6€. I priset ingår en dryck eller kaffe,där finns även två häftiga vattenrutckanor).

Från taxitorget börjar stora shoppingatan "Arkadiou" som leder rakt in i gamla stan och upp mot fortet. Tack så jättemycket för dina svar.

Eva L
2008-11-13, 21:24
Har skrivit några inlägg tidigare och velat hit o dit ang kreta. Var inne på att åka till thailand men har nu helt slagit det ur tankarna för vem vill åka till ett land och inte kunna bada utan livet som insats.

Vet inte riktigt vad du menar men tänk på att just i Rethymnon är det vissa perioder flera dagar med rödflagg och då bör du absolut inte bada. Har hänt många drunkningsolyckor på stränderna där. Blev själv vittne till en drunkningsolycka under 90-talet där livet inte gick att rädda på den drabbade mannen som hade kastat sig ut för att rädda sin son. Pojken klarade sig men pappan dog. Även badvakter har drunknat i Rethymnon.

Eva

guppel
2008-11-13, 22:22
bye_bye

Badare som jag är, med Rethymnons långa fina sandstrand som en favorit att "guppla" vid :D, så rekommenderar jag verkligen tanken på Rethymno somresemål på Kreta.

Visst är det så som Eva L säger att det vissa dagar är flaggat för badförbud, å då är det lämpligare att likt en vadarfågel strutta runt i vattenbrynet, känna den ljumma vinden å bara gona sig i Kreta-upplevelsen. ;)

Man ska ha respekt för flaggsystemet- verkligen :eek:!!!!, och numera bevakas det tryggt nog , iallafall i R av myndighetsgranskade, förordnade och av staden avlönade strandvakter.

Förfärligt som för Eva L - när det blir sådana olyckor å å å ! (Jag har bara upplevt en "nästan-död" där i R, på tio år, men det var uppskakande !)

Bortser vi från strand-grejen, så har ju R allt annat, eftersom det faktiskt är en riktigt fin grekisk stad, å ingen smått konstruktionsberoende tätort som "PlayaAmericas"... Men om R kan du ju läsa på - om inte bara på Kalimera, så på en site som börjar på stadsnamnet, har ordet guide i sig å slutar på com.

/G

litentuva
2008-11-13, 22:45
Om det blåser "röd flagg" kan man med fördel röra sig mot busstationen och följa vägen ut från staden. Inte alls långt efter busstationen, på höger sida vid den lilla kyrkan, finns en strand skyddad av en pirliknande stenkonstruktion. Där kan man bada även blåsiga dagar, är vädret lugnt simmar man lätt ut på "öppet hav"!

Kan rekomenderas!

Athanasia
2008-11-14, 05:30
Orfeaus är ett bra val...stor market i samma hus som hotellet..Har sett att Apollo har Daisy i sitt utbud i år..mycket trevligt hotell..lugnt och fint läge.Har bott där på "egen hand" tidigare.

peppssan
2008-11-14, 16:43
Orfeaus är ett bra val...stor market i samma hus som hotellet..Har sett att Apollo har Daisy i sitt utbud i år..mycket trevligt hotell..lugnt och fint läge.Har bott där på "egen hand" tidigare.Jag har oxå tittat lite på Daisy. Men vet inte riktigt för Ilian verkar lugnt o fint direkt på stranden och vad jag förstått går det bussar mellan Missiria o Rethymnon ständigt eller så tar man taxi när man vill in till stan nån dag. Förresten, viken typ av lägenhet hade du på Daisy ? har funderat starkt på det och ska bestämma mig idag. Tack för alla svar.

Athanasia
2008-11-14, 23:20
)Vi hade Markterass..(är dyrare med balkong)..Har sällan sett en pool som blir så grundligt städat,,av Babis..gillar inte pooler...Daisys är ett trivsamt ställe nära till strand
så lugn omgivning

Athanasia
2008-11-15, 07:31
Blev lite konstigt...det jag menade var att Babis som äger hotellet städar poolen grundligt varje dag(och att jag inte gillar pooler har ingen betydelse i sammanhanget)Ang_elx

peppssan
2008-11-15, 16:02
Blev lite konstigt...det jag menade var att Babis som äger hotellet städar poolen grundligt varje dag(och att jag inte gillar pooler har ingen betydelse i sammanhanget)Ang_elx Jag gillar inte pooler heller precis. Tror jag behåller hotell Ilian i Missiria, verkar vara fint. Förresten, Missiria, är det en liten by och vad finns där ? Har försökt leta efter info men är inte mycket jag hittar. Om jag fattat det rätt så ligger Missiria innan Platanias ? Försöker hitta info om någon som bott just där men ännu har ingen svarat på det. Tack för dina bra svar. Har säkert fler frågor eftersom jag aldrig varit på Kreta förut så det är mycket man undrar över.

Athanasia
2008-11-15, 18:24
Misiria är en del av Rethymno..(utkanten)..älskar den delen av staden..En taxi in till själva stan kostade i höstas 5 eur