Visa fullständig version : Ett sjunde klassens tivoli.
Marie & Thore Marmin
2008-10-31, 16:16
:rolleyes: Efter att läst flera resebrev.som har handlat om Kreta
(platanias och ag marina). Med risk att få på moppo, vill vi hålla med om att det var så långt ifrån Grekland man kan komma, med dessa sk.tavernor och butiker. För att referera till en författare "Ett sjunde klassens tivoli". Vi var bara där några dagar som ett avslutning på semestern men det kändes som att när vi lämnade Naxos lämnade vi Grekland. Lukten från brunnar och avlopp var vidrig och det har vi aldrig känt någon annanstans. Eftersom man även ska säga något positivt så blir det att resturang Nymfi hade vällagad mat och trevlig personal. Det fanns en resturang på gatan som serverade stekt fläsk med löksås och kokta potatis. Men det äter vi hemma. Så kan någon förklara varför man åker till ag.marina ? :confused:
Har inte bott i Agia Marina men såväl i Platanias som Kato Dartso m fl andra platser läng västra sidan av Chania. Att många åker hit kan kanske bero på sol och bad i första hand. Även att ha det som utgångspunkt för utflykter runt västra Kreta. Sådan kan det bero på möjligheten av tillgänglighet av resor till Grekland. det kan vara många orsaker till att man väljer som man gör.
Chras
UlfWiman
2008-10-31, 17:41
Du får inte på moppo M&T M. Jag hatar dessa tingel tangeltåg, men vissa verkar villa ha dem. Samt varför äta fläsk/löksås i AG.M, det finns ju hur mycket annat som helst att äta. Det här är massturismens baksida men med lite knep och knåp kan man hålla sig utanför. Det direkta AG.M och Plat bör man i mitt tycke hålla sig ifrån. I kransbyar finns det fortfarande original Kreta att hitta. Det kan räcka med 500m i avstånd från centrum av spektaklet för att slippa detta. Avloppsdoft och bajstruckar är snart ett minne blott om man följer vad som skrivs i Xania idag. Hoppas det kommmer att fungera.
Jag ser förändringarna på både gott och ont.
Uffe
Senast jag var på denna kustremsa var 1996 och det började kännas "för mycket" redan då.:( Har inte haft någon direkt längtan tillbaka sedan dess. Däremot är jag sugen att bo på södra Kreta någon gång. Har gjort flera dagsuflykter dit genom åren och tyckt det varit vackert och mer genuint.
Elisabet
2008-10-31, 18:08
det var så långt ifrån Grekland man kan komma Fast vad man än tycker så är ju den överkommersialiserade, ytliga och till synes enfaldiga turismen en del av Grekland - möjligen så långt ifrån din bild av Grekland man kan komma, men inte desto mindre en del av det som är det äkta Grekland.
Fast vad man än tycker så är ju den överkommersialiserade, ytliga och till synes enfaldiga turismen en del av Grekland - möjligen så långt ifrån din bild av Grekland man kan komma, men inte desto mindre en del av det som är det äkta Grekland.
Japp!
Jag blir allt som oftast evinnerligt trött på detta eviga tjat om "turistiskt". Vi ÄR väl turister?! Att det sedan inte är just den sorts turism vissa av oss efterfrågar är en annan sak, men let´s face it; hade inte hundratusentals turister åkt till just dessa "sjunde klassens tivolin" hade de inte snurrat på i den takt de gör.
Själv har jag åkt till Platanias av flera anledningar. Eftersom jag åkt med hyfsat små barn har det varit en idealisk plats för lagom nöjen. Pappa har kunnat sitta med en Mythos och titta på folk medan kidsen kunnat leka. Samtidigt kan jag hitta restauranger med traditionellt kök att låta mina smaklökar utforska, medan barnen har kunnat hitta menyer som varit mer anpassade efter dem, utan att för den skull vara "korvåpåmmes".
Det är perfekt utgångspunkt för utflykter, en och en halv till Elafonissi/Paleochora, en timme till Falassarna, en halvtimmes busstur till Chania, en halvtimme till vår goda "infödda" vän i bergsbyn ovanför osv.
Och ja - jag kan faktiskt njuta av vimlet också. Svartklädda kärringar utan tänder som sitter och mjölkar getter dagarna i ända är nog så charmigt. En stund. Men efter ett tag uppskattar jag mer alla röster, ljuden, musiken, klirren från besticken, mopederna, alla språken, dofterna från krogarna, what the heck - till och med tingel-tanglet kan vara rätt underhållande! :)
Just eftersom det är vår utgångspunkt för utflykter. På sju dagar tillbringar vi kanske tre-fyra i Platanias, och då är det rätt gott att bara kunna gotta sig vid poolen, jobba på brännan, vara lite lagom slirig på Mythos och raki, och frossa i grekisk mat. :D
(platanias och ag marina). Med risk att få på moppo, vill vi hålla med om att det var så långt ifrån Grekland man kan komma, med dessa sk.tavernor och butiker. För att referera till en författare "Ett sjunde klassens tivoli".
Kreta är stort. Kreta har allt. Ja, ni borde få på "moppe".
På Kreta finns Grekland i så många former att det räcker till för alla.
Ni har definitivt missat Grekland på Kreta.
Försök en gång till!
Bästa hälsningar från Megali Nisi.
Lefteris
litentuva
2008-10-31, 20:11
Japp!
Jag blir allt som oftast evinnerligt trött på detta eviga tjat om "turistiskt". Vi ÄR väl turister?! Att det sedan inte är just den sorts turism vissa av oss efterfrågar är en annan sak, men let´s face it; hade inte hundratusentals turister åkt till just dessa "sjunde klassens tivolin" hade de inte snurrat på i den takt de gör.
