handdator

Visa fullständig version : Har du egensådda grekiska växter?


Hellen
2008-11-12, 22:02
I år gjorde jag slag i saken, jag stal:eek: en citron från trädgården där vi bodde, extra dåligt samvete fick jag när ägaren efter ett par dagar kom till oss och sa att vi fick plocka vad vi ville ha i hans trädgård, hade han sett mig?:rolleyes:

Jag hade tur och den innehöll fyra kärnor, samtliga kärnor har slagit rot och är nu ca fem centimeter höga citronträd. :D Skall bli spännande att se om de överlever, i vanliga fall klarar jag bara av garderobsblomman, men de här små plantorna får lite extra omvårdnad. Ni som kan blommor, hur skall jag vårda dem?
// Helén

Monica P
2008-11-13, 08:37
Läser innantill igen, denna gång ur "Sätt en kärna, odla och experimentera," Ralf Efraimsson, ICA bokförlag, ISBN 91-534-0381-9:
Citron, Citrus limon
Citron hör till familjen Rutaceae och härstammar troligen från trakter söder om Himalaya. I Kina var frukten känd långt före vår tideräknings början och till Europa kom citronen troligen omkring år 100 e.Kr. Man är inte riktigt säker på dessa uppgifter eftersom trädet ofta förväxlas mer suckatcitron som är en helt annan växt. Man vet emellertid att citroner odlades i Spanien och på Sicilien på 1200-talet, denna frukt kom alltså till Europa ett par århundraden tidigare än släktingen apelsin.
Frukterna innehåller höga halter av citronsyra och C-vitamin, vilket länge varit känt som verksamt mot den fruktade sjukdomen skörbjugg. År 1795 föreskrevs att citroner skulle ingå i kosten ombord på engelska marinens fartyg.
Blommorna hos citronväxten är rosa till skillnad från apelsinen vars blommor är vita. Bladen är gröna och saknar bladvingar på skaftet och skiljs därför lätt från apelsinen.
Plantering av kärnor: se apelsin

Och då ser vi på detta:.....
"De apelsiner som saluförs i butikerna har som regel en mängd kärnor och dessa brukar ha god grobarhet. Tvätta kärnorna i ljumt vatten och låt dem torka före planteringen. Utomhus trivs apelsin i de mest skiftande jordar. Vanlig krukväxtjord möjligen med inblandning av tyngre trädgårdsjord och 10 % sand är utmörkt för plantering av apelsinkärnor. Plantera gärna några stycken tillsammans i en kruka, sålåda e.d.
Mylla ner kärnorna en bit i jorden och ge jorden en ordentlig genomvattning. Låt sedan jorden få torka upp ordentligt innan nästa vattning. Täcker man krukan med en plastpåse med andningshål e.d. kan det ta 10-14 dar innan man behöver vattna igen. Man kan gärna duscha det övre jordlagret med ljumt vatten dagligen så att luftfuktigheten förhöjs.
Placera krukan ljust och med undervärme från t.ex ett värmeelement. Det går också utmärkt att ge tillskottsbelysning, men tänk på att det då går åt mer vatten. Hur lång tid det tar för kärnorna att gro är bl.a beroende på årstiden.
Då plantan blivit ca 10 cm hög planteras den om i egen kruka. Ytterligare omplantering kan bli nödvändig senare eftersom apelsinträd trivs i förhållandevis stora krukor. Efterhand blir det också nödvändigt med upprepade toppningar av plantorna om välförgrenade och buskiga växter ska erhållas.
Placeringen av apelsinträd bör vara ljus och de trivs även med sol. I ett fönster kan det dock bli ganska hett sommartid och därför är ett skydd mor solen mitt på dagen nödvändigt. På vintern är en sval (10-15 grader) placering att föredra. Vattningen bör vara jämn så luft kan tränga ner för rotandningens skull och näringstillförsel bör ske under de ljusare årstiderna.
Duscha bladen ofta med ljumt vatten och kontrollera med jämna mellanrum att växten inte blivit angripen av ohyra. Spinnkvalster och sköldlöss har en förkärlek för citrusväxter
Blommorna, som är väldoftande och vita med svgt lila utsida kan i bästa fall komma efter tre år, men ofta tar det något längre tid. För att frukter skall utvecklas måste blommorna pollineras. Detta gör man enklast genom att överföra pollen med en pensel eller fjäder från blomma till blomma. Frukterna behöver 10-16 mån. för att utvecklas och mogna.
Citrusväxter är dekorativa även utan frukter och kan bli vackra inslag i inomhusmiljön. Äldre plantor har ofta taggar samt blommar och bär frukt samtidigt."

Det var väl en gedigen beskrivning!

