handdator

Visa fullständig version : Trendbrott - billigare MED hotell än flygstol eller One Way med Apollo

Nektaria
2008-10-28, 15:48
Hej!

Har bokat majresan till Kreta och för första gången blir det billigare för oss att köpa en paket-resa med hotell till Georgioupoli i två veckor med Apollo.

Att resa med Sterling vill vi inte under de osäkerheter som gäller.

Vi brukar ju alltid köpa One Way-biljetter/flygstolar med just Apollo och sedan boka hos våra goda vänner. Men nu ska vi, för första gången på länge inte bo hos "vår familj" utan på ett hotell som vi vet är okay. Tidigare kunde vi tjäna ett par tusenlappar, men som sagt inte nu....

Härligt ska det bli i alla fall - trots att det är långt till maj!

UlfWiman
2008-10-28, 16:24
Ursäkta min undran, men hur är detta möjligt och hur är prisbilden.

Uffe

Siri A
2008-10-28, 16:47
Apollos flygstolar ligger klart i överpris. Jag tror helt enkelt att det rör sig om tillgång och efterfrågan, även om jag har lite svårt att förstå hur man kan betala 3500-4000 kr för en flygstol t.o.r till Grekland... :o

Nektaria
2008-10-28, 16:53
Ursäkta min undran, men hur är detta möjligt och hur är prisbilden.

Uffe
Whoops det slank iväg.....

UlfWiman
2008-10-28, 16:57
Hördu hä va dyrt.

Uffe

Nektaria
2008-10-28, 17:03
pUrsäkta min undran, men hur är detta möjligt och hur är prisbilden.

Uffe

Så här ser det ut:

Flygstolar t o r Chania för 2 personer 7396
Mat på planet t o r 320
Transfer t o r 280
Boende privat 4000
Summa 11996

One Way biljetter:
Utresa från Sverige 2996
mat på planet 320
transfer 280

Hemresa från Chania 3196
transfer 280
Mat på planet 320
Privat boende 4000
Summa 11392

Här blir mat på planet och transfer dyrare eftersom det inte är t o r

Flygresa + Transfer + Mat på + flyget + hotell
+ flygtillägg
Summa 11300

Vi har bokat på ett billigt men bra hotell. Tror faktiskt att de har duschförhängen!!:DAng_elx

Intressant - Det var stor skillnad mot tidigare!

Nektaria
2008-10-28, 17:07
Apollos flygstolar ligger klart i överpris. Jag tror helt enkelt att det rör sig om tillgång och efterfrågan, även om jag har lite svårt att förstå hur man kan betala 3500-4000 kr för en flygstol t.o.r till Grekland... :o

Ja, jämfört med tidigare där skillnaden var minst 2000:-. För dem kan man ha mycket kul! Eller hur?;)

Siri A
2008-10-28, 17:19
Ja, jämfört med tidigare där skillnaden var minst 2000:-. För dem kan man ha mycket kul! Eller hur?;)Ja, precis - det går att hitta för halva priset om man har tur. :D

Dock har ju alla flygbiljetter gått upp i pris de senaste åren, så vi får väl räkna med att det bara blir dyrare och dyrare...

Nektaria
2008-10-28, 17:33
Vi har ju tidigare, i flera år, just i slutet av oktober och början av november bokat jättebilliga One-Way biljetter. Men det är kanske historia nu! Vi får se hur det ser ut i augusti-september..... när det troligen blir en resa till!

UlfWiman
2008-10-28, 17:54
Detta betyder att man får snylta på vänner.
Vad hände med Viking Airlines 995.- Sthlm/Athen och vidare Aegean Airlines 42€ till Xania. Sedan valfritt boende och buss till stan. Så har jag åkt sista åren. I och för sig reguljärt, men.
För mig då 2.830.- t&r plus mitt eventuella boende.
Det ger ju 5.660.- för två plus boendekostnad.
I och för sig ifrågasätter jag inte priset ditt utan tycker bara att det blivit dyrt. Men nån ska väl underhålla Apollo ochså. Sterling håller jag med om att det verkar osäkert.
Duschdraperi ingår med all säkerhet!!!, På hotellet.

