handdator

Visa fullständig version : Första gången på Santorini


jeabys
2008-11-05, 13:02
Hej!
Min sambo fyller 40 nästa år i juli, och jag tänkte överraska honom med en resa till Santorini. Ingen av oss har varit på Santorini förr. Letar information på nätet/via reserbyråer etc. Vart på Santorini ska man bo? Vi vill ha nära till sevärdheter, beach, mysiga gränder, lite uteliv. Rek charter eller flygstol till Athen och vidare därifrån?

Tar tacksamt emot tips, maila gärna till mig på jb6806@hotmail.com.

Siri A
2008-11-05, 21:11
Jag skulle klart välja charter framför flygstol till Aten, men på dina andra frågor kan jag tyvärr inte svara så bra. Senast bodde vi i Fira, men några badmöjligheter finns ju inte där.

Stad och bad är inte alltid det enklaste att kombinera. Jag föreslår att ni satsar på ett val och tar sedan bussen till/från stranden/staden. Det fungerar jätte bra. Avstånden är korta!

Eva L
2008-11-06, 09:30
Det finns många gamla trådar där ni kan läsa om Santorini. Är det bara dit ni ska så är det väl enklast att flyga till Santorini med flygstol eller som paketresa.

Eva

Kalimera
2008-11-07, 16:16
Precis som Siri A skriver går det inte att kombinera stad och strand på Santorini. Om jag skulle åkt till Santorini för första gången - och fira en 40-årsdag - skulle jag åkt charter och då valt att bo i Oia. Visserligen är det en bit till stränderna, men läckrare plats går knappast att finna. I andra hand skulle jag valt att bo i Fira, elle kanske ännu hellre i Imerovigli.

UlfWiman
2008-11-07, 16:40
Bra idé att åka till Santorini.

Om ni har möjlighet till 2 veckor vill jag rekommendera en vecka på Naxos för sol och bad samt den andra på Santorini.
Santorini är enormt vackert men som sagt ingen badö. Visst går det att bada, men för det mesta är sanden glödhet där den är svart.
Jannes rekommendation av Oia håller jag helt med om. Det är häftigt och man hoppas att boendet sitter fast på klippväggen.
Det finns mycket att se och utgrävningarna får ni inte missa, om de nu har öppnat igen. Mina barn då 5 & 10 tyckte det var intressant fast långt till glasskiosken. Ett besök på bergstoppen vid Kamari är en vacker upplevelse.
Prova gärna att ställa bilen och promenera upp. Utflykten med båt runt calderan är oförglömlig, med promenad upp till en levande vulkan och därefter bad vid de varma källorna. Som avslut är det besök på Thirasia för lunch. Jag tävlade med åsnorna upp. Fru och barn åkte åsna och jag gick upp.
De vann med att köra om mig på halva vägen upp. Sedan lunchen på en taverna högst upp glömmer jag aldrig. Låga räcken, vild 5 åring och 200 meter fritt fall. Maten superb.
Vinprovning inte heller att förglömma då vinet från Santorini är speciellt.
Alltså flygstol/charter kvittar vilket, men det är mycket spänning att planera själv. Hyr gärna bil under tiden för det underlättar.
Enda nackdelen i mitt tycke är kostnadsbilden på ön. Något högre än andra öar.
Finns sedan tiden för en vecka till så ta gärna och kombinera med Naxos för sol och bad. Naxos har ett bra forum och Kitrinlikör.

Uffe (som inte nämde Kreta en enda gång)

Ps: Man kan åka dit över dan.

Eva L
2008-11-07, 23:39
Finns inte bara fördelar med Santorini utan även många nackdelar som hård exploatering av många orter samtidigt som det är otroligt läckert på flera ställen. Undvik att bo i Perissa och välj det mer spektakulära i Oia men räkna med att det är dyrt. Jag har bara varit på Santorini fyra gånger och trivts ganska bra men det är inte det Grekland jag drömmer om här hemma när novembermörkret tar grepp om oss.

Eva

jeabys
2008-11-10, 13:08
Hej!
Jag vill tacka alla som gett mig tips och Santorini! Det känns som om att fira 40 års dagen där inte kan bli fel. Sambon blir nog glad :) Sedan tänkte vi oss en tur till Milos också.
/Jeanette