:D
Håller så med! Vi bidrar alla till kommersen vara sig vi gillar det eller ej. Jag menar, varför säljs det älgbajs till tyska turister i Sverige;), det känns väl sådär genuint äkta med svenska ögon sett men vi måste alla hitta ett levebröd...
Vi tenderar ofta att ta våra semesterparadis för givna, "det är okej att invadera om det bara är jag som gör det". Sen kan det kännas nästan sorgligt när den lokala befolkningen säljer sin själ men hyran måste ju betalas och uppenbarligen funkar det...
Sen kan jag ärligen erkänna att jag i största möjliga mån undviker platser som är alltför sargade och försöker hålla mina små oaser för mig själv i "mitt" grekland...
litentuva
2008-10-31, 20:15
[quote=Erik Stenholm;150491]Kreta är stort. Kreta har allt. Ja, ni borde få på "moppe".
:D:D:D
Det var ett intressant program av korrespondenterna den här veckan som handlade om backpackers i Asien och massturism i Grekland på ön Zakynthos. Blev totalt avskräckt från att besöka den ön men det fanns något positivt. Förändring är kanske på gång och som en av de intervjuade sa strand, sol och sex är förlegade koncept nu måste vi komma med något nytt.
Eva
Så kan någon förklara varför man åker till ag.marina ?
Det är ju tur att det faktiskt finns turister som åker till bland annat Agia Marina. Det vore synd annars om grekerna där som lever och försörjer sig på att jobba på "ett sjunde klassens tivoli". Precis som thailändare på Phuket, engelsmän i Brighton, italienare i Rimini, spanjorer på Mallorca etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.
/kimmen
Det var ett intressant program av korrespondenterna den här veckan som handlade om backpackers i Asien och massturism i Grekland på ön Zakynthos. Blev totalt avskräckt från att besöka den ön men det fanns något positivt. Förändring är kanske på gång och som en av de intervjuade sa strand, sol och sex är förlegade koncept nu måste vi komma med något nytt.
Eva
Jag såg oxå programmet, kan bara inte glömma den hemska kvinna som blev så arg när hon blev avvisad på stranden.Hon tyckte hon hade all rätt i världen och förstod inte någonting.
Den kvinnan skulle jag vilja ha ett snack med __D__D__D
Den unga volontären satt och vaktade äggen och avvisade alla som kom för nära, all heder åt denna unga kvinna.
Monica
Marie & Thore Marmin
2008-11-04, 08:17
:rolleyes::rolleyes: Visst är Kalimera ett underbart forum.
Nu fick vi svar som heter duga.
bye_byebye_bye
Den unga volontären satt och vaktade äggen och avvisade alla som kom för nära, all heder åt denna unga kvinna.
Monica
Fantastiskt arbete som många volontärer gör. Den unga amerikanskan planerade att arbeta som volontär även nästa sommar. Tyckte också att inslaget om ecoboendet var intressant. Hoppas det får många efterföljare som tänker som den grekiska familjen och inte som greken som bara klagade över att hans exploateringsplaner stoppats av myndigheterna.
Eva
Om man ändå delar ut käftsmällar så kan jag också ta några!
Många här på forumet har "sin" bild av Grekland och dess turism.
Vad som anses rätt och fel är ganska lätt att se!
Har du typ 3000 skrivna inlägg så ingår det nästan i kostymen att du ska förakta turistorter, charter och gärna andra turister.
Kalimera (tolka mig positivt) är ett mycket fanatiskt forum!
Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det med näbbar och klor!
:o Usch! Nu hårddrog jag det nog. Men ungefär så är det i mina ögon!
litentuva
2008-11-04, 16:53
Jag har bara skrivit 658 inlägg och kanske har ändrat åsikt vid 3000 (hope not!!);), anser i alla fall att alla har rätt att turista på sitt sätt i Grekland! Det finns ju något för alla! Vad är det "sanna" Grekland eller det rätta sättet att upptäcka Grekland på och för vem...? Det måste väl ändå ligga i betraktarens ögon, vi har alla olika syften med våra resor. Några vill ha avkoppling, andra äventyr, någon vill göra det bekvämt för sig, andra hoppar runt som yo-yon mellan öarna. Så länge man är nöjd med resan är väl det det allra viktigaste! Dock är det viktigt att visa respekt inför de människor vi möter och inte ta något för givet, vi är ändå gäster i paradiset:)
Thats my opinionbye_bye
Nektaria
2008-11-04, 20:29
Det måste väl ändå ligga i betraktarens ögon, vi har alla olika syften med våra resor. Några vill ha avkoppling, andra äventyr, någon vill göra det bekvämt för sig, andra hoppar runt som yo-yon mellan öarna. Så länge man är nöjd med resan är väl det det allra viktigaste! Dock är det viktigt att visa respekt inför de människor vi möter och inte ta något för givet, vi är ändå gäster i paradiset:)
Thats my opinionbye_bye
Åh, vad jag håller med dig Litentuva! Himla tur att vi alla inte tycker likadant - i så fall skulle inte Kalimera säkert inte vara något KaliMERA utan
kanske något KaliMICRO, eller troligen inget alls! Dessutom har vi människor ju inte lika åsikter vad gäller mat, kläder, färger, politik, religion och mycket mycket mer! :rolleyes:
Sån himla tur att Grekland har så mycket att erbjuda. Själv så åker jag på olika typ av resor till Grekland. Båtluffning är helt underbart, då blir det olika typer av öar mer eller mindre som man säger "turistiska". Visst kan det va charmigt med lite folk,tystnaden om kvällarna, men inte i 2 veckor!!! Nej då vill jag dit där det är folkliv och gott om tavernor och gärna så jag kan shoppa också. :)
När jag inte båtluffar då åker jag på 1 veckas charter till just Platanias framåt höstkanten och bara njuter av folklivet där, kan sitta och glo på folk med nått gott att dricka länge på en taverna. Närheten till Chania är också kanon bara en 30 min med buss sen kan man gå runt där och njuta.
