handdator

Visa fullständig version : eee 900 o trådlöst nätverk


pawik
2008-11-02, 20:03
Ligger i sängen och surfar på den en vecka gamla asus eee 900.

Funkar perfekt. Testa ni också. Har en lång dag imorgon med kvällsarbete så god natt.

/pawik

anoula
2008-11-02, 22:54
Ligger i sängen och surfar på den en vecka gamla asus eee 900.

Funkar perfekt. Testa ni också.
Har funderat på den. Kan man få den med Vista tro? Har en programvara som jag använder i jobbet som endast är kompatibel med Vista. De varianter jag sett på marknaden körs endast med XP.

ricky
2008-11-02, 23:33
Har funderat på den. Kan man få den med Vista tro? Har en programvara som jag använder i jobbet som endast är kompatibel med Vista. De varianter jag sett på marknaden körs endast med XP.

:eek: Vill man ha något med Vista om man istället kan få det med XP Ang_elx

anoula
2008-11-03, 09:42
:eek: Vill man ha något med Vista om man istället kan få det med XP Ang_elx
När man köpt en programvara för nästan 8 000 kronor som endast är kompatibel med Vista så vill man nog det ;). Annars hade jag också valt XP.

Netwolf
2008-11-03, 13:23
Har funderat på den ett tag. Vore perfekt att ha med sig i Grekland, men då får trafikavgifterna komma ned på en rimligare nivå först.

Rapportera gärna in både plus o minus med burken.

/Netwolf

Arne
2008-11-03, 15:31
Trafikavgifter??? De allra flesta Grekiska trådlösa nätverken läcker ju som såll, och är varken lösenordssskyddade eller krypterade....

Det är en gåta hur man resonerar när det gäller säkerhet.

Arne

Netwolf
2008-11-03, 21:09
Trafikavgifter??? De allra flesta Grekiska trådlösa nätverken läcker ju som såll, och är varken lösenordssskyddade eller krypterade....

Det är en gåta hur man resonerar när det gäller säkerhet.

Arne

Nu tänkte jag närmast på ett eget mobilt abbonemang. Då kan man ju koppla upp sig "var som helst". Men visst är det oskyddat surfande som gäller i Grekland. Det märkte jag i somras när jag scannade efter WLAN med mobilen. Det var bara att koppla upp sig.

/Netwolf

pawik
2008-11-03, 21:59
Några snabba + och -

+
Det lilla formatet. 9 tums skärm.
vikt < 1 kg
Hyggliga gratis program. Linux följer med
vilket kan vara besvärligt för en del.
Priset<2500 SEK för mig här i Göteborg
Webkamera ingår.
Trådlöst nätverk ingår och är lätt att konfigurera.
Årets julklapp?? Jag har redan köpt min klapp för jag har varit så snäll:D:D.
Bra användarforum (engelska) finns.

-
linux. Går ej att köra windows program.
Inte världens vassaste maskin

/pawik

Netwolf
2008-12-14, 20:14
linux. Går ej att köra windows program.
Inte världens vassaste maskin

Nu när du kört ett tag. Vad tycker du om den? Håller utlovad batteritid? Annat som har tillkommit som ett minus?
Man kan ju lägga in XP om man vill, en home edition tar ju inte mer än 2 Gb. Provat det, eller kör du fortfarande Linux?
Hur verkar flashdisken? Räcker utrymmet? Är den snabbare än en konventionell? mm

Tacksam för tips!

/Netwolf

pawik
2008-12-21, 11:03
Nu när du kört ett tag. Vad tycker du om den? Håller utlovad batteritid? Annat som har tillkommit som ett minus?
Man kan ju lägga in XP om man vill, en home edition tar ju inte mer än 2 Gb. Provat det, eller kör du fortfarande Linux?
Hur verkar flashdisken? Räcker utrymmet? Är den snabbare än en konventionell? mm

Tacksam för tips!

/Netwolf

En av årets julklappar kommer det att bli. Här i gbg har man i dec annonserat ut eee900 för under 2000.

Jag har försökt med flera linux distributioner.Bland annat ubuntu och opengee. Med dessa är det problem att få det trådlösa nätverket att funka. Xandros är det som kommer med och det räcker gott.
Det är mycket lätt att återställa till utgångsläget. Man kan enkelt göra en bootbar usb och återställa till xandros.

Har provat wine (windows under linux) och kört spotify med det.
Det fungerar sådär. Ljudet hackar lite men det går ändå att lyssna.

eee900 skall man inte ha för snabbhet. Det största plusset är det lilla formatet och den låga vikten.

Skall försöka med xp när jag hinner.

Flashdisken räcker. En flashdisk har dock ett begränsat antal skrivcykler till disk. Därför rekommenderas att ta bort alla swap-partitioner. Jag tror dock inte att livslängden på flashdisken är något stort problem.
eee har 3 st usbportar så det finns ju möjlighet att koppla till usb och extern disk.

Jag har mest kört med eee till fast spänning. Batteritiden är mellan 1 och 2 timmar beroende på vad man gör. Jag tycker det räcker.

Efter en månad har jag ett mycket positivt helhetsintryck. Jag tycker att man får mycket för pengarna och jag rekommenderar den.

/pawik

Janérik
2008-12-21, 23:28
Jag har försökt med flera linux distributioner.Bland annat ubuntu och opengee. Med dessa är det problem att få det trådlösa nätverket att funka. /pawik
Problemet med trådlöst nätverk är väl bara att det inte alltid finns drivrutiner till nätverkskorten. Jag kör själv med Ubuntu i min bärbara och där har jag inte haft några problem med det trådlösa nätverket. Däremot finns ingen drivare till den inbyggda webbkameran på datorn så den får jag inte att fungera. Jag har en OKI färglaser som det inte heller finns drivare till så den får jag inte heller att fungera vilket är det värsta problemet, är inte så roligt att kassera en 4000-kronors skrivare bara för att det inte finns drivare till den.

Mvh Janérik

Hellen
2009-02-15, 13:56
Fullt medveten om att detta inte är ett datorforum, gör ett försök ändå.
Någon kunnig som kan tipsa mig om hur jag skall gå till väga för att kunna få min dator att funka mot vår router hemma. Min dator funkar utmärkt på hotell, men inte hemma.
Är rädd att jag ställer till det så att ingen av våra bärbara funkar mot routern om jag börjar trixa.
Jag är endast en hyfsad användare av dator, nästan helt novis vad det gäller vad som sker "bakom"
// Helén

Arne
2009-02-15, 15:44
Men egentligen, om ni har ett par bärbara som funkar mot routern, då borde det vara enklast att gå in och kolla inställningarna på dem och sedan överföra dessa till din trilskande laptop.

Arne