handdator

Visa fullständig version : Lägenheter & Kafeneion i Pigadia


Mafalda
2005-08-17, 21:30
Hejsan! jag är nykomling här på Kalimera, som har två frågor.
Jag ska åka med två kompisar till Grekland nästa sommar, (Ja, jag vet att det är lååångt kvar.;)) och målet är förstås att få med dem till underbara Karpathos. Vi kommer förmodligen att resa med charter, men (åtminstonne jag) är öppna för andra alternativ. Pengabristen är ett faktum, och istället för att hamna på något sjaskigt hotell, kasnke man kan bo bra och billigt privat?
Det jag undrar är altså om man skulle kunna få några tips om bra lägenheter till uthyrning i Pigadia för tre tjejer under två veckor, och ungefär hur mkt det kommer att kosta. vi kommer förmodligen tvingas resa under högsäsong pga av skola och sommarjobb.
Kanske har den här Mikke jag läst så mkt gott om här, några trevliga tips?

Den andra frågan:
Längs med hamnen i Pigadia ligger det ju väldigt många trevliga caféer. Ett av dem tror jag heter enbart "Kafeneion", och ligger brevid Café "Akropolis". Det ägs av två bröder, den ene vet jag heter Yannis, och där arbetar också en kypare som heter Stavros. Jag vet att det inte driekt är de mest ovanliga grekiska namn, men förhoppningsvis vet någon vilka jag talar om.;)
Är det någon som vet vad Yannis heter i efternamn, eller har addressen till hans kafeneion?

Tack på förhand.:)

Matilda

Mikke
2005-08-17, 23:06
Hej!
Privat boende i Pigadia vet jag inte mycket om,men det kan väl tänkas att nån hyr ut nåt rum.....Kan väl fråga runt lite när jag kommer ner....;)...lite ideér kanske jag har....
Frågan nr 2:Kollar upp detta med grabbarna på Kafeneion, namn och adress.Du menar det modernare plejset alldeles till vänster om Acropolis?? Inte stället på hörnet, va??
Mvh,
den här Mikke;)

Mafalda
2005-08-17, 23:14
Hmm, det är väl ganska modernt antar jag, men det ligger på ett hörn. Mitt i mellan det och akropolis ligger "Olof Palmes" :p gata. Själva uteserveringarna ligger däremot så nära varandra att de nästan sitter ihop. Possi Holidays och apollos kontor ligger på andra sidan om cafét.
Får man fråga hur du kollar upp detta? du verkar vara en expert när det gäller Karapthos? :p
tack så mkt iaf. :)

Matilda

Nora
2005-08-17, 23:25
Hei!
Jeg kjenner Yannis og Stavros, men jeg er ikke helt sikker på adressen dit. Vi pratet og pratet en hel masse med dem da vi var der i sommer. De er forresten fettere. Kjempekoselige mennesker! Men jeg skal passe på å få adressen når jeg er der neste gang, reiser om en uke.

Mafalda
2005-08-17, 23:55
Åh vad orättvist! Jag kom hem i fredags, och längtar något galet tillbaks. Men kommer inte kunna åka tillbaka förrns om ett år.:(
Hur länge ska du vara där?

Mikke
2005-08-18, 00:05
Hmm, det är väl ganska modernt antar jag, men det ligger på ett hörn. Mitt i mellan det och akropolis ligger "Olof Palmes" :p gata. Själva uteserveringarna ligger däremot så nära varandra att de nästan sitter ihop. Possi Holidays och apollos kontor ligger på andra sidan om cafét.
Får man fråga hur du kollar upp detta? du verkar vara en expert när det gäller Karapthos? :p
tack så mkt iaf. :)

Matilda

Hej!
Vad jag menade med modernt,är att alldeles till vänster om Acropolis ligger ett nyrenoverat ställe med mykke stål&stora funster......
men då vet jag att du menar stället som ligger peau hörnet, men du får visst namn och adress dit redan innan jag dimper ner på öa, det var väl bra!!
Jag har bara varit där några gånger under åren, sen tror jag mig minnas att de trevliga innehavarna fick barn och nån annan var där ett tag, etc....så jag har inte så bra koll just på det stället...:)
Vad beträffar min"expertis", så ere så enkelt att om man lullar runt i Pigadia tillräckligt länge, så ser och hör man en del, man blir ökänd...;)...å får en del bekanta, dessutom.....som i sin tur vet en hel del,etc.....
Vi får la se hur de går, Orsa kompani löver inget bestämt vettö....
Mikke

Mafalda
2005-08-18, 00:16
Hej igen!
Jag verkar ha vandrat längs den gatan varje dag i 14 dagar utan att lägga märke till nåt stål och stora funster. :p Man ser väl vad man vill se kanske.
Men det verkar ju lösa sig med namn och address. Himmla trevlig sida det här, glad att jag hittade hit!
Så när ska experten ner till ön igen då? Jag kan gömma mig i din resväska?;)

Matilda

Elisabet
2005-08-18, 00:19
Jag kan gömma mig i din resväska?;) Hehe, skulle vilja se dig bland snuset och linoljan i hans rygga ;)

Mafalda
2005-08-18, 00:29
Hehe, skulle vilja se dig bland snuset och linoljan i hans rygga ;)

Haha, kanske inte så mysigt, men det är det värt om jag får komma tillbaka till Pigadia!

