handdator

Visa fullständig version : Studera Grekiska i Grekland


Despinaa
2008-10-30, 22:57
Geia sas!

Undrar om det är någon här inne som har studerar grekiska nere i Grekland? Kanske någon som vet om det finns någon skola i Ioannina, Lefkas osv ?

Skulle vara jätte kul om ni delade med er erfarenheter =)

bettis
2008-11-08, 15:16
Hej, Jag började med att läsa ett år på Lunds universitet och läser nu ett år på Athens universitet genom Erasmus utbytesprogramm. Har fått beviljat CSN för detta, fast det var en massa papper som åkte hit och dit i ett par månader före, så var ute i god tid. Det är en formidabel upplevelse men eftersom jag åkte själv så kan det kännas ensamt ibland, då är internet ett kanon redskap för att skaffa nya bekanta, både svenska och grekiska. Man kan välja olika universitet, vad jag vet så finns utbytesprogrammet för tessaloniki och kreta, men om det finns fler universitet att välja mellan vet jag inte. Man kan söka direkt hos det grekiska universitetet, men eftersom det trots allt är grekland skulle jag inte rekomendera detta, eftersom högra handen inte vet vad den vänstra gör så är det upplagt för komplikationer. Erasmus är ett inarbetat projekt och man får en massa hjälp på vägen, trots det tog det mig 2 veckor att registrera mig på alla ställen och framför allt att hitta var jag skulle göra det, förvånansvärt hur lite engelska det talas på Universitetet flabb_flab.

Lycka Till!
Bettis

Despinaa
2008-11-08, 23:04
Okej men kan alla söka genom Erasmus, hur länge för man studera genom dem=) Vad modig du är som bestämde sig för att åka på egen hand =) Åhhh vill också studera i Grekland, hihihi.

bettis
2008-11-08, 23:39
Hej igen, du måste studera vid ett svenskt universitet som är anknutet till erasmus och har utbytesavtal med det grekiska universitet som du vill studera vid. Det räckte med en termins helstudier men jag ville kunna lite mer innan så jag läste i ett år. Om du ansöker själv till en utbildning vid ett grekiskt universitet så går det också men förmodligen så kommer du att få problem om du vill ha csn. Jag vet inte hur länge man får studera med erasmus men jag misstänker att maximum är två terminer.

Hälsningar
Bettis

Eva L
2008-11-09, 01:17
Inga problem att söka som sk free mover om behörigheten finns. Heltidsspråkstudier berättigar till CSN lån om inte den studerande förbrukat sin kvot för språkstudier utomlands. Vanligt att svenskar söker som free movers både till Aten och Thessaloniki. Min dotter har läst ett år med CSN men även som Erasmusstipendiat men då inte språk utan ett utbyte inom ramen för hennes svenska universitetsutbildning. Känner flera som studerat språk på det sättet. Det är speciellt vanligt bland halvgreker som behöver lära sig språket ordentligt.

Eva

Despinaa
2008-11-09, 09:47
okej kan ni några bra hemsidor som man kan titta närmare på? Okej är ju halvgrek själv, och är sugen på att lära mig ännu mer grekiska. Men du måste undervisningen vara på grekiska och engelska, inte svenska och grekiska? =)

Eva L
2008-11-09, 10:01
Jag har ingen länk men vet att någon lagt ut den här på forumet tidgare. Min dotter läste när hon var i 20-årsåldern och det är över 10 år sedan så då var inte internet lika vanligt. Hon är inte halvgrek men flera av hennes studiekamrater var det. Jag tror att antagningsförfarandet är ganska likartat idag. Vet de som läst senare och de har beskrivit det på ungefär samma sätt. Eleverna testas före terminens början och placeras i olika grupper utifrån sina förkunskaper. Tentamen i slutet av läsåret var det då och skriftliga småprov under terminerna så studenterna skulle veta hur de låg till. Betygsskalan var 1-9. Lektioner 4 timmar varje dag må-to och studenterna kunde välja mellan fm, em eller kvällsgrupp som man sen tillhörde hela läsåret. Hon hade två lärare och gillade båda. Hon lärde sig språket mycket bra och har sedan kunnat utveckla de kunskaperna. I gamla inlägg här på forumet har flera skrivit att privatskolorna är mycket bättre med små klasser men då kostar det ju mycket mer pengar än de blygsamma avgifter som universitetet tar. Min dotter var nöjd med att läsa på ett universitet och att kunna delta i studentlivet. Kanske annorlunda om man läser som äldre.

Eva

oaki
2008-11-30, 11:35
:D

oaki
2008-11-30, 11:36
Hej allihopa!

Jag är nybörjare på svenska så min svenska är dålig.
jag har läst några post och jag har en råd för alla som vill lära sig grekiska.
Det fins en bra kurs på Athens Universitet.Där du kan studera grekiska.De finns en webbsida när alla som är intreserad kan hitta informationer om kureser och boker som de anvärnder.

Lycka till och om någon vill prakticera grekiska via messenger,jag kan hjäpa dig.
http://www.nglt.uoa.gr/cycle_en.html