Logga in

Visa fullständig version : Dill i tsatsiki?

Aina
2008-11-05, 20:34
Är det vanligt med dill i tsatsiki? Till dotterns stora besvikelse var det dill i tsatsikin vid några tillfällen på Samos i somras. Vi kom inte på vad dill hette på engelska och vet absolut inte vad det heter på grekiska!

Någon som vet vad dill heter på grekiska? Hur man frågar om tsatsikin innehåller dill? Och hur det uttalas?

Fast risken är nog stor för missuppfattning... Att personalen tror att det är just dill vi vill ha i tsatsikin! :D

Aina

Nektaria
2008-11-05, 21:19
Någon som vet vad dill heter på grekiska? Hur man frågar om tsatsikin innehåller dill? Och hur det uttalas?

:D

Aina

Dill heter ÁNITHO med betoning på A

När ni beställer kanske ni kan säga:
THELOME TSATZIKI ORIS ÁNITHO
"Vi vill ha tsatziki utan dill."

Någon som är bättre på grekiska kanske vet bättre? :rolleyes:

Aina
2008-11-06, 07:29
Tackar!
Aina

Lucky
2008-12-13, 17:12
Dill heter dill pa engelska bye_bye

litentuva
2008-12-14, 10:41
Dill heter ÁNITHO med betoning på A

När ni beställer kanske ni kan säga:
THELOME TSATZIKI ORIS ÁNITHO
"Vi vill ha tsatziki utan dill."

Någon som är bättre på grekiska kanske vet bättre? :rolleyes:

Det ska va choris, che-ljud alltså;). Vill man fråga om det är dill i säger man " Echi antitho mesa?"

anoula
2008-12-14, 14:15
Dill i grekisk sallad är annars utsökt. Kan verkligen rekommenderas.

litentuva
2008-12-14, 14:53
Det ska va choris, che-ljud alltså;). Vill man fråga om det är dill i säger man " Echi antitho mesa?"

oops, "anitho" såklart:o ( με άνηθο = med dill)

Aina
2008-12-18, 09:02
Dottern uppskattade tyvärr inte dillsmaken. Någon gång, när det bara var lite dillsmak, märkte hon ingenting! Det är säkert en vanesak. Förväntar man sig att det ska smaka som det brukar, blir man besviken över en extraingrediens.
Jag ska anteckna förslagen på hur man beställer tsatsiki utan dill till nästa sommar, så får vi pröva oss fram. flabb_flab
Aina

anneli56
2008-12-18, 11:04
Har aldrig råkat ut för att få dill i tzatsikin,men däremot här på Peloponnesos använder dom riven morot i.:)

flemsan
2009-02-14, 10:06
Finns det någon här som har ett bra och gott recept på tsatsiki??
Vill ladda med lite grekiskt nu på Alla hjärtans dag :)
Innan sommaren på Rhodos

Admirala
2009-02-14, 10:25
Du trenger egentlig ikke oppskrift, det blir smak og behag, men prøv dette:
Bruk et lite beger gresk yoghurt (eller tyrkisk Ang_elx)
Finner du ikke det, bruker du vanlig yoghurt som du lar sile av en time i kaffefilter.
Riv en halv agurk grovt. Klem vannet ut av den ved hjelp av kjøkkenpapir.
Mos et fedd hvitløk.
Bland alt.
Du kan også tilsette, om du vil:
litt olivenolje
litt hvit eddik
dill.
La det stå i kjøleskap en times tid eller mer, så smakene blandes godt.
Smak til med salt. (Du har saltet oppi rett før du skal spise, slik at tsatsikien ikke blir "utvannet".)

flemsan
2009-02-14, 12:43
Tackar!!
*smaskens det ska bli* :D

Gorgona
2010-03-24, 01:28
Grundrecepten för tzatziki är yogurt, gurka och vitlök, sen beroende vart man kommer ifrån så "plussar" man på med ingredienser, jag har lärt mig från min farmor att man ska ha kummin och oliv olja i, och då är det influenserna från öst som dominerar.
På fastlandet så tycker de om sötare smaker, t ex i sin kokinisto så har de socker i och vid tolvöarna så använder de kanel.