Matilda

Mikke
2005-08-18, 01:00
Hej igen!
Jag verkar ha vandrat längs den gatan varje dag i 14 dagar utan att lägga märke till nåt stål och stora funster. :p Man ser väl vad man vill se kanske.
Men det verkar ju lösa sig med namn och address. Himmla trevlig sida det här, glad att jag hittade hit!
Så när ska experten ner till ön igen då? Jag kan gömma mig i din resväska?;)

Matilda

Hihi.....jo,man ser ju vad man vill se, heter det......
Jag envisas resa med ryggsäck, så då får du endast väga ca 10 kg och samsas med 2000 visitkort,snus och linolja, som så riktigt beskrevs i tidigare inlägg(inga namn..)
Jag nedkommer te öa den 16 september och lämnar Terra Grecia via Rhodos den 31:e oktober.....underbart ä kort....;)
Mikke

Mafalda
2005-08-18, 01:11
Hmm... Då får jag se till och hårdbanta i tre veckor nu då. ;)
Fy tusan vad orättvist, jag vill också! Jag besökte aldrig Pelagos heller när jag var där. Traskade förbi det varje dag från hotellet och in till centrum, men först när jag loggade in här förstod jag att det var så speciellt. Får ta o käka där när jag åker ner igen. Måste bara fixa cash först. :(
Men du får göra ett besök på hos Yannis på Kafeneion. (altså inte stålhuset ;) )
Trevligare människor och godare Frappe får man leta länge efter! :)

Matilda

Mikke
2005-08-18, 01:24
.....ok, det löver ja å gå dit å fika....;)
Traska du förbi Pelagos...??...ajaj....å ja som målat skyltarna å grindarna å den svarte trälåddan som står uttaför.....Vilket hotell bodde du/ni på??
Erente dax å knoppa nu ungdomar...??....de e ja gamgöbben som brukar va sisst här,ju.....å ja e lite trutt...;)
Gonatt, alla tappra å nattuggliga Kalimister....
Mikke....zzzzz

Mafalda
2005-08-18, 01:54
Jo jag har förstått att det var ett misstag att inte stanna till där. Den svarta trälådan? vad är det för nåt knasigt? :p
Vi bodde hos Andreas på Zephyros. Otroligt trevligt hotell, om man bortser från holländare som hade noll koll på sina ungar i polen. tur att stranden är så nära!
hmm, ja.. man kanske borde sussa nu. Måste upp och till banken imorrn. Inte ens på sommarlovet får man sova ut. ;)

Matilda

Mikke
2005-08-18, 02:19
Aha........hos Andreas&Maria&Najda på Zephyros!
Där har jag bott flera gånger, såg du tixempel de coola gamla träskyltarna som sitter på trappan och där det står om poolen, polisen, läkare, etc?? Eller den vid poolbaren?? Å vykorten på kontoret?? Där har du lite grejs som jag är skyldig till under åren..

Trälådan som jag tidigare nämnde är den som ofta står utanför tavernor, där man skriver dagens rätt, etc,ibland på bägge sidor....I Pelagos fall är den lixxom trekantig med fyra ben om man ser den från sidan.....alltså flytt-och skrivbar med krita.
Mikke
(KfK)

Mafalda
2005-08-18, 14:23
Jodå, dom skyltarna såg jag minnsann. Rikigt fina ;)
Inte så många som brydde sig om det som stod på skylten om polen däremot... nu fattar jag vad det var för en låda du menade också.
Du verkar vara inblandad i det mesta som händer på den där ön. Härligt.:)
Hittade en massa mysiga resebrev i läsarhörnan här på kalimera, så nu längtar jag om möjligt tillbaka ännu mer! Måste verkligen se till att det blir dit vi åker i sommar. Förstår dock inte hur jag ska överleva ett helt år...