Uffe

Marco
2008-10-28, 17:57
Själv så hade jag väntat och köpt en flygstol "sista minuten". Nu vet jag inte om ni haft möjlighet till att vara flexibla med avresedatum och så. Själv köpte flygstol "sista minuten" till Kreta 2 gånger i år (maj och månadsskiftet sept/okt) och gav runt 1500 kr båda gångerna. Nu har jag tur som har ett jobb där jag kan vara flexibel ang. avresedatum.

/Marco

giottoni
2008-10-28, 18:00
Märkte till min stora förvåning samma sak i våras när jag skulle boka flygstol till Santorini! Tjänade någon tusenlapp på att boka paketresa med bra hotell, i stället för att själv ordna boende på mina vänners hotell!

Mette
2008-10-28, 18:38
Jeg tror, at vi nu skal betale, hvad det reelt koster. Alting er steget i pris, specielt brandstof.

Jeg har selv benyttet one-way tickets fra Apollo på mine rejser til Skopelos. Prisen har før ligget omkring 1500-1600 DKK t/r. I år er prisen omkring 2200-2400 DKK, hvad jeg stadig syntes er billigt. Hvor langt kommer I i Sverige for 1500 DKK?

Jeg har en søn, der bor 300 km fra København... En togbillet dertil t/r koster 600 DKK - bare for at sætte det i perspektiv.

Bare en tanke.

Mette

Frappe
2008-10-28, 18:54
[QUOTE=ulfwiman;150198]Vad hände med Viking Airlines 995.- Sthlm/Athen och vidare Aegean Airlines 42€ till Xania.

Vikings billigast enkel kostar 1595.

Camilla

Hellen
2008-10-28, 19:00
Jeg tror, at vi nu skal betale, hvad det reelt koster. Alting er steget i pris, specielt brandstof.
Mette

Fast det förklarar inte att det blivit billigare att köpa resa+boende än att bara köpa flygstol och själv ordna boendet. När jag tidigare jämfört så har det nästan alltid blivit billigare att ordna boendet själv.
Jag har då jämfört med Apollohotell vi bott på.
// Helén

Mette
2008-10-28, 19:04
Fast det förklarar inte att det blivit billigare att köpa resa+boende än att bara köpa flygstol och själv ordna boendet.

Apollo har sikkert gode priser på de hoteller de booker på... Mængde rabat

Hellen
2008-10-28, 19:21
Jag gjorde ett litet test inför nästa år. En 14 dagars resa.
Tex Hotel Begleri på Antiparos kostar 8 498:-/person
Två personer det blir 16 996:-

Skulle jag köpa samma resa och ordna boendet själv skulle jag (i värsta fall) få betala:
För två personer

Flygstol 8 000:-
Båtresa 1 200:-
Boende ca 6 000:-, vilket blir 15 200:-
I mitt "ordna själv alternativ" har jag inte räknat med några önskepriser, förhoppningsvis finns det några fler tusenlappar att spara.

// Helén

CarinaN
2008-10-28, 19:45
Hm... man kanske ska vara rätt nöjd med den flygbokning vi redan har gjort till Aten trots allt, 2500 kr per person t o r.
I somras flög vi hem från Kreta den 2 juli med Apollo oneway för endast 245 kr per man. Det kan man kalla billigt! Jag tror vi bokade någon gång i december.

Carina

Nektaria
2008-10-28, 19:47
När jag tidigare jämfört så har det nästan alltid blivit billigare att ordna boendet själv.
Jag har då jämfört med Apollohotell vi bott på.
// Helén

Just precis. Det här var första erfarenheten av det motsatta....
Det har ju varit billigt med Apollo därför har vi väl kanske varit lite enkelspåriga när vi bokat, och inte tänkt på andra resvägar, men vi har också haft svårighet att vara speciellt flexibla vad gäller datum, med tanke på vår jobbsituation.

Hellen
2008-10-28, 20:02
Hm... man kanske ska vara rätt nöjd med den flygbokning vi redan har gjort till Aten trots allt, 2500 kr per person t o r.

Det tycker jag:D
// Helén

Eva L
2008-10-30, 16:30
Även Vingresor säljer numera enkelbiljetter på sitt charterflyg till och från vissa destinationer. Vi åkte för 250 kr ner till Grekland den 7 sept och nu går det att flyga för under 500 kr till Mallorca.