På kvällarna blir det goda drinkar på någon trevlig bar i Platanias och dansar gör jag gärna om tillfälle ges _B-anana.
Denna chartervecka är balsam för själen, jag lever på det hela vintern
Till sist: Man FÅR lov att tycka om charter och Platanias och Agia Marina även om en del rynkar på näsan åt det och inte tycker att det är fint nog.
Kalispera ;)
Jag tillhör ju dem som har 3000 inlägg eller nåt sånt och jag har varit både i Agia Marina och Platanias flera gånger och har trivts förträffligt alla tre gångerna...helt och hållet beroende på att de greker jag mött där och de värdar jag bott hos varit otroligt vänliga och trevliga, baden varit jättefina, utflykterna vi gjort likaså och resesällskapet toppen.....Maten vi åt var också jättegod...Alltså allt som behövts för en lyckad resa..
Det är så himla kul att se olika sidor av Grekland och att det har varit "turistigt" är väl inte så konstigt då vi var väldigt många sådana där:D:D . Det genuina Grekland finns alldeles nära om man bara tittar lite runt hörnet...
Dessutom Ricky: Jag föraktar varken andra turister, charter eller något annat i Grekland trots mina många inlägg....;);) och är inte alla orter dit turister åker turistorter???:confused::confused:
Lissi
Elisabet
2008-11-05, 07:43
Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det
Tack ricky för de orden. Ja, jag försvarar rätten att gilla vad man vill (utom kampsport men det är en annan diskusson ;) ), men det jag framför allt vänder mig emot är den märkliga synen på vad som är - eller rättare sagt; inte är -genuint i Grekland, som väldigt ofta kommer fram här i forumet.
Turismen är en av Greklands största näringar. Grekerna har utvecklat sitt koncept på modern turismen och de erbjuder det de bedömer att de kan göra störst inkomster på. Det betyder att turismens alla sidor, även det värsta tingeltanglet och de största schablaken till lyxhotell vid det som en gång var avlägsna enskilda badvikar ÄR GENIUNT GREKISKA. De visar hur grekerna vill bedriva turism.
De gör ju också rätt bedömning. Visst, vi är ett gäng här som gång på gång talar om vad illa vi tycker om massturism. Men sanningen är ju att vi inte är mer än en fjärt i universum i jämförelse med turistströmmarna till Grekland.
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det http://img2.mysmiley.net/imgs/smile/sick/sick0021.gif
Jag kastar mig i denna diskussion och säger också det. Vilken tur att det finns olika alternativ för oss alla som vill semestra på olika sätt. Vi lever ju faktiskt i en modern tid. Vissa vill ha svensk mat.. på de vanliga svenska tiderna. Självklart svarar då grekerna upp med det för att alla ska bli nöjda. Den som INTE vill ha svensk mat kan ju bara låta bli att gå in där. Kom ihåg att väldigt många lever ju faktiskt på oss turister.
Den som vill ha grekisk mat går givetvis till en sådan restaurang. Och jag har fått så många bra tips med mig härifrån så jag är nöjd med alla de restauranger vi varit på. Har undvikit de färdiga turistmenyerna.. beställt mezes några ggr till deras stora glädje.
Så.. nu har jag sagt mitt i denna fråga.. nu är jag nöjd..:D
//Monica
Om man ändå delar ut käftsmällar så kan jag också ta några!
Många här på forumet har "sin" bild av Grekland och dess turism.
Vad som anses rätt och fel är ganska lätt att se!
Har du typ 3000 skrivna inlägg så ingår det nästan i kostymen att du ska förakta turistorter, charter och gärna andra turister.
Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det med näbbar och klor!
:o Usch! Nu hårddrog jag det nog. Men ungefär så är det i mina ögon!
Jag håller med dig och detta med 3000 inlägg kan också betyda att skribenten har hunnit se och upptäcka mer än just ett tivoli och därmed sett Kreta - det riktiga.;)
Min uppfattning är att en hel del av tivoli besökarna skulle ändra uppfattning om de åkte till någon annan facilitet och gör nog så med åren och skall ju börja någonstans - Själv började vi på som jag tror på Medelhavets största tivoli - Hersonissos :rolleyes:
Att gå på tivoli är väl upp till var och en och jag väljer hellre Liseberg och har mer pengar att spendera på attraktionerna då jag slipper flygbiljetten:D
Mvh!
För vår del spelar det roll om vi åker med eller utan barn, hur länge vi är borta, vad vi vill uppnå med resan o s v.
Ibland vill man bara slappa en vecka med sol o bad.
Är ungdomarna med får det gärna vara mer "tingel-tangel" annars blir de rastlösa.
Andra gånger är vi på upptäcksfärder och ser oss omkring lite mer.
Det är tur det finns något för alla!
Hälsningar
Stinabbye_bye
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det http://img2.mysmiley.net/imgs/smile/sick/sick0021.gif
Det där är väl ändå att dra alla över samma kam, och jag tycker att det är lite elakt skrivet. Men visst smaken är olika. ;)
I alla grekiska hem jag varit i är det däremot väldigt smakfullt och inget billigt tjafs.
Nu vet inte jag din ålder, men mina bekanta är runt 40 och deras hem innefattar inget tingeltangel.