Rinaki
2008-11-13, 08:40
Jag planterade frön från "vlita/vlitra..(olika uttal olika platser)" i våras och lyckades få en hel del i krukan till slutet på augusti...krävs nog lite mer värme och sol än vad vi hade i somras för att det ska "frodas"...men nu vet jag att det går i alla fall. Har man ett växthus är det säkert optimalt.
Älskar vlita med olja,citron och lite hackad vitlök...tillsammans med en nygrillad fisk....mums _B-anana

Eva L
2008-11-13, 09:00
Blommor har varit ett av mina stora fritidsintressen genom livet. Sådde ofta plantor av kärnor när barnen var små men ingen finns kvar idag. Idag har jag bara en 2:a och många växter har fått lämna för att de blivit för stora eller andra har varit intressantare.

Antar att den lilla plantan redan står i en lagom stor kruka med bra jord. Låt den stå så ljust som möjligt helst i ett söderfönster nu under vintern och försök att hålla nere värmen på elementet lite. I januari eller början av februari toppar du plantan och sedan planterar du om den i en icke glaserad lerkruka i bra blomjord. Toppa ofta när den växer och gödsla med Bio Bact en gång i veckan from mars. Du ska inte gödsla när plantan är nyomplanterad utan vänta minst fyra veckor. Vattna när den känns torr och ganska regelbundet. Duscha varje månad i rumstempererat vatten. Vänd plantan regebundet så den får en fin växtform ett kvarts varv åt gången är bäst.

Eva

Homeros
2008-11-13, 09:04
Var på Korfu sommaren 2001. "Pallade" då ett par citroner från ett träd i hotell-trädgården som jag tog med hem. De färska grekiska citronerna är ju så goda flabb_flab.
Pillade sedan ner några kärnor i en blomkruka och efter några veckor kom det sedan upp några små plantor. Av dessa lever och frodas fortfarande en planta som idag är ca. 80 cm hög och tät. Väntar med spänning på de första citronerna :p.
-Det är lite speciellt att veta exakt från vilket träd som detta citronträd kommer ifrån !

/Homeros

Hellen
2008-11-13, 09:04
Antar att den lilla plantan redan står i en lagom stor kruka med bra jord. Låt den stå så ljust som möjligt helst i ett söderfönster nu under vintern och försök att hålla nere värmen på elementet lite.

Jag tror det, vad är lagom stor tro? Det är som sagt fyra små plantor varav två hamnat väldigt tätt bredvid varandra, de står i en 10-12 cm vid kruka. Räcker det ett tag, vågar jag plantera om dem redan?
// Helén

Hellen
2008-11-13, 09:07
...Av dessa lever och frodas fortfarande en planta som idag är ca. 80 cm hög och tät. Väntar med spänning på de första citronerna :p.
-Det är lite speciellt att veta exakt från vilket träd som detta citronträd kommer ifrån !

Det låter inte lika illa när man skriver att man pallat frukten...;):D
Har du fått några blommor på den?
Förstår precis din känsla angående härkomsten av växten, ser fram emot mina egna Naxoscitroner.
// Helén

Eva L
2008-11-13, 09:24
Jag tror det, vad är lagom stor tro? Det är som sagt fyra små plantor varav två hamnat väldigt tätt bredvid varandra, de står i en 10-12 cm vid kruka. Räcker det ett tag, vågar jag plantera om dem redan?
// Helén

Plantera inte om de ska vila nu. Om det är alldeles för trångt kan du slänga en planta eller försiktigt ta upp den och sätta den i en annan kruka. Jag brukar ha en planta i varje kruka. Krukstorleken räcker säkert. Krukorna ska växa med plantan dvs vid omplantering väljer du en kruka som bara är lite större några få cm. Blir krukan för stor "fryser" plantan om rötterna. Blir den sen för liten kan du plantera om en gång till på försommaren.

Eva

Homeros
2008-11-13, 09:25
Har du fått några blommor på den?

// Helén

Inte än, tyvärr.
De senaste åren har plantan stått utomhus från maj-september. Resterande tid inomhus.
Hoppas att kanske blommorna kan komma till nästa år !

monica
2008-11-13, 10:25
Tänkte berätta om min bouganvilla, när vi köpte den för 8 år sedan var det en ganska liten planta ca 50 cm. Numera täcker den nästan halva huset på bredden och slingrar sig upp för utetrappan upp till våran lägenhet.

Genom åren har den ganska tålmodigt klarat det mesta.
2 år har vi haft snö och den har fått frostskador så vi har klippt ner den och inte gett mycket hopp till att den skulle återhämta sig.

Just nu kommer det små blomknoppar, så den är rätt tålig som blomma.
Den har även ändrat färg efter åren, först var den orange nu kommer det mer starkt rosa blommor in bland de orangefärgade blommorna.

Men jag måste även berätta att just nu i en stor balkonglåda har jag satt potatis från Cypern. Godaste potatisen jag har ätit i Grekland. Satte på skoj några potatisar och nu är blasten 40 cm höga, väntar med spänning att se resultaten fram till Lucia.

Gubben och jag har bestämt att vi ska avnjuta dessa potäter med sill och nubbe, om det nu blir några vill säga.

Monica

Birger
2008-11-13, 11:38
Fick en påse halvstora söta tomater av en tant i Diafani 2005. Sparade några frön och får nu Diafani-tomater varje sommar. En normalsommar (inte i år mao) hinner de mogna på friland mot en södervägg i sydligaste Norrland. Tar nya frön varje år.

