Visa fullständig version : lingonsylt
Hej, går det att få tag på lingonsylt i Athen? I så fall var och vad heter det på grekiska?
Hälsningar Bettis
Nektaria
2008-11-08, 14:20
Lingonsylt heter
GLIKÅ (betoning på Å) MIRTÅ (betoning på I)
Problemet kanske kan vara att man inte vet vad lingon är??
IKEA? LIDL?
Hälsningar
Lena
Hejsan, har du bara översatt eller har du faktiskt sett det i en affär?
Jag menar, finns det överhuvudtaget i grekland?
I vilket fall som helst tack för svar!
Nektaria
2008-11-08, 14:49
Jag har bara översatt det.
På Kreta i Georgioupoli kan du hitta lingonsylt, till och med hjortronsylt i butikerna.
Det finns ju ganska många svenska turister där..........
Däremot vet jag inte hur det är i Athen. Men eftersom det bland annat finns julskinka på IKEA där, finns det säkert också lingonsylt. Eller kanske på Lidl.
Någon annan som vet? :confused:
UlfWiman
2008-11-08, 14:51
Det finns en typ av lingonsylt på LIDL, men den är söt och smakar inte som det vi är vana vid.
Jag klassar den som marmelad till rostat bröd eller skorpor.
IKEA måste ju ha då de serverar K-bullar, mos och sylt.
Har själv inte varit på I i Athen utan det är andrahands information.
Atlas supermarket i Agia Marina har.
Det är det jag säger Kreta har allt.
Uffe
Marianne
2008-11-08, 15:55
Min dotter köper lingonsylt på Ikea i Australien, så nog måste det finnas i Aten också:).
Visst finns det lingonsylt på IKEA i Athen, och mycket, mycket mer att välja på.
Vad är du sugen på, säg bara till så ska jag skriva och berätta om det finns. ;)
Monica
Inhandlar min lingonsylt pa IKEA i Holland. ......+ godis, sill, kaviar,
goteborgskex, DILLchips _B-ananaetc.
Pa varje IKEA finns en swedenshop med massor av goda grejer Ang_elx
En gång då vi flög hem från "byn" via Aten så åt jag faktiskt "köttbullar med lingonsylt" på IKEA, längtade såååå efter lite svensk mat efter 2,5mån i Grekland..:p
Nu var det några år sen...3 tror jag..men då fanns det lingonsylt i restaurangen i alla fall..att "köpa" vet jag inte eftersom jag inte kollade..men det borde det ju göra!_B-anana
Tack så jättemycket för ert engagemang, det är precis köttbullar med lingonsylt, kokt potatis och brunsås som jag lääääääängtar efter. Det finns ju inte så mkt av kokt potatis och sås härflabb_flab. Och utan lingonsylt så är det bara inte detsamma:(. Hade ingen aning att ikea förde en swedenshop men det låter ju superbra!
Kalnvixta till er alla
Bettis
IKEA har en matshop precis utanför kassorna, där finns allt som du längtar efter från Sverige.
Jag brukar spendera ganska mycket euro när jag är där, farligt, farligt men å så gott.
Och du, det finns brunsås oxå ;)
monica, som var där i veckan och laddade upp
Egen brunsås är väldigt enkelt att göra av stekskyn när du stekt köttbullarna. Mycket godare än färdig sås. Om du inte kan och vill göra det själv kan jag skicka en beskrivning Bettis.
Eva
Lingonsylt heter
GLIKÅ (betoning på Å) MIRTÅ (betoning på I)
Problemet kanske kan vara att man inte vet vad lingon är??
IKEA? LIDL?
Hälsningar
Lena
Lingon finns inte i Grekland, och glikå som betyder söt, Mirtå är ett annat bär. Men som Monica skriver finns det på IKEA
Camilla
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.