I de hem där personerna är äldre kan förklaringen vara att det inte funnits så mycket pengar att dekorera med, och inte varit det viktigaste.
Det viktigaste har varit att det funnits mat på bordet och kostsamma utbildningar till sina barn.
Monica
Nektaria
2008-11-05, 11:38
[quote=ricky;150841]
quote]
Blev det en felskrivning eller????:confused:
Fanatism, tycker jag, aldrig kan uppfattas som positivt!
Elisabet
2008-11-05, 12:08
För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det http://img2.mysmiley.net/imgs/smile/sick/sick0021.gifDet där är väl ändå att dra alla över samma kamSom du ser skrev jag "många greker" - och det gjorde jag för att markera att jag inte drar alla över en kam. Samma sak med "de gånger jag har sett", vilket också markerar att jag utgår från att det inte gäller alla.
Fanatism, tycker jag, aldrig kan uppfattas som positivt!Nej, inte i ordets exakta betydelse, men man använder det ju ofta som något positivt. Jag brukar till exempel säga att jag är mamma till tre idrottsfanatiker, och självklart menar jag det positivt! Jag antar att Rickys mening var att säga att många här i forumet är väldigt Greklandsfanatiska, men att han inte tycker att det ska uppfattas som något negativt, även om ordet i grunden har en negativ innebörd. Om det är det han menar, så håller jag med honom!
Nektaria
2008-11-05, 12:29
I alla grekiska hem jag varit i är det däremot väldigt smakfullt och inget billigt tjafs.
Monica
Vi hade den stora förmånen att få besöka en man vi bekantat oss med i Georgioupoli på Kreta. Han bodde med sin mamma i en ännu mindre by.
Så här såg deras lilla hus ut:
Valvet ut till vardagsrummet
http://i300.photobucket.com/albums/nn26/Nektaria_2008/P5250075-1.jpg?t=1225890185
Den öppna spisen
http://i300.photobucket.com/albums/nn26/Nektaria_2008/P5250076.jpg?t=1225890381
Vardagsrummet
http://i300.photobucket.com/albums/nn26/Nektaria_2008/P5250077.jpg?t=1225890605
Köket gick in av för hackor det heller!
Trots att stilen inte är densamma vi är vana vid tyckte vi att
detta var så vackert!
UlfWiman
2008-11-05, 13:28
Typisk grekiskt hem. Det tog några år att vänja sig, men nu känns det hemma. Det enda jag inte gillar är alla dessa marmorgolv/stengolv för jag får alltid ha "fårluddor" på fötterna, men det är ju en bisak egentligen.
Det där uttrycket tingel-tangelhem har jag sett mer av hos i sverige boende greker. Försök passa in bildernas möblering i ett modernt svenskt hem. Det är väldigt mycket huset i sig som är en del av möbleringen.
Jag skulle kunna flytta in där i morgon och känna mig hemma.
Den som sedan skrev fanatism i ett inlägg kanske menade överintresserade?
Jag tror inte "vi" är fanatiker, men har ett enormt mycket större intresse för ett annat land och en annan kultur än gemene man. Därav detta forum för olika tankar/tips/frågor/erfarenheter.
Uffe
Monica P
2008-11-05, 14:30
En sak är säker: (?) Elisabets goda smak....."greker älskar tingeltangel" -det tycker jag var riktigt fult att skriva.
Innanför mina dörrar kommer inte Elisabeth, för då får man väl figurera på Kalimera för att man arrangerat sina färger fel.
Nej, lite takt, tack.
Varje hem speglar personerna som som bor där och den kulturkrets de lever i. För egen del försöker jag leva efter sentensen; Lev, och låt leva. Dvs var och en får forma sitt eget liv, men med respekt för andra och andras preferenser. Det gäller såväl val av turistort som inredningsstil;).
Tecknar förnumstigt
Pnyx
som absolut skulle kunna lämna mitt avskalade hem för det kretensiska fotoexemplet ovan. De vita väggarna förenar ju;).
Elisabet
2008-11-05, 16:05
En sak är säker: (?) Elisabets goda smak....."greker älskar tingeltangel" -det tycker jag var riktigt fult att skriva.
Innanför mina dörrar kommer inte Elisabeth, för då får man väl figurera på Kalimera för att man arrangerat sina färger fel.
Nej, lite takt, tack.Oj, vilken reaktion. Man får ju nästan känslan av att du tog åt dig personligen. Att ha en åsikt om olika stilar som man förknippar med till exempel olika länder är vars och ens rätt. Om något är fult att skriva så är det att försöka hindra andras åsikter. Kom med synpunkter om saken i stället så blir det en trevlig diskussion.
Åsikter om stil har för övrigt ingenting att göra med respekt eller om man låter andra leva som de gör.
Och nog är det onödigt att lägga till egna slutsatser i andras inlägg. Den som inte gör det slipper bli irriterad och svara med personliga ogrundande anklagelser.
På tal om "tingeltangel". När man går på en marknad så tycks stånden mest bestå av denna varan. Varför finns det så många som säljer dyligt om det inte finns köpare. Vart man än kommer här i Sverige och det finns en marknad är det samma som säljes. Kom inte och tala om att det är bara i Grekland som detta fenomen finns. Vi Svenskar är nog lika bra kålsupare. Men som sakt, Smaken liksom Baken, den är delad. Tur är väl detta för annars hade alla hem sett lika dana ut.
Häls/Chras
Stefan S
2008-11-05, 18:17
Apropå fanatism: Fanatism (av lat. fanaticus "inspirerad", "besatt", "förryckt") är en allmän, pejorativ benämning på religiösa eller politiska riktningar som driver sin sak utan någon hänsyn till rationella argument.