Astri
2010-03-24, 10:19
På Rhodos har vi flere ganger fått dill i tsazikien. Vi har også fått gulrot (morot) i en gang. Kanel derimot har jeg aldri fått. Da tror jeg at jeg hadde sendt den ut igjen:)Astri

Netwolf
2010-03-24, 12:03
Jag har självklart, gurka, grekyoughurt, vitlök, salt o peppar. Sen har jag även en skvätt fin olivolja, ett uns mynta, lite färsk timjan och rosmarin. Sen toppas anrätningen av en kalamataoliv eller två. God spis! :D
/Netwolf

Hjalta99
2010-03-24, 18:21
Grundrecepten för tzatziki är yogurt, gurka och vitlök, sen beroende vart man kommer ifrån så "plussar" man på med ingredienser, jag har lärt mig från min farmor att man ska ha kummin och oliv olja i, och då är det influenserna från öst som dominerar.
På fastlandet så tycker de om sötare smaker, t ex i sin kokinisto så har de socker i och vid tolvöarna så använder de kanel.

Nja, inte har då jag fått kanel i min tzatziki, varken på Kalymnos eller någon annanstans i Grekland. Däremot använder de kanel i en del maträtter.

/Eva

AnitaC
2010-03-24, 19:04
Heisan.

Var med på kokkekurs på Lesvos i fjor. Tsatsiki lages etter sessong, dvs. om sommeren når agurken er moden, brukes agurk. På høst/vinterstid brukes gulrot. Jeg har aldri fått kanel i tsatsiki`n. Når jeg lager den hjemme bruker jeg; Gresk/tyrkisk yoghurt, hvitløk, agurk, litt sitronsaft, litt olivenolje, alt i mengder etter smak og behag.

Hilsen AnitaCbye_bye

karinafp
2010-03-24, 20:26
...och så en liten skvätt ouzo i, också! Ang_elx

AnitaC
2010-03-24, 21:11
...och så en liten skvätt ouzo i, också! Ang_elx

Ja_B-anana

Millie
2010-03-25, 06:25
Ouzon tar jag gärna bredvid:D! Men dill i Tsaksikin fick vi i Mirtos på södra Kreta. Vi tyckte det var otroligt fräsht och gott fast vi tyckte det var märkligt först när vi såg det. Har gärna lite dill i när jag gör den hemma numera.

/Kerstin

inkfish
2010-03-25, 11:09
Nja, inte har då jag fått kanel i min tzatziki, varken på Kalymnos eller någon annanstans i Grekland. Däremot använder de kanel i en del maträtter.

Jag tror att det är precis det Gorgona menar:). Hon tar ju kokkinisto som exempel där, inte tzatziki.

Vad gäller tzatziki så har även jag fått det med dill eller morötter ibland. Bådadera är en styggelse (i tzatziki, alltså:D)

niha
2010-03-25, 12:56
Ingen dill , men en liten skvätt honung + ovan nämnda ingr. Mums

Peter
2010-03-25, 19:02
Tzatziki som jag lärt mig av Stelios (Han är kock):

Yoghurt (köp naturell och låt vasslan rinna av genom ett kaffefilter. Annars blir den för tunn.), urkramad strimlad gurka (utan skal, det kan vara beskt) som dragit i lite salt en stund, väl krossad eller pressad vitlök efter önskemål (Inte FÖR mycket.). Blanda ihop med lite god olivolja, salt och pepper. Jag föredrar krossad svartpeppar.

DESSUTOM! Tillsätt lite färsk Citronsaft! Det binder ihop och ger den sista studsen i smaken... ;) Detta ger en fast men ändå smidig Tzatziki... Som smakar... Mmmmmmmm. :D

Det ger en perfekt grund om man sedan vill krydda den med något annat. Fast jag vill ha den precis så som den är.

Jag läste om Dill i Tzatziki för någon månad sedan. Tyvärr kommer jag inte ihåg var. Men där menade man att det är två olika "skolor" att göra Tzatziki. Eller krydda kanske man ska säga? För grundreceptet var desamma.

Om jag kommer ihåg rätt så var det olika lokala vanor där tillgången till Dill styrde. Och det kan nog stämma efterom Dill inte är så vanligt förekommande i Grekland.

avdpeos
2010-04-19, 07:30
oops, "anitho" såklart:o ( με άνηθο = med dill)

με betyder med?:confused:

något spännande hur ett språk utvecklas... har precis läst koiné, dvs allmän grekiska från antik världen (nya testament, den vanligaste användnigen av språket idag) och με betydde för ca 2000 år sedan inte (precis som ou [jag vet kan ej skriva grek])

annelinen
2010-04-25, 08:22
Jag fick dill i min tsatsiki på en grekkrog här i Sverige för någon vecka sedan. Tyckte det var sådär. Dill är för mig en typisk fiskkrydda, därför kändes den tsatsikin som en fiskdressing, typ. Mynta däremot passar superbra i tsatsiki!