Eva

Suz
2008-10-31, 10:03
Äntligen bokat!!_B-anana

Har varit tveksamma efter alla spekulationer om konkurser och skippat lågprisflygen iår. Efter mycket letande har vi ändå hittat konkurrenskraftiga priser med Apollo.

Göteborg - Santorini 30/5 3800 för 2 vuxna + 1 barn
Santorini - Göteborg 14/6 4200 för 2 vuxna + 1 barn

Totalt med mat på flyget ca 8700 t/r, (2900/pers) men då är vi ju mitt ute i övärlden och slipper långa dyra båtresor samt övernattning Athen

Så med dagens höga priser är vi rätt nöjda. Även om vi säker kunnat hitta bra resa med boende, så är det ju oftast mkt bättre boende man får då man letar på plats. Äntligen kan man börja planera....
/Suz

Elisabet
2008-10-31, 11:17
för första gången blir det billigare att köpa en paketresa med hotell Jag måste få fråga; när ni jämför, handlar det då om hotell med samma standard?

De få gånger jag har jämfört så har paketresor alltid varit billigare än om jag skulle boka själv på samma hotell eller ett med samma läge och standard.

När jag bokar själv så väljer jag ofta en enklare standard, eftersom jag hellre vill ha det (till exempel utan pool, reception, bar och liknande som klassar upp hotellpriser). Därför blir också resan billigare än en paketresa skulle ha blivit. Hade jag däremot valt ett hotell med allt detta, som ju paketresornas hotell oftast har, så hade det inte blivit billigare.

Marie & Thore Marmin
2008-10-31, 12:32
:confused::confused:Vi blev lite förbryllade häromdagen,skulle börja kolla på flygstolar inför sept.2009 på Apollo till santorini. Då visade det sig att den lördagen vi hade tänkt oss att åka hem från santorini fanns det ej några bokningsbara biljetter, men däremot gick det att boka sk. långresa 3veckor.
Har aldrig varit med om detta fenomen förut :confused::confused: kan det vara så att apollo vill ha dessa stolar till paketresor?

UPP TILL KAMP!!! FÖR ONEWAY BILJETTER.
som gör livet gött att leva.

Hellen
2008-10-31, 12:41
Jag måste få fråga; när ni jämför, handlar det då om hotell med samma standard?

De få gånger jag har jämfört så har paketresor alltid varit billigare än om jag skulle boka själv på samma hotell eller ett med samma läge och standard.

I mitt exempel så är det exakt samma hotell.
// Helén

Siri A
2008-10-31, 13:09
Jag tycker inte att Apollo ser ut att ha så värst många lyxiga hotell i sitt utbud. Priset är däremot ganska lika de andra researrangörernas. De är ju inte direkt de billigaste på marknaden men ser ut att ha många enkla altenativ för de som reser med lite lägre budget.

Dessutom har de flesta börjat ta betalt för transfer sedan ett par år tillbaka. Såg något företag, som tog över 600 kronor för transfer till och från Naxos, då flyget landar på Santorini. Visst, de har bussar också, men jag tycker mig ha sett att priser på resor till öar dit det behövs båttransfer är dyrare redan från början?! Kanske inte har något med saken att göra, men över huvud taget kan man se en ganska klar prisskillnad på någon tusenlapp. Har inte kollat så noga i år, men 2007 och 2008 följde ett mönster.

EDIT: Nu har jag kollat upp detta och i år skiljer sig inte Apollos utbud nämnvärt.

Ca. 300 kr i snitt skiljer det per person på medelklass hotell, 3 "stjärnor". Jämfört Naxos och Santorini, dubbelrum/enrumslägenhet - 20 juni, 1 vecka.

Nektaria
2008-11-01, 11:42
Jag måste få fråga; när ni jämför, handlar det då om hotell med samma standard?

Hej Elisabet

Vi har alltid bott på samma ställe, en lite pension som vänner driver till ett mycket förmånligt pris (ett bland de billigaste i byn) när vi bokade one-way-biljetter till Chania.

Denna gång har vi bokat på det billigaste hotellet vi hittade som paketresa med ungefär lika enkel standard som vi är vana vid, och det blev billigare, p g a att flygstolar/one-way-biljetter + tidigare billiga boende blev dyrare - för allra första gången sedan vi åkt till Georgioupoli på Kreta!