Positivt eller negativt?? Bedöm själv flabb_flab
och inte som greken som bara klagade över att hans exploateringsplaner stoppats av myndigheterna.
Kanske hans enda chans att överleva ekonomiskt. Tyvärr en realitet för många grekiska familjer idag.
//Zanét bye_bye
Visst ska man ha och få yppa sin åsikt Elisabet, men att grekerna skulle ha ett tingeltangeltänk när det gäller den egna bostaden är för mig helt främmande. Tvärtom ser jag ofta, väldigt ofta, att man inte är så "standardiserad" i sitt tänkande vad gäller hemmet. Min uppfattning är att man tänker praktiskt i den meningen i hur man utnyttjar sitt hem och varför. Finns det barn med i bilden går stora summor varje månad till deras privatskolor och det är inte billigt. Ett annat exempel är att det inte är ovanligt att någon åldrig släkting är inneboende samt att husen vintertid är iskalla med kanske endast en värmekälla, oftast placerad i köket.
Det "tingeltangel" som omnämns i denna tråd får nog tillägnas oss och andra turister som gör sitt resmål endast 1 à 2 veckor/år.
//Zanét bye_bye
Monica P
2008-11-05, 18:56
Javisst, jag tog åt mig personligen, för den sorts snobberi som lyser fram är inte särskilt tilltalande. Jag gillar själv enkla och funktionella möbler och saker, men skulle jag för den skull uttala mig om hur min grannfru pyntar sitt hem? Skulle jag direkt slänga bort en present från en välmenande person eller något hemsnickrat från ett barn? Människor finner trivsel och trygghet i sina personliga saker, och det har väl ingen annan med att göra. Nån stans läste jag att "fint folk" inte har foton på familjen på sina väggar. Det har jag, så jag är inte det minsta fin.
Min grannfru har massor av pynt, det är hennes hem och det är precis lika trevligt som mitt (eller Elisabets).
Elisabet
2008-11-05, 19:18
Javisst, jag tog åt mig personligen, för den sorts snobberi som lyser fram är inte särskilt tilltalande. Jag gillar själv enkla och funktionella möbler och saker, men skulle jag för den skull uttala mig om hur min grannfru pyntar sitt hem? Skulle jag direkt slänga bort en present från en välmenande person eller något hemsnickrat från ett barn? Människor finner trivsel och trygghet i sina personliga saker, och det har väl ingen annan med att göra. Nån stans läste jag att "fint folk" inte har foton på familjen på sina väggar. Det har jag, så jag är inte det minsta fin.
Min grannfru har massor av pynt, det är hennes hem och det är precis lika trevligt som mitt (eller Elisabets).Allt det här är ju en väldig övertolkning av det jag skrev.
Nektaria
2008-11-05, 19:21
Visst är det så att vi ska dela med oss av våra erfarenheter och det kräver ju naturligtvis att vi talar om vad vi VET och ibland TYCKER i våra svar, men i vissa fall, som ovan, undrar jag över syftet med att uttala sig i dessa subjektiva ordalag.
Visst vi kan ju alltid poängtera att det är vår åsikt men vilket värde har det - annat än att reta upp någon/några?:rolleyes:
Håller med MonicaP. Att vara litet finare i kanten som Elisabet är att göra bort sig totalt. Att framhärda att ens egna åsikter står över andras är brist på empati och att sedan använda den smiles som hon använde får mig att reagera och anse att detta är ett grovt påhopp på de eller dem som ej hyser samma åsikter som hennes. Det är bara att beklaga att diskutionen har hamnat på en så låg nivå.
Vad är igentligen tingeltangel? Alla har inte råd att köpa orginal. Typ tavlor, annan konst eller möbler.
Chras
Det här börjar likna tråden om tavernaklädsel...:D
Min åsikt är att var och en har rätt att inreda sitt hem som den vill. Men var och en har också rätt att tycka att en viss inredningsstil är "ful".
/kimmen
Kanske hans enda chans att överleva ekonomiskt. Tyvärr en realitet för många grekiska familjer idag.
//Zanét bye_bye
Tror jag inte en sekund på. Han vill bara ha mera pengar. Nej skämt åsido det är knappast ekonomiskt hållbart på lång sikt att försöka få exploatera ett område som av grekerna själva är naturskyddat. Han borde skämmas. Den familj som försöker utveckla turismen på ett ekologiskt hållbart sätt ska ha all heder för sina strävanden. Såg du programmet förstår du säkert vad jag menar?
Måste få fråga dig Elisabet vad har du emot kampsport? Både jag och mina barn har bland många andra idrotter tränat kampsport och sonen har även vunnit en del medaljer i judo. Bättre ledare och ungdomsaktivitet har jag inte sett i någon annan idrott som mina barn provat på.
Eva
För mig handlade den här tråden från början om ex:s att Platania, och därmed Kreta, var "ett sjunde klassens tivoli", och därmed inte det riktiga Grekland:
Jag funderar då, självkritisk förståss!, är mina föreställningar om Grekland mer sanna än det verkliga Grekland?
Lefteris
ovanligt djupsinnig, enligt egen självöverskattning
smaken ar som baken..............och tur ar val det :p
Monika P du är helt rätt. Den allra senaste trenden är att sätta upp gamla svartvita släktfoton på väggen.:)
Eva
Elisabet
2008-11-06, 08:55
Tydligen irriterar sig en del på att jag talar om att jag tycker viss inredning är ful och en del på sättet jag uttrycker det på. En del irriterar sig på vad de tror jag menar, vilket, i alla fall i de inlägg som skrivits, är en missuppfattning. Jag vet också att en del håller med mig i sakfrågan.