Hellen
2008-11-13, 11:40
Jag misstänker att tomaterna smakar extra gott!
Torkar du fröna?
// Helén

Pnyx
2008-11-13, 12:00
Jag vill bara tipsa om att det finns särskild citrusjord och citrusgödning att köpa. Inbillar mig att det är bättre än vanlig krukväxtjord och krukväxtgödning. I vart fall har det funkat för mina små träd (inköpta på IKEA:o).

Hellen
2008-11-13, 12:12
.. (inköpta på IKEA:o).
Fusk:rolleyes::D
// Helén

Birger
2008-11-13, 12:46
Jag misstänker att tomaterna smakar extra gott!
Torkar du fröna?
// Helén

Dom smakar underbart och ger härliga associationer som extra bonus:o.
Jag plockar ur fröna ur en övermogen tomat, sköljer i en sil och torkar på en tallrik i ett par veckor.
Grobarheten är närmast 100% ig.

Birger

Pnyx
2008-11-13, 12:50
Fusk:rolleyes::D
// Helén
Absolut, men dom lever och man slipper småbarnsstadiet:D.

Eva L
2008-11-13, 13:19
Jag vill bara tipsa om att det finns särskild citrusjord och citrusgödning att köpa. Inbillar mig att det är bättre än vanlig krukväxtjord och krukväxtgödning. I vart fall har det funkat för mina små träd (inköpta på IKEA:o).

Det är säkert bra men jag läste en artikel för några månader sedan där Bio Bact ansågs som bättre än specialgödningsmedlen men kanske stämmer det inte på Citrusväxter. Till orchidéer använder jag däremot specialpulver som jag blandar i vatten.

Eva

Birgitta63
2008-11-13, 13:50
Tänkte berätta om min bouganvilla, när vi köpte den för 8 år sedan var det en ganska liten planta ca 50 cm. Numera täcker den nästan halva huset på bredden och slingrar sig upp för utetrappan upp till våran lägenhet.

Genom åren har den ganska tålmodigt klarat det mesta.
2 år har vi haft snö och den har fått frostskador så vi har klippt ner den och inte gett mycket hopp till att den skulle återhämta sig.

Just nu kommer det små blomknoppar, så den är rätt tålig som blomma.
Den har även ändrat färg efter åren, först var den orange nu kommer det mer starkt rosa blommor in bland de orangefärgade blommorna.

Men jag måste även berätta att just nu i en stor balkonglåda har jag satt potatis från Cypern. Godaste potatisen jag har ätit i Grekland. Satte på skoj några potatisar och nu är blasten 40 cm höga, väntar med spänning att se resultaten fram till Lucia.

Gubben och jag har bestämt att vi ska avnjuta dessa potäter med sill och nubbe, om det nu blir några vill säga.

Monica

Fint du beskriver bouganavilla, kan se den slingrar sig och solen skiner på den.
Äta potatis som du odlar nu och kanske få smaka av dom till Lucia låter så fint. Du lever gott i värmen och alla blommor.
Längtar du hem till Sverige nån gång med våra 4 st årstider?:)

Birgitta 63

Stinab
2008-11-13, 15:21
Jag tog några frön/frukter (vad säger man?) från palmen ni ser på min avatar -03. Glömde bort dem i en skål därhemma i ett år ungefär och satte dem sedan i en kruka för att prova.
Nu är det 4 st ca 40 cm långa palmblad i en kruka i köket därhemma. Kul när vet var det kommer ifrån!

Hälsningar
Stinab

monica
2008-11-13, 19:15
Fint du beskriver bouganavilla, kan se den slingrar sig och solen skiner på den.
Äta potatis som du odlar nu och kanske få smaka av dom till Lucia låter så fint. Du lever gott i värmen och alla blommor.
Längtar du hem till Sverige nån gång med våra 4 st årstider?:)

Birgitta 63

Jodå, visst längtar jag till Sverige i perioder.

Men jag fick min dos av höst och höstfärger när gubben min och jag åkte till Evia en dag i förra veckan. Evia kallas ju den gröna ön, men just nu är det väldigt likt Sverige i höstfärgerna. Vi åkte runt ön ett par timmar, det var så vackert. Orange, gula och röda blad på träden. Vi gick även i skogen och det luktade jord och prasslade så härligt under skorna av löv.

Som tur är tycker min gubbe oxå om utflykter och promenader så det gör vi ganska ofta.

Snö kan jag oxå längta efter, speciellt mina barn som var 4 och 6 år när vi flyttade från Sverige.

På sommaren är vi i Sverige ca 6-7 veckor så då brukar jag längta efter grekisk sommar, de senaste somrarna i Sverige har ju inte varit så strålande.

Våren är ljuvlig i Sverige, men den är fantastisk även här så den saknar jag inte speciellt.

Monica

Birgitta63
2008-11-14, 10:34
Det är bra Monica. Skulle vilja vara en liten fågel som satt på din axel !
Birgitta 63bye_bye