handdator

Visa fullständig version : I valet och kvalet...


Ninna
2005-08-17, 09:44
Hej!

Flyger till Grekland på söndag, närmare bestämt Santorini. Har dock hört att Santorini inte är så trevligt under högsäsong och har då istället funderat på att åka till Milos. Problemet är bara det att det verkar bli besvärligt med färjorna. Vi landar på söndageftermiddagen, sen går en snabbåt vid 19.50 (tyvärr lite dyr för vår budget) och sen en bilfärja vid 22-tiden och är då framme kvart över ett på natten. Frågan är om man kan hitta något prisvärt boende på Milos när man kommer dit mitt i natten? Eller om vi helt enkelt ska försöka njuta av Santorini trots högsäsong och spendera hela veckan där istället? Är bra sugen på Milos också...ska vara väldigt vackert har jag förstått! Någon erfaren Greklandsresenär som kan tipsa om hur hon/han skulle förvalta en vecka med utgångspunkt och hemresa från Santorini?

Arne
2005-08-17, 16:02
Fick nog ändå bli Milos!!!

Vi anlände till milos vid pass 02.00 med försenad färja för tre år sedan, men nog stod det en liten gubbe vid kajen och sporde oss om vi önskade rum.
Vi nappade och fick en excellent studio just uppe vid kyrkan 122 trappsteg ovanför hamnen.

Lägg därtill att hamnfiket på Milos var öppet den sena timmen till trots. Hade med all säkerhet kunnat gå att få fram ett rum via fiket.

Hittar vi telefonnumret till gubbens ställe skickar vi det i din inbox.

Arne

Elisabet
2005-08-17, 16:06
Från Santorini är det ju lätt att ta sig till de flesta Kykladiska öarna. Vill ni ha en kort resa som det går båtar till varje dag så välj till exempel Paros eller Naxos.

Ninna
2005-08-17, 16:12
Hej, tack för svaret!

Vi är nog mest sugna på Milos. Behövde bara lite medhåll för att bestämma oss ;). Vi är ute efter den där mysig bykänslan och den hittar man kanske inte i första taget på Santorini. När man ändå åker så vill man ju bli nöjd, även om det blir några hundringar extra med båtresor och så. När bör man åka tillbaka till Santorini då? Flyget går på söndag, så det borde väl räcka med att spendera en natt på Santorini för att vara på den säkra sidan?

Har du något tips på vad man inte bör missa på Milos?

Ninna
2005-08-17, 16:16
Hej Elisabet,


Har faktiskt inte tänkt över Paros eller Naxos så mycket, tänkte nog att det skulle bli för stort avstånd. Jag var på de öarna för några år sedan och var ganska förtjust i Paros. Skulle det gå en färja till de öarna lite tidigare än nattbåten till Milos så kanske man inte förlorar någon tid på längre resväg ändå...tål att tänkas på! Naxos och Paros är väl inget problem att hitta boende på även under högsäsong?

Ska bli skönt med sol i vilket fall!

Kalimera
2005-08-18, 10:23
Rapporter jag fått från Milos de senaste veckorna säger att där är väldigt mycket folk, mer än vanligt. Har man inte bokat rum i förväg har det varit nästintill omöjligt att hitta något. Jag skulle inte åka till Milos i augusti utan att ha förbokat. Samma sak gäller vissa andra öar som jag haft kontakt med i veckan, bland annat Amorgos där många som inte bokat fått vända i hamnen. Om jag vore du skulle jag stanna på Santorini, eller fortsätta till Paros eller Naxos, dessa tre öar har ett överskott på rum, även i augusti.

Här kommer en färsk bild från Milos, från kyrkan i Zefyria när man firade Jungfru Marias dag den 15 augusti. Ser trevligt ut! Fotograf är Andreas Belivanakis från Milos.

http://www.kalimera.nu/jpg/milos_andreas.jpg

Elisabet
2005-08-18, 10:30
Har faktiskt inte tänkt över Paros eller Naxos så mycket, tänkte nog att det skulle bli för stort avstånd. Nån fena på båttider och avstånd är jag inte, men jag har alltid föreställt mig att det tar LÄNGRE tid från Santorini till Milos än till Naxos och Paros. Dit tar det ju bara 1½ alt 3 timmar, men nog tar det väl längre tid att åka till Milos?? Eller det tar kanske ungefär detsamma?

Elisabet
2005-08-18, 10:33
http://www.kalimera.nu/jpg/milos_andreas.jpg

Vilka vackra färger det är i bilden!!

olanilsson
2005-08-18, 11:26
Vi kom till Milos från Santorini den 17/7 (Söndag, tidig eftermiddag) och vi har aldrig haft så svårt att hitta boende på någon ö. Det tog ca 3 timmar, nu var vi 5 pers och är man 2-3 så är det nog enklare. Det stod 5-6 rumsuthyrare och väntade när vi kom och ingen hade något vettigt (Dyrt, litet och långt bort)

Jag tror att om ni kommer mitt i natten och om det skulle råka stå någon rumsuthyrare i hamnen så är erat förhandlingsläge ganska dåligt. Tycker ni bör förboka.
Detta gäller Adamas, tänk inte ens tanken på att försöka få boende i Pollonia utan att förboka.

En annan kanske ännu knepigare sak är hur ni ska ta er tillbaka till Santorini, jag fick känslan att det går fler båtar från Santorini till Milos än tvärtom. Det går en liten katamaran som heter Superseajet eller något sånt, men den är alldeles för liten för att lita på att den kommer om det blåser, sen går det väl nån färja nån gång i veckan också.

Ska nu ha ut något av Milos så måste ni hyramoppe/bil eftersom alla vettiga stränder ligger "långt" bort från Adamas.

Tycker nog att Naxos kan vara ett alternativ om ni är borta i en vecka: Mycket bättre färjeförbindelser, mycket enklare att fixa boende, billigare boende, högklassiga stränder (det har Milos också men kanske inte på samma sätt)

/Ola

Ninna
2005-08-18, 13:43
Jättebra tips! Tack!

Jag kände mig lite osäker på färjeavgångarna tillbaka till Santorini och om det nu går få färjor från Milos, så är dom säkert fullbokade då om det är så mycket folk på milos! Jag kollade upp avgångarna till Naxos istället. Upptäckte att det bara tar 2 timmar, inbillade mig att det var längre till Naxos än Milos men det var ju kortare! Så nu har jag bokat biljetter till 15:45-båten till Naxos. Passar perfekt med flyget också! Det känns bra! Har varit på Naxos tidigare, men då redan i maj. Tyckte det var en trevlig ö, så det blir nog bra! Det är ju ett plus om man kan få ner boendepriset lite också, så man kan unna sig mer av den goda maten och vinet!

Mvh Caroline