Även om det var otydligt valda ord och ord som irriterar, så är jag förvånad över att det läggs in så mycket i dem som jag inte alls skriver eller menar. Uttryck som ”snobberi”, ”fin i kanten”, att tingeltangel alltid är billigt och att motsatsen till tingeltangel måste vara dyrt eller att välmenade presenter och saker som barn har tillverkat är tingeltangel, är så långt ifrån vad jag menar man kan komma. Att jag skulle utpeka enskilda personer med dålig smak är en absurd slutsats. Likaså att jag skulle se ner på eller inte skulle respektera varje människas egna val. Alla som tror att jag menar något sådant har lagt in egna tolkningar i det jag skriver.
Eva L, kampsport kan vi väl prata om vid tillfälle.
Stefan S
2008-11-06, 08:56
För att återgå till huvudämnet: Frågan är vad som är genuint grekiskt eftersom ett land oftast präglas av vad som händer i landet. Utveckling är som bekant ett ord som kan medföra olika typer av avarter från det normala, både på gott och ont. I Grekland, liksom i många andra länder, är man på många orter präglad av turism vilket i sig medför att man utnyttjar situationen för att locka till sej mer och mer folk. I bland med följd att man skapar ett "sjunde klassens tivoli" i många avseenden. Eller med enklare beskrivning, man anpassar sej efter vad man kan tjänar pengar på.
Men för att vara lite mer lokalt inriktad så behöver man ju faktiskt inte resa så långt för att få uppleva ett "sjunde klassens tivoli". Själv bor jag i Laholm, en liten stad på västkusten, lagom utslängd mellan Tylösand (Halmstad) och Båstad. De senaste 25-30 åren så har dessa två orter utvecklats till något som mångt och mycket kan jämföras med situationen på Kreta. Man har helt enkelt anpassat sej efter turismen och ser till att få ut det mesta möjliga av denna mjölkko. Restauranger (t.o.m. grekiska) poppar upp överallt och på sommaren frossar turisten i överskottet av pubar och olika "tavernor".
Givetvis kommer då samvetsfrågan; Är detta verkligen genuint?? Eller bryr vi oss inte lika mycket när turismen påverkar det genuint svenska som när den påverkar det genuint grekiska?? Eller är vi kanske bara hemmablinda??
"På tal om "tingeltangel". När man går på en marknad så tycks stånden mest bestå av denna varan. Varför finns det så många som säljer dyligt om det inte finns köpare. Vart man än kommer här i Sverige och det finns en marknad är det samma som säljes"
Håller med och själv hade jag inte åkt till Kreta för detta.
Jag talade med en kvinna som hade en butik i Agios Nikolaos som berättade (efter att jag fråga om lite genuint)att många köper mest Kina tillverkad dynga och att de genuina inhemska sakerna ses som för dyra.
Ja människan förändras inget tal om det och snålare och snålare blir vi och ska ha mer och mer och sätter inte längre samma värde på tex hantverk som förr.
Det som är trist är att kunskapen, hantverk och arv går förlorat bla pga dessa tivolin som skapas för snabba pengar mm mm.
Folk får åka och göra vad de känner passar bäst för dem, men tyvärr så missar de väldigt mycket som inte kostar.
Själv riktigt kände jag då jag skrev vårat resebrev där jag uttryckte mig om Platanias att det är Kretas svar på Tennerifas Las Americas hur många skulle reagera - det är så vi känner och vi har sett det genuina och större delar av ön;)
Det blev en bra sträng som säkerligen ger oss en del att grunna på och förhoppningsvis klokare;)
Mvh!
Visst har vi gott om tivolin här i Sverige, ett typexempel hämtat från verkligheten:
Promenerade en sommardag på Marstrand, som inte heter Mar-strand:p en ö som invarderas sommartid, när vi strosade på gatorna sticker det från en grind ut en liten kille ungefär 7-9 år, som på stockholmska konstaterar att det "är väldigt många turister här idag" Till saken hör att jag är inte helt säker på om han var nyinflyttad, eller sommargästflabb_flab
Jag minns att jag log inombords, vi är rätt snabba att döma, eller?
// Helén
Jag tror så här:
För de allra flesta börjar det med en helt vanlig solsemester. Antingen råkar det bara bli just Kreta för att man hittar ett hotell som verkar lockande, eller har man blivit rekommenderad just detta resmål.
Skiljelinjen går väl nånstans mellan hur man tar in det när man väl är där. Jag blev fullständigt såld från första stund, ett par arbetskamrater som till slut tog åt sig av mitt tjat om denna underbara ö kände sig grundligt lurade när de kom hem. Efterblivet, skitigt, oorganiserat, ohövliga människor, osv. Men de allra flesta av oss som hänger här inne hör väl till den första kategorin, vi som drabbats av "sjukan".
Sen, precis som med fallet i vilket intresse du än hänger dig åt, vare det mat, vin, musik, konst, litteratur, you name it, tränar man upp sina "smaklökar" så att man efter hand hellre söker det mer "svårsmälta" än det "lättillgängliga". Efter åratals vinintresse smakar det kräks i munnen på mig av bara tanken på ett billigt californiskt Merlot, medan någon som aldrig föresatt sig att utforska andra mycket väl kan njuta av det betydligt mer än av någon av mina franska Cabernét Sauvignon.