Självklart förstår jag att man kan få tag på billigare biljetter beroende på hur flexibel man kan vara och om man kan tänka sig andra resmål!
Men i detta fall vill vi just tillbaka till vår by och våra vänner!

Ha en skön helg! bye_bye

Lena

Eva L
2008-11-01, 11:59
Charterhotellen i Grekland är ju med vissa undantag ganska enkla. Har oftast bott bättre när jag valt mitt boende på plats än när jag åkt charter och bokat 3 stjärningt. Eftersom jag nästan alltid rest i låg eller mellansäsong de senaste 10 åren har beoendet som mest kostat 30-35 euro. Jämförde en gång skillnaden mellan att åka charter och bo på Patmos Garden jämfört med att boka det boendet själv. Klart billigare att boka detta fina boende med pool själv. Hade vi varit två som delat på rummet hade det kostat 5 euro mer men prisskillanden jämfört med charter hade varit ännu större. Sen tycker jag att konatkten med ägarna som man gör avtal med själv oftast blir bättre när jag bokar på egen hand.

Eva

Elisabet
2008-11-01, 15:39
Självklart menar jag inte att charterhotellen är lyxhotell. Jag är ju inte heller någon erfaren charterresenär så det är möjligt att jag uppfattar katalogbeskrivningarna fel, men de gånger jag köpt restresa så har hotellen haft högre standard ur hotellklassificeringssynpunkt, än jag vanligen bor på när jag reser. Dvs det har funnits pool, reception, bar mm på de 3-4-stjärniga hotell som jag har hamnat på, och sådant brukar jag inte bry mig om när jag väljer boende själv.

Boka biljetter tidigt eller vänta på sista sistaminuten-priser är nog ändå fortfarande de billigaste sätten att resa, men helt klart så krävs det en del tid och ansträngning för att hitta dessa biljetter. Flexibilitet kring resdagar och i viss mån resmål är också nödvändigt, så jag förstår helt och fullt att alla inte kan eller vill leta de billigaste alternativen.

Nektaria
2008-11-02, 08:52
Vi bokade vår augustiresa detta år - Apollo sista minuten - flygstolar, ett par veckor innan avresa och hade tur, priset steg faktiskt de sista dagarna!
Majresan har vi alltid bokat oktober-november året innan.

Vårt hotell vi ska bo på nu i maj liknar snarare en enkel pension. En liten enrumslägenhet. Vi har besökt stället flera gånger, så vi känner till standarden.

Kraven från oss är att det ska vara rent, finnas dusch och en balkong. Pool finns definitivt inte i vår kravspec.

Paketresan denna gång blir billigare trots att det boendet vi brukar ha är mycket prisvärt!

Arne
2008-11-02, 11:01
Vi bokade i veckan vårens resa till Öarna. Utresan Arlanda-Santorini med Apollo 16 Maj. 2500 SEK för två pers. Mycket bra tider. Så tar vi oss en natt hos Paris och Julia på Honeymoon för att den 17 Maj fara vidare till Naxos och Hotel Prokopios där vi till Vaggelis och Effie skola överlämna vår bröllopsgåva, en sjukilos kristallskål av märket Kosta/Boda.

Från Naxos bära det sedan av till Dodekaneserna. Vi ska där vistas på Fourni, en vecka, samt Symi. Efter detta har vi för avsikt att ta oss till Rhodos för att med flyg fara till Karpathos, ja där vi aldrig varit. Från Karpathos med färja till Kreta för att besöka vännerna därstädes.

Hemresan har vi bokat med Apollo den 13 Juni, och det bliver direktflyg från Chania till Umeå. Dyrt?? Javisst, enkelstolarna med Apollo kosta i dryga slängar 4200 SEK, men då är att beakta att vi kommer oss direkt hem.

Alltså slipper vi övernattning på Arlanda, cirka 700 SEK samt hemfärden till Umeå från Arlanda, cirka 1000 SEK för två. Flygtiderna är perfekta. Avresa Chania 05.50 och ankomst Umeå vid pass 09.45! Då hinner vi ut till skäret med eftermiddagsfärjan.

Sett mot denna bakgrund framstår priset helt acceptabelt.

Livet leka!!!

Arne och Hustru Birgitta

Nektaria
2008-11-02, 11:54
Livet leka!!!

Arne och Hustru Birgitta

Vad härligt det låter!! bye_bye