handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för krabat?


Kalimera
2008-10-30, 09:01
Jag mötte denna sötnos på Folegandros för några år sedan. Jag vet att jag har lagt in bild på den tidigare, men jag minns inte var och kan inte hitta tråden. Om jag inte minns helt fel var den giftig.

Är det någon som vet vad det här är för filur?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/insekt.jpg

Frappe
2008-10-30, 09:41
Detta är en tusenfoting och har en aning gift inget man dör av men gör jäkla så ont, har själv blivit bilen men av en mindre.

Camilla

Eva L
2008-10-30, 10:24
Här finns en spännande länk om tusenfotingar... http://www.miljodatabasen.se/miljodatabasen/djur/smakryp/6392.html

Eva

Elisabet
2008-10-30, 11:48
Jag vill minnas att det var någon som visste vilken art det är, när du frågade förra gången. Det betyder dock inte att jag vet det nu... :(

En enkelfoting är det i alla fall, den har ju tydligt bara ett par ben per "kroppsdel". Av sådana finns det mer än 3000 arter. Hur många av dem man kan utesluta för att de inte finns i Grekland har jag ingen aning om, men det skulle vara intressant att ta reda på.

Hasse
2008-10-30, 13:51
http://www.kalimera.nu/resebrev/2007/bilder/lesbos_mytilini_24.jpg


Den här j****n skrämde slag på mig på hotellrummet på Lesbos i fjol. också en enkelfoting har jag för mig. Och SNABB var den ! :o


Hasse :cool:

Elisabet
2008-10-30, 15:46
Nu har jag sökt lite. Enkelfotingar (centipeder) delas in i fyra ordningar. Jannes snygging tillhör ordningen skolopendrar (scolopendromorpha). Det finns många arter av dem. Alla har 21 eller 23 par ben. De största kan bli 30 cm. De är de enda enkelfotingarna som har tillräckligt starka käkar för att bita igenom mänsklig hud.

Hasses snygging är också en enkelfoting och tillhör ordningen spindelfotingar (scutigeromorpha). De har 15 par ben. Alla arter utom några i Amerika lever inomhus, de brukar därför även kallas husspindelfotingar. De kännetecknas av att de är rysligt snabba, både när de springer och när de fångar ett byte.

Båda ordningarna delas in i tre familjer vardera. Jag har inte försökt mig på att familjebestämma dem. Ännu :) Hur många arter det sedan finns i varje familj vet nog ingen. Men just de här är säkert tillräckligt vanliga för att ha blivit artbestämda :)

litentuva
2008-10-30, 16:13
Å en sån kompis hittade vi på köksgolvet hos väninnan på kreta. Vi skckade den omgående till de sälla jaktmarkerna, med ett "kalo taxidi" som avsked;)
(kalo taxidi= trevlig resa)

Peter
2008-10-30, 18:51
Det är som sagt en Skolopender och den är giftig... Jag tror inte deras gift i Grekland är så kraftigt, men i andra världsdelar kan det bli allvarligt om man blir biten.

Till din stora glädje Janne kan jag informera dig om att Maria på Pension Eleni hittade sådan i städskrubben när jag var där i Sept. Den var ca 13 - 14 cm lång... Jag hann ta några bilder på den innan hon förpassade den till "de sälla jaktmarkerna..."

Kalimera
2008-11-05, 10:30
Tack snälla för alla svar. klapp_klap