Saken är den; precis lika mycket som jag har rätt att gilla Platanias, eller nån annan får gilla Elvis, eller ytterligare någon kebabpizza, lika mycket rätt har andra att tala om hur ILLA de tycker om just detta. Det är inte "snobberi" eller att vara "fin i kanten", det är att ha olika SMAK. Samt, här inne, att föra en diskussion, och är det något jag lärt mig av efter att ha spenderat tid på diverse diskussionsforum sen internets stenålder, är det att ett forum där det till varje pris ska råda consensus och undvikas att stöta sig med folk med ömma tår, det forumet självdör.
Bara för att jag håller med Elisabet om att den grekiska inredningsstilen går på tvärs mot vad jag anser "smakfullt" (i ärlighetens namn får den mig att tänka på min mormor på syra, med fulladdat Mastercard på Kiviks marknad. Om man nu tog plastkort på Kiviks marknad, that is) så är det inte snobbism. Lika litet som det är snobbism eller ett "personligt påhopp" på mig som fortfarande råkar gilla Platanias när man kallar det för sjunde klassens tivoli. Jag BJUDER på det. Jag bor på landet här hemma, en hel del av semestern består i att uppleva folkvimlet på den där hetsiga huvudgatan med alla restauranger. Kor, får och getter ser jag tillräckligt av här hemma.
Hmmm.. undras om det inte är dags för admin att stänga den här tråden. Den börjar likna "pajkastning". Synd på ett trevligt forum.
//Monica
Det man också bör ifrågasätta är hur mycket vissa turistande forummedlemmar egentligen vet om grekisk inredning. Jag som är inredningsintresserad, bor i Grekland och läser grekiska inredningsmagasin, har inredningsintresserade grekiska vänner osv. känner inte alls igen mig i beskrivningen av "tingel tangel".
Grekisk, och medelhavsinspirerad inredning i övrigt, är för mig mycket spännande och exotisk, ofta mycket stilren med naturnära material av hög kvalitet och varma färgställningar.
Vi svenskar med våra trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler har mycket inspiration att hämta i Grekland.
I senaste numret av Sköna hem visar för övrigt ägaren av inredningsbutiken "Spiti" upp sitt hem med mycket grekkänsla. Inspirerande och mycket vackert.
Man har förvisso all rätt i världen att tycka att något är fult, men då ska man ta reda på fakta först.
NEJ! Det här är KUL!!!!!
The No1 reason att hänga på internetforum. :D
...grekerna själva är naturskyddat. Han borde skämmas.
Varför ska han skämmas? Han har fått mark han äger förklarad som naturskyddsområde, dvs han kan inte göra någonting med den, och detta utan att få någon som helst kompensation. Tycker du han ska rycka på axlarna och säga att det var ju bra att Grekiska staten tog min mark?
I Sverige kallas det expropriation och markägaren ersätts med marknadsvärdet. Enligt ett förslag som läggs nu i dagarna ska den kompensationen ökas med ca 15 % ÖVER marknadsvärdet just för att marken exproprieras. Killen i Grekland får inte en Cent.
Hur kul hade du tyckt det hade varit att bli av med mark utan att få ersättning för det?
Marie & Thore Marmin
2008-11-06, 18:54
Tycker vår fråga blivit besvarad. Tack för att vi har Kalimera.klapp_klap.Men föreslår streck i debatten,
Det man också bör ifrågasätta är hur mycket vissa turistande forummedlemmar egentligen vet om grekisk inredning. Jag som är inredningsintresserad, bor i Grekland och läser grekiska inredningsmagasin, har inredningsintresserade grekiska vänner osv. känner inte alls igen mig i beskrivningen av "tingel tangel".
Grekisk, och medelhavsinspirerad inredning i övrigt, är för mig mycket spännande och exotisk, ofta mycket stilren med naturnära material av hög kvalitet och varma färgställningar.
Vi svenskar med våra trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler har mycket inspiration att hämta i Grekland.
I senaste numret av Sköna hem visar för övrigt ägaren av inredningsbutiken "Spiti" upp sitt hem med mycket grekkänsla. Inspirerande och mycket vackert.
Man har förvisso all rätt i världen att tycka att något är fult, men då ska man ta reda på fakta först.
Absolut har vi en hel del att lära! Det där företaget jag råkar arbeta på, som säljer så trista möbler, har definitivt satt en standard som lätt tippar åt "stelt". Men nu är ju en gång den moderna skandinaviska inredningen utformad så, "stilrent" om man gillar det, "tråkig" för de flesta andra...
Framför allt som du säger "basen" i hemmen, med naturmaterial (visserligen använder vi mer trä än någon annan kultur genom tiderna, och det får väl också räknas som ett naturmaterial) med sten, kalk och grovbehandlat trä är väldigt spännande. Framför allt när det då kompletteras med den mer rustika medelhavsstilen på möbler.
Det jag har skarpa smakinvändningar mot är alla dessa detaljer - dukar, bonader, prydnadssaker osv. Det är det som får mig att tänka på min mormor, virkade dukar och jag passar inte ihop. Och du kan inte ta inredningsmagasin som exempel på hur den grekiska inredningsstilen egentligen ser ut, våra magasin är inte representativa för svenska hem heller.
Det kan inte vara meningen att man i varje diskussion måste avstå totalt från generaliseringar. Bilderna som lades ut är för mig en representativ bild av hur det sett ut i de flesta grekiska hem jag varit inne i. När du skriver om våra "trista fondväggar, platt-TV och IKEA/Mio-möbler" gör du också en generalisering, det finns folk som inte äger en enda IKEAmöbel, själv har jag ingen platt-TV, de flesta av mina vänner har ingen fondvägg osv. Men generaliseringar är nödvändiga för att vi ska kunna föra en diskussion om grekiskt/svenskt.