Matilda

Riitta
2005-08-18, 16:38
Jag tror att du kan skicka brev dit utan så noga adress. Skriv bara Kafeneion och killarnas förnamn på.Det går säkert fram:)

Pigadia är ju inte så stort. Brevbäraren hittar säkert fram:)

Trevligt att du också trivs bra på Karpahtos klapp_klap
Vi börjar bli många nu:)

Riitta

Mikke
2005-08-18, 17:59
........ja, det tror jag med att postisen säkert hittar dit, rita en liten karta också för säkerhets skull....så skriv du , Mafalda..;)(kul alias, förresten...)
Sen ska det bli skoj att se hur många Kalimister som återvänder till Karpathos.Vi får säkert anledning att återkomma till det om ett par år eller så......
Mikke
KKK=KalimeraKarpathosKlubb....

Mafalda
2005-08-18, 21:56
Okej, jag får väl göra ett försök. Som sagt är det ju inte världens största stad direkt. Vet inte riktigt om jag litar på mina skills när det gäller kartritning, så den idén dumpas nog.;) Jag har inte så bråttom, han ska vara där nere ända till oktober, så jag kan vänta ett tag. Om nu inte Nora ska vara borta väldans länge förståss.

Jo jag tycker också att det är himmla trevligt att jag upptäckt Karpathos.:) Även om jag tydligen missade mycket när jag var där nere.. Desto större anledning att resa tillbaka! :)

Matilda

Mikke
2005-08-18, 22:38
.....varå skills...de fixar du lett ,Mafalda.:)
Rita ett fett T, vänd påre å gör en ring där strecken möts, skriv sen fountain där å dra ett snett strekk me pil te höger från den å skriv Kafeneon.....;)Amor vincit omnia.....
Mikke
(nulla die sine lineam)

Mafalda
2005-08-18, 23:03
Haha. rita du en sån åt mig, så klistrar jag snällt fast den på kuvertet. Fast jag har en känsla av att det inte riktigt hjälper brevbäraren ändå. med tanke på att dit den där pilen kommer att peka ligger det ca fem cafér på rad.:p
Mystiska ord får gärna översättas till svenska om man vill ha en reaktion från Mafalda. ;)

Elisabet
2005-08-18, 23:04
.....varå skills...de fixar du lett ,Mafalda.:)
Rita ett fett T, vänd påre å gör en ring där strecken möts, skriv sen fountain där å dra ett snett strekk me pil te höger från den å skriv Kafeneon.....;Aha, är det den baren ni pratar om, som ligger i hörnet till höger om fontänen? Jag kände igen namnen på grabbarna, så jag var lur på att det kunde vara där, men var inte säker på beskrivningen från tidigare inlägg.
I så fall har även jag haft nöjet att prata med de trevliga unga männen. Stavros är så belevad så han dristade sig till att gissa att jag är 10 år yngre än jag är flabb_flab

ciakoohler
2005-08-18, 23:16
I så fall har även jag haft nöjet att prata med de trevliga unga männen. Stavros är så belevad så han dristade sig till att gissa att jag är 10 år yngre än jag är flabb_flab[/QUOTE]

Ja då måste de ju vara trevliga klapp_klap

Mafalda
2005-08-18, 23:25
Aha, är det den baren ni pratar om, som ligger i hörnet till höger om fontänen? Jag kände igen namnen på grabbarna, så jag var lur på att det kunde vara där, men var inte säker på beskrivningen från tidigare inlägg.
I så fall har även jag haft nöjet att prata med de trevliga unga männen. Stavros är så belevad så han dristade sig till att gissa att jag är 10 år yngre än jag är flabb_flab

Japp det är den. Inte tänkte jag på att det fanns en fontän man kunde utgå ifrån, då hade det ju genast blivit mkt lättare att beskriva. :p

hihi det låter som Stavros det. Men du råkar inte veta vad Yannis heter i efternamn?

Matilda

Elisabet
2005-08-18, 23:39
hihi det låter som Stavros det. Men du råkar inte veta vad Yannis heter i efternamn?Nej tyvärr, jag pratade bara med dem en stund en kväll. Fast de var väldigt duktiga på att tjoa varje gång vi gick förbi :D

Men jag tror som de andra att ditt brev kommer rätt om du bara skriver 'To Yannis' och beskriver var det ligger. Testa, vad har du att förlora??? :)

Mafalda
2005-08-18, 23:45
Jo, Tjoas görs det en hel del i Pigadia. ;)

Nej det når säkert fram. och jag har väl inget att förlora. om jag nu ska skicka något brev...:)

Matilda

Mikke
2005-08-18, 23:50
.....klaat du ska skicka brev ,Mafalda....;)Skriv på nu....du går junte å leggerde förn vi 2 ellerså...
Mikke

Mafalda
2005-08-18, 23:58
Hmm..
Om amn inte riktigt vet vad man ska skriva då?... Problematiskt.
Jaja, jag borde kanske lägga mig lite tidigare, skolan börjar ju på måndag:(

Klarvakna Matilda

Elisabet
2005-08-19, 00:00
du går junte å leggerde förn vi 2..Menar du "VI 2"??? :eek: ;)

Mafalda
2005-08-19, 00:01
Menar du "VI 2"??? :eek: ;)

:eek:!

