handdator

Visa fullständig version : Längtar till kvällen


Monica P
2008-10-31, 22:17
Det är otroligt sköna kvällar just nu. Vi har en period av varma, svaga sydliga vindar, nästan vindstilla faktiskt, och det är ljummen luft, den som alltså knappast rör sig. Medveten om hur fort det kan ändra sig sitter jag i timmar på verandan och lyssnar på tystnaden. En skön stol, ett stort dricksglas med vin...nåja, inte SÅ stort, men i alla fall...kattungar leker runt mina fötter, svag musik hörs från grannens TV, ett flygplan högt, högt uppe. Mörkt, mycket färre lampor och belysta balkonger än i somras. Simbassängen nere i dalen har blivit tömd, det tog flera dagar . Enstaka, men mycket få segelbåtar nere i viken. Man ser topplanternorna och dessa vindstilla kvällar rör de sig inte alls.

Sommarsäsongen är över, punkt. Tre av mina väninnor har slutat sitt säsongjobb och är nu lediga fram till maj eller så. Det låter skönt men har en viss, definitiv, inverkan på ekonomin.

Jag går motvilligt in , jagad av myggen. Inget intressant på TV. Svärmor sussar. Gubben är på stan hos kompisen Angelos. Stillheten är total.

I morgon går livet igång igen: brygga kaffe, mata katter, sopa terassen, hjälpa svärmor igång, åka till stan och handla, laga mat, köra en tvättmaskin, vattna trädgården....med lite tur har jag snart min ljuvliga kvällsstund igen.

Det blir väl kamomillte då, vin är gott men inte varenda kväll...

God natt!

Hjalta99
2008-11-01, 13:31
Det är otroligt sköna kvällar just nu. Vi har en period av varma, svaga sydliga vindar, nästan vindstilla faktiskt, och det är ljummen luft, den som alltså knappast rör sig. Medveten om hur fort det kan ändra sig sitter jag i timmar på verandan och lyssnar på tystnaden. En skön stol, ett stort dricksglas med vin...nåja, inte SÅ stort, men i alla fall...kattungar leker runt mina fötter, svag musik hörs från grannens TV, ett flygplan högt, högt uppe. Mörkt, mycket färre lampor och belysta balkonger än i somras. Simbassängen nere i dalen har blivit tömd, det tog flera dagar . Enstaka, men mycket få segelbåtar nere i viken. Man ser topplanternorna och dessa vindstilla kvällar rör de sig inte alls.

God natt!

Hej Monica,
Det låter ljuvligt! Kom hem den tredje oktober från Kalymnos och längtan tillbaka går aldrig över! Ni verkar ha det varmt och skönt nu.

Eva

kirtor
2008-11-01, 18:41
Å, for en vakker beskrivelse av en kvelddstund på Kalymnos. Vi skal nedover i slutten av november og vi kan jo drømme om å sitte ute med et glass vin. Vet ikke noe om hva temperaturer som kan vente oss da, men vi skal overta vår leilighet og ser veldig mye fram mot det. Her (i nærheten av Oslo) er det minus 4 grader og litt snø på verandaen. Det har vært sol i dag og vakkert førvintervær. Ha det fremdeles deilig på kalymnos.

MonkanS
2008-11-01, 22:12
Det där låter helt ljuvligt.. :)
Här just nu -4 och väldigt burrigt. Ingen risk att man sitter ute då.
Längtar ner till den värme ni har där nu...snyft_drop
Tittar in på Mitsos då och då för att se hur det ser ut därnere på Kreta.

//Monica

NewAnn
2008-11-02, 22:00
Vilken härlig kvällsberättelse Monica. Du berättar så levande att man kan känna av stämningen. Mvh Ann

Helena S
2008-11-04, 22:39
Ja, du Monica! Du är en riktigt duktig berättare du!

Oj, vad jag längtar till Grekland och speciellt tillbaka till Kalymnos eftersom jag tänker tillbaka på vår härliga semester där i somras. Nu börjar det bli kyligt (för att inte säga kallt) här uppe i norr!

Helena - tragglar med glosor och annat :)

malou
2008-11-08, 20:45
...

I morgon går livet igång igen: brygga kaffe, mata katter, sopa terassen, hjälpa svärmor igång, åka till stan och handla, laga mat, köra en tvättmaskin, vattna trädgården....med lite tur har jag snart min ljuvliga kvällsstund igen.
God natt!

Som andre har sagt, du beskriver sånn at man nesten sitter der sammen med deg. Og selv om sitatet over gir meg en følelse av 'lørdag hele uken', er vel hverdagen ikke helt så enkel...Men boken, Monica, hvor blir den av? Du har så masse å dele.

Monica P
2008-11-09, 10:04
Ingen bok, men tack för de vänliga omdömena. Visst har vi lördag hela veckan, vi pensionärer! Det gäller att fördela vardagssysslorna rätt så att man har lagom mycket att göra och lite marginal för oväntade händelser.

Peter
2008-11-09, 16:20
Jag tillhör också dem som tycker du skriver bra och njuter i fulla drag av dina berättelser. Du skriver väldigt levande.

Men du behöver inte skriva någon bok. Du har redan gjort det! Du skulle kunna redigera och ev göra lite tillägg till alla de berättelser du redan publicerat här och sammanställa dem till en bok. Arbetsnamn: "Episoder från en Grekisk ö. Del 1" :D Och om några år har du nog fått ihop till "Del 2"... :D

Det kan väl vara ett kul projekt under mörka vinterkvällar...?

malou
2008-11-09, 18:54
Jag tillhör också dem som tycker du skriver bra och njuter i fulla drag av dina berättelser. Du skriver väldigt levande.

Men du behöver inte skriva någon bok. Du har redan gjort det! Du skulle kunna redigera och ev göra lite tillägg till alla de berättelser du redan publicerat här och sammanställa dem till en bok. Arbetsnamn: "Episoder från en Grekisk ö. Del 1" :D Och om några år har du nog fått ihop till "Del 2"... :D

Det kan väl vara ett kul projekt under mörka vinterkvällar...?

Presis! - du har allerede skrevet en bok. Med riktig vakre beretninger og episoder. bye_bye

PlatyYialos
2008-11-10, 20:59
Hoppas att vädret bestå någon vecka till tills vi kommer ner. Ser fram emot hösten på Kalymnos och ett glas vin med Er.

eija
2008-11-11, 18:55
Monica, jag nästan fick tårar i ögonen när jag läste din kvällsberättelse. Du kan skildra så fint just de stämningar jag upplevde samma kväll lite längre i norr på Peloponnesos. Utom att den minsta av husets katter lyckades att klösa mig lite när jag försökte få den lille ut. Så snabb och listig var han ju och visste hemskt bra att jag är en hopplös djurvän :D !