Alltså menar jag att fakta är nog så viktigt, men det vi diskuterar är ändå uppfattningar och smak, och då är man inte nödgad att plöja igenom grekiska eller svenska inredningsmagasin, det räcker med att bilda sig en uppfattning utifrån de grekiska/svenska hem man varit inne i.
det räcker med att bilda sig en uppfattning utifrån de grekiska/svenska hem man varit inne i.
Exakt! Och hur många grekiska hem brukar en turist besöka under semestern egentligen? Det var det jag ville få fram. Att uppfattningen om hur det ser ut ofta är väldigt långt ifrån verkligheten. Jag tror också att det är stor skillnad på hem i storstäder och på semesterorter, och vad som är mest representativt för Grekland kan ju debatteras i det oändliga.
Jag ogillar också att generalisera - det där med platt-TV och fondvägg var mer menat som en motreaktion till andra minst lika fåniga generaliseringar (tingel tangel...) i den här tråden (själv har jag platt-TV, men ingen fondvägg, t.ex. ;) )
Slutligen: de flesta människor brukar påstå att de har humor och god smak. Det är nog bäst att låta dem tro det.
Jag tror jag ska sno ditt slutord, det skulle vara ett fint kylskåpscitat. :-)
Själv har jag fondvägg och så gott som enbart IKEAmöbler. Men jag går i skarpa funderingar att vid den kommande totalrenoveringen av huset göra om till genomgående medelhavsstil med klinkers, vitkalkat, grovt trä, sten osv. Ett tag fanns det till och med planer på att låta putsa fasaden och skaffa blå fönsterluckor, men eftersom det inte finns någon vettig puts som klarar svenska vintrar får det bli svart slamfärg på träpanel istället...
de flesta människor brukar påstå att de har humor och god smak. Det är nog bäst att låta dem tro det.
:Dklapp_klapklapp_klap
// Helén- som oxå tänker sno det här citatet, eller är det redan taget?:D
"Slutligen: de flesta människor brukar påstå att de har humor och god smak. Det är nog bäst att låta dem tro det.[/quote]"
Ouh là, je meurs, je meurs, priez pour moi...
Arne
;)
Arne
Jag någonting för mig???? Eller tydligare uttryckt:
Δεν καταλαβαίνω - vilket betyder, jag förstår inte.
// Helénbye_bye
Åh, min Gud, Jag dör, jag dör...
Hehe!
jag anade att mitt inlägg kunde bli lite bränsle till brasan;)
Ang det "fanatiska" så väntade jag mig ett negativt mottagande:)
Jag har svårt att uttrycka mig i ord. Det jag tänker är svårt att kläda i text många gånger. Jagär en entreprenör som använder mig av andra verktyg och ser med en blandning av beundran och avund på er som kan måla en tavla med ord.
Ni gör rätt som tolkar ordet fanatiskt negativt fast jag menar det positivt.
Det år så mycket kunskap, engagemang, kärlek och lust på Kalimera att det kan te sig i så många uttryck. När du brinner för något så är det nära till heta känslor fast man egentligen menar väl. Som vanligt så har Elisabet redan analyserat innebörden av vad som menas!!
Jamas och trevlig helg!_B-anana
Elisabet
2008-11-07, 21:22
Ni gör rätt som tolkar ordet fanatiskt negativt fast jag menar det positivt.Det kan diskuteras om tolkningar överhuvudtaget kan vara rätt eller fel, men en sak är säker att när avsändaren (uppriktigt) säger att den menar en viss sak, så gör de fel som tolkar något annat. Kort sagt, jag håller inte med dig; De som tolkar dig negativt gör fel :)
PS Det där med kärlek mm var den mest poetiska beskrivningen av Kalimera jag någonsin sett - säger en entreprenör som lever på att formulera skrivna ord till en entreprenör som säger sig ha svårt att uttrycka sig i ord :)
Athanasia
2008-11-07, 21:55
Hela diskussionen har blivit ett tivoli utan dess like..
Nektaria
2008-11-07, 22:15
Hehe!
Jag har svårt att uttrycka mig i ord. Det jag tänker är svårt att kläda i text många gånger. Jagär en entreprenör som använder mig av andra verktyg och ser med en blandning av beundran och avund på er som kan måla en tavla med ord.
Ni gör rätt som tolkar ordet fanatiskt negativt fast jag menar det positivt.
_B-anana
Men jag säg som dom säg i Ångermanland
"Men gosse vad säg du för la'"?
Nektaria
2008-11-07, 22:18
Det kan diskuteras om tolkningar överhuvudtaget kan vara rätt eller fel, men en sak är säker att när avsändaren (uppriktigt) säger att den menar en viss sak, så gör de fel som tolkar något annat. Kort sagt, jag håller inte med dig; De som tolkar dig negativt gör fel :)
PS Det där med kärlek mm var den mest poetiska beskrivningen av Kalimera jag någonsin sett - säger en entreprenör som lever på att formulera skrivna ord till en entreprenör som säger sig ha svårt att uttrycka sig i ord :)
Jag säg som dom säg i Ångermanland:
"Men stinta vad säg du för la?"
Det är väl detta som är årets novembergrältråd? Varje år denna tid poppar det ju upp en tråd som får folk att gå i gång utan att trådskaparen hade det som avsikt på något sätt. Är det för långt till nästa Greklandsresa månne:D
Lissi
Ha Ha Ha jaaaaaaaaa det kan vi väl va överens om i alla fall att det känns alldeles för långt till nästa Greklandresa.:eek:Det är väl detta som är årets novembergrältråd? Varje år denna tid poppar det ju upp en tråd som får folk att gå i gång utan att trådskaparen hade det som avsikt på något sätt. Är det för långt till nästa Greklandsresa månne:D
Lissi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.