HAHA. ;)

Elisabet
2005-08-19, 00:07
Om man inte riktigt vet vad man ska skriva då?... Jag kan skriva åt dig :D

Skämt åsido, om det inte är nåt särskilt du vill säga, så skriv bara och berätta hur roligt du tyckte det var i Pigadia och tacka särskilt för all trevlig samvaro på deras ställe och att du redan ser fram emot att komma tillbaka nästa år!

Elisabet - brevkonsult

Mafalda
2005-08-19, 00:11
Haha, det var ju inte så svårt.
Nej nånting får jag ta o skriva, men jag gör det hellre på dagtid, oavsett vad Mikke säger.;)
Man får tacka Brevkonsulten så mkt för hjälpen.:D

Matilda

Elisabet
2005-08-19, 00:15
Man får tacka Brevkonsulten så mkt för hjälpen.Nöjet var helt på min sida :)

Mikke
2005-08-19, 00:35
.....jaja.....varå.....eller, typ......skriv en kladd eller utkast nudå..näru är klarvaken....å renskriv sen i morgondagen klara ljus....innan beslutsamhetens friska färg övergår i eftertankens kranka blekhet....;)
Nu har du ju dessutom fått en brevkonsult som heter duga.....vår pennfäkterska från Nordanskog...å ja som hejar på från Värmland......
Är det sånt som kallas joint (ad)venture??
Mikke

karinafp
2005-08-19, 08:21
dit den där pilen kommer att peka ligger det ca fem cafér på rad.:p

Nej, det gör ju inte det. Direkt efter fontänen, till höger om du står med ryggen mot vattnet, är det tomt. Det har varit ett café där, men nu är det bara stängt och tomt. Sedan kommer Kafeneion precis i vänstra hörnet vid "Oluf Palme", och på andra sidan hörnet ligger Acropolis. That's it. Så rita du en karta, det ska inte gå att ta fel.

Karin

Mafalda
2005-08-19, 11:45
Okej då, jag ger mig. Värst vad ni var envisa.;)
Ska väl leta fram nåt o skriva på då kanske... snart...

Matilda

Mikke
2005-08-19, 11:53
.....skriv på näver......DET gör intryck....;)
Mikke
(KfK)
ps.feckdu bildera?

Mafalda
2005-08-19, 23:35
Hmm, tror att ajg håller mig till vanligt skrivpapper..;)

Japp, bilderna har anlänt. :)

Matilda

Mikke
2005-08-22, 00:23
....hare blett nåt skrivet??;)
Mikke
(KfK)

Elisabet
2005-08-22, 09:09
Värst vad ni var envisa.;) Vi är bara smarta ;) Om du skriver och sedan trivs så bra där så du åker dit många gånger och sedan kanske bosätter dig där, så är du ju skyldig oss ett tack för att du kom dig för att skriva och måste härbärga oss när vi kommer :cool: Typ... ;)

Mikke
2005-08-22, 12:18
.......hihi....vad har väl den rosenkindade ungdomen att sätta emot den ngt mer skrynkliga förslagenheten.....;) Nå.....hare blett nått utkast???
Mikke
(sjuuk å hemme från jobbe)

karinafp
2005-08-22, 12:50
Mikke (sjuuk å hemme från jobbe)

Ja men DÅ har du tid att svara på mail! :cool:

Karin

Mikke
2005-08-22, 13:03
......när har jag inte släppt allt jag har för händer och mailat dej tebax???
Mikke

Mafalda
2005-08-22, 14:07
Vi är bara smarta ;) Om du skriver och sedan trivs så bra där så du åker dit många gånger och sedan kanske bosätter dig där, så är du ju skyldig oss ett tack för att du kom dig för att skriva och måste härbärga oss när vi kommer :cool: Typ... ;)

Typ...;)
Fast jag kommer ju åka tillbaka även om jag inte skriver nåt brev. :)

karinafp
2005-08-22, 14:53
......när har jag inte släppt allt jag har för händer och mailat dej tebax???
Mikke

Tja... de senaste dagarna, t ex... har skickat iväg teminstondes två stycken...:p varav ett med bilder!

Karin

Mikke
2005-08-22, 19:28
...åkejdå.....kolla din vanliga mail såere lite bilder der.....
Mikke